دریاچه ولشت کجاست؟

  یکشنبه، 09 بهمن 1401   زمان مطالعه 4 دقیقه
دریاچه ولشت کجاست؟
دریاچهٔ وَلَشت دریاچه‌ای است در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق کلاردشت، این دریاچه کوهستانی در ۲۵ کیلومتری جاده چالوس در نزدیکی شهر مرزن‌آباد واقع گردیده‌است. در قسمت جنوب غرب این ناحیه علم‌کوه قرار دارد. دریاچه ولشت یکی از دریاچه‌های آب شیرین ایران به‌شمار می‌رود.

دریاچه ولشت، نام یک دریاچه آب شیرین در استان مازندران است که در جنوب غرب شهر چالوس و در شمال شرق منطقه ییلاقی کلاردشت قرار دارد. این دریاچه کوهستانی با چشم اندازی بی بدیل و سحرانگیز، یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری استان مازندران به شمار می آید و هر سال، میزبان صدها گردشگر محلی و مسافر از شهرهای دیگر است.

دریاچه ولشت که یکی از ۱۰ دریاچه آب شیرین کشور ایران محسوب می شود، در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا قرار دارد و محیط زیست مناسبی را برای پرندگان و آبزیان فراهم کرده است، به طوری که گونه های گیاهی و جانوری بسیاری در این دریاچه و اطراف آن زندگی می کنند. متاسفانه حضور گردشگران بدون نظارت نهادهای مربوط در طول سال های اخیر، این دریاچه آسیب پذیر و اکوسیستم طبیعی آن را دستخوش تغییرات نامطلوبی کرده است که زندگی برخی جانوران و آبزیان را تهدید می کند.

ماهیگیری، شنا، قایق سواری، دوچرخه سواری و پیاده روی در اطراف دریاچه و تماشای زیبایی های طبیعی کوهستان از جمله تفریحاتی هستند که در منطقه دریاچه ولشت وجود دارند. سفر به دریاچه ولشت در تمام فصول سال، سفری لذت بخش و فراموش نشدنی است؛ البته بهتر است در فصل بهار و تابستان به این منطقه سفر کنید. دو مسیر دسترسی به این دریاچه زیبا وجود دارد و شما می توانید با گذر از جاده آسفالته و یک جاده خاکی به آن برسید.

دریاچه ولشت

ویژگی های دریاچه و چگونگی به وجودآمدن آن

دریاچه ولشت در ارتفاع ۹۳۵ متری از سطح دریا واقع شده است. مساحت کلی این دریاچه در حدود ۱۵ هکتار است. بیشترین عمق آن در حدود ۲۲ متر است و میانگین عمق آن در حدود ۹ متر است.این دریاچه در واقع در یک گودال بسیار بزرگ و عظیم که حاصل فرسایش خاک و رانش زمین بوده، قرار دارد و آب این دریاچه عمدتاً به وسیله بارش های باران و برف و منابع آبی زیرزمینی تأمین می شود.به دلیل بافت ریز و بسیار نرم خاک بستر دریاچه، عمق دید در آب های این دریاچه بسیار محدود است.

پوشش گیاهی و جانوری دریاچه ولشت

پوشش گیاهی دریاچه ولشت، شامل چند درخت در اطراف دریاچه و گیاهانی چون گیاه نی بن و بوته های کوچک می شود؛ بوته ها و نیزارهایی که با ریشه های ۶ تا هشت متری به زمین نفوذ کرده اند. دریاچه ولشت با موقعیتی بی نظیر همچنین محلی مناسب برای زندگی پرندگان مهاجر و آبزیانی چون قورباغه، اردک ماهی، مارماهی، مار آبی، ماهی سفید، جلبک ها، ماهی کولی و شاه کولی است.متاسفانه در سال های اخیر، آسیب های جبران ناپذیری به طبیعت دریاچه ولشت توسط روستاییان وارد شده است. قطع نیزارهای اطراف دریاچه برای مصارف ساختمانی، افزایش ورود گردشگران، نبود امکانات رفاهی یا حفاظتی، ورود آلاینده های محیطی به آب و آتش سوزی های بزرگ، حیات جانوران آبزی این دریاچه را به خطر انداخته اند.

امکانات رفاهی دریاچه ولشت

دریاچه ولشت، یک مکان مناسب تفریحی برای گردشگری موقت و سفرهای یک روزه است. این منطقه تفریحی در سال ۱۳۸۴ به عنوان منطقه توریستی معرفی شد و از آن پس، امکانات تفریحی و گردشگری بسیاری در آن ساخته شده است. از جمله امکانات رفاهی دریاچه ولشت می توان به کافه، رستوران، اسکله رستوران با پخش موسیقی زنده، سوئیت های اقامتی، محل برپایی کمپ، سرویس بهداشتی، نمازخانه، تفریحات آبی، زمین والیبال، بوفه و سوپرمارکت اشاره کرد.

تفریحات آبی این مجموعه شامل قایق سواری، بیگ بال، بنانا، شاتل و جت اسکی کودکان است. هزینه ورود به مجموعه تفریحی دریاچه ولشت، ۸۰۰۰ تومان است و شما باید برای استفاده از اسکله رستوران، نفری ۱۵,۰۰۰ تومان پرداخت کنید؛ البته در صورت سفارش از منوی رستوران، رفتن به اسکله رستوران رایگان است.

دریاچه ولشت​​​​​​​

بهترین زمان بازدید از دریاچه ولشت

  • باتوجه به منطقه کوهستانی و ارتفاع بالا و آب وهوای ولشت می توان گفت که بهترین زمان برای بازدید از ولشت در فصول بهار و تابستان خواهد بود.
  • اما اگر از سفر به دنبال تجربه های جدید هستید و قصد دارید مناظر خاص و ماندگاری را تجربه کنید، می توانید در فصول پاییز و یا حتی زمستان هم به این دریاچه زیبا سفر کنید.
  • البته توجه داشته باشید در بعضی از روزها دمای هوا در این دریاچه به منفی ۳۰ درجه هم می رسد و شاید حتی آب دریاچه هم به طور کامل یخ بزند.
  • در سفر به کلاردشت می توانید جاذبه های طبیعی بسیاری را تجربه کنید.

دریاچه ولشت کجاست؟

  • دریاچه ولشت در ناحیه این بین سه شهر چالوس، کلاردشت و مرزن آباد قرار دارد.
  • روستای ولشت در دهستان بیرون بشم، در ناحیه جنوب غربی شهرستان چالوس و شمال شرق کلاردشت و در حدفاصل ۲۵ کیلومتری مرزن آباد قرار دارد.
  • موقعیت جغرافیایی خاص این دریاچه باعث شده تا درصورتی که شما در هر یک از شهرهای چالوس، کلاردشت و یا مرزن آباد اقامت داشته باشید، بتوانید در مدت زمان بسیار کوتاهی به ولشت برسید و لحظات به یادماندنی را این دریاچه زیبا سپری کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (153 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)
تیتر امروز