علت کم بودن وزن نوزاد و کودک در سنین مختلف

  شنبه، 10 آبان 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
علت کم بودن وزن نوزاد و کودک در سنین مختلف
نوزادان معمولا بعد از تولد تا 10 درصد کاهش وزن دارند. این مسئله بسیار طبیعی است. یعنی ممکن است کودکی که با وزن 3 کیلوگرم به دنیا آمده است، بعد از تولد تا ده درصد از وزن خود یعنی 300 گرم را از دست بدهد، سپس شروع به وزن گیری بکند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بسیاری از مادران بعد از تولد فرزندشان از پزشک می شنوند که وزن نوزادشان کم تر از حد طبیعی است یا این که میزان وزنشان برای یک نوزاد در آن سن ، کافی نیست.

کم وزنی نوزاد

به همین دلیل به آن ها توصیه می شود که این کمبود وزن را در چند ماه اول تولد نوزاد جبران کنند اما اطرافیانی هستند که با صحبت هایشان این مادران را نگران می کنند. در واقع واقعا دلایل کم وزنی نوزاد چیست؟ و سوالات مهم دیگری که در این زمینه وجود دارد.

کم وزنی نوزاد چیست ؟

نوزادانی که در هنگام تولد کم تر از 2 کیلو و 500 گرم وزن داشته باشند ، معمولا در رده نوزادان با کمبود وزن قرار می گیرند . وزن متوسط نوزادان تقریبا 3 کیلو و نیم است . اگر نوزاد شما بین هفته 37 تا 42 متولد شده باشد و وزن او کم باشد، در رده نوزادان با کمبود وزن قرار می گیرد.

نوزادان کم وزن سایز کمتری دارند و سر آن ها بزرگ تر از بدنشان نشان می دهد کمبود وزن بیش از حد شدید در نوزادان معمولا زیر 1 کیلوگرم است که این نوزادان معمولا در هفته 27 یا کمتر از آن متولد شده اند و تولد زودرس داشته اند.

نوزادان با کمبود وزن شدید نیز به کمتر از وزن 1 کیلو و 500 گرم اختصاص داده می شود.

علل کم وزنی کودک

در بازه های زمانی گوناگون، علل کم وزنی متفاوت می باشد. کم وزنی نوزاد در زمان تولد و بلافاصله بعد از تولد را مورد بررسی قرار داده ایم:

علل کم وزنی کودک هنگام تولد

برخی نوزادان از همان اول با وزن کم به دنیا می آیند. شرایط خاص پزشکی مادر، کمبود ویتامین ها، سوء تغذیه و خیلی از موارد دیگر منجر به تولد نوزاد با وزن کم می گردد. تولد چند قلویی هم می تواند منجر به وزن کم نوزادان شود. یعنی چندقلو ها عموما وزن کمتری دارند. علاوه بر این موارد علت این امر می تواند زایمان زود هنگام قبل از کامل شدن 9ماه و موانع درون رحم برای رشد مناسب نوزاد باشد.

علل کم وزنی کودک بلافاصله بعداز تولد

نوزادان معمولا بعد از تولد تا 10 درصد کاهش وزن دارند. این مسئله بسیار طبیعی است. یعنی ممکن است کودکی که با وزن 3 کیلوگرم به دنیا آمده است، بعد از تولد تا ده درصد از وزن خود یعنی 300 گرم را از دست بدهد، سپس شروع به وزن گیری بکند.

علل کم وزنی کودک در زمان شیرخوارگی

اگر کم وزنی توسط پزشک محرز شود، دلایل زیر می تواند وجود داشته باشد:

1. غذای کمکی نامناسب از علل کم وزنی نوزاد

اولین علت، تغذیه کمکی نامناسب است. اگر کودک در سن 6 ماهگی به بعد قرار دارد و تغذیه کمکی دریافت می کند، ممکن است این تغذیه کمکی به قدر کافی مواد مغذی نداشته و یا دفعات تغذیه کم باشد. تغذیه کمکی معمولا 5 بار در روز لازم است.

2. دفعات شیر دهی از علل کم وزنی کودک

تعدد دفعات شیردهی به نوزاد باید مناسب باشد. معمولا هر دو ساعت یک بار مادر به کودک خود شیر می دهد و جریان هر بار شیر دادن باید حدود 20 دقیقه طول بکشد. اگر کودک حین شیر خوردن خسته شده و به خواب رفت باید او را بیدار کرد تا به شیرخوردن ادامه دهد. در هربار شیردهی 5 دقیقه اول شیر بیشتر حاوی قند می باشد و در دقیقه های بعد میزان چربی و پروتئین بیشتر می شود که به وزن گیری کمک می کنند. خواب نوزاد نیز از اهمیت خاصی برای رشد او برخوردار است. با این حال دفعات شیر دهی نیز باید رعایت شود.

3. بیماری ها

علل کم وزنی کودک، وجود بیماری هایی از قبیل عفونت ها، مشکلات تیروئید و دیگر اختلالات می باشد. در این صورت اگر مشاهده شود کودک وزن مناسب ندارد، به مادر برای تغذیه صحیح آموزش می دهند و پس از یک فرصت یک ماهه و اصلاح روش های تغذیه، کودک بررسی مجدد می شود.

4. مسائل بیولوژیکی

مسائل بیولوژیکی یکی از علل کم وزنی کودک است. کودکانی که قدرت مکندگی کمی دارند یا شکاف لب یا کام دارند ممکن است در تغذیه دچار مشکل شوند و همین امر وزن آن ها را تحت تاثیر قرار دهد. مشکلات گوارشی کودک از قبیل اسهال، رفلکس معده و ناتوانی در هضم شیر هم به کم وزنی کودک کمک می کنند.

5. اختلالات ژنتیکی

برخی از کودکان هم علی رغم سالم بودن همه آزمایشاتشان، وزن گیری خوبی ندارند. در این موارد ممکن است پزشک به «سیستیک فیبروز» مشکوک شود. از این کودکان تست عرق گرفته می شود تا مشخص شود عرق بدنشان شور است یا خیر. این کودکان نیاز به مراقبت های بیشتر خواهند داشت.

6. برنامه غذایی نامناسب

یکی از علل کم وزنی کودک ممکن است قبل از تغذیه کودک با غذای کمکی یا اصلی به او شیر یا آب یا به طور کلی مایعات بدهید. این روش باعث می شود کودک اشتهایش برای خوردن غذای اصلی کم شود. پس توصیه می شود که در فواصل زمانی مناسب اقدام به دادن شیر یا مایعات به کودک بکنید.

علل وزن نگرفتن کودک در سنین بعد از شیرخواری

همان طور که گفته شد فرآیند وزن گیری کودکان در سال اول سریع و در سال های بعدی کند پیش می رود. بنابراین بسیار طبیعی است که از بعد از دو سالگی کودکان لاغرتر به نظر برسند و دست و پاهایشان رشد کند. به اصطلاح همانقدر که قدشان بلند می شود، وزنشان افزایش پیدا نمی کند. در مواردی که کاهش وزن زیاد باشد ممکن است عوامل مختلفی دخیل باشند:

  • کودک زیادی آب میوه و موادی که کالری و مواد مغذی کم دارند مصرف می کند.
  • اشتهای کودک به علت خوردن آب یا مایعات قبل از وعده های غذایی کم می شود.
  • بازیگوشی کودک هنگام غذا خوردن ممکن است از حجم مواد غذایی که مصرف می کند، بکاهد.
  • کودکان در سنین 3-4 سالگی لجباز شده و از خوردن غذا سر باز می زنند.

بی اشتهایی و کم وزنی کودک

یکی از مهم ترین دلایل کم وزنی کودک بی اشتهایی است. این بی اشتهایی در کودکان می تواند دلایل فیزیولوژیکی و روانی گوناگونی داشته باشد. علاوه بر مسائل مرتبط با رشد و یا بیماری ها در کودک استرس و فشارهای روانی، به میزان زیادی در کاهش اشتها و کم وزنی آن ها نقش دارد. تشیص و درمان این مسئله گاه برای والدین بسیار دشوار به نظر می رسد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (548 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (303 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (260 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (116 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (41 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (33 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به چیدمان زیبای طاقچه خانه سید احمد خمینی با آینه سنتی، قرآن و گل های رز/ چه سلیقه هنری خاص و متفاوتی+عکس (10 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (10 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (10 نظر) (عکس) خلاقیت یک هنرمند خوش ذوق با سنگ های موجود در طبیعت/هزار آفرین به این ذهن خلاق (8 نظر) رخت عزای متفاوت فرزاد حسنی، داوود سریال قطب شمال در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس