قبرستان تاریخی و عجیب سفید‌چاه در بهشهر + فیلم

  سه شنبه، 14 شهریور 1402   زمان مطالعه 2 دقیقه
قبرستان تاریخی و عجیب سفید‌چاه در بهشهر + فیلم
قبرستان سفید‌چاه از مناطق تاریخی بهشهر در استان مازندران است. این قبرستان تاریخی دارای سنگ‌های عجیبی است که نوشته‌هایی با دست به صورت نقوشی کنده و حک شده‌اند. مطالعه این قبور توسط باستان‌شناسان اطلاعاتی از فرهنگ این منطقه در گذشته بدست آورده است. برای آشنایی بیشتر با این منطقه تاریخی با ما همراه شوید.

معرفی قبرستان سفیدچاه

قبرستان سفید‌چاه که به «قبرستان سپید» نیز شهرت دارد، از جاهای دیدنی بهشهر در استان مازندران به شمار می‌آید و و اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. قدمت این قبرستان به دوره تیموریان بازمی‌گردد. گورستان سفیدچاه مربوط به 1200 سال پیش بوده و در بخش یانه‌سر، روستای سفیدچاه قرار گرفته و این در تاریخ 17 اسفند 1381 به‌ عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است. قبر ملک بادله، حاکم شمال، در این قبرستان قرار دارد. ابراهیم، منصور و عبدالرحمن، فرزندان امام موسی‌کاظم(ع) و چندین تن از سادات مرعشی نیز در سفید‌چاه مدفون شده‌اند. ضریح چوبی امامزاده با گنبد نقره‌گونش بنا بر نوشته‌ کنده‌کاری شده‌ روی آن 840 سال قدمت دارد.

قبرستان سفید‌چاه

قبرستان سفید‌چاه

ویژگی‌های عجیب قبرستان سفید‌چاه

بر اساس تحقیقاتی که بر روی خاک قبرستان سفیدچاه انجام شده‌ است، آهک موجود در خاک این قبرستان بسیار بالا بوده به نوعی که رنگ خاک آن به سفیدی می‌زند. وجود این خاک آهکی سفید باعث تأخیر در فاسد شدن اجساد در این قبرستان شده و همچنین گفته می‌شود که دلیل نام‌گذاری این مکان با نام قبرستان سپید نیز وجود همین خاک سفید رنگ است. قبرستان سفید‌چاه سنگ مزارها محرابی و صندوقی هستند که هر دو شکل در ایران پیشینه معماری‌ دارند. طرح محراب که در اصل طرحی متعلق به دوران میترایسم است، پس از اسلام، از سده چهارم هجری قمری به بعد، بر سنگ مزارها حکاکی شد. در سنگ قبرهای محرابی قبرستان تاریخی سفید‌چاه، از نقوش تزیینی در تمام سطوح استفاده شده است. این سنگ قبرها دارای نوشته‌هایی در حواشی هستند. در حاشیه اول آن‌ها معمولا دارای تزیینات گل برگ اسلیمی به شیوه آژده هستند و حاشیه دوم صلوات کبیر و بعضا حاشیه سوم حدیث یا دعا دارند و متن وسط به نام متوفی و تاریخ وفات اختصاص یافته است. در بعضی از سنگ مزارها از نقش سمبولیک قندیل استفاده کرده‌اند و در وسط آن کلمه الله نوشته شده است. در روستای سفیدچاه رسم بوده است که سنگ قبر مردگان را بر اساس شغل آن‌ها حکاکی می‌کردند، اما پس از مرگ آخرین سنگ‌تراش این روستا، سنگ‌ قبرهای جدید جای سنگ‌های حکاکی شده قدیمی را گرفت. در این قبرستان باستانی، معدود سنگ مزارهای صندوقی نیز دیده می‌شوند. قدیمی‌ترین سنگ قبر صندوقی به تاریخ 896 هجری قمری تعلق دارد. تعدادی سنگ‌های صندوقی نیز بر فراز تپه قبرستان و در جهت شمالی کشف شده‌اند که به‌دلیل فرسودگی زیاد، قابل مطالعه نیستند.

قبرستان سفید‌چاه

مسیر دسترسی به قبرستان سفید‌چاه

برای دسترسی با خودروی شخصی، راهی شهرستان گلوگاه شوید و تا انتهای کمربندی غربی را بروید. از آنجا وارد مسیر روستای نیالا شوید. با عبور از روستای نیالا، دوراهی کیاسر و چاه سفید را خواهید دید. در این نقطه، سمت چاه سفید بپیچید. در ابتدای روستا، قبرستان واقع شده است.

قبرستان سفید‌چاه

قبرستان سفید‌چاه

فیلمی از قبرستان سفید‌چاه


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (628 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (194 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (28 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان