دلایل کف کردن دهان سگ

  جمعه، 24 تیر 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل کف کردن دهان سگ
آیا کف کردن دهان سگ طبیعی است؟ ما در این مطلب دلایل کف کردن دهان سگ را بررسی کرده و روش های پیگیری را معرفی می کنیم.

سگ ها حیوانات بسیار باهوش، پرجنب وجوش و فعالی هستند که همواره یار و همراه بشر بوده و هستند. در تمام زمینه ها و کارهای روزانه سگ، ازجمله حیوانات اهلی هستند که نقش به سزایی در کمک به انسان ها داشته اند. در جنگ ها، شکار، نگهبانی و حتی کارهای خانه به انسان کمک می کنند. از همه مهم تر سگ ها برای انسان دوست و رفیق بوده اند. سگ ها نژادهای مختلفی دارند که فرد با توجه به علاقهٔ خود آن را انتخاب می کند و از آن نگهداری می کند. برای نگهداری و آموزش سگ در خانه باید مشکلات و رفتارهای آن را بدانید تا بتوانید با او راحت تر ارتباط برقرار کنید.

برای مثال یکی از نکات مهم در نگهداری سگ، یافتن علت کف کردن دهان سگ است. سگ ها بیشتر منظور خود را با زبان و دهان خود نشان می دهند.اگر سگی را ببینید از دهانش کف می آید؛ ممکن است فکر کنید که این کف به دلیل بیماری هاری است. همیشه این طور نیست؛ کف کردن دلایل علمی و جالب تری دارد و حتماً نباید نگران هار بودن سگ باشیم. این مشکل در گربه ها نیز دیده می شود و باید با رعایت نکات بهداشتی علت این مشکل را پیدا کنیم.

علت کف کردن سگ چیست؟

بر خلاف باور عموم در بیشتر مواقع علت کفی که از دهان سگ خارج میشود به علت بیماری هاری نیست.امکان ابتلا به بیماری هاری در سگ هایی که واکسن هاری میزنند بسیار کم است و کف کردن دهان آنها دلایل دیگری دارد.پیشگیری از بروز بیماری های خطرناک تنها راه حل نجات حیوان خانگی شما می باشد. دلایل گوناگونی برای کف کردن دهان سگ شما وجود دارد که خود شما بهتر از هرکسی می توانید علت کف کردن دهان سگ را جویا شوید و مشکل را با دامپزشک مربوطه در میان بگذارید.

  1. دهان سگ هایی که فعالیت بدنی زیادی دارند و انرژی زیادی تخلیه می کنند ممکن است کف کند. وقتی سگ فعالیت زیادی دارد بزاق دهان زیادی تولید می کنند و در حین فعالیت با نفس های شدیدی که می کشند این بزاق توسط هوایی که تنفس می شود به شکل کف درمی آید.
  2. سگی که خوراکی بد مزه ای خورده باشد بزاق دهان بیشتری تولید می کند و با نفس نفس زدن او، این بزاق به شکل کف درمی آید و بر لب های او می نشیند.
  3. حالت تهوع در سگ ها باعث ایجاد بزاق بیشتر و نفس نفس زدن سگ می شود که به این علت می تواند در دهان او کف ایجاد شود. بسته به دلیل ایجاد حالت تهوع در سگ ممکن است او به دامپزشک احتیاج داشته باشد.
  4. استرس و ترس هم می تواند باعث ایجاد کف در اطراف دهان سگ شود. ممکن است در هنگام ترس و استرس با ایجاد بزاق بیشتر و نفس کشیدن های شدید این حالت به وجود بیاید.
  5. در صورت خوردن مواد سمی هم در دهان سگ کف ایجاد می شود و برای جلوگیری از مرگ حیوان باید سریعاً به دامپزشک مراجعه شود.
  6. سگ هایی که در بلعیدن مشکل دارند هم در دهانشان کف ایجاد می شود و سگی که در بلعیدن مشکل داشته باشد ممکن است تنفس هم برای او دشوار باشد که در این صورت باید به دامپزشک مراجعه شود.
  7. مشکلات دهانی مانند زخم و یا تومور در سگ می تواند باعث ایجاد بزاق شدید در دهان او شود که با نفس کشیدن های او به کف تبدیل می شود. در این صورت باید به دامپزشک مراجعه شود.
  8. حمله های ناگهانی باعث ایجاد بزاق و تنفس های شدید باعث ایجاد کف در دهان سگ می شود و بسته به شدت حمله می تواند رفتار خشن و غیرمعقول پس از ایجاد کف در دهان به دنبال داشته باشد.
  9. هاری در سگ باعث ایجاد کف در دهان و رفتار خشن می شود. ولی بر عکس حمله های ناگهانی این رفتار خشن پس از مدت کوتاهی خاتمه نمی یابد. در این بیماری هم کف بر اثر بزاق زیاد و تنفس شدید ایجاد می شود.
  10. گاه حالت تهوع در سگ ها موجب بزاق شدید و نفس نفس زدن می گردد. ترشح بزاق شدید در سگ نگران کننده است و باید فورا به دامپزشکی مراجعه شود.
    سگ

آیا سگ های گرسنه بزاق ترشح می کنند؟

در برخی فیلم ها و شاید به وضوح دیده اید که سگ ها هنگام گرسنگی زبان خود را بیرون می آورند و در خیابان ها به دنبال غذا هستند. باز بودن دهان سگ ها به دلیل آمادگی و دقت آن ها برای یافتن غذا است. سگ ها حیوانات بسیار باهوشی هستند که قدرت تعلیم بالایی دارند و در کارهای منزل به صاحبان خود کمک می کنند. دهان سگ ها در مواقع هیجان و استرس بزاق ترشح می کند. هنگامی که سگ ها گرسنه هستند بعد از دیدن و بوی غذا بزاق بیشتری در دهان آن ها ترشح می شود.

علت کف کردن دهان سگ در خواب

اگر سگ خواب باشد و متوجه شدید کف زیادی از دهانش به بیرون می آید، این مشکل می تواند نشان از بیماری های عصبی باشد. البته سگ های زیادی هستند که در خواب تشنج می کنند و صاحبان آن متوجه نمی شوند. همین باعث مرگ خاموش سگ ها در خواب شده است.اگر متوجه کف کردن دهان سگ در خواب شدید سعی کنید بیدارش کنید. البته زیاد به او نزدیک نشوید شاید این کف کردن به دلیل هار شدن است و شما از آن اطلاع ندارید. اگر بعد از بیدار شدن سگ متوجه شدید حال مساعدی ندارد و یا اگر اصلاً بیدار نشد حتماً او را به کلینیک ببرید؛ و اگر می توانید دامپزشک را فوراً به منزل خود بیاورید.

تشخیص علت کف دهان سگ

برای تشخیص کف موجود در دهان سگ و بالا آوردن آن، ابتدا باید به رفتار سگ دقت کنید. اگر رفتار او طبیعی نیست و تعداد دفعاتی که از دهانش کف به بیرون می ریزد بیشتر شد و علائم غیرعادی از خود نشان داد و به طورکلی حال مساعدی نداشت باید فوراً او را به دامپزشک ببرید تا برای سگ دارو تجویز کند و او را مداوا کند زیرا باوجوداین علائم می تواند بیماری خطرناکی به وجود آید. با تشخیص به موقع از برخی بیماری ها می توان پیشگیری کرد.

پیشگیری از بالا آوردن کف دهان سگ

  1. واکسیناسیون به موقع و درست
  2. به سگ غذای زیادی ندهید و در عوض غذای کم با وعده های غذایی زیادی را بدهید.
  3. سگ را تعلیم دهید تا تند غذا نخورد.
  4. بعد از غذا خوردن به سگ فعالیت زیاد ندهید.
  5. به سگ استرس وارد نکنید.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (452 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (316 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (293 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (242 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (209 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (176 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (107 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو