فلایویل خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟

  پنجشنبه، 15 دی 1401   زمان مطالعه 5 دقیقه
فلایویل خودرو چیست و چه وظیفه ای دارد؟
فلایویل یکی از قطعات کاربردی در خودروست که از یک سمت به میل لنگ و از سمت دیگر به دیسک و صفحه گیربکس خودرو متصل شده است. در ادامه بیشتر با این قطعه آشنا می شویم.

فلایویل یکی از اجزای سیستم انتقال قدرت محسوب می شود. به طور دقیق تر باید گفت فلایویل از بخش های اصلی سیستم کلاچ در مجموعه انتقال قدرت است. انتقال قدرت در خودروهای بنزینی با موتورهای احتراق داخلی، به معنی ارسال گشتاور موتور به چرخ ها از طریق مجموعه ای شامل کلاچ، گیربکس، دیفرانسیل و سیستم چرخ ها است. هریک از این موارد خود شامل یک سیستم پیچیده با قطعات مختلف می شوند. شروع فرآیند انتقال قدرت اما از طریق فلایویل صورت می گیرد. کلاچ را می توان ابتدایی ترین بخش مجموعه انتقال قدرت دانست و از این بین فلایویل اولین بخش از سیستم کلاچ است. البته فلایویل می تواند یک قطعه از گیربکس یا خود موتور نیز محسوب شود. چرا که این قطعه بین موتور، گیربکس و کلاچ قرار گرفته و تماس آن ها را برقرار می کند. بنابراین فلایویل باید نقش مهمی در این سیستم داشته باشد. با هم به بررسی این نقش می پردازیم.

فلایویل چیست؟

فلایویل (Flywheel) قطعه ای دایره شکل است که تعدادی دندانه به دور آن نیز طراحی شده اند. این قطعه به انتهای میل لنگ متصل شده و مکانیزم عملکردی این قطعه به صورت چرخشی بوده و با چرخیدن آن استارت خودرو روشن می شود. علاوه بر این، دیسک و صفحه گیربکس خودرو نیز به این قطعه متصل است تا بتواند نیرو را به گیربکس منتقل کند.هدف از طراحی فلایویل برای ذخیره انرژی چرخشی یا همان چرخشی است، اما به طور کلی، این قطعه در سیستم هایی که به صورت مداوم در منبع انرژی خاصی ندارند مورد استفاده قرار می گیرند.انرژی با انباشت در فلایویل طی یک دوره زمانی خاص با سرعتی که با منبع انرژی سازگار باشد عملکرد خود را شروع می کند. به همین دلیل از این قطعه در بسیاری از ماشین آلات دیگر از جمله چکش های برقی و ماشین های برچینگ مورد استفاده قرار می گیرد.

فلایویل

ساختمان فلایویل

هر چه تعداد سیلندرها کمتر باشد فلایویل بزرگتر و سنگین تر می باشد.این قطعه در موتورهای مختلف اندازه های مختلفی دارد و جنس آن معمولا از چدن است. ساختمان این قطعه ساده است و باید به اندازه کافی صاف و صیقلی باشد و از لحاظ تعادل نیز در وضعیت خوبی باشد و دارای انحنا و تاب خوردگی نباشد. اندازه فلایویل بستگی به تعداد سیلندر های موتور و نوع و اندازه موتور دارد. این اندازه متغیر می باشد و هر چه تعداد سیلندر ها بیشتر باشد فلایویل اندازه کوچکتری خواهد داشت ( حجم جابجایی کل برای یک موتور برابر است با حجم جابجایی یک سیلندر ضرب در تعداد سیلندر های آن موتور).علت این امر این است که فواصل میان احتراق ها کمتر می شود و در نتیجه نیروهای وارده بر میل لنگ به صورت یکنواخت اعمال می شود و وظیفه فلایویل به عنوان یک ذخیره کننده انرژی کاهش می یابد.

فلایویل چه وظیفه ای دارد؟

با توجه به اینکه فلایویل یا همان چرخ طیار دارای وزن بسیار بالایی است، تعادل را در چرخش و حرکت دورانی میل لنگ به وجود می آورد. این تعادل به دلیل عدم ثبات قدرتی است که از پیستون به میل لنگ منتقل می شود، می باشد و اینرسی فلایویل تمایل دارد تا سرعت آن را متعادل و ثابت نماید. علاوه بر این، فلایویل وظیفه دارد به تامین پالس های متناوب انرژی در سطح قدرت که فراتر از توان منبع انرژی آن رفته نیز می پردازد.به عبارت دیگر، وظایف مختلف فلایویل را می توان به موارد زیر تقسیم نمود:

  • هموار کردن سرعت موتور
  • روشن کردن موتور
  • کاهش فشار به پیشرانه
  • متعادل سازی موتور

علت خرابی فلایویل چیست؟

از آنجایی که این قطعه وظیفه دارد تا ارتعاشات میل لنگ را خنثی کند، در هنگام رانندگی با خودرو هایی که دیسک و صفحه ضعیف تری دارند، راننده مجبور به فشردن بیشتر پدال گاز و نیم کلاچ است تا بر لرزش خودرو غلبه کند. این موضوع مهم ترین عامل خرابی فلایویل است و ممکن است به دیگر قطعات گیربکس نیز آسیب برساند.در موارد دیگر علت اصلی خرابی فلایویل و زمان تعویض آن به دلیل فرسودگی دندانه های آن است که عملکرد روز اول را از خود نشان نمی دهد.

علائم خرابی فلایویل

فلایویل ها نیز مانند سایر قطعات خودرو در صورت خراب شدن دارای علائمی می شوند که با توجه به آنها می توان آن خرابی را تشخیص داد. در صورت شناختن این علائم می توان بلافاصله برای برطرف کردن مشکل اقدام کرد و از ایجاد مشکلات بزرگتر جلوگیری کرد. در این قسمت به طور اختصار علائم خرابی این قطعه توضیح داده می شود.

اگر خودرو در حال حرکت کشش مناسبی نداشته باشد احتمال دارد در فلایویل خودرو مشکلی ایجاد شده باشد و باید بررسی شود. سطح این قطعه باید صاف و تخت باشد و اگر در هنگام حرکت در خودرو ایجاد لرزش شود علاوه بر اینکه ممکن است کیت کلاچ دچار مشکل شده باشد ممکن است در فلایویل نیز ایرادی وجود داشته باشد. در این صورت باید با تراش کاری سطح فلایویل مشکل را تا حدودی برطرف کرد. اما اگر باز هم مشکل برطرف نشد باید این قطعه به کلی تعویض شود.

سخن آخر

در رابطه با کاربرد فلایویل در خودرو باید گفت این قطعه می تواند بسیار کاربردی باشد و اگر از آن در ماشین آلات استفاده نشود خسارت های بسیار زیادی به میل لنگ وارد خواهد شد. برای اینکه بتوانیم ضربه های سیلندر ها را دریافت کنید و آن ها را به انرژی های درست تبدیل کنید به قطعات مختلفی نیاز خواهیم داشت از این قطعه ها می توان به فلایویل اشاره کرد.این قطعه دارای جنس چدنی است که می تواند به راحتی ضربه های ناشی از سیلندر ها را دریافت کند و آن ها را در خود ذخیره می کند تا انرژی به صورت یکنواخت به میل لنگ انتقال بیابد. کاربرد فلایویل در خودرو همین است و قطعه بسیار مهمی می باشد.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (128 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (89 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (85 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (69 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (66 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (58 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (45 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (40 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (38 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (37 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (37 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (35 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (35 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (33 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 28 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 28 مرداد 1403
7 خواسته ای که مردان از همسرشان دارند!
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 28 مرداد 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
روستای تاریخی حیرت انگیز در مازندران؛ جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند، پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران
رونمایی از 7 انسان عجیب الخلقه ای که منقلبتان می کند/ از دیو و دلبر واقعی تا دختری که شتر شد!+عکس
کلاه 490،000 تومانی دزد معروف خیابان استاد معین تهران + فیلم / درآمد ماهانه یک میلیارد تومانی !
فوت و فن خانه‌داری؛ 5 راه حل ساده و تضمینی برای از بین بردن سوسک در آشپزخانه و منزل
کشف قدیمی‌ترین تقویم جهان در معبدی 13 هزار ساله در ترکیه
فال انبیاء روزانه یکشنبه 28 مرداد 1403
فوت و فن خانه‌داری؛ 11 ترفند تمیز کردن ماشین لباسشویی و ضدعفونی کردن آن در خانه+راهکاری موثر برای از بین بردن بوی بد لباسشویی
قاتل آی نور 3 ساله بلاخره اعتراف کرد/ من بچه را داخل چاه فاضلاب انداختم!
آغاز عملیات ساماندهی آسفالت بلوار پیامبر اعظم (ص) شوشتر
منتخب روز   
در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه