دلایل پوسیدگی لاستیک‌ خودرو

  دوشنبه، 28 فروردین 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه

همانطور که می دانید لاستیک یکی از اجزای مهم خودرو می باشد که ایمنی شما را تضمین می کند و هر آسیب یا صدمه ای به آن ممکن است خطرآفرین باشد. پس بررسی مداوم و مرتب لاستیک علاوه بر اینکه باعث بهتر شدن عملکرد خودروی شما می شود ، ایمنی شما و سرنشینان خودرو را نیز تضمین می کند. تایر‌ها به دلایل مختلفی آسیب می بینند که این می تواند بدون اطلاع راننده بوده و مشکلاتی جدی را نیز برای آنها به وجود آورد. شایع ترین نوع آسیب ها را می توان : پیش آمدگی روی لاستیک ، سوراخ شدن لاستیک ، بریدگی یا خراش ، ضربه ، ترک ، برآمدگی و سایش نامنظم تایر دانست. ما در این مطلب پوسیدگی تایر را بررسی می کنیم.

ثابت شده در بیش از 90 درصد مواقع ، نگهداری نامناسب از تایر ، علت اصلی ترک خوردن لاستیک خودرو به شمار می رود. در نظر داشته باشید که جاده ها ، بزرگ راه ها ، اتوبان ها و … که شما در آن رانندگی می کنید در اکثر نقاط استاندارد نیستند ، و عامل مهمی در کاهش طول عمر تایر ها می باشند. در سال های اخیر و با ورود گسترده خودروهای سواری از کشور های اروپایی و شرق آسیا و استفاده از تایر هایی با ابعاد مختلف ، این موضوع بیشتر نمایان می شود که استاندارد های رانندگی در جاده های ایران با بسیاری از کشور های خارجی متفاوت است. پیشنهاد می شود همیشه باد تایر ها را با توجه به استاندارد های هر تایر (PSI) تنظیم کنید و حداقل امکان در مسیر هایی با حداقل ناهمواری رانندگی کنید.

پوسیدگی  تایر

خطرات ترک خوردگی و پوسیدن لاستیک ها

هنگامی که ترک لاستیک به عنوان یک خطر تشخیص داده شد، توصیه می شود تایرهای خودروی خود را تعویض کنید. اگر ترک در سرتاسر سطح پیدا شد و تا عمق لاستیک گسترش پیدا کرد، نشانه ای است که تعویض تایر را هشدار می دهد. توجه داشته باشید که بیشتر عملکرد تایر شما به یکپارچگی ترکیب لاستیک بستگی دارد. در ادامه به بیان برخی از خطرات لاستیک فرسوده پرداخته شده است:

انفجار ناشی از ترک

بزرگترین نگرانی در مورد ترک های لاستیک این است که هنگام رانندگی با یک انفجار فاجعه بار روبرو شوید. ترک ها می توانند در زیر سطح لاستیک گسترش یافته و منشعب شوند. این به این معنی است که حتی اگر آج لاستیک های شما هنوز عمر زیادی داشته باشند، یک ترک در دیواره جانبی می تواند به شانه و آج تایر نیز کشیده شود. انفجار می تواند خطرناک باشد، به خصوص در سرعت های بالا یا در مناطق پر ترافیک مانند بزرگراه ها.

از آنجا که این اتفاق به طور ناگهانی رخ می دهد، ممکن است وسیله نقلیه شما به سمت کنار جاده یا ترافیک منحرف شود. بنابراین مهم نیست که خرید اقساطی خودرو های داخلی را انتخاب می کنید و یا مشتاق سواری با مدل های خارجی هستید، لازم است پیش از مواجه با این مشکل، خود نسبت به تعویض لاستیک ها اقدام کنید.

کنترل سخت خودرو

اگر لاستیک های ماشین فرسوده باشند، رانندگی با آن ها می تواند کنترل را برای شما سخت کند. این مشکل به ویژه در هنگام رانندگی در جاده های لغزنده و برفی بسیار مشهودتر است تا جایی که می تواند به طور کامل اختیار خودرو را از راننده سلب کند.علاوه بر این ها، افزایش احتمال پنچری، عملکرد ضعیف ترمز، افزایش دمای لاستیک و … از جمله مواردی هستند که می توانند شما را با خطرات جدی روبرو نمایند. بنابراین لازم است نسبت به تعویض به موقع لاستیک های خود اقدام کنید.

پوسیدگی خشک تایر چیست؟

پوسیدگی و پوسیدگی خشک تایر دو حالت کاملاً متفاوت هستند. پوسیدگی به رشد قارچ ناشی از رطوبت اشاره دارد. اما این نوع پوسیدگی خشک ربطی به لاستیک ندارد.پوسیدگی خشک در لاستیک‌ها در واقع یک ترک دیواره است، زمانی رخ می‌دهد که بافت لاستیکی در تایر شروع به شکستن کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، لاستیک شروع به شکافتن می‌کند. پوسیدگی خشک تایر به دلیل بالا رفتن عمر آن رخ می‌دهد؛ اما برخی عوامل می‌توانند روند آن را سریع‌تر کنند.

پوسیدگی خشک تایر چگونه است؟

پوسیدگی خشک تایر مانند ترک‌های کوچک در دیواره لاستیک شروع می‌شود.این ترک‌ها در ابتدا کوچک هستند، اما با گذشت زمان گسترش می‌یابند و به ترک‌های بزرگ‌تر و عمیق‌تر تبدیل می‌شوند.پوسیدگی خشک لاستیک همیشه در دیواره جانبی لاستیک اتفاق می‌افتد، اما گاهی بین آج یا روی خود بلوک آج نیز مشاهده می‌شود.در برخی موارد نادر پوسیدگی خشکی لاستیک از داخل لاستیک شروع می‌شود، بنابراین زمانی که نشانه‌ای را از بیرون می‌بینید، احتمال زیادی وجود دارد که پوسیدگی خشک در داخل لاستیک وجود داشته باشد.

پوسیدگی تایر

چه چیزی باعث پوسیدگی خشک لاستیک می‌شود؟

پوسیدگی خشک روی لاستیک‌ها به دلیل بالا رفتن عمر لاستیک‌ها است. چه یک تایر از لاستیک‌های طبیعی یا مصنوعی استفاده کند، یک فرآیند و طول عمر دارد که به لاستیک‌ها استحکام و شکل لازم را می‌دهد.با افزایش سن لاستیک‌ها، ترکیبات داخل لاستیک شروع به تجزیه شدن می‌کنند و باعث جدا شدن پلیمرها از هم می‌شوند. این به صورت ترک‌های کوچک ظاهر می‌شود که ما به آن پوسیدگی خشک می‌گوییم.

آیا تایرهایی که دچار پوسیده خشک شده‌اند؛ قابل تعمیر هستند؟

جواب این سوال بستگی به میزان پوسیدگی خشک دارد، اما در بیشتر موارد، تعمیر لاستیک توصیه نمی‌شود. این به این دلیل است که لاستیک‌ها اغلب از داخل به بیرون پوسیدگی می‌شوند، بنابراین اگر پوسیدگی خشک را در قسمت بیرونی لاستیک مشاهده کردید، به احتمال زیادی پوسیدگی خشک در داخل نیز وجود دارد.

برای پوسیدگی خشک جزئی‌تر، یک متخصص می‌توانند از درزگیر برای تعمیر لاستیک استفاده کند، اما برای موارد شدیدتر پوسیدگی خشک، توصیه می‌کنیم لاستیک را تعویض کنید.

آیا رانندگی با تایرهایی با پوسیده خشک ایمن هستند؟

خیر. لاستیک‌ها با پوسیدگی خشک نمی‌توانند هوا را به خوبی لاستیک‌های سالم نگه دارند. هنگامی که لاستیک‌ها با پوسیدگی خشک از کار می‌افتند، ممکن است مقدار کمی هوا از طریق ترک‌ها نشت کند، اما گاهی اوقات این اتفاق به یک باره می‌افتد.

این زمانی اتفاق می‌افتد که هوا شروع به عبور از شکاف می‌کند و نیروی هوا، ترک را بیشتر می‌کند. این امر منجر به از دست دادن هوای درون تایر می‌شود که فشار بیشتری را به لاستیک وارد می‌کند و ترک را بیشتر می‌کند.در نهایت، یکپارچگی لاستیک از بین می‌رود و در حین رانندگی در جاده، لاستیک منفجر می‌شود.

چگونه از پوسیدگی خشک تایر جلوگیری کنیم؟

در ابتدا بهتر است بدانید که چگونه از آن در وهله اول جلوگیری کنید. در حالی که هیچ راهی برای جلوگیری از پوسیدگی خشک لاستیک‌ها وجود ندارد، اما می‌توانید پوسیدگی خشک را کاهش دهید.در این قسمت ما پنج نکته را ذکر کرده اید که می‌توانید برای کمک به جلوگیری از پوسیدگی لاستیک‌ها رعایت کنید.

تایرها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید

اگر لاستیک‌ها را برای مدت طولانی در یک مکان نگهداری می‌کنید و یا وسیله نقلیه خود را در طول روز در بیرون پارک می‌کنید، یکی از ساده‌ترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی خشک انجام دهید این است که آنها را از نور مستقیم خورشید دور نگه دارید.بهتر است خودرو را در یک فضای سر بسته پارک کنید و در زیر نور خورشید قرار ندهید.

لاستیک‌ها را خشک کنید

اگر لاستیک‌ها را از خودروی خود خارج می‌کنید و آنها را در انبار قرار می‌دهید، بهتر است که قبل از ذخیره‌سازی آنها را خشک کنید. آب راکد یکی از دلایل اصلی پوسیدگی خشک است و اکثر گاراژها تهویه مناسبی برای تبخیر کامل آب ندارند.

تایرها را در دمای ثابت نگه دارید

هر چه بیشتر بتوانید لاستیک‌های خود را در دمای ثابت نگه دارید، احتمال پوسیدگی خشک کمتر می‌شود. وقتی در جاده هستید نمی‌توانید دمای لاستیک‌ها را کنترل کنید، اگر وسیله نقلیه خود را در گاراژ پارک کنید، این ترفند می‌تواند به شما کمک کند.در حالت استاندارد، دما را بین 45 تا 68 درجه فارنهایت نگه دارید تا پوسیدگی خشک را کاهش دهید.

از لاستیک‌ها استفاده کنید

یکی از دلایل اصلی پوسیدگی خشک روی لاستیک‌ها، قرار دادن آن‌ها در یک انبار برای مدت طولانی بدون استفاده است. اگر به طور مداوم از لاستیک‌ها استفاده می‌کنید، احتمال پوسیدگی خشک بسیار کمتر است.با این حال، اگر وسیله نقلیه تان بیش از سه ماه بدون حرکت در گاراژ می‌ماند، توصیه می‌کنیم لاستیک‌ها را از خودرو خارج کرده و آن‌ها را به روش درستی نگهداری کنید تا خطر پوسیدگی خشک را کاهش دهید.

لاستیک‌ها را در کیسه‌های دربسته قرار دهید

اگر لاستیک‌ها را در انبار نگه می‌دارید، یکی از بهترین کارهایی که می‌توانید برای جلوگیری از پوسیدگی خشک انجام دهید این است که آن‌ها را در کیسه‌های دربسته در مکان خنک و تاریک نگهداری کنید. این عوامل پوسیدگی خشک را کاهش می‌دهد.

سخن پایانی

ثابت شده در بیش از 90 درصد مواقع ، نگهداری نامناسب از تایر ، علت اصلی پوسیدگی و ترک خوردن لاستیک خودرو به شمار می رود. در نظر داشته باشید که جاده ها ، بزرگ راه ها ، اتوبان ها و … که شما در آن رانندگی می کنید در اکثر نقاط استاندارد نیستند ، و عامل مهمی در کاهش طول عمر تایر ها می باشند. در سال های اخیر و با ورود گسترده خودروهای سواری از کشور های اروپایی و شرق آسیا و استفاده از تایر هایی با ابعاد مختلف ، این موضوع بیشتر نمایان می شود که استاندارد های رانندگی در جاده های ایران با بسیاری از کشور های خارجی متفاوت است. پیشنهاد می شود همیشه باد تایر ها را با توجه به استاندارد های هر تایر (PSI) تنظیم کنید و حداقل امکان در مسیر هایی با حداقل ناهمواری رانندگی کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (125 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (81 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (78 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (67 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (64 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (51 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (32 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: یکی میگفت من دعاهام 50 درصد مستجاب میشه گفتم چطور گفت دخترم بزرگ شد دعا کردم یه دوماد خرپول نصیبم بشه میگه داماد قسمتم کرده خر هست ولی پول نداره... +ویدئو😂👌 (26 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه