در مواقع ضروری خودروی خود را چگونه تعمیر کنیم؟

  یکشنبه، 20 شهریور 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
در مواقع ضروری خودروی خود را چگونه تعمیر کنیم؟
تعمیر و نگهداری خودرو نه تنها به حفظ ارزش آن کمک می کند، بلکه برای سالم، ایمن و قابل اطمینان ماندن آن نیز مفید است. در ادامه نکاتی برای تعمیر خودرو در مواقع ضروری بیان می کنیم. همراه ما باشید.

هر وسیله الکترونیکی و مکانیکی نیاز به نگهداری و رسیدگی ویژه ای دارد تا با گذشت زمان از کیفیت و کارایی آن کم نشود.نگهداری خودرو به گونه ای مهم است که سهل انگاری در نگهداری خودرو میتواند به قیمت جان مالک و سر نشینان آن تمام شود و تنها با رعایت چندین نکته میتوان از بروز خسارات جانی و مالی جلوگیری کرد.خودرو های امروزی با نکنولوژی های جدید و مدرن هستند و همان اندازه که رانندگی را آسان و راحت تر کرده اند،به همان اندازه هم نیاز به دقنت و مراقبت دارند.تعمیر و نگهداری پیشگیرانه خودرو میتواند هزینه های تعمیر و حفظ و نگهداری خودرو را نیز کمتر کند و همچنین عمر مفید ماشین شما نیز طولانی تر میشود و خرج و هزینه ای برای شما ایجاد نمیکند

تعمیر ماشین برای مواقع ضروری مختلف

مطمئناً برای اکثر کسانی که چند سالی از اخذ گواهینامه آنها گذشته است و سابقه نسبتاً بالایی در رانندگی با خودرو دارند ، پیش آمده که خودروی آنها هر چقدر هم که مدل بالا یا نو باشد ، در حین رانندگی به دلیل بروز ایرادی هر چند کوچک متوقف گردد و آنها را از رسیدن به مقصد باز دارد . در چنین مواردی معمولاً مجبور هستید که با نمایندگی مجاز جهت تعمیر ، رفع ایراد یا در نهایت برای انتقال خودرو به تعمیرگاه تماس بگیرید . جربه نشان داده که برخی از ایراداتی که به توقف خودرو منجر می شوند ، ارزش تماس گرفتن با نمایندگی مجاز را ندارند و شاید با وسایل و تجهیزاتی بسیار ساده توسط خود ما قابل رفع باشند . لازم به ذکر است که این راهکارها موقت هستند و فقط باید در مواقع اضطراری و با احتیاط و رعایت اصول ایمنی انجام گیرند و لازم است تا بعد از رسیدن به محلی مناسب از مشورت نمایندگی مجاز خودرو استفاده نمود

تعمیر خودرو و آچار فرانسه

1- جا گذاشتن کلید در ماشین

جا گذاشتن کلید در داخل خودرو و یا گم کردن آن ممکن است برای هر راننده ای پیش بیاید . البته با کمی آینده نگری می توانید از قبل کلید یدکی خودرو را در تکه پلاستیکی پیچیده و با یک تکه سیم در مکانی که تنها خود و افراد خانواده از آن مطلع باشند ، در پشت سپر یا زیر خودرو نصب نموده و پنهان نمایید . برای خودروهایی که کلید آنها کد مخصوص دارد و یا مجهز به سیستم Immobilizer هستند ، باید کلید اصلی را در کابین خودرو مخفی کنید و از کلید یدکی برای باز کردن درب خودرو استفاده کنید .

2- لیز خودرون خودرو در روی زمین

لیز خوردن چرخ یا به اصطلاح بکسواد کردن خودرو در گل و لای و یا بر روی زمین های یخ زده یا برفی از مشکلاتی است که معمولاً در زمستان با آن مواجه هستیم . برای کاهش یا حتی رفع موقت این اشکال می توان باد لاستیک ها را کم کرد و یا در زیر آنها کفی لاستیکی یا گونی قرار داد و این کار باعث افزایش اصطکاک بین چرخ ها و زمین می شود و به راحتی می توانید خودرو را از محل جا بجا کنید .

3- خرابی برف پاک کن خودرو

اگر در هنگام بارش برف و باران ، برف پاک کن خودروی شما خراب شده باشد ، می توانید یک سیب زمینی را از وسط نصف کنید و روی شیشه خودرو بمالید ، چرا که نشاسته موجود در سیب زمینی باعث پائین آمدن قطرات آب از روی شیشه می گردد و اجازه نمی دهد که قطرات آب میزان دید شما را کاهش دهند . البته در هنگام بارش برف ، بهتر است که به طور همزمان بخاری خودرو روشن بوده و جهت باد به سمت شیشه ها باشد تا ابتدا برف روی شیشه آب شده و سپس از روی نشاسته به قسمت پایین شیشه لیز بخورد .

4- پاره شدن تسمه پروانه

تسمه (Belt) در حالت کلی یک حلقه از ماده ای انعطاف پذیر نظیر چرم، لاستیک، پلیمر و … است که جهت ارتباط بین دو شفت دوار استفاده شده و در واقع به نحوی پیوند مکانیکی بین دو شفت را به وجود می آورد.در زمانی که تسمه پروانه خودروی شما پاره شده و تسمه اضافی در خودرو ندارید ، می توانید با شل کردن پیچ تنظیم تسمه با استفاده از یک جوراب زنانه نایلونی و یا نوارهای بریده شده از تیوپ کهنه خودرو ، خود را به اولین تعمیرگاه یا نمایندگی مجاز برسانید .

5- نشتی لوله های رادیاتور

زمانی که احساس کردید لوله ها و اتصالات رادیاتور نشتی دارند و آب رادیاتور از سوراخ یا شکافی بیرون می آید ، می توانید برای رفع موقت نشتی لوله های رادیاتور از نوارهای بریده شده تیوپ خودرو یا نوارهای لنت مخصوص استفاده کنید تا به اولین نمایندگی مجاز یا فروشگاه لوازم یدکی برسید . اگر تا مقصد راه زیادی در پیش دارید ، در صورت امکان ، ترموستات خودرو را از مدار خارج کنید و درب رادیاتور را باز بگذارید . در تمام مدت از مخزن شیشه شوی استفاده نموده و شلنگ آن را به داخل ورودی رادیاتور یا بر روی شبکه های رادیاتور هدایت کنید . می توانید یک ظرف آب را بر روی باربند قرار دهید و توسط شلنگی آن را به مخزن برف پاک کن وصل نمایید .

6- ورود رطوبت در سیستم برق خودرو

در برخی اوقات که رطوبت محیط بالا است ، ممکن است سیستم برق خودرو دچار مشکل گردد که معمولاً به علت ورود رطوبت به سیستم برق خودرو شامل دلکو ، شمع ها ، کویل و وایرها می باشد . همچنین پس از انجام کارواش یا موتورشویی خودرو ، نقص در سیستم برق رسانی ایجاد می گردد . در چنین مواقعی می توانید با احتیاط کامل به وسیله یک سشوار یا هیتر خانگی تجهیزات و اتصالات برق خودرو مانند دلکو ، کویل ، شمع ها و وایرها را گرم کنید . این کار باعث تشریع در تبخیر آب و رطوبت موجود در اتصالات برقی می گردد و خودروی شما آسان تر روشن خواهد شد .

7- جوش آوردن خودرو

در هنگامی که خودروی شما جوش آورده است ، باید سریعاً بخاری خودرو را با درجه حداکثر روشن نمایید تا گرمای اضافی موتور را جذب کند . به هیچ وجه خودرو را خاموش نکنید و قبل از اینکه درب رادیاتور را باز کنید ، مقداری آب سرد به شبکه های رادیاتور بپاشید تا حرارت موتور به خوبی جذب شود و از طرف دیگر باعث پاشش محتوای درون رادیاتور به بیرون نگردد .

8- کم بادی لاستیک

کم بادی لاستیک ها معمولاً یکی از ایراداتی است که در سفرها دردسر ساز می باشد . برای رفع موقت ایراد می توانید از یک شلنگ باد که از قبل به هر دو سر آن ( والوخور ) صب کرده اید ، از باد لاستیک های دیگر برای لاستیک کم باد استفاده کنید ، چرا که فشار بیشتر باد لاستیک پربادتر روی فشار لاستیک کم باد غلبه کرده و نهایتاً باد هر دو لاستیک یکسان خواهد شد . حتی در صورت لزوم می توانید از باد لاستیک کامیون های عبوری در جاده نیز به همین منوال استفاده کنید . همچنین یک تلمبه پایی معمولی یا حتی در صورت لزوم ، یک کمپرسور هوای 12 ولتی برای مواقع پنچری یا کم باد بودن لاستیک ها شدیداً مورد نیاز خواهد بود تا شما را به اولین تعمیرگاه برساند . درزگیرهای رزینی نیز در مواقعی که سوراخ لاستیک قابل تشخیص می باشد ، بسیار مفید می باشند .

9- فقدان جک در خودرو

در مواقعی که برای تعویض چرخ جک خودرو در دسترس نیست و یا گم شده است ، ابتدا باید جسمی را بیابید که اندازه آن بیشتر از ارتفاع شاسی خودرو از سطح زمین باشد و سپس با حرکت دادن خودرو ، چرخ را به روی یک آجر ببرید و جسم مورد نظر را زیر شاسی گذاشته و با وارد کردن یک ضربه ، آجر را از زیر چرخ خودرو خارج کنید تا شاسی خودرو بر روی جسم مورد نظر قرار گیرد . پی از اینکه کار تعویض چرخ تمام شد ، می توانید با هل دادن خودرو را از روی جسم انتقال دهید .

10- فقدان سیم بکسل در خودرو

احتمالا اکثر رانندگان پشت فرمان خودرو خود نشسته اند و خودروی شما با استارت روشن نمی شود یا حتی به دلیل آسیب دیدن دینام، باتری خودرو یا سیستم سیم پیچی خودرو روشن نمی شود. گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی از جمله تصادفات جدی، پاره شده تسمه تایم، آسیب به موتور و غیره نیاز داشته باشید که خودرو را تا به وسیله خودروی دیگر حمل شود.در مواقعی که ناچار به بکسل کردن خودرو هستید و در خودرو سیم بکسل ندارید ، می توانید برای کشیدن خودرو از کمربند ایمنی استفاده کنید . نحوه صحیح بکسل کردن خودرو به صورت مورب می باشد ، یعنی سمت چپ خودروی عقبی باید به سمت راست خودروی جلویی متصل گردد .

11- بریدن سیم کلاچ

سیم کلاچ با رابطه ای که بین جعبه دنده و موتور ایفا می کند باعث می شود که قدرت موتور به چرخ ها منتقل شود. در خودروهایی که از سیستم کلاچ سیمی استفاده می کنند، با فشردن پدال کلاچ، سیم کلاچ کشیده می شود و باعث درگیر شدن سیستم کلاچ در خودرو می شود.در زمانی که سیم کلاچ خودرو بریده است و امکان ترمیم یا وصل مجدد آن توسط یک سیم فلزی نباشد ، می توان به طور موقت ( برای مسافت های کوتاه ) و با احتیاط کامل ، خودرو را در دنده 2 قرار داد و همزمان استارت زد و حرکت کرد . با چنین روشی می توان خودرو را به اولین تعمیرگاه رساند .

12- برخورد اگزوز به زیر بدنه

اتصالات فلزی لوله اگزوز به زیر بدنه خودرو شکننده هستند و به دلیل حرارت یا فرسودگی به راحتی می شکنند که باعث برخورد لوله اگزوز به زیر بدنه خودرو و ایجاد صدای نامطلوب و یا حتی جرقه می کند . در این صورت می توانید لوله اگزوز را توسط سیم محکمی به زیر شاسی خودرو نصب کنید تا لقی نداشته باشد . البته در خودروهای امروزی که اگزوز به طور ایمن در زیر خودرو نصب می شود ، بروز چنین ایرادی کمتر شده است و بیشتر در خودروهای قدیمی تر دیده می شود .

البته مواردی که ذکر شد ، تنها باید در مواقع اضطراری و با احتیاط کامل مورد استفاده قرار گیرند ؛ چرا که شما به عنوان یک راننده باید در سفرهای خارج شهری ، حداقل وسایل ضروری و ایمنی را به همراه داشته باشید و آنها را درون خودرو قرار دهید . این وسایل عبارتند از جعبه ابزار مجهز به انواع آچار های مورد نیاز ، کیف کمک های اولیه ، کپسول اطفای حریق ، سیم فلزی ، سیم برق روکش دار ، چراغ قوه ، چسب دوقلو ، تیغ موکت بری ، سیم رابط به همراه لامپ 12 ولت ( چراغ اضطراری ) ، تلمبه ( در صورت امکان کمپرسور 12 ولت ) ، شلنگ برای انتقال بنزین ، گالن آب ، گالن اضافی ، نوار چسب ( لنت ) ، چند تکه نوار بریده شده از تیوپ ، سیم بکسل ، طناب ، تعدادی پیچ و مهره در سایزهای مختلف ، مثلث خطر شبرنگ ، بیلچه کوچک ، فندک یا کبریت ، چند فیوز مناسب و سیم اتصال باطری به باطری . این تجهیزات ساده وسایلی هستند که همواره یک راننده باید آنها را در خودرو به همراه داشته باشد .

اقدامات مهم در زمان خرابی ماشین در جاده

اگر هنگام رانندگی در جاده ناگهان خودرویتان خراب شده و دچار ایراد شد، ابتدا باید خونسردی خود را حفظ نمایید. سپس مطابق روال زیر عمل نمایید:

  • اگر در وسط یک بزرگراه هستید و خودرویتان از کار افتاد، باید سعی کنید ماشین را به کناری بکشید. برای این کار می توانید از خودروهای گشت راهنمایی و رانندگی و یا دیگر ماشین ها کمک بگیرید.
  • اگر موفق شدید ماشین را به کنار خیابان یا بزرگراه منتقل کنید، حتما دستتان را از پنجره راننده بیرون آورید تا دیگر رانندگان متوجه شما شوند.
  • اگر در تاریکی شب، ماشینتان خاموش شد، باید حتما یک لامپ درون خودرو روشن کنید. این کار به دیده شدن خودرو توسط دیگر رانندگان کمک زیادی می کند. در صورتی که ایراد از موتور نیست، بهتر است ماشین را روشن نگه دارید تا باتری خالی نشود.
  • در صورتی که در طول روز دچار مشکل شده و ماشینتان خاموش شده است، چراغ راهنمای آن را روشن کنید. این کار به دیگر خودروها هشدار داده و آن ها را از خرابی ماشینتان مطلع می سازد.
  • اگر از پس تعمیر خودرویتان برمی آیید، آن را به کنار خیابان و جایی که ترافیک روان تر است، منتقل کنید. سپس سعی کنید ایراد را در زمان کوتاهی برطرف سازید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (469 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (328 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (320 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (216 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (183 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (120 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (96 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (89 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (84 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
(ویدیو) جنجال جدید و باورنکردنی سریال گردن زنی/ شاید باورتون نشه ولی تو سریال گوش های مهران غفوریان رو با چسب چسبوندن به سرش😲😲
(عکس) سنگ تمام بیرانوند برای تولد لاکچری پسرش با تم شیک و خاص/ فقط قیافه اون سگ با ابهت کنار پسرش
(تصاویر) 5 خانه‌ی حیرت‌انگیز جهان در سال 2024 از نگاه معماران/ جالبه که نه لوکسن نه لاکچری ولی میخکوب‌کنندن
اگه اولین نفر برای قبر خریدن باشی جایزه میگیری! 🤣جایزه اولین کسی که تو بهشت زهرا دفن شد چی بود؟ + عکس
همزاد جنی باور خرافی یا واقعی؟/آیا شما به وجود همزاد باور دارید؟+تصاویر
(ویدئو) روایت افتخارآمیز رضا ناجی از لحظه برنده شدن بهترین بازیگر جشنواره برلین بین چند ابر بازیگر دنیا برای فیلم آواز گنجشک ها
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس