دلایل خراب شدن ترمز دستی خودرو

  پنجشنبه، 25 آبان 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
دلایل خراب شدن ترمز دستی خودرو
در این مقاله از ساعد نیوز اطلاعات مفیدی درباره علت های خرابی ترمز دستی خودرو در اختیار شما عزیزان قرار می‌دهیم پس همراه ما باشید.

برای بعضی‌ها حتی تصور اینکه ترمز دستی خراب شده باشد هم ترسناک است؛ البته ما هم به آن‌ها کاملا حق می‌دهیم. خرابی ترمز دستی چیزی نیست که بتوانید نادیده‌اش بگیرید چون به‌طور مستقیم با امنیت خودتان، خودرو و دیگران در ارتباط است. اگر تازگی‌ها متوجه شده‌اید بعد از کشیدن ترمز دستی، خودرو همچنان حرکت می‌کند، بدانید که وضعیت ترمز دستی خودرویتان اصلا خوب نیست. در این مطلب درباره دلایل خرابی ترمز دستی صحبت می‌کنیم.

چه چیزی باعث خرابی ترمز دستی می شود؟

علاوه‌بر استفاده نادرست و اطلاع نداشتن از شرایط نگهداری ترمز دستی، عوامل بیرونی هم زمینه‌ساز خرابی ترمز دستی هستند که ازجمله رایج‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

اهرم، پدال، دسته یا دکمه معیوب

چندین جزء در سیستم ترمز دستی خودرو شما وجود دارد. قسمتی که می توانید لمس کنید و کنترل کنید داخل کابین خودرو است و از آن برای درگیر کردن یا خارج کردن ترمز دستی استفاده می کنید.اکثر مردم یاد گرفته اند که چگونه ترمز دستی را با استفاده از اهرم باز کنند. با این حال، این روزها خودروها مکانیسم های مختلفی برای انجام یک هدف دارند، از جمله اهرم ها، دستگیره ها یا حتی پدال جداگانه.

در همین حال، بسیاری از مدل‌های جدید خودرو از یک دکمه برای درگیر کردن سیستم ترمز دستی الکترونیکی خود استفاده می‌کنند. صرف نظر از نوع مکانیزمی که ماشین شما استفاده می کند، اولین نقطه خرابی ترمز دستی است.

هنگامی که پدال ترمز، اهرم، دستگیره یا دکمه معیوب باشد، در گرفتن یا بازکردن ترمز دستی با مشکل مواجه خواهید شد. متأسفانه، حتی اگر سایر اجزای سیستم در شرایط کاری عالی باشند، این درست است.

ترمز دستی

کابل خورده

سیستم ترمز دستی منحصر به فرد است زیرا جدا از ترمزهای رانندگی شما کار می کند. در حالی که با فشار دادن پدال، ترمز حرکتی فعال می شود، این کابل ترمز دستی است که ترمز دستی را درگیر یا جدا می کند.به بیان ساده، سیستم زمانی که ترمز دستی را می گیرید کابل را سفت می کند و زمانی که ترمز دستی را باز می کنید برای از سرگیری رانندگی آن را شل می کند.متأسفانه، آن کابل ممکن است به مرور زمان خورده شود و باعث یکی یا هر دوی این دو مورد شود.

اولاً، اگر وسیله نقلیه واقعا قدیمی باشد یا بدون استفاده و مراقبت از آن رها شود، کابل ترمز دستی ممکن است دچار خوردگی یا زنگ زدگی شود. این فقط بخشی از فرسودگی طبیعی آن است، مانند آنچه برای سایر قطعات فلزی در ماشین شما اتفاق می افتد.

اگر خودرو را برای مدتی پارک شده و بدون استفاده رها کرده اید، از یافتن زنگ زدگی روی هر فلزی، از جمله کابل ترمز، تعجب نکنید. این به این دلیل است که کابل روند عادی سفت شدن و شل شدن را که در استفاده روزمره اتفاق می‌افتد را طی نمی‌کند.

ضبط ترمز / توقیف ترمز

حتی اگر مکانیزم ترمز دستی کار کند و کابل در شرایط عالی قرار داشته باشد، اگر خود اجزای ترمز مسدود شده باشند، ممکن است خرابی رخ دهد.به عبارت دیگر، می توانید اهرم ترمز دستی را بکشید و کابل سفت یا شل می شود، اما اجزای ترمز یخ زده باقی می مانند.سه دلیل وجود دارد که ترمز دستی مسدود شده است:

  • خوردگی: مجدداً، مقصر احتمالی خوردگی است که بر اجزای ترمز تأثیر می گذارد و باعث می شود ترمز دستی مسدود شود. قطعات موجود در ترمزهای دیسکی یا درام شما ممکن است به حدی زنگ زده شوند که دیگر هیچ چیز حرکت نکند.

  • گرمای بیش از حد: گرمای بیش از حد نیز می تواند باعث از کار افتادن ترمز دستی شما شود. این می تواند اتفاق بیفتد اگر در آب و هوای فوق العاده سوزان هستید و ماشین شما تمام روز زیر نور خورشید بوده است. با این حال، نمی توانید همه چیز را به گردن آب و هوا بیندازید. اگر به طور معمول ترمز را به شدت فشار دهید، می توانید با همین مشکل روبرو شوید.

  • یخ زدگی: علاوه بر گرمای بیش از حد، سرمای بیش از حد نیز می تواند همین مشکل را ایجاد کند. به عنوان مثال، بیرون گذاشتن خودرو در دمای سرد زمستان می تواند رطوبت داخل ترمزهای شما را منجمد کند. این کار از حرکت اجزای ترمز هنگام درگیر کردن یا رها کردن ترمز دستی خود جلوگیری می کند.

سنسور معیوب

آیا متوجه روشن شدن نشانگر ترمز دستی خود بدون دلیل مشخص شده اید؟ ممکن است یک سنسور معیوب باشد.به یاد داشته باشید، خودروی شما دارای سنسورهای مختلفی در سرتاسر خودرو نصب شده است. این امر به ویژه در صورتی صادق است که خودروی شما در چند سال گذشته تولید شده باشد، زیرا وسایل نقلیه به شدت به چنین سنسورهایی وابسته شده اند.

در این مورد، ما در مورد سنسور ترمز دستی شما صحبت می کنیم. با این حال، هنگامی که سنسور به درستی کار نمی کند، فقط می توانید خطراتی را که می تواند به همراه داشته باشد تصور کنید. هرگونه داده اشتباهی که به رایانه داخلی می‌دهد می‌تواند باعث ایجاد مشکل در مکانیزم کلی ترمز دستی شود.

مسائل مربوط به اجزای ترمز

آخرین اما مطمئنا نه کم اهمیت ترمز دستی شما ممکن است به دلیل مشکل مکانیکی در اجزای آن از کار بیفتد. به عبارت دیگر، خرابی ربطی به سنسور، کابل یا اهرم ندارد، بلکه به یکی از اجزای خود در ترمز مربوط می شود.به عنوان مثال، ترمز درام شما ممکن است تنظیم کننده ترمز دستی شما خراب باشد یا ترمز دیسکی ممکن است با پیستون خود مشکل داشته باشد.در هر صورت، چنین مسائلی باعث کاهش قدرت ترمز حتی زمانی که ترمز دستی را بگیرید می شود.

ترمز دستی

سخن پایانی

ترمز دستی از اهمیت بالایی برخوردار است. به همین سبب شما باید به صورت سالیانه آن را چک کنید تا از سلامت ترمز دستی مطمئن شوید. یک ترمز دستی خراب می تواند خسارات جبران نشدنی را به خودرو شما وارد کند. به طور مثال اگر ترمز دستی شما خراب باشد، خودرو در هنگام پارک حرکت خواهد کرد و آسیب های جدی به آن وارد خواهد شد. در نتیجه باید حتما مراقب سلامتی ترمز دستی خودرو خود باشید و هر چند وقت یکبار آن را به تعمیرکار نشان دهید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان