در سفر به بلغارستان از چه مناطقی باید بازدید کنید؟

  دوشنبه، 05 آبان 1399   زمان مطالعه 13 دقیقه
در سفر به بلغارستان از چه مناطقی باید بازدید کنید؟
بلغارستان سالهای زیادی است که یکی از مقصد های توریستی پرطرفدار در اروپا می باشد. یک افسانه قدیمی در بلغارستان وجود دارد که می گوید، خداوند کشورها را ردیف کرد تا به هر کدام از آنها زیبایی های از طبیعت را اهدا کند؛ بلغارستان در آخر صف بود و وقتی نوبت به آن رسید چیزی باقی نمانده بود...

بلغارستان سالهای زیادی است که یکی از مقصد های توریستی پرطرفدار در اروپا می باشد. یک افسانه قدیمی در بلغارستان وجود دارد که می گوید، خداوند کشورها را ردیف کرد تا به هر کدام از آنها زیبایی های از طبیعت را اهدا کند؛ بلغارستان در آخر صف بود و وقتی نوبت به آن رسید چیزی باقی نمانده بود و خداوند همه زیبایی ها را به کشورهایی که قبل از بلغارستان قرار داشتند اهدا کرده بود؛ بنابراین خداوند کمی از زیبایی هر کدام از کشورها را گرفته و به بلغارستان اهدا کرد. به همین دلیل است که بلغارستان جای بسیار دیدنی در دنیا با سواحل زیبا، کوههای پوشیده از برف، شهرهای تاریخی، آداب و رسوم قدیمی، آبشارهای خیره کننده و دریاچه های آرام است.

بلغارستان

بلغارستان کشوری است که در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و پایتخت آن شهر صوفیه است. زبان رسمی مردم بلغارستان، بلغاری است که زبانی هند و اروپایی و از شاخه اسلاوی جنوبی می باشد، اگرچه قشر جوان بلغاری امروزه تکلم به انگلیسی را ترجیح می دهند. واحد پول این کشور لِف با واحد جزء استونیکی است. اکثریت مردم این کشور بلغاری تبار و بقیه بیشتر ترک و کولی هستند. کشور بلغارستان دارای تمدنی کهن با قدمت ۳۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح می باشد و اولین ساکنان این منطقه اقوام ترکیه ای بودند. نام بلغارستان از بلغارها نشات می گیرد که از استپ های شمال دریای سیاه به آنجا مهاجرت کرده و بر قبایل اسلاو غلبه نمودند و در سال ۶۸۱ میلادی اولین پادشاهی بلغاری به حکومت رسید.جمعیت کثیری از مردم کشور بلغارستان از آیین مسیحیت نوع ارتدوکس پیروی می کنند. از جمله مناطق گردشگری و جاهای دیدنی بلغارستان که از شهرهای بندری و زیبای این کشور به نام وارنا است که منطقهٔ ساحلی گلدن سندز (golden sands) را در کنار خود دارد. این منطقه از نظر اقتصاد گردشگری، نقش به سزایی برای مردم منطقه و مردم کشور بلغارستان دارد. انواع تفریحات در حاشیه سواحل در میان توریست های تور بلغارستان طرفداران زیادی دارد.

آب و هوای بلغارستان

در بلغارستان دو نوع منطقه آب و هوایی متفاوت وجود دارد و با توجه به ارتفاعات متفاوت است. شمال کشور تابستان های گرم و زمستان های سردی دارد در حالی که جنوب شرقی، از آب و هوای مدیترانه ای و معتدل برخوردار می باشد. بیشتر اقلیم بلغارستان دارای آب و هوای سرد کوهستانی است و نواحی ساحلی دریای سیاه نیز آب و هوای معتدل مرطوب دارد. بارش برف فراوان از دسامبر آغاز و تا اواسط ماه مارس ممکن است ادامه داشته باشد و دمای هوا 1- درجه سانتیگراد و در اوج 6 درجه سانتی گراد متغیر است. تابستان های بلغارستان نیز بین 25 تا 30 درجه سانتی گراد بوده که در مناطق جنوبی می تواند گرمتر هم باشد و اما در مناطق کوهستانی شمال و شرق کوه های بالکان نیز در تابستان درجه هوا نسبت به مناطق شمالی در طول روز پایین تر بوده و در شب نیز هوا سرد و گاهی درجه حرارت بسیار پایین تر از زمستان می شود.

غذاهای بلغارستان

غذاهای بلغارستان از آشپزی ترکی و یونانی تاثیر گرفته اند. که انواع گوناگون سبزیجات، گیاهان دارویی و میوه های مختلف را شامل می شود. گوشت مرغ و خوک و ماهی، از پرطرفدارترین غذاهای بلغاری هستند و گوشت بره نیز به شیوه سنتی بلغاری و بسیار خوش طعم طبخ می شود. انواع سوپ های گوناکون سرد و گرم در بلغارستان وجود دارد که «Tarator» از سوپ های سرد معروفشان است. همچنین سالاد مخصوصی به نام شوپسکا (Shopska) متشکل از گوجه فرنگی، خیار، پیاز و فلفل خام یا کباب شده است بسیار خوش طعم است. موساکا (Moussaka) هم یکی از غذاهای معروف بلغارستان است که ازسیب زمینی پخته، گوشت قیمه شده تشکیل می شود و نوعی سس مخصوص است. شیرینی های متعددی نیز در این کشور تهیه می شود که می توان از میان آنها به بانیتسا (Banitsa) اشاره کرد.
دو نوع پنیر سنتی در بلغارستان وجود دارد، اولی Kashkaval است که زرد رنگ و شبیه به پنیر آلمانی Dutch Gouda است و دوم پنیر معروف Sirene است که نوعی از پنیر فتا می باشد و از نظر مزه شبیه پنیر فتای یونانی است. این پنیر از شیر گوسفند ساخته می شود، اما گاهی از شیر گاو یا بز یا مخلوط این ها هم استفاده می گردد.یک ماست محلی بلغاری که Kiselo Mlyako نام دارد از شیر گوسفند یا گاو درست می شود اما گاهی از شیر بوفالو هم استفاده می گردد که طعم ویژه ای به آن می دهد که بسیار خوشمزه و معروف است.

دهکده تاریخی آرباناسی

تصویر

برای دیدن این منطقه اسرارآمیز، سفری یک روزه را از ولیکو تارنوو شروع کنید تا به روستایی بسیار زیبا برسید که در آن گذر زمان را حس نخواهید کرد. این روستا را بیشتر به خاطر کلیساها و دیرهایش می شناسند که در عین زیبایی، یکی از آرامش بخش ترین مکان های دیدنی بلغارستان است. اما مطمئنا از شنیدن این که چه کارهای جالبی می توانید در آرباناسی انجام دهید، ذوق زده خواهید شد! برای مثال شکل ساختمان ها و معماری آن ها انقدر خاص و جذاب است که جان می دهد برای گرفتن عکس های هنری! البته به هیچ وجه از خوردن غذاهای محلی این روستا هم غافل نشوید که شاید نظیرش را هیچ کجای دنیا پیدا نکنید.

شهر ساحلی وارنا

تصویر

وارنا پس از سوفیا و پلوودیو سومین شهر بزرگ بلغارستان است. این شهر بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می رود. این شهر در 470 کیلومتری شمال شرقی صوفیه قرار دارد و شهرهای مهم اطراف دوبریخ، شومن و بورگاس هستند. وارنا، یکی از شهرهای بندری و زیبای کشور بلغارستان است و با 350 هزار نفر جمعیت، بر کرانه دریای سیاه در نزدیکی دریاچه وارنا واقع شده و بندر مهمی در بخش شرقی بلغارستان به شمار می رود. وارنا یکی از شهرهای فعال و در حال توسعه بلغارستان دارای جاده های ارتباطی خوب، هوای عالی و حمل و نقل دریایی و راه آهن است. یک خط قایق برقی که به وسیله سیم از این طرف رودخانه به آن طرف رودخانه می رود نیز در وارنا وجود دارد. وارنا، یکی از شهرهای بندری و زیبای کشور بلغارستان است. این شهر سومین مرکز بزرگ صنعتی بلغارستان است و در صنعت کشتیرانی، کشتی سازی و تعمیرات کشتی فعال است. وارنا به عنوان یک تفریحگاه ساحلی دریایی، شهرت بین المللی دارد. هر ساله بیش از هزاران نفر از اهالی بلغارستان و دیگر کشورها، تعطیلات خود را در سواحل زیبای شن های طلایی golden sands و النا می گذرانند.

ژِراونا

تصویر

دهکده ژِراونا در دامنه کوه های بالکان و در میان انبوهی از کاج های بوسنیایی و نارون های سفید واقع است و بیشتر به خاطر حفظ سبک های معماری قدیمی بلغارستان شهرت دارد. کلبه های محلی دهکده در خیابان های سنگ فرش ژِراونا همگی مرمت و بازسازی شده اند و می توانید نمونه های مختلفی از انواع محلی نماهای چوب کاری شده را در اینجا ببینید. ازجمله اماکن دیدنی ژِراونا می توان به منزل بوردان یُوکُو نویسنده معروف بلغار و کلیسای سِنت نیکلاس اشاره کرد. در پارک روستایی آگوست دوبرومایریتسا نیز که در نزدیکی همین جا واقع است در طول سال فستیوال های مختلفی همراه با معرفی لباس های سنتی و موسیقی محلی بلغارستان برگزار می شود.

بورگاس

تصویر

بورگاس در جنوب شرقی بلغارستان و در کرانه دریای سیاه واقع است و به لحاظ صنعتی و حمل ونقل یکی از مهم ترین شهرهای این کشور و از جاهای دیدنی بلغارستان به شمار می رود. علاوه بر ساحل شمالی که به عنوان محبوب ترین ساحل شنی بورگاس شناخته می شود، بازدید از دریاچه های وایا و آتاناسُوسکو را نیز فراموش نکنید. همچنین بورگاس تابستان ها میزبان مجموعه ای از هیجان انگیزترین فستیوال های موسیقی بلغارستان است که به سرزندگی این شهر اضافه می کنند.

جنگل سنگی

تصویر

اگر چند روزی در وارنا اقامت دارید حتما در برنامه سفرتان بازدید از جنگل سنگی را نیز بگنجانید. جنگل سنگی یکی از بهترین جاذبه های گردشگری وارنا است و منطقه ای اسرارآمیز و رمزآلود است. جنگل سنگی بیرون از شهر قرار دارد و تورهای مختلفی برای بازدید از این منطقه برگزار می شود. وقتی به این منطقه می رسیدید کاملا متوجه می شوید که چرا به آن نام جنگل سنگی را داده اند! تا چشم کار می کند ستون های سنگی از دل خاک بیرون آمده اند و در کنار هم یک جنگل سنگی را ایجاد کرده اند. طبق افسانه ها یک غول بزرگ این ستون های سنگی را با چکش داخل زمین فرو کرده است. البته علت علمی پیدایش این جنگل سنگی عجیب هنوز مشخص نشده است.

هفت دریاچه

تصویر

از جاذبه های طبیعی و بسیار دیدنی بلغارستان است که در ارتفاعات کوه ریلا قرار گرفته است. هفت دریاچه، دارای طبیعتی بکر و بی نظیر برای علاقه مندان به گشت های طبیعت گردی می باشد. بهترین زمان سفر به هفت دریاچه بلغارستان در تابستان می باشد. از جمله امکانات تفریحی این منطقه که هر ساله بازدیدکنندگان زیادی را به سوی خود جلب میکند ، تله کابین، اسکی ، دو رستوران کوچک با غذاهای محلی و مسیر های کوه پیمایی و ... است؛ مردم محلی این دریاچه ، افسانه های زیادی را در خصوص آن نقل میکنند مثلأ برخی مردم محلی معتقدند که این دریاچه از اشک یک غول عاشق که در کوه می زیسته به وجود آمده است. هر یک از دریاچه ها نام مخصوص به خود را دارند .

موزه رترو

تصویر

موزه رترو یکی از جذاب ترین جاهای دیدنی وارنا است و از گذشته نه چندان دور به این شهر جلوه ای خاص بخشیده است. این موزه در «گرند مال» قرار دارد و تقریبا هر جنبه از زندگی روزمره از قرن بیستم را که فکرش را بکنید، به نمایش گذاشته است. اینجا سیگار بلغاری، لوازم آشپزخانه، جاروبرقی و لوازم آرایشی را می توانید ببینید. باغ گیاه شناسی دانشگاهاین ها در کنار واکس فیگورهای چهره های برجسته مشهور مثل Emil Dimitrov و Todor Zhivkov قرار دارند. مهم ترین جاذبه این موزه، مجموعه ای از ۵۰ خودروی قدیمی است که از محصول کارخانه های مختلف بوده و در این موزه به نمایش درآمده اند.

ساحل آفتابی

تصویر

قید و بندها و موانع را کنار بزنید و خودتان را به شهر ضیافت های آفتابی، یعنی ساحل آفتابی، برسانید. این شهر پر از کلوب ها و کافه های معتبر است. این ساحل که بزرگترین و مورد پسندترین ساحل تفریحی و از جاهای دیدنی بلغارستان به شمار می رود در خلیجی در کرانه دریای سیاه و در نزدیکی استان بورگاس واقع شده است. تابستان که از راه می رسد این منطقه به یکی از پر بازدیدترین مناطق بلغارستان تبدیل می شود. هر آنچه دلتان بخواهد در این منطقه می توانید پیدا کنید از رستوران ها و کافه ها گرفته تا مراکز تفریحی و مراکز خرید و استراحت گاه های فراوان. علاوه بر زندگی شبانه ای که در این منطقه جریان دارد، ساحل آفتابی که در کرانه دریای سیاه واقع شده است دارای بلواری شلوغ و پر جنب و جوش است که هر روز صبحانه های انگلیسی و پیتزاهای ایتالیایی در غذاخوری های بین المللی و هتل های آن سرو می شود.

ماسه های طلایی بلغارستان

تصویر

ساحل ماسه های طلایی معروف ترین ساحل وارنا به حساب می آید، اسم این ساحل طلایی که همیشه بعد از اسم کشور بلغارستان می آید موجب شده تا مسافران زیادی را برای لمس ماسه های طلایی به وارنا بکشاند البته نا گفته نماند که درختان قدیمی و کهن و باغ های بسیار زیبای این ساحل دوست داشتنی هم محبوبیت این ساحل را چندبرابر کرده است. تابستان بهترین زمان برای سفر به وارناست چرا که آب و هوای وارنا در این فصل بی نظیر است و شما می توانید در بهترین شرایط آب و هوایی نهایت لذت را از سفر خود ببرید.

سوغاتی خوشبوی بلغارستان: گل رز

تصویر

گل رز نماد و سوغاتی بلغارستان و یکی از مهترین صادرات این کشور محسوب می شود. بیش از نیمی از گل رز جهان توسط بلغارستان تامین می شود. از اسنس یا روغن گل رز بلغاری (Bulgarian Rose Oil) برای ساخت عطرهای گرانقیمت جهان از برندهای معتبر مانند دیور، هرمس، گرلن، شانل و دیگر برندها استفاده می شود. امروزه به منطقه کازانلاک (Kazanlak) در نزدیکی شهر صوفیا به دلیل کاشت گل رز، لقب دره گل سرخ (Rose Valley) را داده اند. بیش از صد و ده سال است که فستیوال گل سرخ در کازانلاک در ماه های اردیبهشت و خرداد همزمان با فصل چیدن گل ها برگزار می شود و گردشگران از نقاط مختلف دنیا به به این دره می آیند. چیدن گل رز، اجرای رقص و موسیقی، رژه های مخصوص و انتخاب ملکه رز بخش هایی از این جشنواره شاد محسوب میشود.

حمام های رومی شهر وارنا

تصویر

زیبایی شهر وارنا تنها به سواحل جادویی آن ختم نمی شود چرا که این شهر بسیار زیبا جاذبه های دیگری دارد که می توانند تحسین هر گردشگری را بر انگیزند و معرف کشور شگفت انگیز بلغارستان باشند، از جمله این جاذبه ها حمام رومی قدیمی این شهر هستند که در این شهر خودنمایی می کنند، این حمام های باستانی در جنوب شهر تاریخی وارنا قرار گرفته اند که متعلق به شهر رومی اودئوس و قرن 1 میلادی بوده و بعضی از تجهیزات به کار رفته در آن زمان از قبیل لوله کشی زیر زمینی هنوز قابل مشاهده است، این خرابه های زیبا در شب ها با نورپردازی بسیار زیبا از بازدید کنندگان خود پذیرایی می کنند.

ملنیک

تصویر

شهر ملنیک کوچک ترین شهر بلغارستان است و فضای آرام و زیبایی دارد. بیشتر گردشگران به خاطر دیدن هرم های نمکی و صومعه روژن به این شهر می روند که قطعا ارزش دیدن دارند. اگر در سفر به بلغارستان، سری هم به شهر ملنیک زدید، پیشنهاد می کنیم که بعد از گشت و گذار و دیدن جاذبه های آن، حتما به کافه های محلی هم بروید و مطمئن باشید ساعات خوشی برایتان رقم خواهد زد.

صومعه ریلا

صومعه ریلا را شاید بتوان معروف ترین صومعه ارتدوکس شرقی در جهان نامید که به نماد ملت بلغار نیز تبدیل شده است. مجموعه دژمانند این صومعه ۸/۸۰۰ متر مربع وسعت دارد و در سال ۱۹۸۳ در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده است. این صومعه به لحاظ معماری و نقش ونگارهایی که بر سقف و دیوارهایش نقش بسته اند بسیار دیدنی است. همچنین به کمک موزه های مستقر در خود صومعه می توانید با تاریخ هزار ساله ریلا بیشتر آشنا شوید.

بهترین زمان سفر به بلغارستان

با توجه به آب وهوای بلغارستان و اینکه بیشتر گردشگران خواهان آب وهوای معتدل و کمی گرم هستند، بهترین زمان سفر به کشور بلغارستان ماه های آوریل، مِی، سپتامبر و اکتبر می باشد که میانگین دمای هوا در این ماه ها در طول روز 15 الی 24 درجه سانتی گراد و در طول شب 5 الی 11 درجه سانتی گراد خواهد بود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (702 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (36 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (11 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان