دریاچهٔ چورت کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
دریاچهٔ چورت کجاست؟
دریاچه چورت دریاچه‌ای کوچک در انبوه جنگل‌های مازندران است و یکی از بهترین مقاصد برای تور طبیعت‌گردی به شمار می‌رود. دریاچه‌ای که با وجود وسعت کم، آینه تمام قدی است از تمام افسون‌هایی که طبیعتی بکر می‌تواند در خود جای دهد. حوالی صبح که مه رقیقی روی سطح آب پرسه می‌زند و صدای آواز پرندگان به‌آرامی به گوش می‌رسد، آرامش آن دوچندان می‌شود.

دریاچهٔ چورت یا دریاچهٔ میانشه (خواهرخواندهٔ دریای خزر) در فاصلهٔ ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران ایران قرار دارد. این دریاچه، در ۳۵۰ کیلومتری تهران در جنگل های بکر روستای چورت در بخش چهاردانگه شهرستان ساری واقع در ۵۰ کیلومتری جنوب این شهر است. وسعت این دریاچه حدود ۲٫۵ هکتار است. این دریاچه به دلیل نزدیکی به روستای چورت، دریاچه چورت هم نامیده می شود.

دریاچهٔ چورت

چرا سفر به دریاچه چورت؟

  • دریاچه چورت مقصدی بکر در طبیعت استان مازندران است که زیبایی چشم نوازی دارد.
  • این دریاچه در قلب یک جنگل انبوه واقع شده است و همین امر بر جذابیت آن برای طبیعت گردان می افزاید.
  • مسیر دسترسی به دریاچه یکی از مسیرهای مورد علاقه آفرودرهاست و بسیاری برای تجربه این تفریح هیجان انگیز به سراغ این مسیر می روند.
  • چورت یکی از معدود دریاچه هایی است که به صورت طبیعی به وجود آمده و در نتیجه احداث سد خاکی ایجاد نشده است.
  • فضای مه آلود، سکوت و آرامش، صدای پرندگان و حضور درختانی که تنها نیم تنه آنها از آب بیرون زده است، ترکیب بی نظیری است که در چورت انتظارتان را می کشد.

دریاچه چورت کجاست؟

دریاچه میانشه نزدیک به روستایی به نام چورت واقع شده است و از این رو آن را دریاچه چورت نیز می نامند. این دریاچه جوان، قریب به ۸۰ سال پیش متولد شده است؛ به این ترتیب که در سال ۱۳۱۸ خورشیدی بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه ای که در کنار دریاچه قرار دارد، یکی از بدیع ترین جاهای دیدنی ساری به وجود آمد. هنگام کاهش آب، پدیدار شدن باقی مانده درخت هایی که در محل پیدایش دریاچه بوده اند، منظره ویژه ای را ایجاد می کند.

این دریاچه در شکاف دره ای با شیب زیاد قرار گرفته و دورتادور دریاچه را پوشش های جنگلی بکر و درختان قدیمی در بر گرفته است. شکل هندسی دریاچه به شکل بیضی کشیده و ژرفای آن با توجه به میزان بارش های فصلی متغیر است. ماهی های موجود در دریاچه توسط افراد محلی به دریاچه انداخته شده است و برخی هم بر اثر جابه جایی تخم آن ها توسط پرندگان و انتقال آن ها به درون دریاچه به وجود آمده اند و طی سالیان بر اثر تولید مثل به جمعیت شان افزوده اند. ازاین رو، امکان ماهیگیری در این دریاچه وجود دارد.

 دریاچه چورت

دیدنی ها و تفریحات دریاچه چورت

در سفر به چورت می توانید از لحظه لحظه خود لذت ببرید و برای دیدنی ها و تفریحات زیر، برنامه ریزی کنید:

  • درختان میان دریاچه : در تابستان ها و به طور کلی زمان هایی که میزان آب دریاچه کاهش می یابد، تنه های درختان در میان آن پدیدار می شوند و منظره ای شگفت انگیز را ایجاد می کنند. این درختان، همان گیاهانی هستند که پیش از به وجود آمدن دریاچه در این قسمت وجود داشتند و به یک باره به زیر آب رفته اند. تصویر این درختان در میان آب یکی از دلایل شهرت دریاچه چورت است و بسیاری برای دیدن آن راهی سفر می شوند.
  • ماهیگیری: اگر از طرفداران ماهیگیری هستید و وسایل و ابزار لازم برای این کار را دارید، در سفرتان به چورت وقتی را هم به این فعالیت اختصاص دهید. ماهیگیری در سکوت و آرامش دریاچه بر شیرینی سفرتان می افزاید و آن را تبدیل به خاطره ای فراموش نشدنی می کند.
  • منظره ای غرق در مه : یکی از جاذبه های چشمگیر دریاچه چورت را زمانی خواهید دید که بخت با شما یار باشد و مه همه جا را بپوشاند. رقص مه بر روی آب دریاچه تصویری سحر انگیز را گوشه ذهن تان ثبت می کند. منظره مه آلود دریاچه چورت، چیزی نیست که بتوانید به این راحتی ها از کنار آن بگذرید و نادیده اش بگیرید؛ به ویژه اگر تابستان باشد و تنه درختان هم بیرون از آب...
  • قایق سواری : شناور شدن بر روی آب دریاچه و تماشای مناظری متفاوت یکی دیگر از تفریحات مورد علاقه گردشگران در دریاچه چورت است؛ اما از آنجا که امکانات قایق سواری در این دریاچه وجود ندارد، مردم قایق های خود را به آب می اندازند تا بتوانند تجربه ای متفاوت را برای خود رقم بزنند.
  • آفرود : مسیر منتهی به دریاچه، جاده ای خاکی است که از میان جنگل و انبوه درختان می گذرد. زیبایی های این مسیر بهانه ای شده تا آفرودرها را به این منطقه بکشاند. این مسیر یکی از مقاصد مورد علاقه افرادی است که به دنبال هیجان و خلق تجربه های تازه از آفرود هستند.
  • پیاده روی در قلب جنگل : پیاده روی در مسیر منتهی به دریاچه نیز یکی از انتخاب هایی است که پیش روی افراد قرار دارد و می تواند ساعاتی خوش را برای شان رقم بزند. پیمودن این مسیر با پای پیاده باعث می شود که زیبایی های آن را از نزدیک لمس و گوشه گوشه این طبیعت بکر را کشف کنید. در این مسیر مناظری متفاوت را خواهید دید و هنرنمایی طبیعت را نظاره خواهید کرد.دریاچه در میان یک دره قرار گرفته و اطراف آن با درختانی کهن احاطه شده است. می توانید به قلب این جنگل بزنید و در آن به گشت و گذار بپردازید.
  • پیک نیک و عکاسی : مسیر رسیدن به چورت سختی های خاص خودش را دارد پس هر کس که قدم به حوالی این دریاچه می گذارد ساعاتی را در کنار آن می گذراند و با برپا کردن پیک نیک دوستانه یا خانوادگی، خاطره ای خوش را برای خود و همسفرانش خلق می کند.در اینجا سوژه های عکاسی فراوانند و هر یک می توانند به تصویری ماندگار در آلبوم عکس های تان تبدیل شوند. پس دست به دوربین شوید و یادگاری هایی ماندگار و ارزشمند را با خود به خانه ببرید.

مسیر دسترسی به دریاچه چورت

  • آدرس دریاچه چورت: دریاچه چورت به وسعت ۲٫۵ هکتار، در بخش چهاردانگه شهرستان ساری و در فاصله ۱۰ کیلومتری روستای چورت حد فاصل ساری تا کیاسر در استان مازندران واقع شده است.
  • مسیر دسترسی از ساری : برای رسیدن به این دریاچه از ساری، پس از طی حدود ۲۳ کیلومتر به سمت جنوب و روستای تاکام، بعد از تابلوی روستای چورت وارد مسیر فرعی شوید. این مسیر را حدود ۱۵ کیلومتر ادامه دهید تا به روستا برسید. فاصله روستا تا دریاچه حدود ۱۰ کیلومتر است و از مسیرهای مختلفی می توانید به آن برسید. برای عبور از این مسیرها می توانید از راهنمایان محلی کمک بگیرید. همچنین می توانید این مسیر را با استفاده از نیسان پشت سر بگذارید که به راحتی در روستا پیدا می شود.
  • مسیر دسترسی از سمنان: برای دسترسی از مسیر سمنان ابتدا با طی مسیر ۲۵ کیلومتر به سمت شمال به شهر شهمیرزاد می رسید. از شهر شهمیرزاد مسیر جاده را به سمت ساری طی کنید، پس از طی مسافت تقریبی ۱۵۰ کیلومتر و گذشتن از فولاد محله، کیاسر و بلافاصله بعد از پلی که از روی رودخانه می گذرد به ورودی جاده روستای چورت و پس از طی مسافت ۱۵ کیلومتر به روستای چورت می رسید. فاصله این روستا تا دریاچه ۱۰ کیلومتر و خاکی است.

بهترین زمان بازدید از دریاچه چورت

  • دریاچه چورت همیشه زیباست، اما فصل بهار با سرسبزی بی حدوحصری که به طبیعت دریاچه می بخشد و نیمه اول پاییز با جشنواره ای از زیباترین رنگ ها در چشم انداز دریاچه بهترین فصل ها برای سفر به این دریاچه هستند.
  • اگر قصد سفر با تورهای طبیعت گردی را ندارید و مسافرت های شخصی را ترجیح می دهید برای این سفر، یک روز وقت کافی است؛ اما چنانچه فرصت دارید برای سفری دو روزه برنامه ریزی کنید. بین ۶ تا هشت ساعت رانندگی خواهید داشت. مسافت کمی بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ متر را نیز باید پیاده طی کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان