دلایل ریختن و شکستن سبیل گربه

  دوشنبه، 30 خرداد 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل ریختن و شکستن سبیل گربه
سبیل گربه فوق العاده حساس است و نسبت به موهای او عمیق تر درون پوستش قرار گرفته اند و ناحیه اطراف آن ها اعصاب و خون بیشتری دارد. ما در این مطلب علل ریختن و شکستن سبیل گربه را بررسی می کنیم.

سبیل گربه فوق العاده حساس است و نسبت به موهای او عمیق تر درون پوستش قرار گرفته اند و ناحیه اطراف آن ها اعصاب و خون بیشتری دارد. این امر موجب شده که نوک سبیل های گربه بسیار حساس باشد تا بتواند کمترین تغییر در جهت وزش باد را هم حس کند.این موهای حسی می توانند به گربه کمک کنند تا او از وجود ،اندازه و شکل طعمه بدون اینکه به ان نزدیک یا ان را ببیند اطلاع یابد.چون این سیبیلها به صورت ازادانه حرکت می کنند ، موقیعت قرار گیری انها بر روی صورت گربه می تواند نشان گر حالات و احساسات گربه بوده که این کار به طرف مقابل نشان میدهد مثلا عصبانی است.

این موها چندین برابر از موهای معمولی سفت تر و کلفت ترند.ریشه انها در لایه های عمیق تر پوست قرار دارند و از دیگر ریشه های موها پهن تر اند.به تمام این ریشه یک سری رشته های ریز عضلات مخطط چسبیده که گربه به کمک انها می تواند این سیبیلها را حرکت دهد.یک مجرای کوچک خونی نیز در این ریشه ها دیده می شود. این مجاری به شاخه های عصبی زیادی متصلند اما داخل خود موهای حسی رشته عصبی وجود ندارد.

دلایل ریختن سبیل گربه

سبیل گربه ها می ریزد. ریزش سبیل طبیعی است و این موها مجدد رشد می کنند اما ریزش و شکستگی بیش از حد سبیل گربه ممکن است به دلیل مشکل پزشکی (بیماری) باشد. تنش ناگهانی، تب بالا، اختلالات غدد درون ریز و انگل هایی مانند کرم حلقوی یا کچلی دمودکتیک از دلایل ریزش و شکستگی سبیل گربه ها است. گربه های مبتلا به سرطان نیز که تحت شیمی درمانی قرار می گیرند ممکن است دچار ریزش سبیل شوند. اگر متوجه ریزش یا شکستگی بیش از اندازه سبیل گربه خود شدید به دامپزشک مراجعه کنید تا بفهمید که دلیل آن مشکل پزشکی است یا خیر. اگر این ریزش و شکستگی به دلیل مشکل پزشکی باشد، پس از درمان سبیل ها دوباره رشد می کنند. براساس تحقیقات منتشر شده در مجله پزشکی و جراحی گربه سانان ، در برخی از موارد از جمله بیماری هایی مانند کرم حلقوی، دامپزشکان ممکن است در فرآیند درمان سبیل های عفونی را ببندند یا بچینند.

گربه

علل شکستن سیبیل گربه

سبیل گربه ها موهای معمولی و عادی نیستند! بلکه اعصاب حسی بسیار پیچیده و قدرتمندی در فولیکول یا همان ریشه موهای سبیل گربه وجود دارد که به آنها در درک بهتر محیط اطراف کمک می کند.ممکن است بارها در طول زندگی یک گربه تارهای سبیل او بیافتند که مجددا با موی جدیدی جایگزین خواهند شد و این اصلا جای نگرانی نیست. اما گاه ممکن است شاهد شکسته شدن سبیل ها باشید که اگر تعداد سبیل های شکسته شده زیاد باشد باید علت را پیدا کنید.معمولا تار موی سبیل های گربه بسیار قطور هستند و به این سادگی دچار آسیب و شکستگی نمی شوند. اما در بسیاری مواقع ممکن است حالت ضعیف و شکننده پیدا کنند و به سادگی شکسته شوند که در ادامه به توضیح این دلایل خواهیم پرداخت:

1- تماس بیش از حد سبیل گربه با اشیاء

زمانی که قصد خرید ظروف غذاخوری و آب خوری برای گربه خود دارید این موضوع را مد نظر قرار دهید که دهانه ظروف نباید به اندازه ای تنگ باشند که به طور مداوم سبیل های گربه شما با دیواره ظرف برخورد داشته باشد و یا او مجبور باشد برای برداشتن غذا از ظرف سبیلهای خود را بیش از اندازه جمع کند. این امر سبب می شود اعصاب فولیکول های موی سبیل دچار خستگی و ناراحتی شوند و بنابراین علاوه بر اینکه گربه شما تمایل خود را به استفاده از آب و غذا از دست می دهد ممکن است در دراز مدت بخشی از سبیل های خود را نیز از دست بدهد.

2- بازی های آسیب زننده به سبیل

در صورتی که گربه شما در بازی های خود خشن باشد و صورت او به طور مکرر با ضربه مواجه شود به مرور ممکن است دچار شکستگی در تار موی سبیل های خود شود.در بچه گربه هایی که حدودا 3-4 ماه سن دارند به علت افزایش انرژی در حین بازی و جست و خیز بیشتر و همچنین ریزش طبیعی موهای دوره بچگی ممکن است سبیلهای بیشتری را از دست بدهند که به زودی با موهای جدید جایگزین خواهند شد.اما بهتر است برای بازی گربه خود از اسباب بازی هایی استفاده کنید که آسیب کمتری را به تارهای حساس سبیل وارد می کنند. به عنوان مثال اگر از تونل های پارچه ای مخصوص برای بازی او استفاده میکنید لازم است قطر دهانه ورودی و خروجی این تونل ها به اندازه ای باشد که گربه شما بتواند به سادگی از آن عبور کند و صورت او حین بازی و دویدن کمترین تماس را با جداره تونل داشته باشد.

3- استرس

هماهنطور که ما انسان ها در صورت بروز استرس ریزش موی بیشتری را تجربه خواهیم کرد، گربه ها نیز در زمان بروز استرس دچار ریزش مو خواهند شد که ریزش و ضعیف شدن تار موی سبیل ها نیزاز این قاعده مستثنی نیست.اگه تعداد سبیل های ریخته شده کم بود مشکلی نیست. اما اگه تعداد زیادی توی زمان کمی بریزن بهتر است توسط دکتر دامپزشک معاینه شود.

4- ضعف تغذیه ای

در صورتیکه املاح و مینرال ها و ویتامین های مورد نیاز بدن گربه شما به اندازه کافی در اختیارش قرار نگیرد ممکن است سبیل ها که موهای بسیار ضخیمی هستند نازک و ضعیف شوند و رفته رفته کیفیت خود را از دست بدهند بنابراین به مرور شاهد بروز شکستگی در موهای سبیل خواهید شد.به طور کلی اگر تار سبیل گربه شما شکسته است و یا دچار ریزش شده است لازم است علت آن مورد ارزیابی قرار گیرد و نسبت به درمان آن اقدام شود؛ اما تا زمانی که سبیل های شکسته و افتاده با سبیل های جدید جایگزین می شوند جای نگرانی نخواهد بود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (314 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (207 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (172 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (101 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
رابطه بین هاشمی رفسنجانی و سریال اوشین؛ کشفی که کیهان انجام داد
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد