ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل 4 سال ممنوع الکاری بازیگر مشهور از زبان خودش

  جمعه، 30 آبان 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل 4 سال ممنوع الکاری بازیگر مشهور از زبان خودش
ساعد نیوز: «دوستانی در سینما داریم که در دفاتر فیلم سازی نشسته اند و می گویند رویگری مریض است و نمی تواند بازی کند.»

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از افکار نیوز، «دوستانی در سینما داریم که در دفاتر فیلم سازی نشسته اند و می گویند رویگری مریض است و نمی تواند بازی کند.»؛ این ها جملات تامل برانگیز و ناراحت کننده ای است که از زبان بازیگر دل شکسته سینما و تلویزیون در این گفت و گو مطرح شد. رضا رویگری 57 سال از عمر خود را برای سینما صرف کرده و نقش های ماندگاری را به یادگار گذاشته و همه از پیر و جوان با صدای «ایران ایران» او خاطره دارند. او که هر روز ورزش می کرد، می گوید که ممنوع الکاری و حرص و جوش ها سبب شده سکته کند و تهمت و افترا او را اذیت می کند. این هنرمند حرفه ای این روزها در خانه نشسته ، از بی وفایی ها دلش شکسته و از بی مهری مسئولان گلایه دارد، او از وجود دست های پشت پرده نیز انتقاد می کند. رویگری البته انگیزه و امید دارد که روزی سلامتی کامل خود را به دست آورد و دوباره بر پرده سینما یا قاب شیشه ای ظاهر شود.

احوال این روزهای تان چطور است؟

باز گفته اند رویگری فوت کرده که تماس گرفته اید؟! کجاست آن موقع که رضا رویگری « مختارنامه » را بازی می کرد؟! مشکل دارم و با عصا آهسته آهسته راه می روم، به لحاظ حرکتی دست و پای چپم مشکل دارد و باید به فیزیوتراپی بروم. در مقطعی مدیر برنامه ای داشتید که کارهای تان را هماهنگ و صفحه فضای مجازی تان را به روز می کرد. الان مدتی است صفحه تان به روز نشده. پول هایم را خورد و رفت. ۳۳ سکه مرا خورد! سکه هایی که در مراسم مختلف به من می دادند، دست او بود و گفت آن سکه ها را برایم شمش می کند که همه را خورد! کلی هم پول از من گرفت.

از مدیر برنامه تان مدرکی نداشتید که شکایت کنید؟

یارو چک دارد، نمی تواند وصول کند، من که تنها از او یک نامه دارم. هر کس دوروبر من آمد، خورد و رفت. من که سکته کردم و بیمار شدم و حال خوشی نداشتم، زندگی ام را از دست دادم. خانه، زمین و ماشین ام را از دست دادم و الان چیزی ندارم و مستاجر هستم. اصلاً حال خوبی ندارم، بیماری جای خودش، افسردگی هم اضافه شده است.

در مدت بیماری تان برای درمان بیمه داشتید؟

داشتم ولی سال گذشته یادشان رفت مرا بیمه کنند و امسال تمام مخارجم را خودم پرداخت کردم. الان بیمه شدن فایده ای ندارد ،آن موقع که باید پرداخت می کردند، نکردند. الان سرود «ایران ایران» را هر کس بخواهد بخواند چند میلیارد باید به او بدهند. همان نقش کیان ایرانی «مختارنامه» و کارهای درخشان دیگری که انجام دادم، مگر کم بود اما انگار نه انگار که رضا رویگری وجود و نیاز به کمک دارد.

الان منبع درآمدتان از کجاست؟

گاهی اگر نقش های کوچک یا مراسمی باشد مبلغی می دهند و بازنشستگی ندارم. این روزها با توجه به شرایط تان حاضر به پذیرش چه نقش هایی هستید ، شرایط خاصی برای بازی دارید یا هر نقشی که پیشنهاد داده شود می پذیرید؟ الان وضعیت جسمی مرا می بینند و خیلی ها نقش نمی دهند. دوستانی در سینما داریم که در دفاتر فیلم سازی نشسته اند و می گویند که رویگری مریض است و نمی تواند بازی کند. شما بازیگری هستید که چند نسل با صدای تان خاطره دارند، به خصوص در ایام دهه فجر با سرود «ایران ایران». اگر سرود «ایران ایران» با صدای من ماندگار شد، به خاطر حسی است که داشتم وگرنه صدا را که همه دارند و شاعر و آهنگ ساز هم زیاد است و به خاطر حس و حالش ۴۰ سال است که ماندگار شده. شما در دهه ۶۰ به عنوان بازیگر شاخص فیلم های جنگی «کانی مانگا»، «عقاب ها» و فیلم هایی با درون مایه طنز همچون «اجاره نشین ها» شناخته شدید. اوج کارتان را در چه دهه ای می دانید؟

شروعش در آن دهه بود ولی بعد از این که سرود «ایران ایران» را خواندم خیلی دیده شدم و بعد هم با بازی در «مختارنامه» و نقش کیان. «مختارنامه» تولد دیگری در عرصه بازیگری برایم بود و از داوود میرباقری ممنونم که نقش را به من داد و خودم هم با عشق بازی کردم. کیان نقطه عطفی در کارنامه ام است. همیشه برای بازی در این نقش ورزش می کردم. میرباقری سر صحنه می گفت بروید از رویگری یاد بگیرید که برای نقش چه کار می کند، سیگارش را ترک کرده و ورزش می کند تا بتواند سوار نقش شود.

آیا با توجه به تجربه دو همکاری با میرباقری در «مختارنامه» و «معصومیت از دست رفته»، امکان حضورتان در «سلمان فارسی» وجود دارد؟

هنوز با من تماس نگرفته و البته این روزها درگیر ساخت است. حتماً با من تماس می گیرد. میرباقری آدمی نیست که کسانی را که دوستش دارند، فراموش کند. من «شاهگوش» و تئاتر «معرکه در معرکه» را هم با او کار کردم. از میان سریال هایی که بازی کردید به جز «مختارنامه» کدام ها در ذهن ها مانده اند؟ بازی در فیلم سینمایی «بوتیک» از نظر تکنیک بهترین کارم است. انتخاب برایم سخت است اما مردم «مختارنامه»، «به کجا چنین شتابان»، «معصومیت از دست رفته» و «محله بهداشت» را دوست داشتند. به «محله بهداشت» اشاره کردید. دوست هنرمندی می گفت که در آن مقطع همه با هم همدل بودند و کار می کردند. آدم ها عوض شده اند، نمی دانید آن دوران چقدر به هم عشق می دادیم. از صبح تا شب با هم بودیم و کار می کردیم، حسادت نمی کردیم و برای هم نمی زدیم. الان جلوی خود آدم علیه آدم می زنند و می گویند که این نقش را بده به فلانی یا بده به من! آن موقع آن قدر که از کار کردن خوشحال می شدیم از این که چقدر دستمزد می گیریم، خوشحال نمی شدیم. الان زندگی ها سخت شده است. یادم نمی آید آن موقع سر دستمزد با کسی چانه زده باشم و فقط نقش برایم مهم بود.

رفتار دوستان هنرمند قدیمی تان هم عوض شده یا همچنان سراغ تان را می گیرند؟

خیلی کم. مرحوم «رضا ژیان» رفیق صمیمی ام بود که به رحمت خدا رفت. چند دوست دیگرم هم همین طور. آن هایی که زنده هستند گرفتارند و توقع ندارم در این روزگار به من سر بزنند ولی خوشحال می شوم که یک دوست قدیمی سراغم را بگیرد. در مقطعی بعد از اوج «مختارنامه» ممنوع الکار شدید. ماجرا چه بود؟ بعد از «مختارنامه» تلویزیون محبت کرد و مرا چهار سال ممنوع الکار کرد، دلیل اش را نمی دانم. فکر کنم یک نفر برایم پرونده سازی کرده بود. از شخصی پرسیدم که من در «مختارنامه» بد بازی کردم یا کار بدی بود که مرا ممنوع الکار کردید؟ گفت نه ایرادت این بود که خیلی خوب بازی کردی و زیادی محبوب شدی! فهمیدم نباید طرفدار داشته باشم. نمی دانید مردم چقدر مرا دوست دارند، این یک ثروت است.

الان که بیکار هستید و شیوع کرونا هم مضاعف شده، در خانه چه کاری انجام می دهید؟

آجرهای دیوار رو به رو را می شمارم، تلویزیون تماشا می کنم، آرشیوی از کارهایم تهیه کرده ام، الان «مختارنامه» را می بینم تا بفهمم ضعف ام کجاست. اندکی غصه گذشته را می خورم که چقدر سرحال بودم. وقتی خبر بیمار شدن و سکته کردن تان را شنیدیم متعجب شدیم. چه شد؟ همه تعجب کردند. روزی ۱۰۰ دقیقه روی تردمیل می رفتم و هر روز ورزش می کردم.

با وجود بی مهری ها و سختی ها در این حرفه اگر به گذشته برگردید حرفه دیگری را انتخاب می کنید؟

عاشق بازیگری هستم ولی حتماً شغل دیگری را انتخاب می کردم تا به این حال و روز نیفتم. وقتی جلوی دوربین بازی می کنم یا روی صحنه تئاتر می روم، زنده می شوم.

با این همه فهرست بلندبالای بازیگری تان چرا تا حالا سیمرغ نگرفته اید؟

یک دانه اش هم در خانه ما جا نمی شود چه برسد به 30 مرغ! سیمرغ مرا مردم کوچه و خیابان با حرف های شان می دهند و ارزش این سیمرغ بیشتر از سیمرغی است که بگذارم لب طاقچه و پزش را بدهم. ۵۷ سال است دارم کار می کنم یک صدآفرین نگرفتم! من قد دریافت سیمرغ نبودم و لیاقت اش را نداشتم. متاسفانه وقتی هنرمندان واقعی و ارزشی ما فوت می کنند مسئولان در غیاب شان از آن ها تقدیر می کنند و برای شان یادبود می گیرند.

هنرمندان هیچ جایگزینی ندارند، جای زنده یاد مشایخی و استاد شجریان را چه کسی می خواهد بگیرد؟ من عاشق مردم هستم. به من می گویند که موقعیت مهاجرت داری، چرا نمی روی؟ می گویم که این مردم را کجا پیدا کنم؟ این ها ثروت های من هستند. در این آب و خاک جان گرفته ام و همین جا جان می دهم.

در مدت بیماری تان که بیکار بودید به واسطه علاقه تان به بازی و نیاز مالی اتفاق افتاده با دوست کارگردانی یا تهیه کننده ای تماس بگیرید و بخواهید به شما نقش بدهند؟ بله تماس گرفتم و حتی قرارداد هم بستم ولی نقش را به یکی دیگر دادند! دست های پشت پرده لطف می کنند و نمی گذارند بازی کنم.

پایان مصاحبه روی سخنان تان با هر کسی که هست بفرمایید؟

از خدا می خواهم که روزی دوباره سلامتی ام را به دست آورم. روی سخنم با آدم های بامعرفت است. خودشان می دانند با چه کسانی هستم. با مسئولان کاری ندارم، کسی را که خودش را به خواب زده نمی توان بیدار کرد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

1 دیدگاه
  دیدگاه ها
♡♡........♡♡
3 سال پیش

چه بهتر
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (281 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (113 نظر) بنر جالب شهرداری اصفهان برای حمایت از سگ ها در سطح شهر/ بهتر از این نمیشد مردمو قانع کرد! (82 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (58 نظر) رونمایی از نوزاد خوشگل و بامزه سحر ولدبیگی +عکس / عاشقانه های سحر و نیما فلاح ارزش صد بار دیدن رو داره👌 (31 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (20 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز نقاش خوش ذوق خیابانی در زیبا سازی شهر/ دستت طلا هنرمند+ عکس (16 نظر) تصاویری تاریخی از اولین سفر خارجی رهبر معظم انقلاب 40 سال پیش (15 نظر) نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید (14 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (13 نظر) تعریف و تمجید و شوخی خنده دار رهبر معظم انقلاب با اشعار یک شاعر درباره عشق و عاشقی دو درخت کاج+ویدیو/ بچه دار هم شدن (13 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (12 نظر) ویدئویی از تدریس محمود احمدی نژاد برای دانشجویان دختر و پسر رشته مهندسی عمران (12 نظر) تعریف و تمجید رهبر انقلاب از مادرش: بالغ نبودم با مادرم تو حیاط فرش مینداختیم زیر آسمان اعمال روز عرفه رو بجا می آوردیم +ویدئو/اولین معلم هرکسی مادرشه... (11 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خلاقیت بی نظیر یک راننده ، در تبدیل اتاق نیسان به صندوق انتقادات و پیشنهادات حماسه آفرین شد/ آدم حظ میکنه از این همه درک و فهم😂 (عکس) تصاویر عاشقانه‌ای که همسر نیلوفر پارسا در حیاط دلباز منزلشان از او و فرزند توراهی‌شان ثبت کرد / تو یه همچین حیاطی آدم دیگه پیر نمیشه ... مادر و پسری دلنشین و صمیمی هوتن شکیبا، صداپیشه بچه مهمونی و مادرش در کنار میزی رنگارنگ و مفصل+عکس/ چقد چهره مامان خانوم دوست داشتنیه (عکس) ورژن جدید چهره نوید محمدزاده با موهای بلوند و ریش و سبیل مشکی در کنار همسرش، فرشته حسینی در شب عاشقانه تولدش اعتراف جالب رابعه اسکویی: شماره تلفن طارمی را دارم! +ویدئو/ افشاگری جالب خانم بازیگر از یک ویژگی جالب مهدی! روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند (فیلم) حرف‌های شنیدنی بهرام افشاری، بهتاش سریال پایتخت در جدی‌ترین حالتش: بازیگری مثل قمار می‌مونه! / عاشق‌های بازیگری ببینند روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار/ آقای مدیری آدم را بد عادت می کند ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود غوغای خوانندگی بی نظیر احمد مهرانفر به اصرار شهاب حسینی/مرد حسابی محسن تنابنده از خنده غش کرد+ویدیو لطف بزرگی که عینک 3 بعدی و پیشرفت علم در حق مادری که دختر کوچولویش را به تازگی از دست داده کرد+ویدیو/ با عینک تونست دوباره دخترش رو ببینه؛ فقط اشکهایی که میریزه😭 تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده! نوازندگی زیبا و شاهکار همایون شجریان در گوشه دنج و باصفای اتاق هنری‌اش/ چقدر دلباز و شیک+ویدیو همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود ظاهر متفاوت حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله ها وقتی دبیرستانی بود/ چقدر جوون و لاغر بود+عکس نگاهی به حلقه های نامزدی بازیگران معروف و ستاره های تیم ملی/ از سردار آزمون تا الهام حمیدی و بهاره رهنما+عکس گشت و گذار جذاب و دیدنی حامد آهنگی درکنار همسر و پسرش/ سفر خانوادگی کمدین محبوب همراه خانواده به کیش+عکس نگاهی به چهره دلنشین رهبر معظم انقلاب در دوره نوجوانی+عکس/ دستخط زیبای رهبری در کنار عکسی که به دوستشان هدیه دادند (فیلم) خودزنی هوادار دو آتیشه نساجی در حاشیه بازی با پرسپولیس / اگه نرم تو استادیوم خودمو میکشم! سکانس خنده دار نعیمه نظام دوست: وقتی مجری بهش میگه فرض کن یه چوب کبریتی +ویدئو/فقط اونجاش که میگه مگه میشه یه تنه درختی چیزی...🤣 هنرنمایی های شگفت انگیز اُوستا نجار خوش ذوق در ساخت تخت خواب و کتابخانه برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403 تصویری متفاوت از بن سلمان با یک عینک عجیب! +عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم عکس های جالب و تاریخی از گدایان ایرانی دوره قاجار/ از گدای گاو سوار تا گدای سبیل دراز! دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج خلاقیت تحسین برانگیز یک سبزی فروش باسلیقه ایرانی برای کشاندن مشتری به مغازه/ باریکلا به این هوش و هنر+عکس آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟ نوشته جالب و پربازدید یک بقال ایرانی برای نسیه ندادن اجناس حماسه ساز شد/ بنده خدا بدجور زخم خورده است+عکس آخرین عکس تلخ رضا داوودنژاد با خانواده دختر عمویش مونا داوودنژاد که به یادگار ماند+عکس رونمایی از تیپ باکلاس و شیک پوریا پورسرخ در عروسی خواهرش/ خواهر و برادر صمیمیت میباره ازشون+عکس (عکس) اتاق خواب مخصوص فرحناز پهلوی در کاخ نیاوران ؛ از وان و روشویی و دستشویی مخصوص کودکان تا یوزپلنگ ایرانی/ داشتن همچین امکاناتی هنوزم برای همه قفله، چه برسه به اون موقع‌ها!!! فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403 (عکس) سفره چیدن سمانه پاکدل، مهتاب دلنوازان برای مهمونای عزیز و گرامیش/ به به چه رنگ و لعابی (فیلم) غلغل کردن چشمه نفت خام در مزرعه برنج یک شالیکار خوش شانس خوزستانی/ شانس اگه تصویر بود... فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403 چیدمان بوفه شیک و خاص خانه مدرن نسرین مقانلو با ظروف دکوری قدیمی/ خونه اس یا آنتیک فروشی؟
تیتر امروز   
ماجرای بوسه دردساز و پر سر و صدای سفیر عربستانی بر پیشانی هاشمی رفسنجانی!+عکس
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
تازه‌ترین نظریه توطئه: ما دو خورشید داریم که دومی پشت اولی پنهان شده!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
روایت بازیگر زن سینما از پشت صحنه سریال اسکار/ آقای مدیری آدم را بد عادت می کند
فال حافظ با تفسیر امروز پنج شنبه 20 اردیبهشت 1403 + فیلم
روزی که عیاشی‌ های ناصرالدین شاه کار دستش داد/ زنان قلیان ها را در حرم‌سرای شاه شکستند
دیپلماسی حج‌محور با رویکرد ابراهیمی به حج
آیا تلفن همراه هوشمند نوجوانان ما را به سمت افسردگی سوق می‌دهند؟
روزگار بروبیای درشکه‌ها/ وقتی خیابان‌های در سیطره درشکه‌ها بود
همدستی خواهرزن و قاچاقچی مواد مخدر برای آدمکشی/ راز جسدی که در انباری پنهان شده بود
فال انبیاء روزانه پنجشنبه 20 اردیبهشت ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 20 اردیبهشت 1403
تتلو در زندان قرآن می‌خواند، روزه می‌گیرد و تلویزیون می‌بیند!