ساعدنیوز
ساعدنیوز

دیدگاه ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟

  چهارشنبه، 22 دی 1400   زمان مطالعه 11 دقیقه
دیدگاه ماکسیمالیسم بیت کوین چیست؟
ماکسیمالیست بیت کوین افرادی هستند که معتقدند که بیت کوین، محبوب ترین رمز ارز در جهان است و تنها ارز دیجیتالی است که در آینده مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ماکسیمالیست‌ها می‌گویند از نظر ارزش سایر رمز ارز‌ها پایین تر از بیت کوین قرار دارند. در ادامه بیشتر در این باره بحث می کنیم.

احتمالا شما هم اصطلاح ماکسیمالیسم بیت کوین را شنیده باشید و برایتان سوال شده باشد که به چه معناست و یا شاید مشاهده کرده باشید که برخی خود را بیت کوین ماکسیمالیست می دانند و مدام سعی دارند دنیای رمز ارزها در خارج از اکوسیستم بیت کوین را یک ویرانه تصویر کنند. برای مثال، ماکسیمالیست های بیت کوین ادعا دارند که تنها بیت کوین می تواند از آن ها پاسداری کند و برای این ادعا به به تعدد پروژه های اسکم در بازار رمز ارز اشاره می کنند. اما همه می دانیم که بسیاری از رمز ارزهای دیگر نیز در این ارزش ها و اهداف مشترک هستند، چرا ماکسیمالیست های بیت کوین چنین ادعایی می کنند؟ شاید از این هراس دارند که موفقیت بلاک چین و رمز ارزهای دیگر به کاهش ارزش دارایی های آن ها بینجامد!

بسیاری از هواداران افراطی بیت کوین همواره خود را به ارزش هایی چون عدم سانسور، حریم خصوصی و استقلال پایبند می دانند. آن ها معتقدند که اختراع ارزهای رمزنگاری شده، که در رأس آن ها بیت کوین قرار دارد، دست دولت را از کنترل عرضه پول و در کل انحصار پول کوتاه می کند. کنترل دولت بر نظام پولی و دخالت به وسیله سیاست های پولی منجر به چرخه های رکود و رونق می شود. بروز این چرخه ها به انحراف سرمایه گذاری از مسیر درست و عدم کارایی در تخصیص منابع می انجامد. البته آرمان های یک بیت کوین ماکسیمالیست، به همین جا ختم نمی شود.

در میانه این بحث و جدل، من و شما می مانیم که در جریان شدید اطلاعات در اینترنت و شبکه های اجتماعی به سمت یکی از دو دیدگاه افراطی رانده می شویم. یک طرف هرچه به غیر از بیت کوین را اضافی، درجه دو و بی فایده می داند و طرف دیگر باور دارد که بیت کوین، قدیمی، کُند و غیرمقرون به صرفه است که محدودیت های فراوانی دارد. در ادامه به دیدگاه بیت کوین ماکسیمالیسم نگاه دقیق تری می کنیم و برای آشنایی درست با آن به سراغ دلایل اصلی اعضای این گروه می رویم. در واقع با تفکری آشنا خواهیم شد که از بیت کوین به عنوان تنها ارز دیجیتال مهم پشتیبانی می کند.

ماکسیمالیست بیت کوین چیست؟

ماکسیمالیست های بیت کوین بر این باورند که بیت کوین که محبوب ترین ارز دیجیتال جهان است، تنها دارایی دیجیتالی است که در آینده مورد نیاز خواهد بود. ماکسیمالیست ها بر این باورند که سایر ارزهای دیجیتال از بیت کوین پایین تر هستند. ماکسیمالیست ها بر این عقیده هستند که سایر ارزهای دیجیتال با آرمان های ساتوشی ناکاموتو، که بیت کوین را در سال 2009 ایجاد کرد، مطابقت ندارند.

برخلاف ارزهای منتشرشده توسط دولت ها که به نام ارزهای فیات معروف است و توسط یک مرجع متمرکز مدیریت می شود، بیت کوین غیرمتمرکز است و بلاکچین آن یک دفتر کل توزیع شده (DLT) عمومی است؛ به این معنی که تراکنش ها با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشته می شود و شفاف است.

ماکسیست بیت کوین

چطور تفکر ماکسیمالیسم وارد دنیای رمزارزها شد؟

وقتی ویتالیک بوترین پیشنهاد استفاده از قراردادهای هوشمند را در بلاک چین داد، انتظار حمایت جامعه طرفداران بیت کوین را داشت. ویتالیک در کتاب «ماشین بی نهایت» (Infinite Machine) از ارتباط و تعامل نزدیکش با «مجموعه ای از کارآفرینان و توسعه دهندگانی که تلاش داشتند تا مرزهای بیت کوین را جابجا کنند تا ببینند که آیا می تواند چیزی بیش از یک ارز دیجیتال باشد…» می گوید. «این تلاش ها به نام بیت کوین نسخه ۲ شناخته می شد». ویتالیک بوترین خود یک طرفدار پروپاقرص بیت کوین بود، در واقع او یکی از بنیان گذاران مجله بیت کوین (Bitcoin Magazine) بود. او مفصلا راجع به پتانسیل های بیت کوین مقالات زیادی نوشته است.

وقتی ویتالیک پیشنهاد اتریوم را در فوروم بیت کوین تاک (BitcoinTalk) ارائه کرد، بسیاری از اعضا برای او آرزوی موفقیت کردند. اما حتی در ژانویه ۲۰۱۴، تعدادی از طرفداران بیت کوین، اغلب به دلایل ایدئولوژیک، به شدت با پروژه اتریوم مخالفت کردند. بسیاری از اعضای جامعه اتریوم را کلاهبرداری خواندند و اعتقاد داشتند که این تکنولوژی ارزشی به اکوسیستم نمی افزاید.

حتی قبل از انتشار اتریوم، در حالی که ایده یک شبکه مبتنی بر قراردادهای هوشمند در حال شتاب گرفتن بود، ویتالیک لازم دانست تا مقاله ای راجع به ماکسیمالیست های بیت کوین بنویسد. در این مقاله، ویتالیک این نگرش قاطعانه را به چالش کشید، و ماکسیمالیسم بیت کوین را برای جامعه رمزارز مخرب تلقی کرد. برخی از افراد جامعه اتریوم امروزه از عبارت «ماکسیمالیست بیت کوین» به شکلی استهزا آمیز و برای به سخره گرفتن ذهنیت بسته مخاطب شان استفاده می کنند.البته که نگاه ویتالیک توجه جامعه بیت کوین را جلب نکرد و با گسترش پذیرش اتریوم، انتقادهای جامعه بیت کوین هم افزایش یافت.

البته همه طرفداران بیت کوین، ماکسیمالیسم را راه مناسبی برای هدایت توسعه دهندگان و کاربران به راه راست نمی دانند. اندریاس آنتونوپولوس (Andreas Antonopoulos)، یکی از بزرگ ترین مبلغان بیت کوین معتقد است که تعصب بیت کوین برای اکوسیستم خطرناک است.

آیا دیدگاه ماکسیمالیسم بیت کوین برای آینده این ارز خطر آفرین است؟

به طورکلی، ماکسیمالیسم همیشه خطرناک است! چرا که طرفداران آن از یک طرفداری ساده به گم شدن در دنیایی خیالی و پوچ گرفتار می شوند. به طور معمول، سردسته این نوع تفکرات، شروع به دیکته کردن یک نوع خاص از صحبت کردن، لباس پوشیدن، مراوده کردن و حتی یک نوع خاص از رژیم غذایی می کند تا جایی که فرد آن قدر در دنیای پوشالی خود گم می شود که حتی دیدگاه مردم هم نسبت به آن ها تغییر می کند و آن ها را افرادی دیوانه می پندارند.طرفداران ماکسیمالیسم بیت کوین، این ارز را در دنیای رمز ارزها تبدیل به یک بُت کرده اند و هرگونه سیستم مالی به جز بیت کوین را کلاه برداری می دانند.

حقیقت ماجرا اینجا نمایان می شود که افراد بدانند پول چه از نوع کاغذی آن و چه از نوع رمزارز آن یک توافق است بین مردم یک جامعه که از آن برای راحت تر کردن معاملاتشان استفاده می کنند، در واقع پول فقط یک قراداد است.درست در مقابل جبهه ماکسیمالیست ها، جبهه رقابت پولی قرار دارد. رقابت پولی یک بازار آزاد است که در آن کاربران به سمت خودگردانی سبد ارز دیجیتال هدایت می شوند. هر چند ممکن است این بازار باعث رشد کلاه برداری نیز شود اما از طرفی باعث پیشرفت جامعه می شود و این برای خارج کردن انحصار از دست عده ای محدود بسیار کاربردی است.

دلایل ماکسیمالیست های بیت کوین

ماکسیمالیست ها گروهی پر سر و صدا از حامیان بیت کوین هستند که بیت کوین را بالاتر از سایر ارزهای دیجیتال می دانند. در زیر برخی از دلایلی که چرا ماکسیمالیست ها معتقدند بیت کوین همه رمزارزهای دیگر را بی اثر می کند، آورده شده است.

شبکه بیت کوین

ماکسیمالیست های بیت کوین بسیاری امروزه از این ایده حمایت می کنند که موفقیت یک ارز دیجیتال به شبکه بلاک چین زیربنایی آن وابسته است. از آنجایی که شبکه زیربنایی بیت کوین بسیار قوی است و از آنجا که ویژگی های هر ارز دیجیتال می تواند توسط ارز دیجیتال دیگری انتخاب شود، خود شبکه ارز دیجیتال مهم ترین عامل برای تمایز میان ارز های دیجیتال است.ماکسیمالیست ها ممکن است به تسلط بیت کوین و بیت کوین کش بر اساس ارزش بازار به عنوان شاهدی بر ادعای خود اشاره کنند.

بیت کوین کش و بیت کوین گلد در مقایسه با بسیاری از آلت کوین های جدید دارای ویژگی های محدودی هستند. با این حال، این آلت کوین ها به دلیل اتصال به شبکه بیت کوین ارزش بالاتری دارند. میزان دارایی، اندازه پایگاه کاربری و تاریخچه موفقیت، ویژگی هایی هستند که شبکه بیت کوین را از سایر بلاکچین ها متمایز می کند.

بیت کوین اثبات شده است

استدلال دیگر دیدگاه ماکسیمالیست بیت کوین این اصل است که ارزهای دیجیتال جدید با موانع بالایی برای ایجاد اعتماد سرمایه گذاران روبه رو هستند. با وجود اینکه رشد محبوبیت ارزهای دیجیتال به طور تصاعدی بوده است، هنوز بسیاری از مؤسسات مالی بزرگ و سرمایه گذاران فردی هستند که فقط به بیت کوین اعتماد دارند.

تاثیر معاملات بیت کوین بر آلت کوین ها

استدلال نهایی برای فلسفه ماکسیمالیست ها مربوط تاثیر زیاد قیمت بیت کوین بر سایر ارزهای دیجیتال است. از آنجایی که قیمت بیت کوین به طور گسترده بر قیمت آلت کوین های جهان تأثیر می گذارد، سرمایه گذاری در آلت کوین ها ممکن است راه خوبی برای تنوع بخشیدن به دارایی های ارز دیجیتال شخص نباشد.

سپس این استدلال به این نتیجه می رسد که سرمایه گذاران بهتر است به جای ریسک کردن پول خود با سرمایه گذاری در رمزارز ها یا توکن های دیگر، در بهترین دارایی مانند بیت کوین سرمایه گذاری کنند. همچنین، افزایش قیمت بیت کوین همیشه باعث افزایش قیمت آلت کوین ها نمی شود و ماکسیمالیست ها ممکن است استدلال کنند که این به دلیل کیفیت پایین آلت کوین ها است.

نگرانی های ماکسیمالیست های بیت کوین

اگر بیت کوین بخواهد به تنها ارز دیجیتال در بازار تبدیل شود، باید بر مشکلات خود غلبه کند. بسیاری از آلت کوین ها و تغییرات بعدی شبکه های بلاکچین به دلیل محدودیت های شبکه بیت کوین و ارز دیجیتال آن به وجود آمده اند. برخی از چالش ها و محدودیت های بیت کوین شامل موارد زیر است:

مقیاس پذیری

رمزارزهایی مانند بیت کوین از فرآیند اثبات کار (PoW) برای تأیید تراکنش های انجام شده در بلاکچین خود استفاده می کنند. کسانی که مسئول تأیید تراکنش ها و اطمینان از صحت آنها هستند، ماینر نامیده می شوند. ماینرها با تأیید مشروعیت تراکنش ها به عنوان حسابرسان شبکه عمل می کنند و به جلوگیری از تقلب کمک می کنند.

همان طور که تراکنش های جدید به بلاکچین اضافه می شوند، کپی تراکنش ها به تمام گره ها (نودها) که شرکت کنندگان و رایانه های موجود در شبکه هستند، ارسال می شود. با این حال، با افزایش محبوبیت بیت کوین، حجم تراکنش ها نیز افزایش می یابد. اگر شبکه بلاکچین را به عنوان یک پایگاه داده مشترک در نظر بگیریم، هر چه داده های بیشتری اضافه شود، سیستم بیشتر درگیر می شود و منجر به تأخیر بیشتر می گردد.

نوسانات معاملاتی

چالش دیگری که برای تبدیل شدن بیت کوین به یک روش پرداخت پرکاربرد وجود دارد این است که قیمت این ارز دیجیتال به شدت نوسان می کند. اگر قیمت بسیار زیاد نوسان داشته باشد، استفاده شرکت ها و افراد از رمزارزها به عنوان وسیله مبادله برای تراکنش های تجاری روزانه دشوار می شود.

قراردادهای هوشمند

در سال های اولیه، کاربرد های بیت کوین محدود بود و مکانیسم هایی برای ساخت قراردادهای هوشمند و برنامه های غیرمتمرکز ارائه نمی کرد. قرارداد هوشمند یک قرارداد خود–اجرا است که شامل شرایط توافق بین خریدار و فروشنده است که برنامه نویسی شده است.

آیا بیت کوین به ماکسیمالیسم نیاز دارد؟

از نظر من این نوع تعصب که در رمزارز وجود دارد، نه تنها بیمارگونه است، بلکه کاملا غیرمنطقی است. بر خلاف مایکروسافت و اپل، اتریوم و بیت کوین حتی مستقیما رقیب یکدیگر نیستند. بیت کوین مشخصا خود را به عنوان شبکه ای که می تواند ابزار ذخیره ارزش در آینده باشد جا انداخته است، در حالی که اتریوم پلتفرمی برای برنامه های غیر متمرکز است. حتی عموامل تاثیرگذار بر قیمت بیت کوین و قیمت اتریوم نیز کاملا از هم متفاوت هستند.

یک بار، دقیقا این نگرشم را برای یک اینفلوئنسر مشهور بیت کوین توییت کردم. پاسخ او این بود که بیت کوین و اتریوم برای اینکه در صدر ارزش بازار باشند با هم در رقابت هستند. این منطق در واقع می گوید از آن جا که بیت کوین و اتر هر دو نوعی دارایی هستند، باید با هم در رقابت باشند.

به نظر من این منطق درست نیست. به نظر من اپل، که یک تولیدکننده بزرگ محصولات مصرفی است، و بریک (Barrick)، که یک شرکت استخراج طلای بزرگ است، را مستقیما رقیب یکدیگر نمی دانم. فقط به این خاطر که هر دو این شرکت ها سهامی عام هستند، به این معنا نیست که مستقیما با یکدیگر در رقابت هستند. بریک و اپل کاملا مدل کسب و کار، تامین کنند گان و مصرف کنندگان متفاوتی دارند. اگر اپل و بریک را متفاوت می دانیم، چطور اتریوم و بیت کوین را یکسان می پنداریم؟

سخن پایانی

همان طور که در این مقاله توضیح داده شد، ماکسیمالیست های بیت کوین ادعا می کنند که هر گونه مشکل با بلاکچین بیت کوین قابل حل است و در حال حاضر در حال توسعه است. اینکه دولت ها، شرکت ها و سرمایه گذاران بلاکچین بیت کوین را در مقابل بسیاری از گزینه های دیگر انتخاب کنند، به احتمال زیاد تعیین می کند که آیا ماکسیمالیست های بیت کوین در نهایت برنده خواهند شد یا خیر. با این حال، با توجه به سرمایه گذاری در شبکه ها و رمزارزهای دیگر، به نظر می رسد که ارزهای دیجیتال بسیاری برای سال های آینده وجود خواهند داشت و جامعه به سایر ارزهای دیجیتال نیز توجه و علاقه نشان داده است.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری بسیار قدیمی از 17 سالگی آیت الله خامنه ای رهبر انقلاب/ساده زیستی رهبر از ابتدای زندگی (283 نظر) میز عزای ساده و بدون تجملات مادر محسن کیایی، مجری برنامه صداتو +عکس/ روحشون شاد چه چهره دلنشینی داشتن (155 نظر) بهترین گردو ایران متعلق به کدام شهر است (131 نظر) (عکس) دمپایی‌های لاکچری بچه‌های دهه شصت / هر کی از اینا برای بچش می‌خرید خیلی لاکچری بود ... (107 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان فریبا نادری/ روحش شاد و یادش گرامی (81 نظر) حضور چهره های فوتبالی در بیمارستان و روحیه دهی به علی دایی در عیادت از اسطوره فوتبال+ عکس/ مهدی رحمتی، عادل فردوسی‌ پور، کارلوس کی‌روش و ... (63 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه ریما رامین فر، همای پایتخت+عکس / عاشقانه های ریما و امیر جعفری ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (55 نظر) شبی که محمود احمدی نژاد مهمانِ خانه ابدی مادرش شد و در آن خوابید+عکس/روحش شاد و یادش گرامی... (54 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (43 نظر) (عکس) زیبایی بی حد و اندازه روژان سریال نون خ در عکسی که هدیه بازوند در اینستاگرامش منتشر کرد / مهیار حق داره این قدر عاشقش باشه ... (37 نظر) تصویری بسیار قدیمی از 16 سالگی آیت الله هاشمی رفسنجانی یار دیرین رهبر معظم انقلاب/ روحشان شاد (35 نظر) نگاهی به گل آرایی فوق زیبا و شیک مراسم ترحیم رضا داوودنژاد/ واقعا حیف جوونیش+عکس (30 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همیشه عضو خانواده پرسپولیس هستم/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم (26 نظر) خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش حماسه آفرید+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (25 نظر) میز عزای شیک پسر نسرین مقانلو با گل آرایی منحصر به فرد و شمع و تسبیح/ حیف جوونیش+عکس (21 نظر)
دیگران می‌خوانند   
مهران مدیری: بخاطر یک دختر از برادرش سیلی خوردم +ویدئو سلفی زیبا و جذاب مریم کاویانی، مرضیه سریال فاصله ها و پسر خوش چهره و چشم رنگی‌اش+عکس رونمایی کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ از تیپ و استایل متفاوتش در پشت صحنه/ کارشون واقعا سخته+عکس نگاهی به گوشه شیک خانه نسرین مقانلو و رونمایی از بوفه زیبا و لوکسش/ اصیل و ایرانی پسند+عکس تغییر چهره جالب و هوش پران پاشا جمالی، مهیار نون خ بعد از تراشیدن موهایش +عکس لحظه شگفت انگیز بازکردن یک تابوت مصری توسط باستان شناسان+ویدیو تصاویری جالب و خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال پایتخت/ چقدر صمیمی و کاربلد! رونمایی از گندم، دختر زیبای امیرمهدی ژوله، داور صداتو/ چقدر بانمک و ناز+عکس عاشقانه های جذاب شبنم مقدمی، داور صداتو و همسر جوان و خوشتیپش/ ایشالا به پای هم پیر بشین+عکس تصویری بسیار قدیمی و کمتر دیده شده از کودکی و جوانی رهبر معظم انقلاب تولد حیرت انگیز و هوش پران یک بچه خرگوش با صورت شبیه فیل+عکس فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) گریه های تلخ همسر جوان حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها در روز تشییع پیکرش/ روحش شاد و یادش گرامی نگاهی به کیک دو طبقه سالگرد ازدواج پدرام کریمی مجری مشهور ایرانی و همسر باکلاسش+عکس کودکی بامزه سعید آقاخانی، نورالدین خانزاده سریال نون خ/ چقدر ناز و گوگولی+عکس تبریک تولد جالب محسن کیایی برای بهرام رادان/ چه سلفی زیبا و خاصی+عکس خلاقیت جالب یک مادر ایرانی با نوشته جالب روی یخچال/ این متن پربازدید شد+عکس تغییر چهره هوش پران مژده لواسانی با لباس بندری در قایق+عکس سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی خارجی میشه و با مهمون روسی حرف میزنه +ویدئو/فقط خنده هاش وسط مکالمه... فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله سورپرایز تولد خاص علی دایی برای یک دوست و طرفدار/ چه کیک خرسی بامزه و قشنگی+عکس خواستگاری باحال مهران مدیری از نعیمه نظام دوست 20 ساله/ این سکانس عالیه+ویدیو اتمام حجت خلاقانه صاحب بوتیک تهرانی با خریداران درباره تعویض و پس دادن لباس +عکس/ مشخصه یا بیشتر توضیح بده😂 عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... کاظم نوربخش، سلمان نون خ: توی مراسم ختم به من میگن بخند! فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم خلاقیت خنده دار اُوستا معمار در طراحی در و پله برای ورودی/دکترا افتخاری حق توئه هم وطن+ عکس زیبایی و جذابیت منحصربفرد ندا قاسمی، شیرین سریال نون خ/برق نگاهش هوش از سر آدم می پراند+عکس رونمایی مژده لواسانی از کیف زیبا و شیکش به رنگ کرمی/ در عین سادگی خیلی خاصه+عکس نگاهی به عکس های خصوصی شاهان شکیبا مجری خوش بر و روی تی وی پلاس/ ماشالا چه چشمای خوشگلی بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی صدای بهشتی پسر شرکت کننده با خوانندگی آهنگ چشمای تو در برنامه صداتو +ویدئو/هنوزم چشمای تو مثل شبای پر ستارست... وقتی ستاره سادات قطبی کمبود نداشتن دختر رو با عروسک جبران میکنه+ویدیو/ ولی بهش میاد مامان دختر باشه نه 4 تا پسر خلاقیت منحصر به فرد یک مشتری در مدل موی درخواستی از آرایشگر حماسه آفرید +عکس/سلطان شینیون در سطح خاورمیانه😂
تیتر امروز   
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 عجیب‌ترین بخشش در خوزستان: مقتول دستور بخشش قاتلش را داد خواهرکشی ناموسی در مشهد/ قتل زن 23 ساله به دست برادر 17 ساله عجیب و غریب‌ترین مهریه‌های تاریخ ایران که باور نمی‌کنید/ از بال مگس و 1000 سفر پیاده به کربلا تا.... فال ابجد روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 فال قهوه با نشان روز یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 کوچکترین و منحصربفردترین کتابفروشی تهران که در دیوار جا خوش کرده+عکس فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 9 اردیبهشت 1403 + فیلم فال انبیاء روزانه یکشنبه 9 اردیبهشت ماه 1403 بیوگرافی و زندگی خصوصی مصطفی و مجتبی بلال حبشی، رحمان و رحیم سریال پایتخت+ تصاویر جذاب و دیدنی 9 اردیبهشت 1357 در ایران چه خبر بود؟ دردسرهای چغاله خوردن زیاد معشوقه سوئدی محمدرضا شاه در ایران! استایل اسپرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در ژاپن که هرگز ندیده اید+عکس برگزاری مجدد آزمون سراسری در خراسان جنوبی
منتخب روز   
نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ... ویدئویی باورنکردنی از مرد سومالیایی که با نصف مغزش زندگی می کند/ بیچاره چه بلایی سرش اومده