آشنایی با دلایل روشن نشدن فر گازی

  یکشنبه، 16 بهمن 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
آشنایی با دلایل روشن نشدن فر گازی
حتما برای شما نیز پیش آمده که آماده طبخ در فرگازی هستید ولیکن حین کار متوجه از کار افتادنش میشوید و حتی اعصابتان را خورد میکند با توجه به اینکه خیلی از افراد با این مشکل روبرو می‌شوند در این محتوا قصد داریم دلایل روشن نشدن فر گازی را بیان کنیم. همراه ما باشید تا از این مطالب استفاده نمایید.

مهم ترین علل روشن نشدن فر

  • امکان دارد گاز به مشعل ها نرسد و ورودی گاز مسدود شده باشد.
  • فشار گاز خانه کم شده باشد.
  • خراب شدن فندک نیز می تواند این مشکل را ایجاد کند.
  • ترموستات هم در صورت خرابی مانع از روشن شدن اجاق گاز خواهد شد.

پوستر تعمیر فر گازی

بررسی کارکرد ترموستات

یکی از دلایل روشن نشدن فر اجاق گاز اشکال در ترموستات میباشد: ترموستات یکی از قطعات خاص در فر می باشد. این قطعه در فر در نقش کنترل دمای دستگاه می باشد. در صورت افزایش بیش از حد دمای فر، ترموستات به طور خودکار دستگاه را خاموش می کند. از این رو تا وقتی که دمای دستگاه به وضعیت اولیه بر نگردد، ترموستات مانع از روشن شدن دستگاه خواهد شد. در این هنگام بهتر است قدری به فر اجازه بدهید تا دمای آن به حالت اولیه باز گردد. در صورت روشن نشدن فر، باید ترموستات را از نظر خرابی چک کنید. برای این کار می توانید از مولتی متر کمک بگیرید.

پوستر ترموستات فر گازی

خراب شدن فندک

خراب شدن فندک یکی از دلایل روشن نشدن شعله اجاق گاز و فر گازی می باشد. فندک یا همان جرقه زن باعث می شود تا جریان گاز وارد محفظه مشعل شود، همینطور همزمان جرقه می زند تا احتراق صورت گیرد، در صورتی که فندک یا جرقه زن از کار بیفتد فر روشن نمی شود. برای رفع این مشکل، ایمنی را رعایت کنید. برق را قطع کنید و برای احتیاط بیشتر، گاز را هم قطع کنید. با کمک پیچ گوشتی، فندک را باز کنید؛ آنگاه با کمک اهم متر، عملکرد آن را تست کنید؛ اگر اهم متر، مقاومت بالایی را نمایش دهد، فندک خراب است؛ با تعویض فندک می توانید مشکل روشن نشدن فر گازی را رفع کنید.

مشکل در فیوزهای فر اجاق گاز

چنانچه اجاق گاز شما دارای فیوزهای داخلی است، امکان دارد سیم کشی یا وجود مشکل در این قطعه سبب به وجود آمدن دمش در فیوز شود. فیوز دمیده شده نشان دهنده قطع شدن اتصال یا خراب شدن یک قطعه است و باید مشکل هرچه زودتر رفع شود. بیشتر فرهایی که از فیوز استفاده می کنند، دارای مدارهایی هستند که به وسیله فیوز خاصی تحت تأثیر قرار می گیرند. چنانچه فیوز اجاق گاز شما خراب شده است، باید پیش از عوض کردن فیوز، دیگر قطعات اجاق گاز و سیم کشی مربوطه را بررسی کنید تا دلیل آن مشخص شود. در ضمن درجه فیوزها را نباید تغییر دهید.

وجود مشکل در قسمت پخت

قسمت پخت عنصر حرارتی است که در قسمت پایین اجاق وجود دارد. بیشتر اجاق های برقی نیز از عنصر پخت و نیز از عنصر سوخاری در چرخه پخت استفاده می کنند و عنصر پخت 90 درصد از حرارت را انجام می دهد. چنانچه عنصر پخت کار نمی کند، امکان دارد اجاق گاز گرم نشود. برای تعیین عیب عنصر پخت، نخست باید یک بررسی چشمی انجام دهید. چنانچه عنصر از نظر ظاهری صدمه دیده باشد و یا جدا شده باشد، باید با یک عنصر پخت جدید عوض شود. چنانچه عنصر پخت طبیعی به نظر می رسد، فر را به مدت یک دقیقه در وضعیت پخت روشن کنید و آنگاه آن را خاموش کنید. عنصر را از نظر نشانه های گرمایش بررسی کنید و در صورتی که دیدید هنوز سرد است، ممکن است این قطعه عیب پیدا کرده باشد و نیاز به تعمیر یا عوض کردن به وسیله تعمیرکار می باشد. شیوه آزمایش عنصر پخت اجاق گاز با مولتی متر مثل تست کردن عنصر گرمایشی می باشد و نیاز است تا همان دستورالعمل ها را انجام دهید.

برهم خوردن تنظیمات تایمر دستگاه

بعضی وقتها، منشا و دلیل روشن نشدن فر گاز را باید در تنظیم نبودن تایمر دستگاه جستجو کرد. ایجاد هماهنگی بین اجزا و قطعات گوناگون فر گاز، از مهم ترین وظایف تایمر محسوب می شود. کارکرد نادرست این قطعه، اجرا نشدن درست فرمان ها در فر را به همراه دارد. در نتیجه، شعله فر تشکیل نشده و گاز خاموش می ماند. با بررسی و ارزیابی تنظیمات تایمر، می توان نسبت به رفع این مشکل اقدام کرد.

پرتاب جرقه الکترود

بعضی وقتها با وجود بررسی و ارزیابی دقیق دستگاه، مشکل روشن نشدن فر گاز همچنان باقی خواهد ماند. در این شرایط مطمئن شدن از درست انجام شدن فرآیند پرتاب جرقه الکترود به مشعل ها و ورودی گاز، می تواند در برطرف شدن این مشکل کمک زیادی کرد. در شرایط طبیعی، موقع روشن شدن اجاق گاز، جرقه زن هم روشن می شود. در اثر گرم شدن جرقه زن، دریچه گاز باز و جریان گاز توسط مشعل به بخش جرقه زن منتقل می شود. در ادامه این فرآیند جرقه زن اقدام به روشن کردن گاز و گرم کردن فر می کند. در صورت گرم نشدن گاز به حد کافی به وسیله جرقه زن، فر روشن نشده و بوی گاز در محیط استشمام می شود.

گرفتگی پیلوت

مسدود شدن و گرفتگی پیلوت را هم می توان از دیگر دلایل روشن نشدن فر گاز به حساب آورد. غالبا روغن موجود در مواد غذایی و تجمع آلودگی ها، به مرور باعث مسدود شدن پیلوت می شوند. جداسازی قطعات و تمیز کردن پیلوت از کارهای موثر در جهت برطرف شدن این مشکل محسوب می شود. اگر بعد از نظافت پیلوت مشکل موجود هنوز وجود داشت، باید پیلوت را عوض کرد.

بنابراین گاهی اوقات فر اجاق گاز، علی رغم کار کردن اجاق گاز روشن نمی شود، این مشکل چندان نگران کننده نیست. خوشبختانه در بیشتر مواقع، روشن نشدن فر اجاق گاز ناشی از مشکل در برق، گاز، فندک گاز، مشعل ها و در موارد نادر ترموستات کنترل دما می باشد که با بررسی موارد فوق میتوان بر این مشکل فائق آمد. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (220 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (111 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (105 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (91 نظر) تصویری از خانه ابدی سعید راد، میرزا رضا سریال گیلدخت /روحش شاد و یادش گرامی (58 نظر) مهران مدیری: 11 سال است که از یک مار نگهداری می کنم؛ الان 2 متر و 20 سانتی‌متر هست+عکس (58 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (56 نظر) مراسم عزای جگرسوز همسر جوان فریبا نادری عروس حشمت فردوس و ضجه های خانم بازیگر/ روحش شاد+ عکس (44 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (31 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (31 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (29 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (26 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (23 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (22 نظر)
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه یکشنبه 7 مرداد 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 7 مرداد 1403
چه کنیم حمام و سرویس بهداشتی همیشه خوشبو باشد؟
کرم کاپوچینو پنیری، یک دسر فوق‌العاده و جذاب
آلیشا لیمن اینفلوئنسر معروف و محبوب سوئیسی در یوونتوس هم تیمی نامزدش شد +تصاویر
پرسپولیس مرگ هوادارش را به فسخ قرارداد بیرانوند نسبت داد! / شکایت عجیب درویش از دورازه‌بان یاغی
دیدار جانشین فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح کشور با خانواده امیرسرلشکر شهید کریم بیاتی اشکفتکی
آیین تکریم از پیشکسوتان رسانه ملّى برگزار شد
تصادف وحشتناک و له شدن خودروی سواری پژو 206 در مرند
کونگ فو آزاد آذربایجان شرقی جایگاه نخست استان را کسب کرد
انتصاب نماینده انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
هیات کونگ فو و هنرهای رزمی شهرستان مرند رتبه نخست استانی را کسب کرد
دختر 14 ساله تبریزی با خودرو وارد پارکینگ یک خانه شد! + فیلم
انتصاب مسئول جدید روابط عمومی انجمن کمیته تک رزم آذربایجان شرقی
منتخب روز   
سکانس عاشقانه امیر و ارغوان سریال دلدادگان/ تا به تو فکر می کنم خودت زنگ میزنی+ویدئو نگاهی به آشپزخانه دلباز و زیبای مسعود پزشکیان با رونمایی از عکس جوانی همسرش بالای کمد/باورتون میشه این خونه ساده مال رئیس جمهور مملکته+عکس طرز تهیه غذای محبوب ناصرالدین شاه قاجار! /فسنجان ناصری با مواد اعلا ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم