امکانات و مشخصات خودروی تویوتا پریوس

  شنبه، 21 تیر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
امکانات و مشخصات خودروی تویوتا پریوس
می‌توان تویوتا پریوس را یک خودرو امن، مقرون‌به‌صرفه، جادار و باکیفیت دانست که در داخل کشور ما به دلیل قیمت بالا، آپشن‌های محدود، اعتماد نسبتا کم افراد به خودروهای هیبریدی و همچنین پیچیدگی‌های فنی نتوانست همچون سایر کشورهای جهان به موفقیت چندانی دست یابد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، اولین سری تویوتا پریوس (Toyota Prius) که در واقع اولین وسیله نقلیه ی هیبرید با تولید انبوه در تاریخ خودروسازی جهان است، در سال ۱۹۹۷ رونمایی شد.این خودرو که تا سال ۲۰۰۳ تولید شد، در سه سال اول مختص بازار ژاپن بود و بعد از آن به انگلستان و آمریکا راه یافت. پریوس اولیه در ظاهر و سایز بدنه، بین کرولا و کمری قرار می گرفت و با پیشرانه ای به قدرت ۷۲ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر داشت. در مجموع ۱۲۳ هزار دستگاه پریوس نسل اول در کارخانه تویوتای ژاپن تولید شد که علاوه بر موفقیت تجاری، جوایز متنوعی در بحث طراحی و فن آوری های مدرن از بنیادهای مهم جهانی دریافت کرد.

نسل دوم پریوس موفقیت بزرگی برای تویوتا بود و طی تولید سال های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ در ژاپن و ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۲ در چین، با پیشرانه ی ۷۵ و ۱۰۰ اسب بخار، نزدیک به ۱.۲ میلیون دستگاه فروش جهانی داشت. تویوتا موفقیت پریوس را در نسل سوم، بین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ با تولید بیش از ۲ میلیون دستگاه ادامه داد که پیشرانه هایی به قدرت ۱۰۰ اسب بخار با مصرف ۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر و ۱۳۶ اسب بخار (در مدل پرایم) با مصرف سوخت ۲.۵ لیتر در صد کیلومتر را شامل می شد.

آپشن های تویوتا پریوس

نسل های اول تا سوم تویوتا پریوس به عنوان یک محصول کاملا اقتصادی و بسیار ارزان قیمت به بازار عرضه شده بودند؛ به همین دلیل از لحاظ امکانات رفاهی، در سطح چندان مناسبی قرار نداشتند. در مقابل آپشن های تویوتا پریوس نسل چهارم و همچنین سبک طراحی و ابعاد آن به گونه ای است که تا حد قابل توجهی فراتر از نسل های گذشته به نظر می رسد.

در بازار کشور ما پریوس با سه تیپ 2، C و 3 در اختیار خریداران قرار دارد که از این میان تیپ 2 یا B تیپ پایه، تیپ C نیمه فول و تیپ 3 که به آن تیپ سفارش اروپا نیز گفته می شود با برخورداری از آپشن هایی همچون روکش چرمی صندلی ها، سانروف، شارژر وایرلس و IPA نمونه فول تویوتا پریوس محسوب می شود. برای آشنایی هرچه بیشتر شما مخاطبین گرامی با آپشن های تویوتا پریوس نسل چهارم، در ادامه به برخی از مهم ترین تجهیزات و امکانات این خودرو اشاره کرده ایم:

ترمزهای احیا کننده (Regenerative Braking)

یکی از آپشن های موجود در تویوتا پریوس، ترمزهای احیا کننده است. استفاده از نیروی ترمز چرخ ها برای شارژ باتری، ازجمله راه های متداول میان خودروهای هیبریدی محسوب می شود. به طور معمول زمانی که در یک سرازیری پای خود را از روی ترمز برمی دارید یا زمانی که اقدام به ترمزگیری می کنید، سیستم ترمز احیاکننده تویوتا پریوس وارد عمل شده و انرژی حاصل از ترمز را به صورت انرژی الکتریکی مجددا درون باتری ذخیره می کند.

نشانگر 4.2 اینچی کنسول میانی

برخلاف اغلب خودروها، در کنسول میانی تویوتا پریوس علاوه بر یک مانیتور 7 اینچی مربوط به سیستم مالتی مدیا، یک نمایشگر باریک و کشیده دیگر نیز به چشم می خورد که به نوعی جایگزین نشانگرهای دور موتور و سرعت سنج متداول میان سایر خودروها شده است.

بخش سمت راست این مانیتور 4.2 اینچی مربوط به نمایش سرعت، مصرف سوخت خودرو، عملکرد سیستم هیبرید، میزان شارژ باتری و… است. در سمت چپ نیز یک صفحه نمایش چندگانه وجود دارد که وضعیت جعبه دنده، چراغ های هشدار، ساعت دیجیتالی و… را در معرض دید سرنشینان قرار می دهد. از طریق دکمه های موجود روی فرمان تویوتا پریوس، راننده می تواند اطلاعات موجود روی این نمایشگر را تغییر دهد.

سیستم کمک پارک هوشمند (Intelligent Parking Assist)

این سیستم هوشمند که در تویوتا پریوس با نام IPA شناخته می شود، یکی از امکانات سفارشی تیپ فول این خودرو محسوب می شود؛ به همین دلیل در بسیاری از تویوتا پریوس های موجود در بازار کشور چنین سیستمی به چشم نمی خورد. سیستم IPA با تکیه بر اطلاعاتی که از سنسورها و دوربین های موجود در خودرو حاصل می شود؛ این امکان را در اختیار راننده قرار می دهد تا به راحتی فضای پارک خودرو را تشخیص داده و با کمترین میزان دخالت راننده خودرو را پارک کند.

لازم به ذکر است که آپشن IPA موجود در تویوتا پریوس، تنها یک سیستم کمک پارک است؛ به همین دلیل در هنگام انجام مراحل پارک خودرو، همچنان به نظارت، تغییر وضعیت دنده و اعمال نیروی ترمز توسط راننده نیاز دارد.

اگر قصد خرید خودرو داری ولی وقت کافی برای پیدا کردن خودرو مناسب اونم با گارانتی رو نداری کافیه اینجا کلیک کنید و یک تماس برای خرید سفارشی بگیرید

شارژر بدون سیم موبایل (QI)

تصویر
شارژر بدون سیم موبایل (QI)

یکی از عجیب ترین آپشن های موجود در تویوتا پریوس، شارژر بی سیم موبایل یا QI است که در بخش پایینی کنسول میانی قرار دارد. اگر گوشی موبایل شما از فناوری QI پشتیبانی می کند، می توانید بدون استفاده از سیم و تنها با قرار دادن موبایلتان در جای مخصوص، باتری آن را شارژ کنید.

هدآپ دیسپلی (HUD)

هدآپ دیسپلی نیز مانند دستیار پارک هوشمند تنها در نسخه فول تویوتا پریوس و به صورت آپشن سفارشی وجود دارد. هدآپ دیسپلی(Head-up display) با نشان دادن اطلاعات مهم و کاربردی مانند سرعت خودرو، مقدار سوخت موجود و… بر روی شیشه جلو باعث می شود تا بدون این که راننده تویوتا پریوس چشم خود از جاده بردارد، بتواند به چنین اطلاعاتی دسترسی داشته باشد.

سيستم كنترل پايداري خودرو (VSC)

تصویر
سيستم كنترل پايداري خودرو (VSC)

سيستم كنترل پايداري خودرو که با نام هایی همچون ESC، VSM و TSC نیز شناخته می شود با اطلاعات به دست آمده از سنسورهای موجود، مسیری که راننده خودرو در حال طی کردن آن است را با مسیر حرکت منطقی آن مقایسه می کند. چنانچه به هر دلیلی اعم از لغزندگی جاده یا انجام یک مانور ناگهانی تویوتا پریوس از مسیر اصلی خود منحرف شود، سیستم VSC قدرت موتور را کاهش داده و به طور جداگانه ترمزهای هر چرخ را فعال خواهد کرد تا خودرو مجددا پایداری خود را بدست آورد.

سيستم كنترل لغزش خودرو (TRC)

TRC در واقع همان سیستم کنترل کشش یا TCS است که مخفف عبارت Traction Control System محسوب می شود. TRC باعث می شود تا Toyota Prius چه در آغاز حرکت و چه در حین حرکت دچار هرزگردی نشود. به عبارت دیگر زمانی که کامپیوتر خودرو تشخیص دهد چرخ های پریوس در حال لغزش هستند، ضمن اعمال نیروی ترمز به چرخ های در حال لغزش، قدرت خروجی موتور را نیز کاهش می دهد تا لاستیک های خودرو مجددا چسبندگی خود را به دست آورند.

سیستم هشدار وجود مانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب (RCTA)

یکی از آپشن های مدرن تویوتا پریوس های فول آپشن، سیستم هشدار وجود مانع در نقاط کور هنگام حرکت به عقب یا RCTA است. زمانی که با تویوتا پریوس قصد خروج از پارک را دارد، RCTA با بهره گیری از رادارهای موج کوتاه، خودروهایی که در نقاط کور دید راننده قرار دارند را شناسایی کرده و با چشمک زدن چراغ در آینه های جانبی و اخطار صوتی به راننده هشدار می دهد.

انتخاب حالت رانندگی (Drive Mode)

یکی دیگر از آپشن های موجود در تویوتا پریوس، انتخاب حالت رانندگی یا همان درایو مود است. سمت راست دسته دنده کوچک و آبی رنگ تویوتا پریوس، دو دکمه Drive Mode و Ev Mode به چشم می خورد که راننده از طریق آن ها می تواند 4 حالت متفاوت رانندگی را انتخاب کند.

با فعال کردن حالت Ev Mode می توان یک کیلومتر تنها با استفاده از موتور الکتریکی تویوتا پریوس رانندگی کرد. خودرو به صورت پیش فرض در حالت Normal Mode قرار دارد که رانندگی نرم و بهینه ای را در اختیارتان قرار می دهد. با انتخاب حالت Power Mode، تویوتا پریوس اندکی پرشتاب تر شده و دنده ها را در دور بالاتری تعویض می کند. همان طور که می توان حدس زد در حالت Eco Mode اولویت اصلی خودرو کاهش مصرف سوخت خواهد بود؛ بنابراین تا حد چشمگیری از توان و چالاکی پریوس کاسته خواهد شد.

سیستم هشداردهنده فشار باد لاستیک ها (TMPS)

TMPS موجود در تویوتا Prius از طریق سنسورهایی که در داخل لاستیک کار گذاشته شده اند، به طور مداوم فشار باد تایرهای خودرو را بررسی می کند. در صورت کاهش محسوس فشار، چراغ مربوط به این سیستم روی پشت آمپر خودرو روشن شده و راننده را از تنظیم نبودن باد تایر مطلع می سازد.

کنترل اتوماتیک چراغ های جلو (Auto levelling)

این سیستم که درواقع همان تنظيم اتوماتيك ارتفاع نور چراغ های جلو در سایر خودروها محسوب می شود، در سایر محصولات کمپانی تویوتا ازجمله تویوتا CHR و تویوتا RAV4 نیز به کار رفته است. این سیستم با توجه به وضعيت خودرو، ارتفاع نور چراغ های جلو تویوتا پریوس را طوری تنظیم می کند، كه راننده بهترين ديد را به جاده داشته باشد.

سیستم تشخیص نقاط کور در آینه های جانبی (BSM)

یکی از آپشن هایی که در تویوتا پریوس تیپ 3 یا سفارش اروپا می توان مشاهده کرد، سیستم تشخیص نقاط کور در آینده است که تویوتا نام آن را BSM گذاشته است. زمانی که خودرویی به نقطه کور دید راننده وارد شود، چراغ هایی که روی آینه های جانبی پریوس قرار دارند، روشن شده و به همراه یک اخطار صوتی، راننده را از وجود خطرات احتمالی آگاه می سازند. برخلاف آنچه که به نظر می رسد، این سیستم می تواند تأثیر بسزایی در کاهش تصادفات جاده ای داشته باشد.

سیستم کمکی ترمز (BAS)

سیستم کمکی ترمز که توسط شرکت های مختلف، با نام هایی همچون EBA، FEB یا BAS شناخته می شود، سیستمی است که بر میزان فشار واردشده بر پدال ترمز نظارت دارد. به این معنی که در شرایط اضطراری این سیستم فشار هیدرولیک ترمز را تا حداکثر مقدار ممکن بالا می برد تا خودرو در کمترین زمان، سرعت خود را ازدست داده و توقف کند. عملکرد سیستم BAS مانند این است راننده پریوس در مواقع بحرانی برای اجتناب از برخورد، پدال ترمز را با تمام قدرت فشار دهد.

ازجمله سایر آپشن های موجود در تویوتا پریوس نسل چهارم می توان به مواردی زیر اشاره کرد:

  • سانروف
  • کروزکنترل
  • سنسور پارک عقب
  • سیستم روشنایی در روز(DRL)
  • سیستم تهویه مطبوع اتوماتيك همراه با سنسور رطوبت
  • سيستم صوتي و مولتی مدیا JBL – مانیتور 7 اینچی لمسی + ده عدد اسپیکر
  • سيستم هوشمند ورود و استارت بدون كليد
  • دوربین عقب
  • آینه داخلی الکتروکرومیک
  • تنظیم دستی صندلی راننده در ۶ حالت و سرنشین جلو ۴ حالت

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (217 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (165 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (150 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (36 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (29 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (19 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (18 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند
حمایت تمام قد قالیباف از جلیلی: همه باید تلاش کنیم تا نامزد جبهه انقلاب آقای دکتر جلیلی بعنوان رئیس دولت چهاردهم انتخاب شود
تاریخ مناظره‌ ها و برنامه‌های تبلیغاتی دور دوم انتخابات ریاست‌ جمهوری + جدول
میانجی گری پسر 17 ساله با از دست دادن جانش تمام شد
یک حیوان نایاب پس از 2 قرن در ایران دیده شد + فیلم | این حیوان گمشده، ایرانی‌ها را خوشحال کرد
قدرت صدای علیرضا قربانی بنای تخت جمشید را خراب می‌کند؟ حاشیه‌های تازه کنسرتی که از امروز شروع می‌شود
از فحاشی به ایرانیان مقیم خارج پای صندوق های رای تا واکنش مردم به دو مرحله‌ای شدن انتخابات در حواشی داغ امروز یکشنبه 10 تیر 1403
وزیر علوم: علم قابل خرید و فروش نیست، ما به علم عنکبوتی اعتقاد نداریم
پیام پزشکیان خطاب به زنان و دختران ایرانی بعد از اعلام نتایج انتخابات
بار مسکن از چه زمانی روی دوش مردم سنگین شد؟
(عکس) درختی که زمان مرگ خونریزی می کند