علت خراب شدن پمپ بنزین خودرو

  سه شنبه، 21 مرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علت خراب شدن پمپ بنزین خودرو
نارسایی های به وجود آمده در برق خودرو می تواند دلیل از کار افتادن این قطعه باشد. برای جلوگیری از بروز مشکل بر اثر نوسانات برق، معمولاً یک فیوز در مسیر جریان الکتریکی باتری تا پمپ قرار می گیرد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،پمپ بنزین یکی از قطعات خودرو است که معمولا در باک بنزین تعبیه شده و وظیفه پمپاژ بنزین را از باک به موتور خودرو دارد. این قطعه حیاتی اگر به درستی کار نکند، خودرو نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و در اکثر موارد به علت نرسیدن بنزین به موتور و عدم انجام عمل احتراق، خودرو خاموش می گردد. ما در این مطلب قصد داریم تا در رابطه با این قطعه بیشتر صحبت کرده و ضمن بررسی نحوه کار پمپ بنزین خودرو ، به بررسی علائم خرابی آن نیز پرداخته و عمر مفید آن را نیز بررسی کنیم.

علائم خرابی پمپ بنزین

برای افراد زیادی سؤال است که آیا پمپ بنزین، تاریخ مصرف دارد و باید در زمان خاصی تعویض شود؟ خیر، مادامی که شما علائمی مبنی بر خرابی آن دریافت نکرده اید، نیازی به تعویض یا تعمیر آن نیست. فقط توجه داشته باشید که خرابی این قسمت از خودرو، منجر به بروز مشکلات زیادی در خودروی شما خواهد شد؛ بنابراین اگر هر کدام از نشانه های زیر را مشاهده کردید، موضوع را جدی بگیرید و به سراغ تعمیرکار بروید:

خودرو استارت می خورد، اما روشن نمی شود. (توربومگ، مقاله ای با عنوان “استارت می زنم اما ماشین روشن نمی شود” دارد که نکات جالبی را به شما یادآوری می کند)

بعد از روشن شدن موتور، شتاب یا به اصطلاح، گازخور آن خوب نیست و موتور دور نمی گیرد. (دور موتور به سختی و با فشار، بالا می رود)

هنگام استارت زدن و روشن شدن اولیه، صدایی که از باک به گوش می رسد، غیر طبیعی، یعنی بلندتر از همیشه است.

در حین حرکت، ماشین داغ می کند، ریپ می زند و خاموش می شود. در چنین مواقعی، موتور تا کاملاً سرد نشود، روشن نمی شود.

در حین رانندگی، با شتاب ناگهانی خودرو روبرو می شوید. این مشکل مربوط به زمانی است که بنزین، بیش از مقدار معین، تزریق می شود.

به طور کلی، وقتی پمپ بنزین خراب شود، موتور، نرم کار نمی کند.

عوامل خرابی پمپ بنزین

با اینکه بسیاری از افراد، این نکته را نادیده می گیرند، اما شما فراموش نکنید که نامرغوب و ناخالص بودن سوخت، از جمله عوامل مهم در آسیب دیدن پمپ بنزین هاست.

رانندگی کردن با چراغ بنزین روشن، رفتار بدی است که اگر به آن عادت کرده اید، باید آن را ترک کنید. به خاطر بسپارید که وقتی سطح بنزین داخل باک خیلی پایین است، این قطعه برای ایجاد فشار لازم سوخت، فشار زیادی تحمل می کند. به علاوه، بنزینی که مکش می شود، شامل ذرات و ناخالصی های ته نشین شده در کف باک است. این اتفاق سبب کثیف شدن و گرفتگی سوزن انژکتور می شود. مقدار بنزین نباید کمتر از یک چهارم حجم باک باشد.

نکته: خالی بودن باک به ویژه در مناطق مرطوب، منجر به زنگ زدگی باک می شود. در چنین مناطقی باید باک بنزین خودروی شما، پُر باشد.

نکته: بنزین، خنک و چرب است. این دو ویژگی همچون محافظی برای باک عمل می کنند.

هر اتفاقی را که منجر به سوختن پمپ بنزین شما شده است، رها کنید و هنگام تعویض دقت کنید که پمپ بنزین استاندارد و مناسب روی خودروی شما نصب شود. پمپ بنزین هایی که کیفیت پایین و عملکرد ضعیف دارند، خیلی زود شما را به تعمیرگاه برمی گردانند.

نارسایی های به وجود آمده در برق خودرو می تواند دلیل از کار افتادن این قطعه باشد. برای جلوگیری از بروز مشکل بر اثر نوسانات برق، معمولاً یک فیوز در مسیر جریان الکتریکی باتری تا پمپ قرار می گیرد.

عیب یابی پمپ بنزین

از روش های تجربی تست سالم بودن این قطعه، شنیدن صدای پمپ بعد از باز کردن سوئیچ خودرو است. اگر این صدا را نشنیدید، به احتمال زیاد پمپ بنزین سوخته است. روش بعدی، چک کردن شیلنگ ورودی بنزین است.

استفاده از دستگاه دیاگ، راه حل بعدی است که خیلی دقیق، منشأ بروز مشکل را به شما معرفی می کند. با کمک دستگاه دیاگ به راحتی متوجه می شوید که خرابی مربوط به فیوز، رله ها، سوکت ها یا دیگر قطعات است.

نکاتی در مورد نگهداری از پمپ بنزین

در سرویس های دوره ای، صافی بنزین را تعویض کنید. توجه داشته باشید استفاده از صافی بنزین غیر استاندارد و نامناسب، به مراتب، مضرتر از صافی استفاده شده قبلی است.

از کاربرد هرگونه مواد شیمیایی که برای تمیزی انژکتورها و موتور به شما توصیه می کنند، بپرهیزید.

همان طور که در بالا ذکر شد، باک بنزین را همیشه پُر یا حداقل بیشتر از نیمه نگه دارید.

پمپ بنزین (Fuel Pump)، یکی از بخش های سیستم سوخت رسانی موتور است. وظیفه پمپ بنزین، رساندن سوخت، با فشار معین به پشت سوزن انژکتور (نازل) است. یک پمپ بنزین سالم باید حداقل ۳٫۵ و حداکثر ۶ بار یا اتمسفر، فشار تولید کند تا بهترین مخلوط سوخت و هوا برای انفجار حاصل شود.

عملکرد پمپ بنزین برای ایجاد فشار و انتقال سوخت، ممکن است مقداری فشار اضافه تولید کند. «سوپاپ فشار شکن» نام قطعه ای است که وظیفه ثابت نگه داشتن فشار سوخت را بر عهده دارد. این قطعه بعد از تعدیل فشار، بنزین اضافی را به باک بر می گرداند.

پروسه سوخت رسانی بعد از رساندن سوخت پر فشار توسط پمپ بنزین به سوزن های انژکتور، در لحظه مکش هوا به داخل سیلندر توسط پیستون، انژکتورها هم مقدار معینی از سوخت را به داخل سیلندر تزریق می کنند. انژکتورها دستور تزریق سوخت با مقدار معین و در زمان معین را از جانب کامپیوتر مرکزی خودرو (ECU) دریافت می کنند.

انواع پمپ بنزین

همه پمپ بنزین ها شبیه به هم کار می کنند، بدین صورت که بنزین از یک طرف، مکش می شود و از طرف دیگر، انتقال می یابد. پمپ بنزین ها با وجود شباهت در کارکرد، انواعی دارند:

مکانیکی: از پمپ بنزین های مکانیکی در خودروهای کاربراتوری استفاده می شود. کارکرد این قطعه، بستگی زیادی به دور موتور دارد، به گونه ای که در دور آرام، بهتر کار می کند. قیمت نوع مکانیکی آن، ارزان تر از سایر مدل هاست. این نوع پمپ بنزین خود انواعی دارد، اما عملکرد تمام آن ها یکسان است.

برقی: پمپ بنزین برقی بر خلاف نوع مکانیکی، برای شروع به کار، نیازی به سرعت گرفتن موتور ندارد و عمل سوخت رسانی را از همان لحظه استارت خوردن، به خوبی انجام می دهد. این مدل، در کنار باک بنزین نصب می شود. سوخت رسانی در این نوع، بهتر از نوع مکانیکی است. خود این نوع شامل دو مدل است: پمپ بنزین داخل باک و خارج از باک. در بیشتر خودروهای انژکتوری امروزی از نوع داخل باک استفاده می شود، چرا که ایمن تر و کم صداتر است.

مرکب: از پمپ بنزین مرکب به ندرت استفاده می شود و تولیدکننده ممکن است این نوع را تنها بر اساس طراحی خاص برخی از خودروها به کار گیرد. وسایل نقلیه ای که از سیستم خلا استفاده می کنند، از این پمپ بنزین بهره می برند.

با توجه به تعریفی که از انواع پمپ بنزین کردیم، کاملاً مشخص است که نوع برقی، مزایای بیشتری نسبت به دو مدل دیگر دارد. از جمله این مزایا می توان به موارد زیر اشاره کرد:

به علت فاصله زیادی که از موتور دارند، داغ نمی کنند.

به صورت چندتایی قابل نصب هستند، یعنی در صورت بروز مشکل در یکی از پمپ بنزین ها، پمپ بنزین دیگر، عمل سوخت رسانی را ادامه می دهد.

دور تند و آرام فرقی نمی کند، در تمامی سرعت ها عملکرد یکسانی دارد.

بلافاصله پس از استارت خوردن، شروع به کار می کند.

در نوع برقی، لوله های انتقال سوخت تحت فشار قرار دارند، به همین دلیل، قفل گازی و تبخیر سوخت در لوله ها صورت نمی گیرد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...