فرق الماس با برلیان در ساختار آن ها چیست؟

  سه شنبه، 22 تیر 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
فرق الماس با برلیان در ساختار آن ها چیست؟
استفاده از سنگ های قیمتی در جواهرسازی و ساخت اشیا تزیینی از دیر باز کاربرد فراوانی داشته و امروزه هم همین جریان ادامه دارد. انوع سنگ های قیمتی همچون: زمرد، سنگ برلیان، سنگ فیروزه، زمرد، عقیق، زبرجد از محبوب ترین کانی ها در جهان به شمار می آیند.

استفاده از سنگ های قیمتی در جواهرسازی و ساخت اشیا تزیینی از دیر باز کاربرد فراوانی داشته و امروزه هم همین جریان ادامه دارد. انوع سنگ های قیمتی همچون: زمرد، سنگ برلیان، سنگ فیروزه، زمرد، عقیق، زبرجد از محبوب ترین کانی ها در جهان به شمار می آیند. جواهرات برلیان، زیبایی و ظرافت فوق العاده ای دارند. به لحاظ قیمت یک انگشتر مردانه با نگین برلیان بسیار با ارزش تر از انگشتر عقیق یا فیروزه است.برخلاف تصور عموم مردم، برلیان نام یک سنگ نیست بلکه فقط به یک نوع تراش گفته می شود که ممکن است هر سنگی مانند : الماس، یاقوت، اسپینل و ... با این مدل تراش داده شود. بهترین تعریف برای فرق نگین اتمی با برلیان این است که می توان گفت برلیان یک سنگ طبیعی است، اما نگین اتمی ساخته دست بشر است.سنگ های برلیان طی سال های طولانی، توسط زغال سنگ به وجود می آیند، اما نگین اتمی به دست انسان ها ساخته می شود. سنگ برلیان نور را بسیار خیره کننده بازتاب می کند در حالی که نگین اتمی دارای این ویژگی نیست. علاوه بر این برلیان در مقایسه با نگین های اتمی رنگی کدر و غیر شفاف دارد، اما نگین های اتمی شفاف بوده و طیف کامل رنگی منشور را با رنگ سفید پخش می کند.

آشنایی با برلیان Brilliant برای درک تفاوت الماس و برلیان

برلیان نوعی تراش است که برای سنگ الماس استفاده میشود. این نوع تراش فرزند تراشی است به نام تراش سوییسی که برای انواع و اقسام سنگهای مختلف در گذشته استفاده می شده است.در تراش برلیان امروزه سعی بر آن است که هر چه بیشتر از قبل جلوه های بصری سنگ الماس را به نمایش بگذراند و زوایا و نوع برش را به شکلی تنظیم کنند که نور وارده شده به سنگ الماس با صفحات بیشتری از سنگ برخورده کرده و در انتها به چشم ما برخورد کند. برای دست یافتن به این مساله دانشمندان موسسات بزرگ آمریکا و بلژیک همیشه برای بهتر کردن نوع تراش الماس ها تلاش می کنند و سال به سال استاندارهای جدیدی را برای اینکار ارائه می دهند.و در اصل تراشندگان الماس چه کسانی که به روش سنتی مباردت به تراش الماس میکنند و چه کسانی که با دستگاه های پیشرفته، بایستی پیرو این استاندارد باشند.

sk' rdljd

فرق الماس با برلیان چیست؟

برخلاف تصور عموم مردم برلیان نام یک سنگ نیست بلکه فقط به یک نوع تراش گفته می شود که ممکن است هر سنگی مانند الماس، یاقوت، اسپینل و ... با این مدل تراش داده شود. به بیان دیگر برلیان به یک نوع تراش گفته می شود که دارای مشخصه زیر می باشد.
وجوه یا سطح کوچک تراشیده شده بر سطح سنگ که به آن ها Facet گفته می شود دارای اشکالی همچون مثلث، لوزی و یا کایت شکل باشند.
1-Crown یا تاج که قسمت بالایی سنگ می باشد.
2-Pavilion یا در اصطلاح فارسی سندانچه که قسمت پایین سنگ را گویند.
3- حد فاصل بین Crown و Pavilion یا به بیانی دیگر صفحه جدا کننده این دو قسمت که به آن Girdle یا لبه فارسی می گویند.
قسمت های فوق هر کدام دارای بخش های جزئی تری به شرح زیر می باشند:
- Crown:
که از قسمت های زیر ساخته شده است:
Table Facet: یک Facet 8 ضلعی که در قسمت بالای تاج واقع شده است که معمولا بزرگترین Facet سنگ می باشد.
Star Facets: تعداد 8 Facet مثلثی شکل که یک ضلع هر مثلث محیط اطراف Table را تشکیل می دهد.
Bezel Facets: تعداد 8 Facet که به شکل Kite بوده و مابین Table و Girdle قرار دارند.
Upper Girdle Facets: تعداد 16 Facet که از لبه girdle به سمت Table امتداد پیدا کرده اند. نام دیگر آن Upper halves نیز می باشد.
مجموع Facet های موجود تاج یک تراش برلیان استاندارد 33 عدد می باشد.
- Pavilion:
که از قسمت های زیر تشکیل شده است:
Pavilion main facets: تعداد 8 facet که بشکل kite می باشند مابین girdle و culet.
Lower girdle facets: تعداد 16 facet که از لبه girdle به سمت culet امتداد پیدا کرده اند و نام دیگر آن lower halves است.
- Culet:

کوچکترین facet که در انتهای الماس قرار دارد جایی که محل تلاقی facet های Pavilion main است و هدف از ایجاد این facet محافظت انتهای الماس پیاده در مقابل ضربات و شکستگی احتمالی انتهای الماس می باشد.
مجموع facetهای موجود در pavilion یک تراش برلیان گرد استاندارد 25 عدد می باشد.
بنابراین مجموع کل facetهای یک تراش برلیان گرد استاندارد 58 عدد می باشد. البته لازم به ذکر است که در اکثر تراش های culet حذف شده و تعداد facetها 57 عدد می شود که در این صورت این نوع تراش را full Cut می نامند.
اگر چه اکثر سنگ های با تراش برلیان بشکل گرد هستند ولی این تراش با اشکال دیگر نیز دیده می شود. در این اشکال نیز ترتیب facetها به همین صورت است ولی از آنجایی که در این اشکال مانند شکل گرد تقارن کامل ندارند مطمئناً facetها نیز کاملاً یک دست و متقارن نخواهند بود ولی ممکن است تعداد آنها تغییر نکند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (665 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (195 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان