فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه

  شنبه، 05 خرداد 1403 ID  کد خبر 389982
فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه
ساعدنیوز: طبق اصل پنجم قانون اساسی در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، در اصل پنجم قانون اساسی آمده است:" در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصد و هفتم عهده‌دار آن می‌گردد."

این ویژگی ‌ها با اندکی تفاوت و توضیح، در اصل 109 قانون اساسی نیز تکرار شده است.

آنچه در این یادداشت به آن می‌پردازم، ویژگی "مدیر و مدبر" بودن است.

بدیهی است که وقتی ویژگی مدیر و مدبر بودن در سطح رهبری یک نظام و یا امت مطرح می‌شود، کیفیت این مدیریت و مدبر بودن در عالی‌ترین سطح مورد توجه است و نه حتی سطح عالی!

یکی از مهمترین مقاطع و برهه‌هایی که می‌شود تراز و کیفیت این دو ویژگی را سنجید، شرایط سخت و مقاطع بحرانی است؛ چیزی که با عنوان مدیریت بحران خوانده می‌شود و البته بحران‌ها نیز در سطوح و انواع مختلف دسته‌بندی می گردند که اینجا نیز طبیعتا شرایط سخت و بحرانی در سطوح ملی یا فراملی مدنظر است.

آنچه این روزها شاهدش هستیم یکی از آن شرایط سخت است که با کوچکترین تعلل و بی‌تدبیری می‌توانست به شرایط بحرانی تبدیل شود ولی در سایه همین ویژگی مدیر و مدبر بودن رهبر انقلاب، آب در دل کسی تکان نخورد!

این ویژگی در امام راحل(ره) نیز بسیار برجسته بود و نمونه‌های متعددی از آنرا در بزنگاه‌های مهمی همچون شروع جنگ تحمیلی، مقاطعی در دوران جنگ، ترور شخصیت های مختلف نظام و...تجربه کرده‌ایم.

برای ارزیابی این ویژگی در امام راحل(ره)، خاطره ای را از مرحوم استاد پرورش که آنزمان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند، در مقطع بسیار حساس 7 تیر سال 60 مرور می کنیم.

《انفجار حزب جمهوری اسلامی در شام هفتم تیر اتفاق افتاد. صبح روز بعد، آقای هاشمی به همراه من و شهید رجایی و آقای موسوی اردبیلی و احمد آقا خدمت امام رفتیم تا به ایشان اطلاع دهیم. به دلیل ناراحتی قلبی امام، احمد آقا رادیو و وسایل ارتباطی را از امام دور کرده بود تا از این خبر ناگوار مطلع نشوند و امام به حسب ظاهر اطلاعی نداشت.

امام بدون اینکه به ما اجازه صحبت دهند، شروع به صحبت کردند و ماجرای یک بیماری فراگیر که زمانی در شهری اتفاق افتاده و افراد زیادی تلف می شدند و توسط یک عالم به "تقریب آجال" تعبیر شده بود را ذکر کردند و گفتند این حادثه دفتر حزب هم همان تقریب آجال است و جای نگرانی نیست!

بعد به آقای هاشمی دستور دادند همین امروز مجلس راس ساعت باید تشکیل شود و نمایندگان مجروح حضور یابند. آقای موسوی اردبیلی را هم مامور به تصدی وظایف قوه قضائیه کردند و به مرحوم رجایی گفتند جلسات هیات دولت را اداره کنید. مثل کوه استوار، اجازه ندادند هیچ خلل و وقفه ای در نظام ایجاد شود.》

طی حدود سی و پنج سال گذشته، ویژگی مدیر و مدبر بودن را بارها و بارها از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی تجربه کرده ‌ایم که موارد متعددی از آنها در شرایط سخت یا حتی بحرانی بوده است.

جنگ اول خلیج فارس در سال 69، حمله کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت دیپلمات های ایرانی در سال 77، 18 تیر 78، فتنه 88، دوران کرونا، آشوب‌های 1401 و حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در فروردین 1403،تنها بخشی از این موارد است و اکنون حادثه تلخ و شوک آور شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی و همراهان ایشان.

بزنگاهی حساس که با اجرای توأم با آرامش اصل 131 قانون اساسی، ثبات نظام سیاسی ایران عزیز و بلوغ و رشادت آن در معرض دید جهانیان

قرار گرفت اینها همه مواردی از مدیریّت و تدابیر نورانی و با صلابت یک رهبر الهی و یکی از کارویژه‌های ولایت فقیه در دوران ماست.

کارویژه ‌ای که در سخت‌ترین شرایط اجازه نمی‌دهد آرامش داخلی دستخوش تلاطمات غیرقابل کنترل شود و یا کشور درگیر التهابات تحمیلی خارجی گردد و یا اقتدار نظام در صحنه بین‌المللی ذره‌ای دچار خدشه شود.

اینجاست که یکبار دیگر اهمیت تأکیدات و توصیه‌های تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی خمینی کبیر(ره) در باره ولایت فقیه آشکار می گردد که مضمون آن توصیه ‌ها در این گزاره تجمیع شده است.

"پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی وارد نیاید"


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (287 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (146 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (67 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (34 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (34 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (31 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (26 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (16 نظر) خوانندگی و کنسرت معرکه و عاشقانه رضا گلزار/ چه قدرت صدای محشری تو اجرای زنده داره+ویدیو (15 نظر)
تیتر امروز   
پسران و دختران رهبر معظم انقلاب داماد و عروس چه کسانی هستند؟+عکس
خاطره رهبر انقلاب از روزی که پدرشان فوت کرد
دانلود آهنگ جدید "آخر بهار" آرش و مسیح+فیلم/ دیدی آخر بهاره هنوز نیومدی تو سر قرارت ...
حادثه هولناک برای دختر 13 ساله در بند فریمان
لب مرز پاکستان خبری است؟ / پشت پرده فراوانی انبه در وانت‌های میوه فروشان خیابانی
زنان در کجای برنامه‌های انتخاباتی ایستاده‌اند؟
پسر کنکوری که عاشق دختر بی بند و بار شد و به کشیدن گل روی آورد!
حلوای نذری بهانه ورود به خانه ی مرد ثروتمند/جنایت 24 میلیارد تومانی...
مریم رجوی دچار حمله شد | سرکرده منافقین را با دز بالای دارو زنده نگه داشته اند
رهبر انقلاب: مشارکت مردم در ذات جمهوری اسلامی است
ملاک های دختر سردار سلیمانی برای انتخاب رئیس جمهور+عکس
اعلام نتایج مرحلۀ اول فراخوان «دکتر‌معلمی» دانشگاه فرهنگیان‌
از تکاپوی نامزدهای انتخاباتی تا جشن ده کیلومتری عید غدیر در حواشی داغ امروز چهارشنبه 6 تیر 1403
خداداد افشاریان همه را لو داد/ دستگیری شهاب زندی مدیر عامل باشگاه شمس آذر قزوین!
چک کردن موبایل همسر کار درستی است؟