در صورت آتش بس در غزه، ایران به اسرائیل حمله نمی کند؟

  یکشنبه، 21 مرداد 1403 ID  کد خبر 402558
در صورت آتش بس در غزه، ایران به اسرائیل حمله نمی کند؟
ساعدنیوز: متعاقب فضاسازی رسانه ای، ایران بار دیگر خونخواهی از ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس را حتمی دانست.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، پس از ترور شهید اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس، آیت الله خامنه ای اعلام کردند که ایران از این ترور خوانخواهی خواهد کرد و رژیم صهیونیستی را مسئول این ترور دانستند.

از سوی دیگر سپاه پاسداران طی سه بیانیه کلیتی از واکنش ایران به این ترور را ترسیم کرد. در بیانیه دوم سپاه تصریح شده بود: سپاه پاسداران انلاب اسلامی نیز در بیانیه جدید خود در خصوص این ترور تصریح کرده است: «بی تردید این جنایت رژیم صهیونیستی با پاسخ سخت و دردناک جبهه مقتدر و عظیم مقاومت بویژه ایران اسلامی مواجه و برکات مجاهدت‌های "شهید القدس" دکتر اسماعیل هنیه در دفاع از آرمان و حقوق ملت فلسطین یاری‌بخش آنان خواهد بود.»

بر اساس این بیانیه جبهه مقاومت به همراه ایران به رژیم صهیونیستی واکنش نشان خواهند داد. در خصوص زمان پاسخ نیز در بیانیه سوم سپاه تصریح شده است: خونخواهی “شهید اسماعیل هنیه” قطعی و رژیم ماجراجو و تروریست صهیونی پاسخ این جنایت را که “مجازات سخت ” است را در زمان، مکان و کیفیت مقتضی، قاطعانه دریافت خواهد کرد.

بر این اساس، زمان پاسخ حساب شده و غافلگیرانه خواهد بود و زمان ان توسط تهران مشخص خواهد شد.

آتش بس غزه و پاسخ ایران

برخی فضاسازی رسانه ای در غرب ادعا کرده اند که ایران ممکن است در واکنش به ترور هنیه برخی ملاحظات سیاسی را مد نظر داشته باشد. بر این اساس حزب الله حمله را انجام دهد و ایران نیز حمله ای محدود انجام دهد.

حتی برخی نیز استدلال می کنند ایران ممکن است از خاک خود حمله ای صورت ندهد.

در خصوص ملاحظات سیاسی باید توجه داشت ایران ملاحظاتی مانند آتش بس غزه را جدا از حق دفاع مشروع خود در واکنش به ترور هنیه دانسته است.

در این راستا، نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه به وقت محلی در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه آیا ایران پاسخ به رژیم اسرائیل را تا گفتگوهای هفته آتی در خصوص آتش‌بس به تعویق می‌اندازد و نیز همچنین کانال‌های موجود انتقال پیام میان ایران و آمریکا گفت: «برقراری آتش‌بس پایدار در غزه اولویت ما است؛ هر توافقی که حماس بپذیرد، مورد قبول ما هم خواهد بود.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: «امنیت و حاکمیت ملی ما در اقدام تروریستی اخیر رژیم اسرائیل نقض شده است. ما حق دفاع مشروع داریم و این ارتباطی با آتش‌بس غزه ندارد؛ اما امیدواریم پاسخ ما در زمان و به‌گونه‌ای صورت گیرد که لطمه‌ای به آتش‌بس احتمالی نزند.»

نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره کانال‌های موجود انتقال پیام میان ایران و آمریکا نیز گفت: «کانال‌های رسمی مستقیم و واسطه‌ای برای انتقال پیام همیشه میان ایران و آمریکا وجود داشته است. ترجیح طرفین این است که جزئیات آن مسکوت بماند.»

روایت آمریکا از گفتگوها بعد از ترور هنیه

همانگونه که نمایندگی ایران در سازمان ملل نیز عنوان کرده کانال‌های برای انتقال پیام میان ایران و آمریکا بعد از ترور هنیه نیز وجود داشته است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا نیز روز پنجشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره تلاش‌های دیپلماتیک واشنگتن و نیز چگونگی پاسخ ایران به تجاوز اسرائیل و ترور اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس در تهران گفت: ما نمی‌توانیم در مورد گفتگوهای دیپلماتیک و یا اینکه ایران چه تصمیمی گرفته است، اظهارنظر کنیم. چندین روز است که ما سعی کرده ایم از طریق تعاملات دیپلماتیک خود به ایران واضح بگوییم که نباید اقدامات تشدید تنش انجام دهد. تشدید تنش به نفع ایران و هیچکس نیست.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا افزود: دو طرف سکه وجود دارد. ما معتقدیم که توافق آتش بس در دراز مدت، برای صلح و آرامش منطقه مفید خواهد بود و می‌تواند تنش‌ها را بطور قابل توجهی در منطقه کاهش دهد و کمک خواهد کرد تا خانواده گروگان‌ها به اعضای خانواده خود برسند و همچنین آرامش نسبی برای مردم فلسطین همراه خواهد داشت. قبل از مرگ اسماعیل هنیه و بعد از آن، یحیی السنوار تصمیم گیرنده در مذاکرات بود و همچنان هست.

میلر همچنین گفت: از سوی دیگر اگر به آن طرف سکه توجه کنیم افزایش تنش در منطقه منجر به وخیم‌تر شدن شرایط برای مردم فلسطین و همچنین مشکل‌تر شدن دسترسی به آتش بس در غزه خواهد شد. ما بر تلاش برای متقاعد کردن تمام طرف‌ها در منطقه برای عدم اتخاذ گام‌های بیشتر برای تشدید درگیری متمرکز هستیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پی تجاوز اسرائیل به ضاحیه جنوبی در بیروت و ترور فواد شکر از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان و پاسخ حزب الله به تل آویو نیز گفت: ما مستقیماً با حزب الله ارتباط برقرار نمی‌کنیم، اما شرکایی در منطقه داریم که با آنها گفتگو می‌کنند.

بنابراین همانگونه نمایندگی ایران در سازمان ملل تاکید کرده است آتش بس غزه در اولویت است. اما تهران همچنین تصریح کرده است واکنش ایران به ترور هنیه موضوعی جدا از آتش بس غزه است.

تأکید مجدد ایران بر پاسخ قطعی به ترور هنیه

متعاقب گمانه زنی های رسانه ای مبنی بر چربش ملاحظات سیاسی بر تصمیم نظامی ایران در واکنش به ترور اسماعیل هنیه مقامات مختلف نظامی بار دیگر بر پاسخ قطعی به رژیم صهیونیستی تأکید مجدد کردند.

روز جمعه سردار اسماعیل قاآنی، فرمانده نیروی قدس سپاه در نامه‌ای به یحیی سنوار، رئیس جدید دفتر سیاسی حماس بر انتقام‌گیری خون شهید اسماعیل هنیه تاکید کرد.

اسماعیل قاآنی در این پیام تصریح کرد: «همان طور که رهبر انقلاب فرمودند وظیفه خود می‌دانیم که انتقام خون ایشان را برای این حادثه تلخ در جمهوری اسلامی بگیریم. تردیدی نیست که خون این شهید بزرگوار بر مجازات سخت رژیم صهیونیستی به دست جمهوری اسلامی تأثیر خواهد گذاشت.»

سردار علی فدوی، جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفت: اوامر رهبر انقلاب در خصوص مجازات شدید اشغالگران و انتقام خون شهید هنیه صریح و روشن است.

وی بیان کرد: اوامر رهبر انقلاب به بهترین شکل ممکن اجرا خواهد شد و این وظیفه فعلی ایران است.

از سوی دیگر آیت‌الله سید احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، در خصوص واکنش قطعی تهران به رژیم صهیونیستی متعاقب ترور شهید هنیه اظهار کرد: اسرائیل و آمریکا شریک جنایات از جمله شهادت شهید هنیه هستند که مقام معظم رهبری تعبیری داشتند و آن بحث خونخواهی از شهید مجاهد را وظیفه خود می‌دانیم. رژیم صهیونیستی تردید نداشته باشد که ایران انتقام سخت خواهد گرفت.

علی شمخانی دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی نیز در این خصوص در ایکس نوشت: تنها هدف رژیم اسراییل در کشتار نمازگزاران مدرسه تابعین در غزه و ترور شهید اسماعیل هنیه در ایران جنگ طلبی و به شکست کشاندن مذاکرات آتش بس است. فرآیندهای حقوقی، دیپلماتیک و رسانه‌ای طی شده، مقدمات تنبیه شدید رژیمی که جز زبان زور نمی فهمد را فراهم کرده است.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
فتوایِ رهبر انقلاب در پاسخ به استفتای نگهداری سگ و گربه (126 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: رفته بودم عروسی دیدم نون و پنیر و هندونه میدن گفتم مگه عروسی نیس اینجا دوماد گفت میخوام حزب اللهی باشم آخه این خُل بازیا چیه +ویدئو😂👌 (78 نظر) رهبر معظم انقلاب: من از وقتی که رهبر شده‌ام آجیل نخوردم، مگر فقرا آجیل می‌خورند؟ (75 نظر) نگاهی به چهره نچرال و متفاوت بازیگران و هنرمندان بدون آرایش+عکس/ الهام حمیدی، هدیه تهرانی، بهاره رهنما، لیلا اوتادی و... (62 نظر) خلاقیت منحصربفرد قنّاد تبریزی در طراحی و پخت کیک برای "مَمَّد" ها حماسه آفرید+عکس/ مغز نیست که دنیای ایده ست😍 (55 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: شب اول عروسی دوماد اومده پیش عروس میگه توحید و نبوت یعنی چی اونم گفته والا نمیدونم شب اول قبرمونه یا عروسیمون+ویدئو😂👌 (54 نظر) لعیا زنگنه: افتخار می‌کنم در کشوری زندگی می‌کنم که رهبر آن از نسل حضرت فاطمه زهراست+ ویدیو (35 نظر) خلاقیت خنده دار مرد جنوبی با طراحی آفتابه اتوماتیک حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس😂 (32 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه ای رویا نونهالی، داور برنامه عصرجدید/ انصافا مو نمیزنن+عکس (28 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ غول بابلسری و گرگ پارسی (25 نظر) رونمایی همسر شاهرخ استخری از جواهرات ظریف و نگین دارِ زیبا و شیکش/ خاص، اعیانی و ایرانی پسند+عکس (23 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک کافی شاپ اصفهانی برای پاکبانان حماسه آفرید/ به شما باید گفت فرشته زمینی+عکس (22 نظر) نگاهی به حجاب تحسین برانگیز سارا شعری قهرمان بلژیکی تکواندو در المپیک پاریس/ خانم ورزشکار حجاب محدودیت نیست را تعریف کرد+تصاویر (21 نظر) خلاقیت منحصربفرد ساندویج فروش تهرانی برای کمک کردن به کودکان نیازمند+عکس/ فرشته زمینی لقبی برازنده شماست👌 (19 نظر) رخت عزای علی دایی برای دایی اش در اردبیل/ ورزشکاران معروفی که در مراسم ختم دایی شهریار ایران حضور داشتند (14 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
جزیره طاعون ؛ ترسناک‌ترین مکان جهان؛ این‌جا مرگبارترین ویروس‌های جهان آزمایش می‌شود
تصاویر باورنکردنی از تنها قبیله آدمخوار جهان؛ مراسم کشتن و خوردن انسان‌های غریبه!
در صورت آتش بس در غزه، ایران به اسرائیل حمله نمی کند؟
خواست نتانیاهو ورود آمریکا به جنگ با ایران است
فوت و فن خانه‌داری؛ 3 ترفند طلایی و ساده‌یِ خانگی برای جلوگیری از کپک زدن آبغوره
لباس زنان ورزشکار هر روز تنگ‌تر و جذب‌تر و کوتاهتر از دیروز!
حذف یک خبر مهم از سایت مسعود پزشکیان!
مجامع جهانی مانع تکرار جنایات ضدبشری صهیونیست‌ها شوند
توصیه بلاگرهای حجاب برای اربعین: چادر سر نکنید!
خواهرانی که در راهپیمایی 22 بهمن و اعیاد مذهبی دزدی می‌کردند!
آخرین شعر استاد شهریار در آخرین دیدار با معشوقه سنگدلش در بستر مرگ که اشکتونو درمیاره/ نازنینا ما به ناز تو جوانی داده ایم...
جزئیات ثبت‌نام انتقال دانشجویان شاهد و ایثارگر شاغل به تحصیل دانشگاه‌های علوم پزشکی
عجیب‌ترین جراحی‌های زیبایی دنیا: از شکافتن زبان تا گوش الاغی!
دانلود آهنگ جدید "دریا" محمد علیزاده/ بیا بیا دلم میخواد برم با تو لب ساحل بشینم ...+فیلم
خطای دید/ فقط افرادی با ضریب هوشی بالا می‌توانند در 4 ثانیه خطای موجود را در میان "ساعت‌ها" پیدا کنند
منتخب روز   
یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ... سکانس پربازدید از سریال زخم کاری ؛ جواد عزتی و مهراوه شریفی رو در روی هم / مهراوه شریفی نیا: کِی دلت برا من تنگ میشه؟ میز عزای ساده و بدون تجملات پدر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد+عکس/ روحش شاد و مسیرش پرنور