دسته موتور خودرو چیست و چگونه خراب می شود؟

  دوشنبه، 23 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
دسته موتور خودرو چیست و چگونه خراب می شود؟
شایعترین علامت خرابی دسته موتور افزایش ارتعاش موتور بوده که از داخل کابین خودرو احساس می شود. در برخی از موارد خرابی دسته موتور، صدای تکان خوردن موتور در هنگام  روشن و خاموش کردن موتور شنیده می شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، دسته موتور قطعه ای است که موتور را در جای خود نگه می دارد، در اغلب خودروها موتور و گیربکس با هم توسط سه یا چهار پایه نگهداری می شوند به پایه ای که گیربکس را نگه می دارد اصطلاحا دسته گیربکس و پایه ای که موتور را نگه می دارد دسته موتور نام دارد.

دسته موتور از یک طرف به موتور و از طرف دیگر به بدنه خودرو پیچ می شود. موتور خودرو به علت دارا بودن بخش های متحرک، یک منبع با ارتعاش بالا می باشد.

وظیفه دسته موتور علاوه بر نگهداری موتور در جای خود این است که مانع از ارتعاش زیاد موتور شود. دسته موتور علاوه بر بخش فلزی یک بخش لاستیکی نیز دارد که این بخش لاستیکی مانع از تماس فلز – فلز دسته موتور و بدنه می گردد.

برای ارتقاء کارایی دسته موتور در برخی از آنها را با مایع پر می کنند که در واقغ عملکردی مشابه کمک فنر خواهد داشت، برخی از تولیدکنندگان خودرو مثل تویوتا و هوندا از دسته موتورهای فعال با کنترل خلاء استفاده می نمایند.

دسته موتور قابلیت تعمیر ندارد و به محض خراب شدن باید تعویض گردد، اغلب خودروها بعد از ۵۰ یا ۶۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دسته موتور دارند. در اغلب موارد بخش لاستیکی پاره شده و یا از بخش فلزی جدا می گردد.

شایعترین علامت خرابی دسته موتور افزایش ارتعاش موتور بوده که از داخل کابین خودرو احساس می شود. در برخی از موارد خرابی دسته موتور، صدای تکان خوردن موتور در هنگام روشن و خاموش کردن موتور شنیده می شود.

وظیفه دسته موتور خودرو

می توان از دسته موتور خودرو به عنوان بارز ترین تکیه گاه و حافظ تعادل موتور خودرو نام برد. در یک یک جمله می توان گفت دسته موتور نگه دارنده وزن موتور می باشد. البته این تحمل و اتصال دسته موتور کاملا ساده نیست و وظیفه آن به همین جا ختم نمی شود. و اهدافی دیگر در کنار حفظ وزن خودرو در نظر قرار دارد. دسته موتور گیربکس هم در زیر دالان گاردان جای دارد که وضیفه حفظ و تعادل گیربکس به عهده آن است.
می دانیم که خودرو و موتور آن در حالت هایی تمایل به حرکت و تکان هایی دارد. در هنگام روشن شدن خودرو ، گاز دادن های ناگهانی، عبور از دست انداز و همچنین لرزش های ذاتی دلایل لرزش موتور خودرو می باشند. در این زمان ها موتور نباید بیش از حد تکان بخورد و باید تکیه گاهی محکم آنها را ثابت نگه دارد. تا گشتاور های پیچشی تحمل شود. با کمی دقت درمی یابیم که اجزای خودرو و بخصوص موتور اگر کاملا ثابت باشند و به وسیله پیچ و مهره ی تنها به هم متصل باشند، این تکان ها موجب خرابی و حتی شکستن و ترک خوردن اجزا در اثر لرزش ها می شوند. پس نتیجه می گیریم که این اتصالات بین موتور و گیربکس با شاسی خودرو باید منعطف باشند. باید گفت نگهداری و تعویض به موقع دسته موتور ها در صورت خرابی در راستای نگهداری خودرو به بهترین شکل می باشد.

انواع دسته موتور ها

اما دسته موتور هایی که بر روی خودرو های معمولی نصب می شوند خود دو مدل هستند. دسته موتور های لاستیکی و دسته موتور های هیدرولیکی که خاصیت های متفاوتی دارند.
دسته موتور های لاستیکی با توجه به مکانیزم ساده ترشان قیمت پایین تری هم دارند. دسته موتور های لاستیکی دارای ابعاد متفاوتی هستند و خود نیازمند نگهداری نمی باشند. از یک قطعه از جنس پلاستیک تشکیل شده اند و با قابلیت ارتعاش و ضربه گیری ، ضربات ناگهانی را جذب می کنند. اما دسته موتور های هیدرولیکی پیچیده ترند و از یک فنر، قطعه پلاستیکی و یک سیال تشکیل شده اند. به همین خاطر هم به آنها هیدرولیکی گفته می شوند و واضح است که قیمت بالاتری هم باید داشته باشند. از نظر تعداد و محل بکارگیری دسته موتور ها، در خودرو های مختلف متفاوت می باشند. در خودروهایی که محور متحرکشان در جلوست و موتور عرضی قرار گرفته است، دو دسته موتور در پایین و یک دسته موتور در بالا قرار گرفته است. در خودرو هایی که پیشرانه آن ها از نوع عرضی می باشد، دسته موتور معمولا از نوع هیدرولیکی می باشد و در صورت خرابی هزینه بر تر هستند. در خودرو های شرکت های پژو و سیتروئن خرابی دسته موتور ها هزینه بر تر هستند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (172 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (149 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (28 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (22 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند
بازسازی صدای کاهن مصری پس از 3 هزار سال از روی مومیایی او+ تصاویر
فال روزانه امروز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 10 تیر 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 10 تیر خرداد 1403
قیمت رسمی انواع چلوکباب 43 سال قبل در رستوران اصیل ایرانی! +عکس
روایت جالب آیت الله هاشمی رفسنجانی از آوازخوانی دلپذیر و اجباری آیت الله طالقانی و منتظری در زندان/ خودم صدای خوبی ندارم اما...+ویدیو
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 10 تیر ماه 1403
دانلود آهنگ جدید "دل بیچاره" مهدی جهانی +فیلم/ منو تنهام نذار با این احوال زار نگاه کن به دلت منو یادت بیار
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 10 تیر 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه یکشنبه 10 تیر ماه 1403
استفتاء از رهبری در مورد رای سفید
قتل دلخراش خانم معلم به دست شوهرش/ پرت کردن همسر از طبقه سوم
ماجرای تصمیم خاص حاج قاسم برای کَفنش از زبان یکی از همرزمان جانبازش
دست نوشته‌های یک جانباز هنرمند: نسل انتقالی به پایان راه نزدیک می‌شود