ساعدنیوز
ساعدنیوز

در سفر به کشور تاریخی لیبی از چه مناطق توریستی بازدید کنیم؟

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 7 دقیقه
در سفر به کشور تاریخی لیبی از چه مناطق توریستی بازدید کنیم؟
شما عزیزان در این مقاله از سایت ساعد نیوز با کشور بزرگ پهناور لیبی و مکان های دیدنی اش آشنا خواهید شد.

لیبی کشوری عربی در آفریقای شمالی است. لیبی با کشورهای مصر، سودان، چاد، نیجر، الجزایر و تونس هم مرز است. پایتخت لیبی، شهر طِرابلُس است. طِرابلُس را که در شمال غربی لیبی بر کرانه دریای مدیترانه واقع شده، در سده هفتم پیش از میلاد فینیقی ها ساخته اند. نام طِرابلُس گونه عربی شده واژه یونانی تریپولی به معنی «سه شهر» است. کشور لیبی با مساحتی در حدود ۱٬۷۵۹٬۵۴۱ کیلومتر مربع چهارمین کشور پهناور قارهٔ آفریقا و هفدهمین کشور پهناور جهان است. ۹۷ درصد از مردم این کشور از نژاد بربر و عرب هستند و مذهب ۹۷ درصد از لیبیایی ها سنی است. زبان های رایج در این کشور شامل عربی، انگلیسی و ایتالیایی است. پیرامون ۹۰ درصد از سرزمین لیبی را بیابان و صحراهای بی آب و علف پوشانده است. مناطق نسبتاًَ سرسبز لیبی در کناره های دریای مدیترانه قرار گرفته است. هیچ رودخانه دائمی در خاک لیبی وجود ندارد و تنها ۲ درصد خاک آن کاربرد کشاورزی دارد. بخش عمدهٔ مواد غذایی مورد نیاز مردم لیبی از خارج وارد می شود. لیبی از دید تراکم جمعیت یکی از کم تراکم ترین کشورهای دنیاست. مساحت لیبی اندکی بزرگتر از ایران است، ولی جمعیت آن کمتر از یک دهم ایران است. ۹۰ درصد از جمعیت ۷/۲ میلیون نفری این کشور در باریکه ای از کناره های مدیترانه ای این کشور زندگی میکنند و در مناطق دیگر تنها قبیله های بیابانگرد (بدوی) روزگار می گذرانند.

بندر قدیم سابراتا

بندر قدیم سابراتا در سال ۵۰۰ قبل از میلاد توسط فنلاند تاسیس شد. رم در قرون دوم و سوم آنرا به کنترل دراورد و سایت را اصلاح کرد. امروزه، آنچه از آن باقی مانده، تئاتر ۳ طبقه از اواخر قرن سوم است و چندین پناهگاه به ایسیس، Liber Pater و Serapis اختصاص داده شده است. به همین ترتیب در مکان قدیمی، یک بنیاد مسیحی از زمان جشن استانی است. گالری مجاور تاریخ چندین سال پیش سابراتا را نمایش داده اما دیگر آثار به نمایشگاه سالانه در طرابلسمنتقل شدند. یک سفر به این شهر بندر قدیمی لازم است.

لپتیس ماگنا شهر افسانه ای در خمس

یکی از این جاذبه های دیدنی و جذاب، شهری افسانه ای در 120 کیلومتری شرق طرابلس واقع در کشور لیبی است که دیدنش هرکسی را حیرت زده می کند. شهر باستانی لپتیس ماگنا، بقایای به جای مانده از شاهکاری است که در دوران امپراطوری روم شکل گرفته است. کنده کاری هایی بسیار زیبا در دل صخره های این شهر دیده می شود که تا به امروز، یکی از دیدنی ترین عجایب ناشناخته جهان به شمار می رود. توسعه و شکوفایی شهر لپتیس را بندرگاهی طبیعی تضمین می کرد، چراکه این شهر در ناحیه سحارا و مدیترانه، به عنوان یک مرکز تجاری مهم مورد توجه بود. همچنین به دلیل زمین های مرغوبی که در منطقه ساحلی اش قرار گرفته بودند، در تولید محصولات کشاورزی وضعیتی مناسب داشت.

موزه قلعه سرخ در طرابلس

تصویر

موزه قلعه سرخ یا همان موزه السرایا الحمرا، یک موزه باستان شناسی معروف در طرابلس است که به عنوان موزه ملی هم از آن یاد می شود. تماشای این موزه، در این کشور تاریخی، خالی از لطف نیست.

مسجد گورگی

تصویر

مسجد گورگی هم از جمله دیدنی های لیبی است که به خاطر ساختمان قدیمی اش، مورد پسند گردشگران واقع شده است. این مسجد در سال 1834 توسط مصطفی گورگی ساخته شده است. مسجد گورگی در نزدیکی قوس رومی مارکوس اورلیوس واقع شده است.

موزه جرایم دیکتاتور

تصویر

این موزه که در بنغازی واقع شده است، در واقع کاخی است که در سال 1951، محلی برای جرایم دیکتاتوری بوده است. در اطراف این کاخ که متعلق به پادشاه ادریس بوده است، قلعه ای مستحکم و هواپیمایی ساخته شده است که اشاره به دفاع لیبی در سال 2011 از دشمنان خود دارد. این قلعه به صورت نمادی ساخته شده است و تنها برای تجلیل خلبانی که در دفاع از این کشور، نابود شد، احداث شده است.

کاخ آلبرکا

تصویر

از دیدنی های کشور لیبی، باید به کاخ آلبرکا هم اشاره کرد. کاخی که در قرن 19 هم میلادی در دوره سلطنت رشید پاشا دوم، بنا شده است. این کاخ سیصد و شصت اتاق دارد که هم اکنون هم مورد استفاده قرار می گیرد.

تپه های شرقی گرند ارگ

تصویر

این تپه ها به عنوان الماس صحرای لیبی شناخته می شوند. به راستی که غروب آفتاب در این منطقه شگفت انگیز است. منطقه ای که در میان بیابان های بی آب و علف، حسابی سر سبز است. این منطقه، در بخش جنوبی صحرا الجزایر قرار گرفته است و نزدیک کشور تونس نیز، می باشد.

کلیسا جامع بنغازی

تصویر

این کلیسا واقع در مرکز شهر بنغازی کشور لیبی قرار گرفته که یک مکان برای کاتولیگ های سابق به شمار می رود. برای دیدن مکان های دیدنی لیبی این بنا را از دست ندهید که در میان سال های ۱۹۲۹ تا ۱۹۳۹ احداث شده و از بزرگ ترین ساختمان های قاره آفریقاست. داخل کلیسا معماری منحصر به فردش که داستان ۳ ناقوس بوده و هنوز کامل نشده است. این بنا از مقر اتحادیه سوسیالیست عربی بوده که مورد استفاده قرار می گرفته و بعد از آن تا دهه ۱۹۶۰ خالی بوده ولی امروزه از سال ۲۰۰۹ از سوی شرکت ایتالیایی مورد تعمیر قرار گرفت.

رشته کوه سبز

تصویر

از دیگر مکان های دیدنی لیبی می توان به وجود تپه های سبزش اشاره کرد که در کوهستانی حاصل خیز و شاداب در شمال شرقی قرار گرفته است. این قسمت زیبا و بکر از مناطق جنگلی لیبی بوده که به شکلی از وسیع ترین جنگل های روی کره زمین می باشد. در ادامه گردشگری در کشو یبی حتما از این مناطق دیدن نمایید و به ناحیه های سر سبزش سر بزنید. این رشته کو ها در زمان حکومت ایتالیایی ها جایی برای کشاورزی بود که در دهه ۱۳۹۰ ایتالیایی ها نقل مکان کردند.

شهر دیدنی بنغازی

تصویر

اگر مایل هستید به دومین شهر از لحاظ جمعیتی سفر کنید به بنغازی بروید و از این شهر مدیترانه ای که همجوار با خلیج سیدا می باشد بروید. بنغازی در واقع با جمعیت ششصد و سی هزار نفره خود در سال ۲۰۱۱ از شهرهای پرجمعیت لیبی به شمار می رود. این منطقه در سال ۵۲۵ پیش از میلاد به عنوان مستعمره یونانی به اسم اوسپراید به خود گرفت. گذشته بنغازی به قرن ۳ پیش از یلاد بر می گردد که در آن دوره برنیس رومیان بود و در دوره رنسانس رو به زوال بود که بعد از فتح عرب ها به شهر کوچکی تبدیل گشت. بعد از آن پایتخت کشور شد که از سال ۱۹۶۹ به دومین شهر اقتصادی و تجاری معروف گشت. از مکان های دیدنی لیبی در بنغاری می توان به قدیمی ترین دانشگاه لیبی، کلیسای جامع، موزه و بندرگاه و باغ وحش اشاره کرد.

وسایل ضروری برای سفر به لیبی

همراه داشتن لباس­های آستین دار و شلوارهای خنک و سبک از ملزومات پوشش در سفر به لیبی است. نوع لباس در طرابلس آزاد نیست، و زنان باید از لباسهای پوشیده استفاده کنند، نه به این دلیل که مشکلی برایشان ایجاد می­شود، بلکه فقط خارج از احترام به سنت­های محلی است.

با این حال، محلی ها انتظار ندارند که بازدید کنندگان غیرمسلمان کاملاً از عرف آنها پیروی کنند. از آنجا که تور صحرا یکی از علاقمندی­های گردشگران در سفر به لیبی است ملزومات این تور، کفش ورزشی مناسب پیاده روی در صحرای شنی، کوله پشتی، کلاه آفتابگیر، عینک آفتابی، پمادهای ضد آفتاب و دافع حشرات، جعبه کمک های اولیه و در صورت تمایل تجهیزات کمپینگ می­ باشد. برای استفاده از سواحل لباس شنا، وسایل حمام و کفش باز با خود داشته باشید. بهتر است در سفر به لیبی مدارک مهم و پول نقد خود را در کیف زیپ دار و بند دار کوچک قابل پنهان کردن در زیر لباس با خود حمل نمایید

فصول مناسب سفر به لیبی

بهترین زمان برای بازدید از لیبی از فوریه تا دسامبر است که دمای هوای مطبوع و دلپذیر بوده و بارندگی به میزان کافی خواهد داشت. بالاترین میانگین دما در لیبی در آگوست 35 درجه سانتی گراد و کمترین میزان آن در ژانویه 18 درجه سانتی گراد است. آب و هوای لیبی برای دوستداران تعطیلات آفتابی در سفر به لیبی مناسب است.

در لیبی، حدود 5 منطقه مختلف آب و هوایی به رسمیت شناخته شده است، اما شرایط آب و هوایی مدیترانه­ ای و صحرایی تأثیرات عمده­ای بر آب و هوای کلی کشور دارد. در بیشتر مناطق دشت ساحلی، آب و هوا مدیترانه­ای است و تابستانهای گرم و زمستان های معتدل دارد.

بهترین زمان برای سفر به لیبی، ماه های معتدل­تر بهار و پاییز است که احتمالاً بهترین زمان برای بازدید از کشور لیبی خواهد بود. برای علاقمندان به سفرهای کویری، بهترین زمان برای بازدید از لیبی بین اکتبر و آوریل است، زیرا تغییرات دما شدیدتر است و در صورت به سفر به لیبی در این زمان، در شرایط دمایی از 15 تا حدود 32 درجه سانتیگراد قرار می­گیرید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (259 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (38 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (31 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (26 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (15 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (11 نظر) 3 روز از مفقود شدن یسنا، دختر 4 ساله، گذشت/ اعزام بالگرد به منطقه (10 نظر) نگاهی به میز عزای لوکس و تجملاتی زنداداشِ پزشکِ رابعه اسکویی با رونمایی از عکس‌های آتلیه‌ای مرحومه+ویدیو/ روحش شاد چقد جوون بود (10 نظر) خلاقیت منحصربفرد کباب پزِ تبریزی برای کِشاندنِ مشتری به مغازه حماسه ساز شد+عکس/هیتلر هم مغز اینو نداشت!🤣 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (9 نظر)
دیگران می‌خوانند   
چیدمان میز کنسول شیک و خاص خانه مدرن علیرضا بیرانوند با لوازم دکوری آنتیک/ خونه اس یا عتیقه فروشی؟ فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 ابتکار هوشمندانه و زیبای یک شخص در ایجاد کندوی عسل مدرن پشت پنجره خانه اش+ویدیو/ مغز تو رو واقعا باید طلا گرفت (ویدئو) غوغای صدای بهشتی پسر چوپان در صحرا با خوانندگی آهنگِ خدایا بی پناهم ،زتو جز تو نخواهم/حنجرشو فرشته ها بوسیدن... سکانس فراموش نشدنی از سریال باغ مظفر/حیف نون میگه به من رحم نمی کنین به عیالم رحم کنین!😂 تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس تنها قاب خانوادگی کامبیز دیرباز در کنار همسر و دخترش+عکس/ کنار هم خوشبخت بشین نگاهی به خلاقیت زیبا و جذاب شهرداری ایرانی برای طراحی نیمکت پارک/ چقدر خاص و دلپسند+عکس تبرک جستن رهبر معظم انقلاب از تربت حرم امام حسین (ع) +ویدئو/یا رب این گل از شش جهتش دار نگاه... نوه خوشگل و دوست داشتنی ایرج طهماسب با موهای فرفری در پارک/ چقدر ناز و گوگولیه+عکس (ویدئو) سکانسی خنده دار و فراموش نشدنی از دعوای برره ای/ فقط آخرش که کیانوش میپره!! عکس باورنکردنی و زیبا از خواهر و شوهرخواهر خوشتیپ و باکلاس هانده ارچل/ چه خانواده صمیمی و باحالی داره! عکس های 55 سالگی بانو یومیول، پیشگوی دربار» سریال جومونگ نگاهی به تیپ و استایل هندی و رنگارنگ عمو پورنگ بخاطر عشق اهل هندیش؛ از ساده تا آتلیه ای+عکس/ یعنی باید بادا بادا مبارک بادا رو بخونیم یا زوده؟ آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی) فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403 تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس خواهر دکتر و تحصیلکرده پوریا پور سرخ با شباهت ظاهری زیاد به برادر هنرمندش !! شباهت بی حد و اندازه مادر جوان ملیکا زارعی به دخترش مریلا زارعی و خاله شادونه پرانرژی/ چقدر کم سن و سال به نظر میرسه+عکس فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403 (فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ... بهترین پنجره های مدرن برای داشتن ویلایی لوکس عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت! ظاهر متفاوت فریبا متخصص، احترام السادات سریال گیلدخت در 23 سالگی/ مگه داریم این همه تغییر؟+عکس افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد پَرپَر کردن گل و درد و دل محمد علیزاده با پدرش بر سر مزار او+عکس/ روحشون شاد پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی رونمایی از شیوه جدید یک ایرانی در گدایی از ماشین ها در کرج بدون زحمت فقط با یک قلاب و سطل ماست+ویدیو/ قابل توضیح نیست خودتون ببینید دستور پخت فوق حرفه ای و استادانه کته به سبک مهران مدیری+ویدیو/ این آموزش ارزش صد بار دیدن رو داره😂 آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ... (عکس) همه خانم های خانواده امیر مقاره در بک استیج کنسرتش / آقای خواننده حسابی خانواده دوسته! باریکلا پسر ... خلاقیت بی نظیر یک معمار در طراحی خانه ای با الهام از نیمرو/ مغز تو رو باید تو موزه نگه داشت+عکس عکس معنادار پیمان معادی در پشت صحنه افعی تهران بعد از هجمه‌های شدید به این سریال / بابا همش فیلمه! پیر محله‌های تهران/ ماجرای جالب یک زن فرمانروا در تهران+ فیلم تزئینات بامزه و شیک اتاق پسر بهرام رادان به دست مادر خوش سلیقه و باکلاسش مینا خانوم + ویدیو/ مثل همیشه عالی و بیست👌 رونمایی از چهره واقعی و زیبای کیمیا خاتون و شمس تبریزی برای اولین بار/ چشمان بادامی و ابروی کمانی دختر مولانا+عکس (فیلم) اعلام جنگ علی ضیا به مردم تهران / تهرونیا خودتونو اصلاح کنین!
تیتر امروز   
تجدید دیدار وزیر ورزش با سرمربی سابق تیم ملی در خانه اش/ مدال ها و افتخارات محمد مایلی کهن در دیوار ساده خانه اش +عکس
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403+فیلم
فال روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 19 اردیبهشت ماه 1403
تولد حیرت انگیز یک نوزاد عجیب الخلقه ایرانی با یک بدن اما دو سر و گردن در قم+عکس
افشاگری جنجالی در خصوص علی دایی: خودش به خودش آمپول می‌زد
آخرین جلسه دادگاه تتلو برگزار شد + تصاویر / روزشماری برای اعلام حکم خواننده پرحاشیه ...
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 18 اردیبهشت ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 18 اردیبهشت 1403+فیلم
قتل فجیع کودک 11ساله به دست نامادری حسود
تمام کشورهای خارجی که رهبر معظم انقلاب به آن سفر کردند+عکس