دلایل التهاب و تورم واژن بعد از رابطه جنسی

  پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل التهاب و تورم واژن بعد از رابطه جنسی
ورم دستگاه تناسلی زنان عارضه ای بسیار شایع بوده و به دلایل مختلفی بروز می کند. اما رایجترین علت تورم لابیاها مربوط به بروز عفونتهای واژینالی است. ما در این مطلب دلایل تورم واژن را بعد از رابطه جنسی بررسی می کنیم.

تورم واژن ممکن است گهگاه اتفاق بیفتد و همیشه جای نگرانی نیست. دوره های قاعدگی، بارداری و مقاربت می تواند باعث تورم در ناحیه واژن، از جمله لب های واژن شود. گاهی اوقات، تورم ممکن است نتیجه یک بیماری یا اختلال دیگری باشد. در این موارد، مهم است بدانید که چه چیزی باعث ورم واژن شده است و چه کاری می توانید برای درمان آن انجام دهید. در این پست قصد داریم تا شما را با علت تورم واژن بعد از نزدیکی و راه های مقابله با آن آشنا کنیم، با ما همراه باشید.

آیا التهاب واژن بعد از رابطه جنسی، طبیعی است؟

در برخی موارد بله. التهاب یک عکس العمل طبیعی در بدن است که خون و مایعات مورد نیاز را به ناحیه ای که مد نظر دارد می کشاند. رابطه جنسی و تحریک ناحیه، می تواند سبب التهاب شود. اما اگر واژن بعد از رابطه جنسی به حدی ملتهب شد که آزار دهنده است و برای چند ساعتی در این وضعیت ماند این موضوع دیگر طبیعی نیست و لازم است با متخصص مشورت کنید.واژن از لبه های کوچک درونی یا لابیای مینور و از لبه های بزرگ بیرونی یا لابیای ماژور تشکیل شده است. هر دو نوع ممکن است دچار تورم و تغییر شکل لبه های واژن شوند. تورم لبه های واژن با علائمی مثل درد، سوزش، خارش، مشکل در دفع ادرار، قرمزی و تحریک واژن همراه است.

زن

چه عواملی سبب بروز التهاب در لب ها های واژن می شود؟

برای پیشگیری از التهاب واژن بعد از رابطه جنسی بهترین کار استفاده از روان کننده هاست. اصطکاک می تواند زمینه ساز التهاب در واژن بعد از رابطه جنسی باشد. با این وجود اگر التهاب و درد در این ناحیه بعد از رابطه با وجود استفاده از روان کننده ها شدید باشد باید به دیگر عوامل زمینه ساز التهاب توجه کرد.

واکنش های آلرژیک

اگر به طور ذاتی پوست حساسی دارید این احتمال وجود دارد که به محصولی خاص آلرژی داشته باشید. لاتکس کاندوم یا پدهای بهداشتی و تامپون ها، مواد شوینده یا حتی محصولات روان کننده می توانند برای پوست های حساس نامناسب بوده و واکنش های آلرژیک ایجاد کنند. این واکنش ها به صورت سوزش، قرمزی، خارش و جوش های ریز و التهاب در ناحیه واژن بعد از رابطه جنسی نمودار می شود. برای درمان و پیشگیری از تشدید التهاب بهتر است مواد و محصولات مصرفی را کنار گذاشته و با متخصص در این رابطه مشورت کنید.

رابطه خشن

در صورتی که مقاربتی ناخوشایند داشته باشید چه از لزج کننده استفاده کنید و چه نه، احتمال التهاب در ناحیه واژن بالاست. زوج هایی که رابطه هایی خشن و سریع و قوی دارند باعث ایجاد اصطکاک شدید در ناحیه واژن و حتی گاه پارگی بافت های آن و آسیب داخلی و خارجی واژن می شوند. این شرایط زمینه ساز التهاب در واژن است. برای پیشگیری یا از روان کننده های بیشتری استفاده کنید یا سبک رابطه را تغییر دهید.

عفونت های قارچی

از دیگر علل شایع تورم بعد از رابطه جنسی عفونت های قارچی است. این عفونت که به برفک هم مشهور است قسمت داخلی و خارجی واژن را درگیر کرده و سبب التهاب لب ها می شود. انتشار عفونت ناشی از ایمنی پایین بدن یا مصرف برخی داروهای خاص است. زنان در دوران بارداری نیز مستعد ابتلا به عفونت های دستگاه تناسلی هستند که می تواند زمینه ساز التهاب واژن و لب های بیرونی شود. اگر شما هم مبتلا به عفونت هستید برای درمان و مصرف دارو باید با متخصص مشورت کنید.

کیست بارتولین

شاید تا به حال در مورد غدد بارتولین نشنیده باشید. این غدد می توانند در هر طرف از واژن قرار بگیرند و به کیست مبتلا شوند. التهاب این غدد تورم دردناکی هنگام برانگیختگی جنسی و بعد از رابطه جنسی ایجاد می کند.اگر تمام اقدامات احتیاطی لازم را انجام داده اید اما هنوز بعد از رابطه جنسی، واژن متورم می شود، از پزشک خود بخواهید که این بیماری را در شما بررسی کند.

بیماری های عفونی مقاربتی

تماس پوست به پوست و داشتن رابطه جنسی محافظت نشده می تواند احتمال ابتلا به بیماری های عفونی مقاربتی را افزایش دهد. این بیماری ها نه تنها زمینه ساز التهاب واژن هستند بلکه می توانند عوارض بسیاری ایجاد کنند. بیماری های مقاربتی بین سنین 15 تا 24 سال در افراد فعال جنسی به شدت شایع است. استفاده از کاندوم می تواند تا حد بسیار زیادی از بروز این بیماری ها پیشگیری کند. پس اگر دچار التهاب واژن هستید و دلیل آن را نمی دانید بهتر است از نظر این بیماری ها نیز بررسی شوید.

بارداری

از دیگر عواملی که می تواند زمینه ساز التهاب واژن باشد، بارداری است. با وزن گیری جنین فشار بیشتری به واژن و رگ های خونی اطراف آن وارد می شود و احتمال بروز تورم بعد از رابطه جنسی بالاست. برای پیشگیری بهتر است از روان کننده ها کمک بگیرید یا از انجام رابطه خودداری کنید.

درمان تورم واژن بعد از رابطه جنسی

درمان تورم بعد از رابطه جنسی به علت آن بستگی دارد. با این وجود می توان از موارد زیر برای رفع التهاب استفاده کرد:

  • استفاده از روان کننده ها با برند متفاوت
  • استفاده از کاندوم غیر لاتکس
  • مصرف داروهای درمان کننده بیماری های عفونتی مقاربتی
  • استفاده از کمپرس خنک
  • حمام آب گرم
  • پوشیدن لباس گشاد و نخی
  • مراجعه به پزشک برای ارزیابی و تشخیص علت تورم

کی برای درد و تورم لبه های واژن به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر درد و سوزش واژن تان شدید است و با عوارض زیر روبرو شده اید، حتما باید هر چه سریعتر به متخصص زنان مراجعه کنید:

  • اضطراب و افسردگی
  • اختلالات خواب
  • اختلالات جنسی و دردهای مقاربتی
  • تغییر شکل واژن (تورم، التهاب، …)
  • سوزش، خارش و درد شدید و طولانی مدت
  • مشاهده ترشحات رنگی و بد بوی واژن یا خونریزی واژن
  • خستگی
  • تب

پزشک با معاینه واژن و تجویز آزمایش های لازم می تواند علت درد واژن را تشخیص دهد و بهترین روش درمان را برایتان در نظر بگیرد. روش های درمانی برای درد واژن بسیار متنوع بوده و شامل درمان های دارویی، جراحی، … هستند. روش درمان بیمار بر اساس علت ورم دستگاه تناسلی زنان انتخاب می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دورهمی صمیمی شهید رئیسی با سعید جلیلی در اتاق کارش و ناهار ساده آن ها با نان خالی و بیسکوئیت+ویدئو/سفره غذایی که سادگی چاشنی اصلی آن بود... (193 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی با پارک زانتیا وسط پذیرایی خانه اش حماسه ساز شد+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت🤣 (74 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز اوستا بنا برای حفظ پرندگان از گرما و سرما/ اشک تو چشم آدم جمع میشه+ویدئو (60 نظر) خلاقیت های زیبا و رنگارنگ یک مادر ایرانی با قوطی شیرخشک/ هنر نزد ایرانیان است و بس+عکس (59 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (57 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (56 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (40 نظر) (فیلم) شهید امیرعبداللهیان: به ظریف خداقوت می‌گویم، از او آموختم / نیمه شب از او پیامک و ایمیل دریافت می‌کردیم (32 نظر) نگاهی به آشپزخانه و یخچال رونالدو ابر ستاره فوتبال/رونالدو: برگر و پیتزا هم میخورم تا پدر خسته کننده ای نباشم (28 نظر) نگاهی به حلقه ازدواج شلوغ و زیبای آزاده نامداری و همسرش با نگین های ظریف/ چه سلیقه منحصر به فردی+عکس (27 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی پسر حامد آهنگی برای تولد 10 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (26 نظر) نگاهی به بنفش پوش شدن بازیگران همراه با چهره ای خوشحال در حمایت از حسن روحانی+عکس/ از سحر دولتشاهی و الهام پاوه نژاد تا سروش صحت و امیر جعفری (23 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (21 نظر) (عکس) ماشین های شیک و باکلاس سهیلا منصوریان، بانوی قهرمان ووشو و دارنده مدال طلای بازیهای آسیایی 2024👌 (14 نظر) کیک تولد باکلاس و 2 بعدی احسان علیخانی برای تولد 37 سالگیش/ مبارکا باشه+ عکس (13 نظر)