امکانات و مشخصات فنی خودروی تویوتا پرادو

  چهارشنبه، 29 بهمن 1399   زمان مطالعه 8 دقیقه
امکانات و مشخصات فنی خودروی تویوتا پرادو
تمامی مدل‌های دو درب و چهار درب نسل چهارم تویوتا پرادو جی ۱۵۰ به یک پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی ۴ لیتری مجهز شده‌اند. توان خروجی این پیشرانه بزرگ حدود ۲۷۱ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز به رقم ۳۸۱ نیوتن متر می‌رسد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تویوتا - Toyota - از بزرگترین خودروسازان ژاپن و پر فروش ترین برندهای جهان است. اولین خط تولید اتومبیل این شرکت توسط کیشیرو تویودا و در کارخانه شرکت نساجی صنایع تویوتا، که متعلق به پدرش (ساکیشی تویودا) بود، راه اندازی شد.

تویوتا مالک برندهای دینا، دایهاتسو، سایون، لکسوس و هینو موتورز می باشد.سهام این کمپانی در بازار بورس نیویورک، بورس لندن و بورس توکیو معامله می شود....

این شرکت همواره به ساخت خودروهای مقاوم مشهور است و با این خصیصه، محصولات تویوتا هر ساله در لیست پرفروش ترین خودروها در نقاط مختلف جهان دیده می شوند...

شاسی بلندهای تویوتا در پیمودن مسیرهای آفرود، در میان پرچمداران هستند، تویوتا همچنین در کارنامه خود ساخت خودروهای اسپرت نامداری چون سوپرا را نیز دارد.

نمایندگی خودروهای این برند در ایران بر عهده شرکت ایرتویا می باشد که از سال 1352 در تهران تاسیس گردیده.

در این مقاله قصد داریم تا نسل چهارم تویوتا پرادو J150 را که در قالب مدل های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۳ از سوی شرکت ایرتویا و یا برخی شرکت های غیررسمی وارد بازار کشورمان شده، از لحاظ ویژگی های فنی و همچنین شاخصه های بارز ظاهری به علاوه وضعیت فروش این خودرو در بازار کشور، مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

تصویر
طراحی ظاهری تویوتا پرادو

طراحی ظاهری تویوتا پرادو (2010 – 2013)

با وجود آنکه بیش از ۱۰ سال از آغاز طراحی اولیه تویوتا پرادو جی۱۵۰ می گذرد اما این خودرو همچنان زیبا و باوقار به نظر رسیده و گذر زمان نتوانسته اصالت و اعتبار پرادو را در مقایسه با شاسی بلندهای جدید کره ای و چینی با انواع و اقسام طراحی های ظاهری مدرن تر، دستخوش بحران کند. با این حال پس از اولین مواجهه با تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ J150 متوجه خواهید شد که نه تنها طراحی بدنه این خودرو در قیاس با نسل گذشته آن دست خوش تحولات گسترده و بنیادین قرار نگرفته بلکه شرکت تویوتا و تیم طراحان متبوعش صرفا به ایجاد برخی تغییرات ظاهری و انجام یک نوع فیس لیفت کلی روی بدنه نسل قبلی این خودرو یعنی مدل J120 بسنده کرده اند که البته نتیجه کار همان طور که پیش تر اشاره شد زیبا و با اصالت از آب در آمده است. شاید به همین دلیل باشد که شرکت تویوتا بعد از حدود ۱۱ سال هنوز نسل جدید پرادو را به بازار ارائه نکرده است.

در نمای روبرو شاهد چراغ هایی با حالتی تندوتیز هستیم که دو طرف جلو پنجره مزین به نوارهای کرومی را به خود اختصاص داده و حالتی قاطع و البته نه چندان خشن را برای این شاسی بلند همه کاره ژاپنی رقم زده است. استفاده از برخی حجم پردازی ها در نمای جانبی و همچنین حالت برجسته نواحی اطراف گلگیرها سبب شده تا ظاهری نسبتا خوش تراش و تا حدودی عضلانی برای این شاسی بلند سخت کوش ژاپنی فراهم آورده شود. نمای پشت خودرو نیز نسبت به گذشته تحولات اندکی را تجربه کرده که از جمله می توان به طرح زاویه دار چراغ ها و اعمال تغییرات جزئی در سپرها اشاره کرد. به طور کل طراحی نمای بیرونی تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ از جلوه ای با اصالت، پخته و چشم نواز سود می برد که توانسته پس از یک دهه همچنان به عنوان یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای بازار ایران و حتی جهان عرض اندام کند.

نقد و بررسی طراحی داخلی

پس از ورود به کابین تویوتا پرادو جی ۱۵۰ با نوعی طراحی نسبتا زمخت و غیر سیال مواجه خواهید شد که سعی در به رخ کشیدن ماهیت شاسی بلند و آفرودر این خودرو ژاپنی دارِد. طراحی داشبورد به ویژه کنسول میانی آن در مقایسه با انواع و اقسام زبان های طراحی داخلی مدرن تا حد زیادی قدیمی و کلاسیک به نظر می رسد اما این قدمت از نوع دمده شدن نیست، بلکه همچون بسیاری اشیای هنری قدیمی در این جا نیز شاهد زیبا و دل نشین جلوه کردن سبک و طرح نمای داخلی کابین تویوتا پرادو هستیم که هماهنگی بسیاری با ماهیت آفرودر و همچنین شاسی بلند این خودرو دارد. طراحی غربیلک فرمان و پنل کیلومترشمار پشت آن نیز وضعیتی مشابه داشته و علی رغم طراحی نه چندان جدید از شمایلی دل نشین بهره می برد.

تصویر
طراحی داخلی تویوتا پرادو

اشکال هندسی که در کنسول میانی داشبورد و ادوات چیده شده روی آن به چشم می خورند نیز به ذات سرسخت و سخت کوش تویوتا پرادو اشاره داشته و از نظم دلپذیری بهره می برند. با این حال شمار آنها کمی بیش از حد به نظر رسیده و شاید در هنگام رانندگی موجب حواس پرتی راننده شوند. کیفیت روکش ها و پلاستیک های به کار رفته در ساخت بخش های مختلف کابین از نوع نسبتا مرغوب بوده و حس لذت بخشی از لمس آنها در ذهن فرد به وجود خواهد آمد. همچنین مطابق انتظار و با توجه به ابعاد بزرگ بدنه، کابین تویوتا پرادو J150 به هیچ عنوان محدودیت خاصی را از نظر فضای سر، پا و زانوها به سرنشینان صندلی های ردیف اول و دوم این خودرو تحمیل نخواهد کرد و محیطی بسیار جادار و راحت را در اختیار ایشان قرار خواهد داد. محفظه بار نیز فضای وسیعی را در اختیار اسباب و وسایل کاربران داده و نیازهای مسافرتی یک خانواده نسبتا پرجمعیت را به راحتی پوشش خواهد داد. به طور کل سبک طراحی و کاربردپذیری کابین تویوتا پرادو نسل چهارم توانسته به نحوی شایسته احتیاجات مشتریان دهه ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰ را به خوبی برآورده سازد.

آپشن ها و امکانات تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳

نسل چهارم تویوتا پرادو فول آپشن در دو مدل VX دو درب و VXL چهار درب راهی بازار ایران شده است. مدل وی ایکس ال نیز خود دو نوع آفرود و آنرود تقسیم بندی می شود که در ادامه به مهمترین امکانات آن ها و تفاوت میان آپشن های این دو مدل اشاره شده است: شاخص ترین آپشن های رفاهی ایمنی تویوتا پرادو وی ایکس ال آنرود: کروز کنترل، سامانه کنترل کشش و پایداری، ۵ حالت رانندگی آفرود، ریموت استارتر، تعلیق سه حالته هوشمند، تنظیم ارتفاع هوشمند، کرال کنترل؛ تعلیق KDDS، حسگرهای پارک جلو و عقب، سیستم های ترمز ضد قفل ABS و توزیع نیروی ترمز EBD، ترمز کمکی، ترمزهای مالتی ترین، اتولایت، ارتفاع نور خودکار، چراغ های مه شکن جلو، چراغ چرخشی در سر پیچ ها، فرمان هیدرولیکی چهار حالته با روکش چرمی و دکمه های کنترل از نوع حساس به سرعت، سیستم صوتی ۹ اسپیکر، هندزفری، سی دی چنجر ۶ تایی، مانیتور بزرگ و مانیتور سقفی سفارشی، دوربین عقب، دوربین جانبی، بلوتوث، USB، ۷ عدد کیسه هوای جلو جانبی و پرده ای، پشت سری فعال، کمربند ایمنی پیش کشنده، ورود بدون کلید، استارت دکمه ای، تهویه خودکار دوگانه، دریچه تهویه عقب، صندلی راننده ۴ حالته دستی، تنظیم برقی گودی کمر، مموری صندلی راننده، صندلی سرنشین با تنظیمات ۴ حالته دستی، صندلی عقب تاشونده دو تکه، صندلی ردیف سوم با تاشوندگی برقی، گرمکن صندلی جلو، روکش صندلی های پارچه ای، پورت ۱۲ ولت، اینورتر ۲۲۰ ولت، آینه وسط الکتروکرومیک، آینه های جانبی تاشونده با تنظیمات برقی به علاوه گرمکن، سانروف، شیشه سولار.

در این میان ویژگی هایی همچون سیستم کرال کنترل، مالتی ترین، دوربین های جانبی دو طرفه و تعلیق سه حالته از جمله امکانات استاندارد تویوتا پرادو وی ایکس ال نسخه آفرود به شمار می روند که در مدل آنرود یافت نمی شوند.

مشخصات فنی تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳

تمامی مدل های دو درب و چهار درب نسل چهارم تویوتا پرادو جی ۱۵۰ به یک پیشرانه شش سیلندر تنفس طبیعی ۴ لیتری مجهز شده اند. توان خروجی این پیشرانه بزرگ حدود ۲۷۱ اسب بخار بوده و گشتاور حاصل از آن نیز به رقم ۳۸۱ نیوتن متر می رسد. نیروی حاصل از این پیشرانه توسط یک جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک و دو عدد دیفرانسیل با قفل مرکزی به سمت تمامی چرخ ها ارسال خواهد شد. برخورداری از این مجموعه فنی سبب شده تا شتاب صفر تا صد تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ حدود ۹ ثانیه به طول بینجامد. همچنین حداکثر سرعت این خودرو ۲۴00 کیلوگرمی حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت تویوتا پرادو اصلا پایین نبوده و به طور میانگین حدود ۱۳ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می کند.

تویوتا پرادو J150 از مزایایی همچون قابلیت بسیار مناسب آفرود، کیفیت سواری شایسته، کیفیت ساخت بالا، دوام فنی مناسب، دید وسیع آینه های جانبی و عملکرد بهبود یافته سیستم تعلیق نسبت به نسل گذشته، کابین بسیار جادار، تجهیزات رفاهی ایمنی مناسب، توانایی فنی سطح بالا، خدمات پس از فروش نسبتا وسیع در سطح کشور سود می برد. بازار دست دوم آن نیز به همین دلیل بسیار پررونق است که در زمره نقاط قوت این خودرو جای می گیرد. از طرف دیگر مواردی همچون مصرف سوخت بسیار بالا و همچنین فرمان پذیری نه چندان مطلوب در رده معایب این خودرو به شمار می روند.

وضعیت فروش تویوتا پرادو نسل چهارم در بازار ایران

تویوتا پرادو ۲۰۱۰-۲۰۱۳ با کد اتاق J150 یک کراس اوور بسیار محبوب و خوش نام در میان مشتریان ایرانی است که علاوه بر نیازهای متعارف شهری قادر به انجام مانورهای نسبتا غیرمتعارف آفرود و عبور از مسیرهای صعب العبور خواهد بود. برخورداری از ویژگی های فنی بسیار مساعد و سایر مزایای ذکر شده در بخش پیشین سبب شده تا تویوتا پرادو به عنوان یکی از خوش نام ترین و محبوب ترین شاسی بلندهای آفرود در بازار ایران لقب گرفته و همواره معاملات آن از رونق بسیار شایسته ای برخوردار باشد. بنابراین به راحتی می توان بازار خرید و فروش تویوتا پرادو را در ایران نسبتا پررونق و پرحرارت در نظر گرفت.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (681 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (20 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
خطای دید/ حتی افرادی با ضریب هوشی بالا نمی‌توانند در 4 ثانیه "جوجه کوچولو" را در میان "گوسفندان" پیدا کنند
مدل موی انتخابی ساده زهرا گونش در هر موقعیت و با هر استایلی/ حدس میزنید چی باشه؟ این سبک رو هر دختر اسپرتی میپسنده +عکس
ویدیو/ 10 اختراع دوران باستان با ظاهر متفاوت امروزی/ آپدیت ورژن جدید از اختراعات بشر اولیه
استایل کردن مونا نیکی همسر علیرضا نیکبخت با دامن بلند جین و کت کوتاه/ خانوم های خاص توی تابستون اینطوری تیپ میزنن +عکس
جشن تولد عاشقانه ی یاسمن فرمانی و همسرش علی قلی زاده دو لژیونر فوتبالی در کنار هم / وایب تم نارنجی با بادکنک ها هلیومی برا تولد فوق العاده ست
ویدیو/ روایت شنیدنی استاد فرشچیان از اتفاقاتی که منجر به خلق اثر بی‌نظیر تابلوی عصر عاشورا شد
(ویدئو) این هنرمند با ترفندهای نقاشی غافلگیرکننده‌اش، شما را شگفت‌زده خواهد کرد / سومی همه را بهت‌زده کرد!
وقتی رونالدو همه ی عروسک های لوناپارک رو با گلزنی برای همسرش جورجینا جایزه گرفت / جورجینا مثل بچه ها ذوق زده شد 😍
آیتک سلامت با پوشیدن مانتو کوتاه طرح سنتی و شلوار بگ استایلی جذاب مناسب خانوم های قد بلند ساخته است +عکس
ویدیو/ ضریب هوشی حیرت‌انگیز "بامشاد" در سریال نقطه چین/ فقط سوالات خیلی خیلی سختِ مهران مدیری...
(عکس) «ماگان» کشتی بادبانی باستانی خلیج فارس؛ میراثی 4000 ساله که باستان‌شناسان را حیرت‌زده کرد!
شلیک 4 گلوله به سمت آیت الله در جریان یک سخنرانی / رهبری با دلهره، تلفنی احوالپرسی کردند /عفت در مدینه بود و خبر را نشنیده بود
ویدیو/ جمله‌سازی "علی شادمان" با Do و Does/ فقط ترکیب جملاتش با Love که معلم زبانشو ناامید کرد!
ویدیو/ "حسین ثابت بکتاش" مالک هتل داریوش: دوران دانشجویی روزنامه می‌فروختم/ اولین هتل خودم را در جزایر قناری که فقط بز وحشی داشت، ساختم
ویدیو/ بازسازی دیجیتالی ویرانه‌های باستانی "تخت‌جمشید" توسط "میثم کشاورز" طراح ایرانی/ تصویرسازی و پویانمایی به سبک فیلم‌های هالیوودی
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان