در مورد صومعه هاقپات ارمنستان چه می دانید؟

  دوشنبه، 08 اسفند 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
در مورد صومعه هاقپات ارمنستان چه می دانید؟
صومعه هاقپات یک صومعه حواری ارمنی واقع در هاقپات، ارمنستان می‌باشد. ساخت و ساز این ساختمان سده‌های 10 تا 13 به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است. در این مطلب از ساعد نیوز به معرفی صومعه هاقپات می پردازیم.

صومعه هاقپات با قدمتی که به قرون‌وسطا بازمی‌گردد، در کشور ارمنستان قرار دارد و بین قرون 10 تا 13 ساخته شده است. در دوران گذشته، این صومعه با برخورداری از منبعی غنی از دست‌نوشته‌ها، بزرگ‌ترین مرکز علم به شمار می‌رفت و شامل ساختمان‌هایی برای نسخه‌برداری از دست‌نوشته‌های کتابخانه، کافه تریاها و دانشگاه‌ها می‌شد. صومعه هاقپات همراه با صومعه ساناهین در سال 1996 در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

از مجموعه بناهای صومعه هاقپات در حال حاضر تنها بخش‌های معدودی بازمانده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به کلیسای سنت نیشان، کلیسای سنت گریگوری، گنبد کوچک کلیسای سنت آستواتساتسین، کافه تریایی قرن سیزدهمی، انبار کتابی قرن سیزدهمی و چلیپاسنگ‌ها اشاره کرد. طبق مقررات ساخت مکان‌های مذهبی، بناهای هاقپات با استفاده از سنگ ساخته شده‌اند. روی نمای بیرونی کلیسای سنت نیشان تصویری تندیسی به چشم می‌خورد و در فضای داخلی آن نقاشی‌دیواری‌هایی از قرون 13 و 14 جای گرفته‌اند.

تاریخچه ی صومعه هاقپات ارمنستان

صومعه هاقپات (به ارمنی: Հաղպատավանք) یک صومعه حواری ارمنی واقع در هاقپات، ارمنستان می‌باشد. ساخت و ساز این ساختمان در سده‌های 10 تا 13 به پایان رسید. این بنا به سبک معماری ارمنی طراحی شده‌است.با احتمال زیاد و به گفته تاریخ شناسان، این صومعه توسط ملکه خسروانیوش، همسر پادشاه بگرادایی آسوت سوم،در سال 976 تأسیس شد. همچنین صومعه ساناهین در مجاور صومعه هاقپات همان زمان ساخته شده است. محل ساخت صومعه هاقپات طوری انتخاب شد که در نزدیکی رود DEBED و در شمال ارمنستان واقع شده است طوریکه در ارتفاع بالا ساخته نشده است و در ارتفاع پائین ساخته شد. گویی هدف سازنده فروتنی بوده است.

این صومعه در ارتفاع 2500 متری رودخانه واقع شده است و روستاهای اطراف آن را احاطه کرده اند. در حالی که اکثر صومعه های همتای آن در مناطق خشک واقع شده اند. بزرگترین کلیسا در صومعه هاقپات ارمنستان ،کلیسای جامع سر کیسان ایروان است که احتمالا در سال 976 شروع به ساخت و در سال 991 توسط شاه smat به پایان رسید. این کلیسا،نمونه ای از معماری ارمنستان در قرن دهم است. گنبد مرکزی این کلیسا بر روی چهار ستون قرار گرفته است و دیوارهای بیرونی با دهانه های مثلثی پوشانده شده اند. همچنین یک سری نقاشی در این کلیسا وجود دارد. اهدا کننده آن، شاهزاده خوتولوخاگا بوده است.

صومعه هاقپات ارمنستان

ویژگی های صومعه هاقپات ارمنستان

چندین ساختار دیگر نیز در این صومعه وجود دارد. کلیسای کوچکی از سورب گریگور (سنت گریگوری) از سال 1005 وجود دارد. دو کلیسای جانبی به کلیسای اصلی اضافه شده است که کلیسای بزرگ در شروع قرن سیزدهم ساخته شده است. کلیسای کوچکتر که به Hamazasp House نیز معروف است درسال 1257 ساخته شده است. در سال 1245، یک برج سه گوشه بلند و مجزا نیز در صومعه هاقپات ارمنستان ساخته شده است.

همچنین تعدادی سنگ نوشته و هکاکی بر روی سنگ در صومعه هاقپات وجود دارد که میربوط به قرون 11 تا 13 است و نوشته های در آن قلمرو صومعه را نشان میدهد. صومعه چندین بار آسیب دیده است. در حدود سال 1130، یک زلزله بخش هایی از صومعه هقاپات را تخریب کرد و تا پنجاه سال بعد بازسازی نشد. همچنین حملات متعدد توسط نیروهای مسلح در قرون مختلف و یک زلزله بزرگ در سال 1988 رخ داده است.

با این حال، بسیاری از این مجموعه هنوز دست نخورده و امروز بدون تغییرات قابل توجه است. امروزه صومعه هاقپات تبدیل به محلی شده است که گردشگران زیادی را در تور ارمنستان به سمت خود میکشاند. در سال1996، صومعه هاقپات، همراه با صومعه ساناهین، به عنوان “شاهکار معماری مذهبی و مرکز اصلی یادگیری درقرون وسطی” توصیف شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت. این دو صومعه گل معماری مذهبی ارمنی را نشان می دهند که سبک منحصر به فرد آن از ترکیبی از عناصر معماری کلیسای بیزانس و معماری بومی قفقاز است.

برای دسترسی به صومعه هاقپات می‌توانید از اتوبوس یا تاکسی استفاده کنید. از ترمینال کیلیکیای ایروان سوار اتوبوس (مینی‌بوس یا مارشوتکا) آلاوردی شوید؛ پس از سه تا چهار ساعت به مقصد خواهید رسید. از آلاوردی با تاکسی به صومعه هاقپات بروید؛ این مسیر 10 کیلومتر است. هزینه بلیط اتوبوس از ایروان تا آلاوردی (در 2023) 1,500 درام ارمنستان است. اگر به‌صورت گروهی سفر می‌کنید، می‌توانید از ایروان با تاکسی به صومعه هاقپات بروید. هزینه این مسیر با تاکسی (در سال 2023) 17,200 درام ارمنستان است.

این صومعه در ارتفاع 2500 متری رودخانه واقع شده است و روستاهای اطراف آن را احاطه کرده اند.در حالی که اکثر صومعه های همتای آن در مناطق خشک واقع شده اند.

صومعه هاقپات ارمنستان

بخش های تشکیل دهنده صومعه هاقپات ارمنستان

بزرگترین کلیسا در صومعه هاقپات ارمنستان ،کلیسای جامع سر نیشان است که احتمالا در سال 976 شروع به ساخت و در سال 991 توسط شاه smat به پایان رسید.این کلیسا،نمونه ای از معماری ارمنستان در قرن دهم است.گنبد مرکزی این کلیسا بر روی چهار ستون قرار گرفته است و دیوارهای بیرونی با دهانه های مثلثی پوشانده شده اند.

چندین ساختار دیگر نیز در این صومعه وجود دارد. کلیسای کوچکی از سورب گریگور (سنت گریگوری) از سال 1005 وجود دارد. دو کلیسای جانبی به کلیسای اصلی اضافه شده است که کلیسای بزرگ در شروع قرن سیزدهم ساخته شده است.کلیسای کوچکتر که به Hamazasp House نیز معروف است درسال 1257 ساخته شده است.

در سال 1245، یک برج سه گوشه بلند و مجزا نیز در صومعه هاقپات ارمنستان ساخته شده است.همچنین تعدادی سنگ نوشته و هکاکی بر روی سنگ در صومعه هاقپات ارمنستان وجود دارد که میربوط به قرون 11 تا 13 است و نوشته های در آن قلمرو صومعه را نشان میدهد.

قرار گرفتن صومعه هاقپات در فهرست یونسکو

در سال1996، صومعه هاقپات، همراه با صومعه ساناهین، به عنوان "شاهکار معماری مذهبی و مرکز اصلی یادگیری در قرون وسطی" توصیف شد و در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفت.

این دو صومعه گل معماری مذهبی ارمنی را نشان می دهند که سبک منحصر به فرد آن از ترکیبی از عناصر معماری کلیسای بیزانس و معماری بومی قفقاز است.

خلاصه

صومعه هاقپات ارمنستان که به هاقپاتاوانک نیز معروف است،یک اثر تاریخی مربوط به قرون وسطی در شهر هاقبات کشور ارمنستان واقع شده است.احتمالا این صومعه توسط ملکه خسروانیوش، همسر پادشاه بگرادایی آسوت سوم،در سال 976 تأسیس شد.همچنین صومعه ساناهین در مجاور صومعه هاقپات همان زمان ساخته شده است. محل ساخت صومعه هاقپات طوری انتخاب شد که در نزدیکی رود DEBED و در شمال ارمنستان واقع شده است طوریکه در ارتفاع باالا ساخته نشده است و در ارتفاع پائین ساخته شد.گویی هدف سازنده فروتنی بوده است.

امیدواریم که این مطلب در سفر به ارمنستان برای شما مفید واقع شده باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (584 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (50 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (39 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) نگاهی به استایل محرمی متفاوت بازیگران معروف و محبوب ایرانی/ از هادی کاظمی و مهدی پاکدل تا المیرا شریفی مقدم+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان