علت خاص بودن سنگ الماس چیست؟

  چهارشنبه، 25 تیر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
علت خاص بودن سنگ الماس چیست؟
اطمينان حاصل كنيد كه اين شناسنامه را يكي از مؤسسات ارزيابي الماس معتبر (GIA، AGSL، EGL و PGGL) يا يك شخص ارزيابي كننده‌ي مستقل، عضو يكي از سازمان‌هاي تخصصي(نظير انجمن ارزيابي‌كنندگان امريكا، صادر كرده باشد. دريافت شناسنامه براي خريد الماس‌هايي كه آن‌ها را از قبل مشاهده نكرده‌ايد، نظير خريدهاي اينترنتي بسيار حائز اهميت است.

اطمينان حاصل كنيد كه اين شناسنامه را يكي از مؤسسات ارزيابي الماس معتبر (GIA، AGSL، EGL و PGGL) يا يك شخص ارزيابي كننده ي مستقل، عضو يكي از سازمان هاي تخصصي(نظير انجمن ارزيابي كنندگان امريكا، صادر كرده باشد. دريافت شناسنامه براي خريد الماس هايي كه آن ها را از قبل مشاهده نكرده ايد، نظير خريدهاي اينترنتي بسيار حائز اهميت است.
شاخص انكسار نور در الماس بسيار بالاست به آن معنا كه زاويه ي شكست پرتويي كه از آن عبور مي كند تيز و زاويه دار است. شيشه و كوارتز داراي شاخص انكسار كمتري هستند و از آنجايي كه زاويه ي شكست نور در آن ها پايين تر است، درخشش كمتري دارند حتي در صورتي كه به خوبي و با دقت تراش يافته باشند. شاخص انكسار نور يك ويژگي فيزيكي ذاتي است كه حتي با تراش عالي هم ارتقاء داده نمي شود. در صورتي كه الماس بر روي قطعه كار نصب نشده باشد آن را برگردانيد و بر روي تكه اي از روزنامه قرار دهيد. در صورتي كه به وضوح قادر به خواندن آن قسمت از نوشته بوديد، الماس شما حقيقي است اما در صورتي كه حروف را به حالت لكه هاي پراكنده ي مشكي مشاهده كرديد، در تقلبي بودن سنگ شك نكنيد. تنها در صورتي كه يك الماس حقيقي تراش نامناسب داشته باشد چنين اتفاقي براي آن الماس نيز رخ مي دهد.

الماس نام خود را از خاصيت سختي بالاي آن و از كلمه يوناني (adamas) به معني غير قابل تسخير (unconquerable) گرفته است هيچ چيز از نظر سختي نمي تواند با الماس رقابت كند سختي الماس (با درجه سختي10) 140 بار بيشتر از كرندم با درجه سختي 9 وگوهر هاي مربوط به اين خانواده يعني ياقوت قرمز(ruby) و ياقوت كبود(sapphire) مي باشد با وجود اينكه سختي الماس در جهت هاي مختلف كريستالي متفاوت است يك الماس را فقط مي توان با يك الماس ديگر يا پودر الماس برش داد.درخشش(Luster) بي مانند و قوي الماس راهي است براي شناسايي الماس بوسيله يك چشم با تجربه با كانيهاي جانشين آن (imitation)،كه امروزه اين كانيها به وفور در بازار ديده مي شوند. الماس معمولا" به واكنشهاي شيميايي غير حساس است اما نقطه قابل ذكر در مورداين كاني اين است كه حرارت بالا مي تواند باعث سياه شدن سطوح الماس شود بنابراين در طي حرارت دادن وهويه كردن الماس (در عمليات نصب الماس بر روي فلزات گرانبها) بايد دقت خاصي مبذول داشت .در مقیاس موهو الماس سخت ترین و گرافیک نرم ترین است .حال آنکه اتمهای تشکیل دهنده هر دو کربن است.این تفاوت ناشی از آن است که در الماس اتمهای کربن در یک شبکه سه بعدی به یکدیگر متصل هستند در حالی که در گرافیک ورقه هایی هستند که با پیوند های سست به یکدیگر متصل اند.برای به دست آوردن تنها 5 گرم الماس می باید به میزان 1000 کیلو گرم استخراج معدن داشته باشیدکه تنها 20 ذرصد آن کیفیت لازم جواهری را دارد و مابقی در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد(که این نوع الماس به عنوان خرده الماس تراش دار یا نوعی الماس کدر (ریزتر) شناخته شده می باشد)در 50 سال اخير انواع مختلف الماس با ویژگی ها و رنگهاي مختلف شناخته شده اند بطور مثال الماس هاي تيپ IIa, IIb, Ib, Ia داريم كه از نظر تجاري تفاوت زيادي ندارند ولي از نظر طريقه بر ش دادن شناخت اين تيپ ها اهميت فراوان دارد.خصوصيات نوري ، سختي بالا و كميابي ، الماس را پادشاه گوهرها نموده است برش هاي زير در الماس از شهرت جهاني برخوردارند:


1- معروفترين برش به نام برليانت (Brilliant)
2- برش ماركيز(Marquise)
3- برش باگت ومعروفترين برش آن برش زمردي (Emerald)
4- برش اشك (Pear)
5- برش قلب (Heart Shape)
6- برش تخم مرغي شكل ( (Oval

الماس می تواند در رنگ های گوناگون موجود باشد

صرف نظر از رنگ سفیدِ شفاف و براق که همه ما آن را دیده و می شناسیم، باید بدانید که این سنگ قیمتی در رنگ های صورتی، آبی، بنفش، قرمز، نارنجی یا هر رنگ دیگر که تصور کنید موجود است. دلیل به وجود آمدن این رنگ ها، تزریق کمی ناخالصی به سنگ است. این کار ارزش و بهای زیادی دارد و به آن الماس های «فانتزی» می گویند.

الماس به هیچ عنوان گزینه مناسبی برای سرمایه گذاری نیست

اگر به دنبال سرمایه گذاری مالی به واسطه خرید طلا و جواهر هستید، باید اشاره کنیم که سنگ های قیمتی، به ویژه الماس ها بدترین گزینه برای این امر محسوب می شوند زیرا شما با قیمت بالا آن ها را خریداری کرده و با قیمت بسیار کمی می توانید بفروشید. ارزش الماس در هنگام فروش بسیار کمتر از زمان خرید است.

هند، نخستین کشور سازنده تجاری الماس محسوب می شود

هندی ها ۲۴۰۰ سال پیش برای نخستین بار الماس را کشف کردند. به همین دلیل، در حال حاضر برترین سازنده تجاری الماس در جهان هستند. البته پس از دهه ۱۷۳۰ میلادی که این سنگ در آمریکای جنوبی نیز کشف و به مرحله تولید رسید، هند بازار جهانی را در دست داشت. پیش از قرن ۱۸ میلادی، بیشتر الماس های جهان فقط از هند استخراج می شد.

راز استفاده از الماس برای حلقه های ازدواج و نامزدی

ماکسیمیلیان، آرشی دوک (در طبقه بندی اشرافی در اروپا جایگاهی پایین تر از شاه و بالاتر از دوک) اتریش نخستین مردی بود که با یک حلقه الماس نشان از دختر موردعلاقه خود به نام مری بورگاندی خواستگاری کرد. این حلقه از قطعات تخت الماس روی انگشتر تشکیل شده بود که شکل M داشتند.

الماس محکم ترین عنصر جهان نیست

تاکنون همه تصور می کردیم که الماس سخت ترین عنصر طبیعت محسوب می شود اما فیزیکدانی به نام «ناتالیا دوربرووینسکایا» و همکارانش با فشرده سازی مولکول های فولرین کربن و حرارت دادن آن ها به طور همزمان، ردیف های متصل به نام Aggregated Diamond Nanorods تولید کرده اند که ۱۱ درصد از الماس مستحکم تر است. البته الماس هنوز هم به عنوان سخت ترین عنصر موجود در طبیعت است که می توان در زمین یافت.

بزرگ ترین سنگ الماس

بزرگ ترین سنگ الماس کشف شده در آفریقای جنوبی بوده و قبل از پولیش کردن ۳,۱۰۶٫۷۵ قیراط وزن داشته است. به این الماس Cullinan Diamond لقب داده بودند.

الماس در قعر زمین وجود دارد

الماس در فاصله حدود ۲۰۰ کیلومتری از سطح زمین قرار دارد و فقط از طریق فوران های آتشفشانی به سطح می آیند. اما برای پیدا کردن آن ها نیز کارگران باید مقدار زیادی خاک برداری کنند که این امر ممکن است به زمین ها آسیب رسانده، موجب انسداد رودخانه ها شده یا به قطع درختان جنگل منجر شود.

شما می توانید انسان را به الماس تبدیل کنید

یک شرکت سوئیسی برای حفظ خاطره عزیزان درگذشته، ایده جالبی را پیاده سازی کرده است. به این صورت که وی را به سنگ الماس تبدیل کرده و روی انگشتر خود همه جا همراه داشته باشید. برای این منظور، پس از سوزاندن جسد فرد درگذشته، خاکستر وی را فشرده سازی کرده و با آن، الماس مصنوعی می سازند.

الماس سنگ متولدین ماه فروردین است

کسانی که به طالع بینی اعتقاد و باور دارند، بد نیست بدانند که سنگ الماس برای متولدین فروردین خوش شانسی می آورد.

کارت بانکی با سنگ الماس در دبی

اماراتی های مردم بسیار ثروتمندی هستند که پروژه های عظیم و منحصربه فردی را در شهر دبی پیاده سازی می کنند. پس از ساخت دستگاه خودپرداز طلا در این شهر زیبا، اکنون کارت های اعتباری به همراه الماس بر روی آن نیز ارائه می شود که بدون شک فقط فوق پولدارها می توانند آن را سفارش دهند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (398 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (209 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (143 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (92 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (57 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (44 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (12 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (11 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
خرید کردن پسر رهبر معظم انقلاب: از ایستادن در صف و رعایت نوبت تا لحن عادی فروشنده با ایشان مثل دیگر مشتری ها
اختلاف زن و شوهر بوکانی هفت هکتار مزرعه گندم را به آتش کشاند
تصاویر جالب و دیدنی از آیین های عزاداری محرم در 12 کشور مختلف جهان/ از به زنجیر کشیدن زنان تا عبور کردن پابرهنه از روی زغال‌های روشن
(ویدیو) ترانه سوزناک همایون شجریان در دلتنگی و فراق پدرش/ چه بغضی هم داره
(تصاویر) 9 تا از باور نکردنی ترین مراسم غیرعادی که در برخی مناطق جهان جانشین دفن کردن مردگان شده است/ روی کسانی که مرده‌هاشونو میسوزونن رو سفید کردن کلا
ویدئوی فوق العاده باشگاه اینتر برای معرفی مهدی طارمی/یک شاهزاده ازخلیج فارس/ مهدی طارمی: ایران در قلب من است و اینتر در ذهن من
باقری: لبنان، جهنم بی‌بازگشت برای صهیونیست‌ها خواهد بود
بغض و غم شبنم مقدمی، داور برنامه "صداتو"، بر سر مزار استاد آواز ایران/ نگاه به خانه ابدی استاد شجریان با سنگ مزار ساده و نوشته ی کوتاه برای مردم سرزمینشان
رونمایی محسن کیایی از دختر ناز و همسر جوانش به مناسبت 22مین سالگرد ازدواجشان/ مجری برنامه "صداتو"، برای اولین بار، خاطره ای از ازدواج زودهنگامش تعریف کرد
(تصاویر) چیدمان مدرن و اروپایی پنت هاوس شیک رضا گلزار با مبلمانی با رنگ های متضاد هم، ستون های طرحدار و باشگاه خانگی
گزارش ظریف از انتخاب اعضای کابینه دولت چهاردهم
منتخب روز   
اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان