ساعدنیوز
ساعدنیوز

دلایل درد قلب در بارداری و روش های درمان

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
دلایل درد قلب در بارداری و روش های درمان
درد قلب در بارداری از جمله مشکلاتی می باشد که ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی بروز پیدا کند و مادران را با نگرانی رو به رو سازد . ما در ادامه به دلایل قلب درد در بارداری می پردازیم.

زنان باردار در برابر انواع بیماری هایی که می تواند جان آن ها و فرزندانشان را تهدید کند، آسیب پذیر هستند. بارداری می تواند سیستم قلبی و گردش خون مادر را تحت تأثیر قرار دهد و ممکن است خطرات جدی برای زایمان و عوارض طولانی مدت جدی برای مادر ایجاد کند.قلب یک زن باردار باید دو برابر تلاش کند تا خون را در بدن خود و هم چنین جنین به گردش درآورد. حتی مادران سالم نیز ممکن است در دوران بارداری مشکلات قلبی را تجربه کنند.زایمان نیز می تواند فشار جدی بر روی قلب ایجاد کند ، زیرا فشار خون و جریان خون در بدن به شدت تغییر می کند و باعث فشار خون حاملگی می شود. پس از تولد نوزاد نیز با کاهش جریان خون و کاهش فشار خون، عضلات قلب تحت فشار قرار خواهند گرفت.

زنانی که از قبل مبتلا به بیماری قلبی بوده اند نیز ممکن است در دوران بارداری و زایمان عوارض و علائم شدید تری را نسبت به مادران سالم تجربه کنند.بارداری از جمله دوران هایی می باشد که به دلیل شرایط خاص و تغییرات ناشی از آن امکان دارد مشکلات و مسائل مختلفی را به همراه داشته باشد و مادران را با انواع درد و ناراحتی های مختلف درگیر نماید که برخی از آن ها طبیعی بوده ولی برخی نیاز به توجه و مراقبت و در صورت شدید شدن احتیاج به مراجعه به پزشک و درمان دارند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به منظور آگاهی شما عزیزان به بررسی دلایل بروز درد قلب در بارداری و راه های درمان آن بپردازیم.

بررسی درد قلب در بارداری

به عبارت کلی می توان گفت در زمان بارداری کل فعالیت ها و عملکردهای بدن درگیر تحول می شوند و مادران شرایط ویژه و خاصی را تجربه می کنند و ممکن است اندام ها و ارگان های مختلف بدن آن ها درگیر مشکل و ناراحتی شوند که از این میان می توان به درد قلب در بارداری اشاره کرد که با وجود این که این عارضه امکان دارد امری طبیعی باشد ولی برخی مواقع می تواند نگران کننده بوده و سبب بروز آسیب های جدی گردد.

علل اصلی بروز قلب درد در بارداری

مادران حامله امکان دارد به دلایل مختلفی که در ادامه به معرفی آن ها پرداخته ایم در این دوران دچار درد در قسمت قلب و قفسه سینه خود شوند.

  • بروز سوء هاضمه :رایج ترین دلیل درد قلب در خانم های باردار، سوء هاضمه بارداری می باشد. این عارضه در واقع با آسیب هایی که به صورت مستقیم وارد می کند و یا ترشحات مایع ریفلاکس امکان دارد به قسمت مری صدمه بزند و سبب بروز اسپاسم، پوکی استخوان و همچنین قلب درد شود.
  • وجود فشار عضلانی :جنین در حال تکامل فشار زیادی را به عضله هایی که در محل قفسه سینه وجود دارند اعمال می کند و موجب بروز درد می شود.
  • تغییر سایز سینه ها :سینه ها در قسمت روی عضله ها و مفاصل جداره قفسه سینه قرار گرفته می شوند. با تغییر یافتن سایز سینه ها و شکل آن ها در زمان حاملگی فرد درگیر تنگی نفس و درد در آن محل می گردد.
  • بروز سوزش سر دل :سوزش سر دل در حاملگی به علت تغییر در میزان هورمون پروژسترون رخ می دهد. نوسان در میزان این هورمون سبب بالا رفتن اسیدهای معده شده و در نهایت سوزش شدید قلب و درد قفسه سینه در حاملگی بروز پیدا می کند.
  • مشکل و ایجاد اختلال در تنفس :وجود آسم و مشکلات تنفسی سبب ایجاد تنگی نفس و درد در قسمت قفسه سینه در زمان حاملگی می گردد. مادران باردار باید در صورت وجود درد در این محل به جهت مطمئن شدن از شرایط عمومی خود به متخصص قلب مراجعه نمایند.
  • وجود نگرانی و استرس ذهنی :در واقع باید گفت علاوه بر وجود تنش های عضلانی عامل دیگری همچون استرس عاطفی از جمله دلایل تاثیرگذار در بروز این عارضه می باشد. در دوران حاملگی شخص به خاطر دارا بودن وضعیتی حساس به طور دائم درگیر تنش های عصبی و عاطفی فراوانی می گردد به همین علت استرس ذهنی را می توان از جمله علل ایجاد قلب درد در حاملگی به شمار آورد.
  • وجود بیماری مادرزادی قلبی :در صورتی که در زمان حاملگی درد زیاد قفسه سینه را احساس کرده باشید امکان دارد نشان دهنده حمله قلبی باشد. نشانه های دیگر این عارضه از قبیل عرق سرد بر روی صورت، بی حس شدن اندام های بدن و سرگیجه در بارداری می باشد.
    درد قلب در بارداری

عوامل موثر بر ایجاد درد قلب در بارداری

به طور کلی می توان گفت موارد مختلفی سبب بروز تپش قلب و تنگی نفس در زمان حاملگی و در نهایت قلب درد می شود که در ادامه به شرح آن ها پرداخته ایم.

  • بالا رفتن میزان حجم خون :بدن خانم های باردار در مقایسه با افراد عادی به طور معمول حدود ۵۰ درصد خون زیادتری دارد. این تغییر در مقدار خون به علت تامین احتیاجات جنین به ترکیبات مغذی موجود در خون مادر می باشد. با این وجود مادر بایستی مقدار خون افزایش یافته را با همان قلب به جریان در آورد یعنی قلب بایستی فعالیت بیشتری داشته باشد. در نهایت این موضوع سبب بالا رفتن ضربان قلب در حاملگی خواهد شد.

  • واکنش های هیجانی :ضربان قلب در برخی موارد در اشخاص غیر باردار نیز مشاهده می شود. مواردی همچون قرار گرفتن در شرایطی که سبب بروز نگرانی، شوک، استرس، خشم و عصبانیت، فعالیت جسمی بیش از اندازه و یا ترس می شود.

  • استفاده از محصولات کافئین دار :برخی مواقع ضربان قلب امکان دارد در نتیجه استفاده بیش از حد مواد کافئینی باشد. کافئین یک ترکیب غذایی موجود در برخی مواد خوراکی همچون کیک، شکلات، شیرینی و نوشیدنی هایی همچون نوشابه و قهوه می باشد. در صورتی که کافئین دلیل ضربان قلب باشد با کاهش مصرف آن به سادگی می توان ضربان قلب و دفعات تپش قلب را به حداقل رساند.

  • بالا رفتن میزان هورمون پروژسترون :میزان هورمون پروژسترون در زمان حاملگی بالا می رود. این هورمون وظیفه بروز تغییرات جسمانی و روحی مختلفی را بر عهده دارد. از جمله اثرات هورمون پروژسترون تپش قلب و بالا رفتن میزان فعالیت قلب می باشد. این عمل موجب جریان خون مناسب برای رساندن خون به رحم می گردد. در نهایت میزان تپش قلب بالا رفته و سبب ایجاد قلب درد می شود.

درمان های خانگی برای علل شایع درد قلب در بارداری

بیشتر دلایل درد قلب در بارداری طبیعی است. نیازی به درمان دارویی نخواهید داشت بسته به علت درد قفسه سینه ، گاهی اوقات می توانید با درمان های خانگی به تسکین آن کمک کنید. نکاتی در مورد درد قفسه سینه در دوران بارداری عبارتند از:

  • سعی کنید مدیتیشن کنید ، به موسیقی آرام گوش دهید و در صورت داشتن اضطراب کودک خود را در آغوش بگیرید.
  • در صورت عدم موفقیت در مدیریت خود ، با یک درمانگر یا ارائه دهنده سلامت رفتاری برنامه ریزی کنید تا در مورد اضطراب صحبت کنید.
  • چندین وعده غذایی کوچک تر بخورید تا حالت تهوع و استفراغ را از بین ببرید.
  • از مصرف غذاهای تند خودداری کنید.
  • از مصرف غذاهای دیگری که ممکن است سوزش سر دل شما را بدتر کنند خودداری کنید. گوجه فرنگی ، لبنیات ، شکلات ، نعناع و مرکبات متداول ترین مواد غذایی هستند.
  • از مصرف غذاهایی که باعث نفخ معده شما می شوند ، مانند غذاهای فرآوری شده و غذاهای شیرین خودداری کنید.
  • برای تسکین حالت تهوع چای زنجبیل بنوشید.
  • از کمپرس سرد برای تسکین تورم و درد عضلانی استفاده کنید.
  • برای تسکین درد ماهیچه ها و دنده ها از کمپرس گرم یا بطری آب گرم استفاده کنید.
  • به پهلو بخوابید تا فشار را از قفسه سینه و ریه ها بردارید.
  • بخوابید یا با بالش بدن خود دراز بکشید تا بتوانید وزن اضافی را تحمل کنید.

چه زمانی باید به پزشک برای درد قلب در بارداری مراجعه کنید؟

اگر درد قفسه سینه دارید که برطرف نمی شود ، شدید است یا علائم دیگری دارید که حتی در زمان استراحت یا دراز کشیدن نیز رخ می دهد، فوراً به پزشک مراجعه کنید. برخی از زنان باردار می توانند فشار خون بالا و سایر شرایطی را که ممکن است بر قلب تأثیر بگذارد ، دریافت کنند. در صورت داشتن موارد زیر به پزشک مراجعه کنید:

  • تنگی نفس شدید یا مشکل در تنفس
  • تنگی نفس ناگهانی
  • درد قفسه سینه که هنگام سرفه تشدید می شود
  • حالت تهوع و استفراغ بیش از حد
  • تپش قلب
  • ضربان قلب تند
  • سردرد
  • تاری دید
  • سرگیجه
  • غش کردن
  • ادرار تیره یا ادرار کمتر از حد معمول
  • تورم پا یا مچ پا
  • تورم پا یا مچ پا فقط در یک طرف
  • تورم صورت یا هر جای بدن شما
  • درد عضلات ساق پا یا درد پا

اگر در دوران بارداری درد قفسه سینه دارید و اگر تا به حال دچار واریس یا لخته شدن خون شده اید ، به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین ، در صورت وجود سابقه بیماری قلبی ، سکته مغزی ، لخته شدن خون یا وریدهای واریسی به پزشک خود اطلاع دهید. اگر آمبولی ریه در خانواده شما وجود داشته باشد ، احتمال ابتلا به آن بیشتر است.

درمان دارویی درد قلب در بارداری

اکثر زنان باردار برای درمان درد قفسه سینه نیازی به درمان ندارند. اما اگر در دوران بارداری دچار درد شدید قفسه سینه شده اید یا علت اصلی آن برطرف نشده یا جدی است ، پزشک ممکن است درمان پزشکی را برای شما تجویز کند. درمان دارویی یا علت اصلی درد قفسه سینه می تواند به جلوگیری از آن کمک کند. به عنوان مثال ، پزشک ممکن است داروهای آسم شما را در دوران بارداری تغییر دهد تا از درد قفسه سینه جلوگیری کند.
اگر بیماری صبحگاهی جدی دارید ، پزشک ممکن است دارو و مایعات داخل وریدی را برای کنترل تهوع و استفراغ توصیه کند.پوشیدن جوراب های فشاری و راه رفتن هر چند وقت یکبار می تواند از لخته شدن خون در پاهای فرد- و هر جای دیگر بدن جلوگیری کند. همچنین ممکن است پزشک پس از بچه دار شدن ، داروی رقیق کننده خون به نام هپارین را تجویز کند تا از لخته شدن خون جلوگیری شود.اگر مشکلات فشار خون دارید ، ممکن است به دارو نیاز داشته باشید که فقط باید توسط پزشک تجویز شود.

حرف آخر

درد قلب در بارداری معمولاً مورد نگرانی نیست. بیشتر علل درد قفسه سینه هیچ ارتباطی با قلب شما ندارند. استرس ، سرماخوردگی ، آسم و سایر شرایط شایع می تواند منجر به درد قفسه سینه در دوران بارداری شود.اضافه وزن نوزاد ، تغییر بدن و تغییر اندام نیز می تواند باعث درد قفسه سینه شود. در موارد نادر ، درد قفسه سینه و سایر علائم ممکن است نشانه یک بیماری جدی تر باشد. اگر علائم شدیدی دارید یا احساس کاملاً درستی ندارید ، به پزشک خود اطلاع دهید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (70 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (63 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (34 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (28 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (27 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (21 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (20 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (18 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (17 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (17 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری نگاهی به جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت جالب و خنده دار شهرداری تهران برای تبریک روز دانشجو/ این بنر بامزه پربازدید شد+عکس شوخی بامزه رهبر انقلاب با درخواست های متعدد یک دانشجو برای گرفتن هدیه: دَبه در نیار...+ویدیو خطرات پروتز پستان ابراز علاقه خنده دار حامد آهنگی به نعیمه نظام دوست در خیابان: باید عروس ننم بشی+ویدیو شباهت بی حد و اندازه جواد عزتی به پدر و برادر جوانش/ چه خانواده اصیل و صمیمی+عکس نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس اولین ویدیو از دختر گمشده گلستانی بعد از نجات معجزه آسا/ تصاویر معاینه پزشکی یسنا در بیمارستان+ویدیو لحظه احساسی بوسه آیت الله هاشمی رفسنجانی بر پیشانی رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+عکس بازی یکتا ناصر مقابل منوچهر هادی در فیلم مشترکشان قبل از طلاق +عکس/عجیب ترین تقابل عشق و نفرت... نگاهی به خونه زندگی لوکس و ایرانی پسند علیرضا نیکبخت واحدی با رونمایی از بریز و بپاش های همسرش برای تولدش+ویدیو/ چه مبلایی، چه دکوراسیونی😍 فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 خلاقیت فوق خنده دار پدر ایرانی در هدایت باد کولر بین پذیرایی و اتاق حماسه آفرید + ویدیو/ انیشتین ثانی برازنده توست هموطن😂😂 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 کادوهای جالب و بامزه یک معلمِ منطقه محروم برای روز معلم که پربازدید شد+عکس/ عشق و صفا توی این هدیه ها خلاصه میشه😍 روایت جالب و شنیده نشده از رابطه رهبر انقلاب و پدرشان: آنقدر برای پدرم کتاب میخواندم که سرم گیج می‌رفت+ویدیو دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم برادر قدبلند و چهارشانه الناز حبیبی، شیوای سریال دوپینگ/ ماشاءالله چقدرم خوشتیپ+عکس خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای نگه داشتن جای پارک حماسه آفرید/ اوج ابتکار با کمترین امکانات+ عکس نگاهی به حجله عزای مرتضی پاشایی خواننده ناکام و محبوب ایرانی+عکس/ روحش شاد و یادش گرامی نکته جالب عکس جدید جواد عزتی و الناز حبیبی روش منحصربفرد رهبر معظم انقلاب برای مدیریت زمان در سخنرانی های خودشان در نماز جمعه + عکس تصویری معنادار و احساسی که مهران مدیری با انتشار آن خبر فوت مادرش را داد + عکس/ روحشون شاد عکسی از خانه ابدی ارشا اقدسی و هنرمندی که سنگ قبرشان مشترک است/روحش شاد و یادش گرامی... تقابل آزاده نامداری و فرزاد حسنی در یک مراسم بعد از طلاق؛ این بار در قامت همکار و نه زن و شوهر! +عکس/ جوری نشستن که همدیگرو نبینن
تیتر امروز   
نگاهی به خانه مجلل و بزرگی که 3400 سال قبل فرعون مصر در آن استراحت کرد+عکس رونمایی از گواهینامه یک مرد تهرانی که برای نخستین بار 95 سال پیش تصدیق گرفت!+عکس فال ابجد روزانه جمعه 14 اردیبهشت 1403 فال روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 دفن جسد زن جوان در باغ شخصی یک مرد/ نمی‌خواستم او را بکشم فال شمع روزانه امروز جمعه 14 اردیبهشت1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 جزئیات آتش‌سوزی مهیب امامزاده ابراهیم شفت +عکس فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403+فیلم فال انبیاء روزانه جمعه 14 اردیبهشت ماه 1403 کفش بندداری که هیچوقت نصیب رهبر معظم انقلاب نشد/ آرزو به دلمان ماند! چقدر غصه خوردیم تهیه فیلم سیاه از زن متاهل در یک کارگاه توسط مرد بدهکار برای باجگیری (ویدئو) آیا با گوی آذرخش، این پدیده‌ی نادر طبیعت آشنایی دارید؟ (ویدئو) صحبت‌های جدی با چاشنی طنز تلخ مهران مدیری/ عصر ابتذال است، دانشمند نابغه فالوور ندارد اما... (ویدئو) معلمی که معنی جایزه را نمی‌داند/ معلم کوچک 9 ساله با آرزوهای بزرگ
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...