فواید مصرف قرص یدوفولیک در دوران بارداری و شیردهی

  سه شنبه، 29 فروردین 1402   زمان مطالعه 3 دقیقه
فواید مصرف قرص یدوفولیک در دوران بارداری و شیردهی
قرص یدوفولیک (Iodofolic) ترکیبی از ید و اسید فولیک می‌باشد که در دوران بارداری و شیردهی برای رشد مغز و سیستم عصبی بینایی و شنوایی جنین و نوزاد لازم می‌باشد.در ادامه این مطلب از ساعد نیوز درباره ضرورت مصرف این قرص در بارداری بیشتر می خوانید.

دوران بارداری یکی از شیرین‌ترین دوران‌ها برای هر مادر است. این شیرینی و حس خوب زمانی تکمیل می‌شود که این دوران را با سلامتی کامل پشت سر گذاشته و نوزادی سالم به دنیا آورند. مصرف مکمل‌ها در این دوران تا حد زیادی می‌توانند به سلامت مادر و کودک کمک کنند.قرص یدوفولیک ترکیبی از ید و اسیدفولیک است که به عنوان یک مکمل مفید و شناخته شده برای زنان باردار و مادران شیرده توصیه می‌شود. با ما همراه شوید تا درباره این دارو اطلاعات بیشتری داشته باشید.

قرص یدوفولیک چیست؟

مصرف مکمل ها در دوران بارداری تا اندازه زیادی می تواند بر سلامت مادر و جنین تاثیر مثبت بگذارد. در این میان قرص یدوفولیک یک ترکیب شناخته شده و مفید از ید و اسید فولیک می باشد که در دوران بارداری و شیردهی مصرف آن توصیه می شود. هر شخص معمولی روزانه به مصرف شش گرم نمک ید دار که شامل 150 میکروگرم ید است، نیاز دارد. اما در یک بانوی باردار چیزی حدود دو برابر این مقدار لازم است در طول شبانه روز مصرف شود و این نیاز به ید را با مصرف مکمل ها می توان برطرف نمود.هر یک عدد قرص یدوفولیک شامل 150 میکروگرم ید و 500 میکروگرم اسید فولیک می باشد.

قرص خوردن در بارداری

کاربرد قرص یدوفولیک در بارداری

نیاز به فولات در دوران بارداری افزایش می یابد. زیرا در این دوره نقش فولات در ساخت نوکلئیک اسیدها افزایش می یابد.خطر کمبود فولات در زنان مشکلات زیادی را ایجاد می کند. این مشکلات می تواند هم مربوط به مادر و هم مربوط به جنین باشد. در ادامه به برخی از مشکلات کمبود فولیک اسید اشاره شده است.

  • خطرات به دنیا آمدن نوزادانی با نقایص لوله عصبی مانند اسپینا بیفیدا (بد شکلی ستون فقرات)

  • خطر به دنیا آوردن نوزادان با نقص در جمجمه و مغز (آنانسفالی)

  • خطرات به دنیا آمدن نوزادانی که ممکن است مبتلا به اوتیسم باشند را بالا می برد.

  • کمبود وزن نوزاد هنگام تولد

  • زایمان زودرس

  • تاخیر در رشد جنین

  • افزایش خطر نقص مادرزادی قلب

  • ایجاد ناهنجاری در دستگاه ادراری

  • بروز کام شکاف دار

  • نقص اندام ها و هیدروسفالی

اما با کاربرد قرص یدوفولیک و تامین اسید فولیک می توان خطر زایمان زودرس را کاهش داد. همچنین خطر بروز ناهنجاری هایی که در بالا به آن ها اشاره شد با مصرف قرص یدوفلیک کاهش می یابد. مقدار و نحوه مصرف قرص یدوفولیک در زنان باردار 600 میکروگرم به صورت روزانه است. در زنان شیرده مقدار مصرف این مکمل 500 میکروگرم تعیین شده است.

قرص در بارداری

هشدار مصرف قرص یدوفولیک در بارداری

  • لطفاً از افزایش مقدار توصیه شده مجاز برای قرص یدوفولیک خودداری نمایید.

  • از مصرف یدوفولیک همراه با سایر فرآورده هایی که حاوی اسید فولیک هستند، خودداری نمایید.

  • توصیه می شود مصرف این محصول در کسانی که مبتلا به بیماری های تیروئید می باشند، با نظر پزشک صورت گیرد.

  • افرادی که داروی متوترکسات مصرف می کنند باید توجه کنند که مصرف همزمان با فولیک اسید باعث کاهش اثر این دارو می شود.

  • حتی برای مصرف داروهای مکمل هم نیاز به دستور از سوی پزشک است. مخصوصا اگر در دوران حساسی همانند بارداری قرار داشته باشید.

خلاصه مطلب

همان‌طور که می‌دانید بدن انسان به تمام ترکیبات مغذی از گروه های مختلف نیاز دارد تا همواره بتواند سلامت بدن را حفظ کند. حتی کمبود تنها یک ماده معدنی نیز در برخی مواقع می تواند برای بدن مضر باشد. کمبود مواد مغذی در بدن کارکرد آنزیم ها و پروتئین ها را مختل کرده و در دراز مدت آسیب هایی به بدن وارد می کنند. با توجه به پژوهش ها و تحقیقات بین المللی مشخص شده است که تجویز قرص حاوی ید در کنار اسید فولیک در دوران بارداری و شیردهی می تواند از ایجاد صدمات احتمالی ناشی از کمبود این دو عنصر در بدن جلوگیری کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (551 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (232 نظر) رهبر معظم انقلاب خطاب به پدر عروسشان: تمام زندگی ما غیر از کتابهایم، یک وانت لوازم کهنه است پولی برای خرید خانه پسرم ندارم /صداقت و ساده زیستی رهبری ... (213 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (163 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (100 نظر) نگاهی به نمای بیرونی و داخلی خانه آیت الله هاشمی رفسنجانی/ از درب و آیفون ساده تا مبلمان زیبا ولی معمولی پذیرایی+عکس (39 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (18 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) مهمونی رفتن "جان" پسر کوچولوی مینا مختاری و بهرام رادان با سرهمی شیک و جذاب به سلیقه مامانش/ چقدر گوگولی و نازه+عکس (14 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (11 نظر) خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای اعلام موجودی کارت بانکی حماسه آفرید+ویدئو/هیتلر هم مغز اینو نداشت... (11 نظر) چهره غمزده علیرضا کمالی، احسان سریال لحظه گرگ و میش در مراسم تشییع حسام محمودی/ برای مُردن خیلی جوون بود+عکس (11 نظر)
منتخب روز   
تئوری رنگ قرمز ناگهانی در دکوراسیون منزل ؛ به دیزاین خونتون یه چیز قرمز اضافه کنین تا تاثیرشو ببینین (عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس