فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه

  شنبه، 05 خرداد 1403 ID  کد خبر 389982
فرصتی برای شناخت یکی از کارویژه‌های ولی‌فقیه
ساعدنیوز: طبق اصل پنجم قانون اساسی در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز به نقل از فارس، در اصل پنجم قانون اساسی آمده است:" در زمان غیبت حضرت ولی عصر «عجل الله تعالی فرجه» در جمهوری اسلامی ایران ولایت امر و امامت امت بر عهده فقیه عادل و با تقوا، آگاه به زمان، شجاع، مدیر و مدبر است که طبق اصل یکصد و هفتم عهده‌دار آن می‌گردد."

این ویژگی ‌ها با اندکی تفاوت و توضیح، در اصل 109 قانون اساسی نیز تکرار شده است.

آنچه در این یادداشت به آن می‌پردازم، ویژگی "مدیر و مدبر" بودن است.

بدیهی است که وقتی ویژگی مدیر و مدبر بودن در سطح رهبری یک نظام و یا امت مطرح می‌شود، کیفیت این مدیریت و مدبر بودن در عالی‌ترین سطح مورد توجه است و نه حتی سطح عالی!

یکی از مهمترین مقاطع و برهه‌هایی که می‌شود تراز و کیفیت این دو ویژگی را سنجید، شرایط سخت و مقاطع بحرانی است؛ چیزی که با عنوان مدیریت بحران خوانده می‌شود و البته بحران‌ها نیز در سطوح و انواع مختلف دسته‌بندی می گردند که اینجا نیز طبیعتا شرایط سخت و بحرانی در سطوح ملی یا فراملی مدنظر است.

آنچه این روزها شاهدش هستیم یکی از آن شرایط سخت است که با کوچکترین تعلل و بی‌تدبیری می‌توانست به شرایط بحرانی تبدیل شود ولی در سایه همین ویژگی مدیر و مدبر بودن رهبر انقلاب، آب در دل کسی تکان نخورد!

این ویژگی در امام راحل(ره) نیز بسیار برجسته بود و نمونه‌های متعددی از آنرا در بزنگاه‌های مهمی همچون شروع جنگ تحمیلی، مقاطعی در دوران جنگ، ترور شخصیت های مختلف نظام و...تجربه کرده‌ایم.

برای ارزیابی این ویژگی در امام راحل(ره)، خاطره ای را از مرحوم استاد پرورش که آنزمان نایب رئیس مجلس شورای اسلامی بودند، در مقطع بسیار حساس 7 تیر سال 60 مرور می کنیم.

《انفجار حزب جمهوری اسلامی در شام هفتم تیر اتفاق افتاد. صبح روز بعد، آقای هاشمی به همراه من و شهید رجایی و آقای موسوی اردبیلی و احمد آقا خدمت امام رفتیم تا به ایشان اطلاع دهیم. به دلیل ناراحتی قلبی امام، احمد آقا رادیو و وسایل ارتباطی را از امام دور کرده بود تا از این خبر ناگوار مطلع نشوند و امام به حسب ظاهر اطلاعی نداشت.

امام بدون اینکه به ما اجازه صحبت دهند، شروع به صحبت کردند و ماجرای یک بیماری فراگیر که زمانی در شهری اتفاق افتاده و افراد زیادی تلف می شدند و توسط یک عالم به "تقریب آجال" تعبیر شده بود را ذکر کردند و گفتند این حادثه دفتر حزب هم همان تقریب آجال است و جای نگرانی نیست!

بعد به آقای هاشمی دستور دادند همین امروز مجلس راس ساعت باید تشکیل شود و نمایندگان مجروح حضور یابند. آقای موسوی اردبیلی را هم مامور به تصدی وظایف قوه قضائیه کردند و به مرحوم رجایی گفتند جلسات هیات دولت را اداره کنید. مثل کوه استوار، اجازه ندادند هیچ خلل و وقفه ای در نظام ایجاد شود.》

طی حدود سی و پنج سال گذشته، ویژگی مدیر و مدبر بودن را بارها و بارها از سوی رهبر حکیم انقلاب اسلامی تجربه کرده ‌ایم که موارد متعددی از آنها در شرایط سخت یا حتی بحرانی بوده است.

جنگ اول خلیج فارس در سال 69، حمله کنسولگری ایران در مزارشریف و شهادت دیپلمات های ایرانی در سال 77، 18 تیر 78، فتنه 88، دوران کرونا، آشوب‌های 1401 و حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران در دمشق در فروردین 1403،تنها بخشی از این موارد است و اکنون حادثه تلخ و شوک آور شهادت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر رئیسی و همراهان ایشان.

بزنگاهی حساس که با اجرای توأم با آرامش اصل 131 قانون اساسی، ثبات نظام سیاسی ایران عزیز و بلوغ و رشادت آن در معرض دید جهانیان

قرار گرفت اینها همه مواردی از مدیریّت و تدابیر نورانی و با صلابت یک رهبر الهی و یکی از کارویژه‌های ولایت فقیه در دوران ماست.

کارویژه ‌ای که در سخت‌ترین شرایط اجازه نمی‌دهد آرامش داخلی دستخوش تلاطمات غیرقابل کنترل شود و یا کشور درگیر التهابات تحمیلی خارجی گردد و یا اقتدار نظام در صحنه بین‌المللی ذره‌ای دچار خدشه شود.

اینجاست که یکبار دیگر اهمیت تأکیدات و توصیه‌های تاریخی بنیانگذار جمهوری اسلامی خمینی کبیر(ره) در باره ولایت فقیه آشکار می گردد که مضمون آن توصیه ‌ها در این گزاره تجمیع شده است.

"پشتیبان ولایت فقیه باشید تا به مملکت شما آسیبی وارد نیاید"


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (326 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (50 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (37 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (34 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (33 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (25 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (17 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (14 نظر) (ویدئو) یادی بکنیم از شوخ بمب خنده ی علی انصاریان با حامد آهنگی 🤣/ بالاخره یکی ام سربه سر حامد گذاشت (11 نظر) نگاهی به گچبری های مدرن و اروپایی خانه علیرضا بیرانوند در تازه ترین عکس هایی که پسرش منتشر کرده+عکس/ سلیقه اکرم بانو توی انتخاب دکوری و چیدمان حرف نداره😍 (11 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (9 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (9 نظر) میز شام رنگی و خوشمزه فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش برای عروس و پسرش +عکس/ انصافا خوشمزگی از دست پختش داره میباره... (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز