دلایل آروغ زدن در بارداری و روش های درمان

  پنجشنبه، 13 بهمن 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
دلایل آروغ زدن در بارداری و روش های درمان
بعضی از خانمها در طول دوران بارداری آروغ زدن بیش از حد را تجربه می‌کنند. آیا این امر طبیعی است؟ با ما همراه باشید تا بیشتر در این خصوص بحث کنیم.

آرووغ زدن در دوران بارداری یکی از علائم شایع در مادران باردار است. گاهی آروغ زدن در بارداری همراه با علائم شایع دیکری مانند حالت تهوع صبحگاهی، کمر درد، نفس نفس زدن، خستگی و ... همراه است. آیا آروغ زدن مکرر در دوران بارداری عادی است؟اگر در دوران بارداری بیش از حد معمول آروغ می زنید، علت آروغ زدن در بارداری، وجود هورمون های بارداری در بدن است. تغییرات هورمونی در بدن می توانند میزان گاز معده و روده را افزایش دهند. با تغییر عادت های غذایی، ممکن است دچار تهوع صبحگاهی و تولید بزاق بیش از حد شوید. استرس حاملگی همچنین می تواند بدن را در تحت تاثیر قرار دهد و باعث آروغ زدن به عنوان نتیجه ناخواسته آن گردد

دلیل آروغ زدن در بارداری چیست؟

آروغ زدن و ترش کردن در بارداری به طور مکرر اتفاق می افتد. از آنجایی که معده در دوران بارداری دارای اسید اضافی است، احتمال آروغ زدن افزایش می یابد. موارد زیر از دلایل دیگر این امر است:

  • احساس پر شدن معده و ریفلاکس
  • وجود گاز اضافی در معده
  • تهوعی که معمولا با سوزش سر دل همراه است

معمولا آروغ زدن در ماه های اولیه بارداری شدیدتر است و بیشتر تکرار می شود.

درمان و جلوگیری از آروغ زدن مکرر در بارداری

اروغ زدن به معنی بیرون دادن ناگهانی هوا از لوله ی گوارش است. شاید صدا و بوی آن برای شما ناخوشایند بوده یا در مواقعی آروغ زده اید که خجالت کشیده اید و شرمنده شده اید.خروج این گازها ناراحت کننده و شرم آورند و با پیشرفت بارداری می توانند بدتر شوند. خوشبختانه روش های مختلفی وجود دارد که می توان از آن ها برای مقابله با آروغ زدن استفاده کرد. هرچه این تغییرات با سبک زندگی سازگارتر باشد، نتایج بهتری را به دنبال دارند.

آروغ زدن

۱. مایعات زیادی بنوشید

یکی از این روش های درمانی خانگی که می تواند به رفع مشکلات گازی کمک کند نوشیدن یک لیوان آب است. هر روز هشت تا ۱۰ لیوان آب یا مایعات دیگر بنوشید. اگر تجمع گاز در بدن باعث درد یا نفخ شدید می شود، ممکن است دچار سندروم روده تحریک پذیر (IBS) باشید. آب کرنبری، انگور، آناناس و پرتقال همگی کمتر از آب جذب می شوند.

۲. به اندازه کافی و مناسب بخوابید

در دوران بارداری مهم است که عمیق بخوابید. برای این منظور باید در وضعیت صحیح بخوابید. حفظ وضعیت مناسب هنگام خواب می تواند به کاهش آروغ زدن در شب کمک کند. به سمت چپ دراز بکشید، یا پاهایتان را خم یا جمع کنید. چنین وضعیتی برای هضم غذا مناسب است و می تواند به معده شما کمک کند غذا را به راحتی در شب هضم کرده و از تشکیل گاز جلوگیری کند.

۳. ورزش کنید

فعالیت بدنی و ورزش باید بخشی از برنامه روزانه خانم باردار باشد. اگر نمی توانید به باشگاه بدنسازی بروید، یک پیاده روی را به برنامه روزانه خود اضافه کنید. حداقل ۳۰ دقیقه پیاده روی یا ورزش نماییید. انجام منظم تمرینات سبک نه تنها می تواند از نظر جسمی و روحی به سلامت شما کمک کند بلکه می تواند از یبوست جلوگیری کرده و هضم را تسریع کند. قبل از شروع هرگونه رژیم ورزشی در دوران بارداری، حتماً ابتدا با متخصص زنان و زایمان مشورت کنید.

۴.رژیم غذایی خود را بررسی کنید

برت ورولی، استادیار گروه زنان و زایمان مرکز پزشکی وکسنر دانشگاه ایالتی اوهایو می گوید: سعی کنید عوامل تحریک کننده احتمالی موجود در رژیم غذایی تان را حذف کنید، تا زمانی که آروغ زدنتان کاهش یا بهبود یابد. به این ترتیب، فقط غذاهایی را که در ایجاد این مشکل نقش دارند را حذف می کنید. ورولی می گوید، جوانه بروکسل، کلم، کلم بروکلی، گندم و سیب زمینی از مقصران اصلی تولید گاز و آروغ زدن هستند.

۵. آرام باشید.

سلامت جسمی خانم باردار، به ویژه سلامت دستگاه گوارش او، به طور قابل توجهی به سلامت روانی اش بستگی دارد. وجود تنش یا اضطراب می تواند تعادل مواد شیمیایی را در معده بر هم بزند و باعث سو هاضمه یا افزایش تولید گازها شود. از این رو، مهم است که برخی از تمرینات سبک یا مدیتیشن یا یوگای ساده را انجام داد. این کار به حفظ آرامش روانی و عملکرد بدن باردار در یک شرایط مطلوب کمک می کند. یک پزشک زنان و زایمان می گوید:

"اضطراب و استرس می تواند میزان بلعیدن هوا را افزایش دهد، که ممکن است باعث افزایش گاز شکم فوقانی، نفخ و آروغ زدن شود. تا آنجا که ممکن است استرس را از زندگی خود حذف کنید و کارها را به شخص دیگری محول کنید."

۶. سیگار کشیدن و نوشیدن الکل را کاملا متوقف کنید

اگر سیگار می کشید یا الکل می نوشید، زمان آن رسیده است که در صورت بارداری ازمصرف آن ها پرهیز کنید. به محض اینکه فهمیدید باردار هستید یا حتی زمانی که قصد باردار شدن دارید، از مصرف سیگار و نوشیدن الکل به طور کامل باید خودداری شود. نوشیدن الکل (حتی با درصد کم) و سیگار کشیدن می تواند سلامتی مادر و همچنین سلامتی جنین را تحت تأثیر قرار دهد، بنابراین بهتر است از آن ها اجتناب گردد. علاوه بر این، سیگار کشیدن و نوشیدن الکل احتمال بلعیدن هوا همراه با آن را افزایش می دهد، که می تواند منجر به آروغ زدن شود. بنابراین، بهتر است از آن ها اجتناب کنید.

۷. مایعات را به آرامی قورت دهید

بلعیدن مایعات به آرامی می تواند دفعات آروغ زدن را در دوران بارداری کاهش دهد. بسیاری از مردم عادت دارند مستقیم از بطری مایعات را بنوشند اما این کار اشتباه است. نوشیدن آب از طریق یک بطری بدون این که دهانه آن به دهان شما متصل باشد می تواند احتمال جذب هوای بیشتر با مایعی را که در معده گیر کرده است افزایش دهد. هر زمان آب می نوشید، در حالی که صاف نشسته اید، آن را از یک فنجان یا لیوان بنوشید.

۸. غذای خود را به آرامی بجوید

در دوران بارداری، از وعده های غذایی خود لذت ببرید. استرس بارداری می تواند باعث شود که شما غذای خود را سریع بخورید و سریع آن را ببلعید، که این باعث افزایش احتمال سو هاضمه و تشکیل گاز می شود. بنابراین، غذای خود را به آرامی بخورید و هنگام غذا خوردن صحبت نکنید. همچنین، برای تحریک روند هضم غذا، بعد از اتمام غذایتان یک پیاده روی سبک انجام دهید.

۹. نوشیدنی های گازدار ننوشید

هنگامی که نوشیدنی های گازدار مورد علاقه خود را می نوشید، احتمال آروغ زدن بیشتر می شود. نوشیدنی های گازدار حاوی دی اکسید کربن و کافئین به مقدار زیاد هستند که برای زن باردار سالم نمی باشند. بنابراین در دوران بارداری بهتر است از مصرف قهوه، چای، نوشیدنی ها کولا و... خودداری کنید. می توانید آب و آب میوه های تازه بنوشید تا بدن خود را هیدراته نگه دارید. اگر می خواهید چای بنوشید، چای های گیاهی را انتخاب کنید زیرا آن ها می توانند بدن شما را آرام نمایند و مزایای مختلف سلامتی را برای شما فراهم کنند.

۱۰. از خوردن غذاهای نفاخ پرهیز کنید

حتی اگر تمام اقدامات احتیاطی را برای کاهش جذب هوا یا دلایل دیگر آروغ انجام دهید، مواد غذایی خاصی وجود دارند که منجر به افزایش تولید گاز می شوند. این به دلیل ماهیت آن ها است. کلم، مارچوبه، کلم بروکلی، حبوبات و حتی انواع محصولات بدون قند حاوی موادی هستند که منجر به تشکیل گاز در بدن می شوند. محصولات سرخ شده در رده های بعدی قرار دارند و مصرف بیش از حد آن ها می تواند منجر به سوزش معده شود. بنابراین، مصرف آن ها را به حداقل برسانید.

۱۱. وعده های غذایی کوچک اما مکرر داشته باشید

خوردن مقدار زیادی غذا در یک وعده می تواند باعث افزایش بار معده شده و احتمال سو هاضمه را افزایش می دهد یا روند هضم را می کند. همه این ها همزمان در ایجاد گاز در بدن و افزایش دفعات آروغ زدن نقش ایفا می کنند. ساختار سنتی سه وعده را به شش وعده تغییر دهید. این کار شما را سیر نگه داشته و ولع مصرف ناخواسته را مهار می کند و احتمال تجربه اثرات ناخواسته سو هاضمه را کاهش می دهد.

۱۲. فیبر مصرف کنید

فیبر آب را به روده وارد می کند، مدفوع را نرم می کند و اجازه می دهد به راحتی از روده عبور کند. سعی کنید ۲۵ تا ۳۰ گرم غذای پر فیبر را در رژیم غذایی خود بگنجانید تا نگرانی های ناشی از تجمع گازی را کاهش دهد. بسیاری از میوه ها مانند آلو خشک، انجیر، موز و سبزیجات و همچنین غلات کامل مانند جو دو سر و تخم کتان منابه غنی از فیبر هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. اگر طرفدار غذاهای پر فیبر نیستید یا به دنبال یک گزینه سریع و آسان هستید، از پزشک خود در مورد مصرف مکمل های فیبر مانند پسیلیوم، متیل سلولزیا پلی اتیلن گلیکول ۳۳۵۰ سوال کنید. امصرف این مکمل ها می تواند برای شما مفید باشد.

چه موقع باید به دکتر مراجعه کرد؟

آروغ زدن همیشه مسئله ای برای خنده نیست. برای اطمینان از وجود اتفاق جدی تر مخصوصا اگر درد شدید بدون بهبودی بیش از ۳۰ دقیقه، یا یبوست بیش از یک هفته دارید، فوراً به پزشک مراجعه کنید. در غیر این صورت، روش های درمانی مناسب برای سبک زندگی خود انتخاب نمایید. بارداری یک دوی سرعت نیست، بلکه یک ماراتن است. بنابراین سرعت خود را حفظ کنید و یک نگرش سالم و مثبت داشته باشید زیرا رژیم غذایی مناسب و ورزش کلید موفقیت و سلامت خواهد بود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (436 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (232 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (175 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (158 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (103 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (92 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از تولد 1 سالگی دختر سردار آزمون تا شوخی حسن ریوندی با قطعی برق حواشی داغ امروز جمعه 6 مهر 1403
کتاب خوب بخوانیم ؛ معرفی کتاب صد سال تنهایی گابریل گارسیا مارکز
خرید قاتل خونسرد کرمانشاهی با کارت‌های بانکی مقتولانش !
فال قهوه با نشان روز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 6 مهر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز جمعه 6 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 6 مهر 1403
فال روزانه امروز پنجشنبه 5 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 5مهر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 6 مهر 1403
دانلود آهنگ جدید «اگه دوسم داشتی» علی یاسینی+فیلم/ تو درو دیوار هرچیو پرت نمیکردم تو اگه دوسم داشتی
پزشکیان: دیگر با چه زبانی بگوییم با کسی سر جنگ نداریم؟
(ویدیو) شیردوشیدن تاریخی حامد آهنگی/ فقط اونجا که میگه شیر تازه گاو را از ما بخواهید
نامه امام جمعه اردبیل به سید حسن نصرالله: جوانان اردبیل، تبریز، ارومیه و زنجان آماده اعزام به لبنان هستند
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW