علت بد جا افتادن و صدا دادن دنده ماشین

  پنجشنبه، 26 تیر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
علت بد جا افتادن و صدا دادن دنده ماشین
جا نرفتن دنده ماشین یکی از مشکلاتی است که می‌تواند موجب آسیب‌های جبران ناپذیری به سرنشینان یک خودرو شود و بنابراین نیاز است که در مورد علت بد جا رفتن دنده خودرو بدانیم. علت بد جا رفتن دنده می‌تواند ناشی از دلایلی مانند کاهش سطح واسکازین گیربکس، خرابی سنسور الکترونیکی، اختلال در عملکرد دنده‌ها، استهلاک سیستم کلاچ و … باشد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بد جا رفتن دنده ها معمولا همراه با صدای نا معمولی از بخش گیربکس همراه می شود. علاوه بر این ممکن است مشکلات دیگری نیز در این زمینه وجود داشته باشد که از جمله آن ها می توان به خلاص شدن خودکار خودرو اشاره کرد. در برخی شرایط ممکن است ما خودرو را در دنده خاصی قرار دهیم اما پس از اندکی حرکت، خود به خود دنده از جای خود در آمده و خودرو خلاص شود. در این شرایط نیز مشکلاتی برای راننده پیش خواهد آمد که باید هر چه سریع تر برای رفع آن ها اقدام نمود.

یکی از مهمترین قسمت های خودرو در خودروهای دنده دستی، سیستم کلاچ می باشد که در هنگام تعویض دنده ها، درگیر می شود. یکی از دلایل ساده که منجر به بد جا رفتن دنده می شود، عدم فشار دادن کامل کلاچ توسط راننده و همزمان اقدام به تعویض دنده می باشد که در این شرایط معمولا دنده به سختی جا خورده و صدای نا متعارفی نیز از گیربکس به گوش خواهد رسید. علاوه بر این عامل که مستقیما به اشتباه راننده مربوط می شود، عوامل دیگری نیز وجود دارند که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم نمود.

روغن واسکازین

کمبود روغن واسکازین یا همان روغن گیربکس در خودرو می تواند عاملی بر بد جا رفتن دنده خودرو باشد. اگر سطح روغن واسکازین در گیربکس پایین بیاید و یا روغن مصرفی در این بخش از خودرو، دارای کیفیت مناسبی نباشد، اولین نشانه آن بد جا رفتن دنده ها خواهد بود که باید سریعا سطح روغن را به سطح استاندارد رسانید و یا آن را با یک روغن با کیفیت تر تعویض نمود.

وجود مشکل در اهرم تعویض دنده

خرابی اهرم تعویض دنده نیز می تواند باعث بد جا رفتن دنده ها در هنگام تعویض دنده باشد. اگر این اهرم به هر دلیلی دچار مشکل شود، یکی از پیامدهای آن بد جا خوردن دنده ها می باشد. چرب شدن بخش اتصال اهرم به گیربکس، شکستگی در بخش اتصال و یا در آمدن اهرم از جای خود، از جمله دلایلی است که باعث می شود تا در هنگام تعویض دنده ها با مشکل روبر شویم و به راحتی نتوانیم خودرو را به دنده مورد نظر خود ببریم.

سیم کلاچ

سیم کلاچ یکی دیگر از قسمت هایی است که هر گونه ایجاد اشکال در آن موجب ایجاد ناهنجاری در سیستم انتقال قدرت خودرو می شود. سیم کلاچ اگر دارای تابیدگی یا خشکی و سفتی شود، در هنگام تعویض دنده ها به مشکل برخورد خواهیم نمود. در این شرایط اگر سیم کلاچ از کیفیت مطلوبی برخوردار نیست باید آن را تعویض نمود و یک بار دیگر سیم کلاچ را رگلاژ نمود. با تنظیم دوباره سیم کلاچ می توان تا حد زیادی مشکل خشکی و سفتی کلاچ و در نتیجه بد جا رفتن دنده ها را حل نمود.

دیسک و صفحه کلاچ

اگر دیسک و صفحه کلاچ در خودرو دچار مشکل شود، تعویض دنده در خودرو به مشکل برخواهد خورد و در نتیجه نمی توان به سادگی دنده ها را تعویض نمود. تمام شدن دیسک کلاچ باعث می شود تا صفحه کلاچ به سختی درگیر شود و این موضوع باعث می شود تا به راحتی نتوان دنده ها را در سر جای خود جا زد. علاوه بر این چرب شدن دیسک و صفحه کلاچ نیز می تواند باعث بد جا رفتن دنده ها شود.همچنین گاهی اوقات خورد شدن بلبرینگ کلاچ و یا از جای خود خارج شدن آن نیز می تواند باعث بد جا خوردن دنده ها در خودرو شود.

فلایول

فلایول یکی دیگر از قطعاتی است که در هنگام تعویض دنده در خودرو مورد استفاده قرار می گیرد. اگر این قطعه دچار خوردگی، ساییدگی، شکستگی و یا هر نوع مشکل دیگری شود، یکی از نشانه های آن می تواند بد جا رفتن دنده ها باشد.

صفحه سلکتور

صفحه سلکتور همانطور که از نامش پیداست، وظیفه انتخاب دنده ها را بر عهده دارد. مشاهده ترک خوردگی، شکستگی، چرب شدگی و سائیدگی، به معنای آن است که سلکتور دنده شما نیاز به تعویض دارد و باید هر چه سریع تر نسبت به تعویض آن اقدام نمود.

ماهک های دنده

ماهک از جمله قطعاتی هستند که در گیربکس قرار گرفته و وظیفه اش جابجایی کشویی دنده ها می باشد. با حرکت ماهک، کشویی ها نیز حرکت کرده و وضعیت دنده در آنچه که راننده می خواهد، قرار خواهد گرفت. اگر ماهک ها دچار سائیدگی شوند و یا در بخش هلالی دچار خوردگی و شکستگی شوند، در نتیجه دنده ها به خوبی سر جای خود قرار نخواهند گرفت و راننده در هنگام تعویض دنده به مشکل بر می خورد.

دنده ها و دنده برنجی ها

از آخرین مواردی که وجود خرابی در آن ها می تواند منجر به بد جا رفتن دنده ها شود، دنده ها و دنده برنجی ها می باشد. این قطعات همگی درون گیربکس بوده و برای بررسی آن ها نیاز است که گیربکس به طور کامل باز شود. اگر دنده برنجی ها دچار سائیدگی، خوردگی و یا شکستگی گردند، در نتیجه در هنگام تعویض دنده، خصوصا دنده ای خاص، با مشکل روبرو خواهیم شد. اگر فقط در یک دنده خاص، دچار چنین مشکلی شویم، احتمال بسیار زیادی وجود دارد که دنده های مربوط به همان شماره دچار مشکل شده باشند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (680 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (58 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص
ویدیویی از بازسازی سه‌بعدی شهر باستانی دارابگرد/ شگفتی‌های شهر افسانه‌ای شاهنامۀ فردوسی را ببینید
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان