دلایل صدا دادن داشبورد خودرو و روش های رفع آن

  چهارشنبه، 30 آذر 1401   زمان مطالعه 7 دقیقه
دلایل صدا دادن داشبورد خودرو و روش های رفع آن
بسیاری از ما گاهی در خودرو درگیر مشکلات عجیبی می شویم که در دراز مدت می تواند به شدت عذاب آور باشد. به هر حال، در این عنوان قصد اطلاع رسانی و اشاره به چند راهنمایی در مورد صداگیری داشبورد خودرو را خواهیم داشت.

یکی از قسمت های خودرو که بیش از همه به صدا می افتد داشبورد خودرو است.این قطعه به علت تعداد بالای قطعات به کار رفته در ساخت آن زودتر از قسمت های دیگر به صدا می افتد. دلایل زیادی برای به صدا افتادن داشبورد وجود دارد از جمله نصب دزدگیر و باند، تصادف، رانندگی غیر استاندارد، عبور از دست اندازها با سرعت زیاد و …برای صداگیری داشبورد خودرو ابتدا بایستی صدای مورد نظر کارشناسی شود و محل دقیق آن مشخص گردد. در بسیاری از موارد لازم نیست داشبورد به صورت کامل باز گردد. صداگیری داشبورد می تواند شامل قسمت های مختلفی از جمله درب داشبورد، پشت آمپر، کنسول میانی، تهویه وسط و قاب دور فرمان شود.

مشکل صدا دادن داشبورد خودرو

بهتر است بدانید با وجود اینکه تولیدات خودرو امروزه بسیار افزایش یافته و شرکت های خودروسازی از بزرگ ترین شرکت ها به حساب می آیند اما برخی مشکلات قدیمی ماشین ها همچنان باقی است و در طول رانندگی خاطر بسیاری از افراد را آزرده می کند. در واقع ایجاد صدا در اتاق خودرو یکی از مشکلاتی خواهد بود که آسایش را از برخی راننده ها گرفته است.معمولا تداوم صدای داخل خودرو منجر به بروز سردرد، خستگی، خشم و استرس در راننده می شود. بنابراین کاهش و حذف آن از نظر حفظ سلامتی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. همانطور که می دانید شنیدن سر و صدای زیاد در اتاق خودرو می تواند کسی را که هر روز از خودرو شخصی اش استفاده می کند تا مرز جنون ببرد مخصوصا وقتی که خودرو قدیمی باشد این ار بیشتر جلب توجه می کند.

برای رفع این مشکل شما بایستی علت ها را در ابتدا شناسایی کنید. در واقع سر و صدای داشبورد هر خودرو می تواند دلایل مختلفی را شامل شود، از مشکل در موتور خودرو گرفته تا اتصالات خودرو، اگزوز، جعبه دنده، فن ها، عایق بندی و تایر های خودرو تمامی آن ها می توانند دلیل ایجاد صدای داشبورد باشند.

کابین خودرو

عوامل ایجاد کننده صدای داشبورد

به طور کلی صدا دادن داشبورد خودرو مشکلی مرسوم برای اغلب خودروها خواهد بود اما به مراتب این مسئله برای خودروهای ارزان تر و با کیفیت پایین تر یا قدیمی بیشتر و آزاردهنده تر خواهد بودتوجه داشته باشید که عوامل ایجاد کننده سر و صدا در خودرو معمولا به دو دسته کاملا مجزا یعنی استاتیک و دینامیک تقسیم می شوند که در ادامه سعی داریم به بیان مهم ترین عوامل مشترکی که موجب ایجاد صدا در داشبورد می شوند بپردازیم:

عدم عملکرد صحیح قطعات الکتریکی

به طور کلی گاهی اوقات به دلیل فرسودگی برخی از قطعات الکتریکی از جمله پمپ بنزین، رله ها، برف پاکن، موتور و بخاری، شیر برقی دور آرام، انژکتورها شاهد برخورد با نویز های مزاحم خواهند بود که گاها موجب خستگی راننده نیز می گردند. امنیت رانندگی و سرنشینان را به مخاطره می اندازند.همچنین وجود ایراد در برخی از این قطعات مانند پمپ بنزین و رله ممکن است موجب توقف ناگهانی خودرو گردیده و حتی جان سرنشین ها را در معرض خطر بیندازد. به همین خاطر لازم است تا هر چه سریع تر نسبت به رفع عیب و یا تعویض این قطعات اقدام نمایید.با توجه به موارد فوق و همچنین اهمیت کارکرد اصولی این قطعات برقی بهتر است بازدید های دوره ای توسط رانندگان انجام شود و از بروز مشکلات و تلفان انسانی ناشی از آن جلوگیری به عمل آورند.

عدم عملکرد صحیح قطعات داخل تریمی

اصولا به تمامی قطعاتی که درون کابین خودرو قرار گرفته باشند و مخصوصا نقش تزئین خودرو را بر عهده داشته باشند یا قطعا دیگر را کار کنند قطعه های تریمی گفته می شود. گاهی اوقات سرما و یا گرمای بیش از حد بر روی عملکرد پاره ای از قطعات تریمی مانند داشبورد و رو دری ها تاثیر گذاشته و موجبات سر و صدا را در آن ها فراهم می آورد.

همچنین لازم به ذکر است که کیفیت ساخت و مواد اولیه به کار رفته شده در قطعه نیز از عوامل تاثیر گذار در بروز سر و صدا و یا ایجاد فواصل نامنظم در این قطعات خواهد بود. از دیگر علل بروز سر و صدا در قطعات تریمی از جمله داشبورد می تواند به مونتاژ نادرست، نفوذ آب و عدم به کارگیری از سیلر مرغوب اشاره نمود.همچنین برخی از قطعات مانند پدال های ترمز، کلاج و پدال گاز نیز پس از گذشت مدتی بایستی به دلیل ماهیت ساختاری که دارند به صورت دوره ای گریس کاری یا روغن کاری شوند تا هم نرم تر و بدون صدا عمل نمایند و هم دچار خوردگی فلز نشوند.

عدم عملکرد اصولی قطعات جانبی موتور

دقت داشته باشید که خرابی قطعا جانبی موتور به هیچ وجه نباید کم اهمیت جلوه داده شود زیرا در صورت عدم توجه اغلب موجب بروز عیب های بزرگ تر می شوند و زمینه توقف را به وجود آورده و همچنین موجب افزایش هزینه ها می گردند. جهت تنویر توجه عمومی در رابطه با این موضوع می توان به مسئله پاره شدن دسته موتور و دسته گیربکس اشاره کرد که موجب بیرون زدگی پلوس چرخ ها و نهایتا واژگونی خودرو می شود.همچنین ممکن است لقی بیش از اندازه قطعات نگهدارنده ی موتور به شاسی و گیربکس موجب بیش از حد کشیده شدن دسته سیم ها شود که در نهایت باعث بیرون شدن سرسیم کانکتورها و یا پارگی خود سیم کشی موتور و عدم ارتباط آن ها با ECU موتور و یا باتری گردد. توجه داشته باشید که این اتفاق در اغلب موارد باعث توقف خودرو یا ایراد های عملکردی شده و رانندگی مختل و یا غیر ممکن خواهد ساخت.

مشکل دار بودن موتور خودرو

یکی دیگر از علل صدا دادن داشبورد خودرو مایعات موجود درون خودرو مانند ضدیخ و گاز کولر می باشند که عامل صدا هستند. این بخش ها زمانی به دلیل شارژ ناقص گاز کولر خودرو تولید صدای زوزه مانند در قسمت اوپراتور زیر داشبورد را به وجود خواهند آورد.علاوه بر عدم عملکرد سیستم برودتی موجبات نگرانی راننده را نیز شامل خواهد شد. همچنین صدای ریزش آب با صدای آبشاری ممکن است به دلیل عدم عملکرد سیستم کاری و تعویض آب رادیاتور خودرو باشد.

روش های صداگیری داشبورد

ناهموار بودن جاده ها، عبور از مسیر های خاکی، پر بودن باد بیش از اندازه لاستیک های خودرو و همین طور استاندارد هایی که در تولید رعایت نشده است می تواند سبب سر و صدای دائمی در خودرو گردد. نخست باید عملکرد کمک فنر ها و همین طور بوش های لاستیک خودرو را به صورت کامل بررسی نمائید.فراموش نکنید که گاهی نقطه اتصال میان بخش های مختلف خودرو دچار ایراد و سست می شوند، در این وضعیت قطعا تعویض برخی بخش ها لازم است، تازه اگر این شانس را داشته باشید که تا این زمان درون خودرو به سر و صدا نیفتاده باشد.

از قدیم گفته اند که پیش گیری همیشه بهتر از درمان است. شاید بهترین و اصلی ترین مثالی که می توانیم بزنیم این است که بیش از حد پر بودن باد لاستیک می تواند سبب افزایش فشار و حجم روی داشبورد خودرو شود.این مسئله بهترین خودرو ها را نیز درگیر آسیب می کند.حتی محکم کوبیدن درب های خودر و درب داشبورد نیز می تواند این مشکل را به بار آورد.تمامی صدا ها نیز مختص داشبورد نیست، اما ظاهرا از داشبورد به گوش می رسد، سر و صدای بخش های الکترونیکی خودرو ها از جمله این موارد است.

گاهی هم سر و صدای باکس دور گیربکس می تواند موجب بروز صدا های ناگهانی بخصوص در حین دنده عوض کردن شود.در این مورد نخست باید کلاچ بررسی شود، در غیر این صورت اگر کلاچ در حالت تنظیم بود، باید به سراغ تعویض و یا تعمیر جعبه دور دنده باشید.فاصله بین بدنه خودرو، درز ها و شیشه ها نیز گاهی نیاز به عایق کای خواهد داشت، در این وضعیت باید بخش مرکزی داشبورد از خودرو جدا شود. به این صورت که این کار موجب می شود در مصرف سوخت نیز حداکثر صرفه جویی انجام گردد.

عوامل اصلی دیگری که شاید کم تر به آن ها اشاره شود نیز باید توسط یک متخصص ریشه یابی شوند؛ در غیر این صورت به دلیل تعویض بی دلیل یک قطعه هم شما هزینه بالایی را بی دلیل پرداخت می کنید و هم مشکل همچنان رفع نشده است.درب داشبورد ممکن است سر و صدا ایجاد کند، صداگیری باز هم در این مرحله با با عوض کردن درب و یا عایق کردن و نصب دوباره اش انجام خواهد شد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (434 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (224 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (159 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (148 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (148 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (137 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (91 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (82 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (79 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (74 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (71 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس استاندار بصره راننده شخصی مسعود پزشکیان در سفر به این شهر شد+عکس/ چهره خندان رئیس جمهور سوار بر BMW