ساعدنیوز
ساعدنیوز

قالیباف: بریکس مهم‌ترین نماد تلاش برای عادلانه‌تر کردن نظم جهانی است

  پنجشنبه، 06 مهر 1402 ID  کد خبر 357752
قالیباف: بریکس مهم‌ترین نماد تلاش برای عادلانه‌تر کردن نظم جهانی است
ساعدنیوز: رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نظم بین المللی نیازمند بازنگری عمیقی است و بریکس امروز مهم‌ترین نماد تلاش برای عادلانه‌تر و منصفانه تر کردن این نظم در سراسر جهان محسوب می‌شود.

به گزارش ساعدنیوز به نقل از فارس نیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در مجمع مجالس گروه بریکس گفت: از تلاش‌ها و پیگیری‌های دولت آفریقای جنوبی برای عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس، قدردانی کرده و امیدوارم نتایج این نشست گامی مؤثر در جهت تقویت هرچه بیشتر همفکری و همکاری میان پارلمان‌های عضو مجمع باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: بدون شک برگزاری این مجمع با موضوع «بهره‌گیری از چندجانبه‌گرایی دیپلماسی پارلمانی برای تعمیق مشارکت آفریقا و تسریع در اجرای توافقنامه تجارت آزاد» و حضور پارلمان‌های کشورهای عضو، فرصت مغتنمی برای رایزنی، تبادل نظر و حرکتی پویا در راستای تبیین نقش دیپلماسی پارلمانی و تقویت چندجانبه گرایی است.

قالیباف ادامه داد: همه ما می‌دانیم نظم بین‌المللی کنونی آن طور که جهان به آن نیاز دارد، کار نمی‌کند، اظهار داشت: مشکلات متعددی در جهان وجود دارد که سیستم بین‌المللی موجود یا قادر به حل آن نیست یا تمایلی برای حل آن از خود نشان نمی‌دهد.

وی افزود: فهرست مشکلات طولانی و هراس آور است. جهان به سمت یک رکود اقتصادی حرکت می‌کند. بحران مواد غذایی در جهان روزانه تشدید شده است. فناوری گرچه به سرعت رشد می‌کند اما هنوز با رفاه مردم جهان پیوند نخورده است و برای تهدیدهای اخلاقی و اقتصادی ناشی از رشد آن تدبیری اندیشیده نشده است.

قالیباف اظهار داشت: بی ثباتی سیاسی در اکثر کشورها تشدید شده است و گرایش به افراطی‌گری در حال تقویت است.مناقشات مرزی با بحران‌هایی مانند بحران آب تلفیق شده است و تروریسم امنیت بخش‌های مختلفی از جهان را به خطر انداخته است. جنگ‌ها آغاز می‌شود بدون آنکه دورنمایی برای پایان آن وجود داشته باشد.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در حالی که برخی از قدرت‌های غربی سازمان ملل را به سازمان چند دولت خاص تبدیل کرده و با شعار حقوق بشر جنایت علیه بشر را توجیه کنند. نتیجه این وضعیت انباشت بی‌سابقه مشکلات جهانی و تشدید بحران‌های بین‌المللی است.

وی ادامه داد: همه جهان انتظار دارد نظم جهانی در خدمت رفاه ملت‌ها، کاهش مشکلات مشترک بین المللی ، حمایت از محیط زیست، حل بحران آب تامین غذای کافی برای همه مردم جهان، افزایش قدرت خرید مردم، استفاده اخلاقی و بهینه از فناوری، مبارزه با تروریسم و تقویت اصول اخلاقی قرار داشته باشد.

وی گفت: اما متاسفم که بگویم اکنون چنین وضعیتی وجود ندارد. نظم بین المللی نیازمند بازنگری عمیقی است و بریکس امروز مهم‌ترین نماد تلاش برای عادلانه‌تر و منصفانه تر کردن این نظم در سراسر جهان محسوب می‌شود.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: تمایل فزاینده کشورها برای پیوستن به بریکس نشانه بسیار مهمی از علاقه آنها به سرعت بخشیدن به تولد یک جهان جدید مبتنی بر چند جانبه گرایی عمیق و توجه به حوزه‌های اجتماعی است. به طور قطع برای رسیدن به اهدافمان نیازمند تغییر در برخی از حوزه‌ها هستیم که مهمترین آنها حوزه اقتصاد است.

وی افزود: زیرا ساخت کنونی اقتصاد جهانی تا حد زیادی در اختیار قدرت‌های غربی قرار دارد. برخی از کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در این باره کاملاً صریح بوده‌اند که مایلند زیرساخت اقتصاد جهانی را تبدیل به سلاحی علیه رقبای خود کنند. استفاده فزاینده از تحریم‌ها به عنوان یک سلاح علیه دیگر کشورها، اعتماد کشورها به زیرساخت مالی جهان را مخدوش کرده است.

قالیباف تاکید کرد: اتصال به سیستم جهانی بانکی یک حق بین المللی است . اما می‌بینیم که آمریکا و برخی از قدرت‌های دیگر نیاز سایر کشورها به این زیرساخت را گروگان گرفته و و مانع از استفاده آن برای تامین دارو و مواد غذایی می‌شوند.

وی اظهار داشت: همین اتفاق برای نگاهداری ذخایر ملی کشورها دلار رخ داده است. کشورها ذخایر خود را به دلار نگه می‌دارند برای اینکه راحت‌تر و در مقیاس وسیع‌تر قادر به هزینه کرد آن باشد.

قالیباف ادامه داد: اما اکنون وضعیت برعکس شده است و دولت آمریکا از وابستگی کشورهای دیگر به دلار برای بلوکه کردن دارایی‌ها و محدود کردن معاملات آنها استفاده می‌کند . در حوزه سیاسی و ژئوپلوتیکی نیز وضع بهتر از این نیست. جنگ اوکراین و تلاش برای بی‌ثباتی درکشورهای مستقل دو نمونه است که می‌تواند وضعیت ناگوار سیاست بین المللی را به خوبی توضیح دهد. ما در جمهوری اسلامی ایران از ابتدا به صراحت اعلام کردیم که خواهان توقف فوری جنگ در اوکراین هستیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اما همزمان این موضوع را نیز با شفافیت اعلام کرده‌ایم که توسعه طلبی ناتو و آمریکا مهمترین عامل ایجاد کننده این جنگ بوده است . هم اکنون آمریکا اصلی‌ترین کشوری است که عملاً با توقف جنگ در اوکراین مخالفت کرده است و همه فرمول‌های آتش بس و صلح را وتو می‌کند.

وی ادامه داد: همزمان می‌بینیم آمریکا در کشورهایی مانند ایران که در مقابل آنها قادر به راه اندازی جنگ متعارف نیست، از فرمول جنگ‌های ترکیبی استفاده می‌کند که هدف از آن ایجاد بی‌ثباتی داخلی، تولید فشار اقتصادی و ترکیب آنها با حملات سایبری، عملیات‌های اطلاعاتی و فشار روانی و رسانه‌ای با استفاده از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی است. این روند خطرناک در حال توسعه به سایر کشورهاست که در واکنش به این وضعیت، امیدها به مجامعی مانند بریکس بسته شده تا بتوانند گزینه‌های جدیدی به جامعه بین‌المللی عرضه کنند.

رئیس مجلس در ادامه با اشاره به اینکه اکنون جهان نیازمند عدالت طلبی و معنویت گرایی است و بریکس می‌تواند نقش مهمی در این راستا ایفا کند، گفت: بریکس قبل از هر چیز باید تلاش‌های خود برای ایجاد یک زیرساخت مالی مستقل بین‌المللی که متمرکز بر حذف انحصارها در حوزه‌هایی مانند بانک و پیام رسان‌های مالی بین‌المللی باشد را تقویت و شرایط مشارکت کشورها در آن را آسان تر کند.

وی همچنین تلاش برای دلار زدایی از تجارت جهانی را خدمتی بزرگ به رفاه ملت‌های در حال توسعه دانست و ادامه داد: اعضای بریکس نیازمند سرمایه گذاری مشترک روی کریدورهایی هستند که به عنوان شریان‌های مبادله کالا، خدمات و انرژی، ایفای نقش کرده و مدیریت آنها در انحصار قدرت‌های بزرگ غربی نباشد؛ ما همچنین نیازمند عزم ژئوپلتیکی جدید هستیم که راه حل‌های صلح آمیز برای بحران‌های بین‌المللی و جنگ‌ها را پیشنهاد داده و مناقشات مرزی را با گفت وگو حل و فصل کند.

قالیباف با بیان اینکه تجربه تاریخی چند سده گذشته نشان می دهد پیشرفت، رشد اقتصادی و حل مشکلات بین‌المللی بدون توجه به اخلاق، فرهنگ، معنویت و آموزه‌های دینی و الهی پایدار نخواهد بود، اظهار کرد: اتفاقات تلخی مانند قرآن سوزی نشان می‌دهد ما نیازمند جلب توجه مجدد جهانی به آموزه‌های بلند دینی و انسانی هستیم از این رو ممانعت از برافروخته شدن آتش منازعات مذهبی و توجه جدی‌تر به آسیب های اجتماعی، هدف دیگری است که معتقدم کشورهای عضو بریکس می‌توانند در این زمینه پرچم‌دار یک حرکت جدید بین‌المللی باشند.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان سخنان خود با تأکید بر نکته اساسی دیگری درباره بریکس، خاطرنشان کرد: بریکس باید علاوه بر مسائل اقتصادی، برنامه روشن سیاسی داشته باشد که در این راستا معتقدم این گروه باید دورنمای ایجاد یک گروه 20 جدید را در دستور کار خود قرار داده و پارلمان‌های کشورهای عضو می‌توانند زیرساخت حقوقی لازم برای این تحول بزرگ را ایجاد کنند از این رو پیشنهاد می‌کنم برای تسهیل این امر گروه های پارلمانی بریکس در پارلمان ها تشکیل شود تا بتوانند با یکدیگر درباره این مسائل مهم به گفتگو و رایزنی مستمر بپردازد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (73 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (32 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (29 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (25 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (21 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (19 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر) صدای بهشتی دو برادر با خوانندگی برای پدر و مادر ناشنوایشان+ویدئو/حنجرشونو فرشته ها بوسیدن+ویدئو (18 نظر)
دیگران می‌خوانند   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس نگاهی به خانه ابدی سیروس گرجستانی و سنگ قبر منحصر به فردش/ چه متن معنادار و زیبایی روی مزارش نوشتن+عکس
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...