قلعه رومیان (برج و باروی رومی) کجاست؟

  دوشنبه، 16 آبان 1401   زمان مطالعه 8 دقیقه
قلعه رومیان (برج و باروی رومی) کجاست؟
قلعه رومیان (برج و باروی رومی) نمایی به‌سمت بندر قدیمی دارد و در اطراف پارک کارالی‌اوغلو واقع شده است. هیچ‌کس دقیقا نمی‌داند هدف از ساخت قلعه‌ رومی چه بوده است؛ اما بیشتر باستان‌شناسان بر این باور هستند که این قلعه، برج مراقبتی برای بندر پر رفت‌و‌آمد شهر بوده است.

قلعه رومیان آنتالیا (Hidirlik Tower) یکی از بناهای تاریخی آنتالیا در ترکیه می باشد که تبدیل به یکی از سمبل های آنتالیا شده است. علاوه بر معماری شگفت انگیز خود قلعه، چشم انداز زیبای خلیج آنتالیا از بالای برج قلعه رومیان آنتالیا موجب جذب گردشگران بسیار زیادی از سراسر دنیا می شود.

این قلعه یکی از قدیمی ترین بناهای به جا مانده در شهر آنتالیا به حساب می آید که درست روبه روی پارک بسیار زیبای کارالی وغلو قرار گرفته است. این پارک که خود یکی از جاذبه های گردشگری آنتالیا به شمار می رود، فضای بسیار زیبایی دارد و در کنار بندر قدیمی آنتالیا واقع شده است.

سنگ آجرهای کهربایی، زیبایی خیره کننده ای را به قلعه رومیان آنتالیا در بین جاذبه های گردشگی زیبای آنتالیا بخشیده است. قلعه رومیان آنتالیا از دو طبقه ساخته شده است؛ طبقه اول آن در قرن دوم پس از میلاد به عنوان استحکامات شهری به شکل مربعی ساخته شد، کمی پس از آن، طبقه دوم به صورت استوانه ای شکل به طبقه اول اضافه گردید. به طور کلی، این بنا از دوران حکومت امپراتوری روم به جای مانده و می توان به وضوح سبک معماری رومیان را در آن دید. در دوران سلجوقیان و عثمانی، بازسازی های بسیار زیادی در طبقه دوم آن صورت گرفت.

کاربرد این قلعه برای باستان شناسان همچنان نامشخص است اما باور کلی بر این است که این قلعه در واقع آرامگاه یکی از شخصیت های مهم شهر آنتالیا بوده است. نقاشی های به جا مانده بر روی دیوارهای داخلی قلعه، تأییدی بر این فرضیه هستند. علاوه بر این، کنده کاری های روی هر دو ستون دروازه ورودی حاکی بر آن است که شخصیت مهمی در این قلعه دفن گردیده است. از سوی دیگر، موقعیت خاص این قلعه، بالای صخره در کنار بندر آلانیا موجب می شود که کاربرد دیگری نیز برای آن در نظر گرفته شود. بندر آلانیا یکی از پرترددترین بندرهای شهر آنتالیا بوده و به همین دلیل، برخی معتقدند که از این قلعه به عنوان دیده بانی و فانوس دریایی (برج مراقبتی) برای کشتی هایی که به شهر آنتالیا نزدیک می شدند، استفاده می شده است. برخی دیگر نیز بر این باورند که زمانی قلعه رومیان آنتالیا به عنوان کلیسا به کار می رفته است.

ارتفاع قلعه رومیان آنتالیا، 14 متر است. ورودی آن در ضلع شرقی این بنا قرار دارد. ورودی قلعه به یک اتاق کوچک متصل می شود و از آنجا توسط یک راه پله باریک می توان به طبقه دوم قلعه راه پیدا کرد. با بالا رفتن از این پله های پیچ در پیچ می توان به بالاترین نقطه قلعه دست یافت و از منظره زیبای دریای مدیترانه لذت برد.

در اطراف قلعه رومیان آنتالیا، رستوران ها و کافه های بسیار زیادی وجود دارند که غذاها و نوشیدنی های بسیار متنوعی را برای گردشگران ارائه می دهند. به دلیل سرسبز بودن فضای اطراف قلعه و آب وهوای بسیار خوب آنتالیا، فصل بهار بهترین زمان برای بازدید از قلعه رومیان آنتالیا به حساب می آید. اگرچه، بیشتر گردشگران شهر آنتالیا به دلیل تفریحات متنوع آبی این شهر، در فصل تابستان به آنتالیا سفر می کنند. درهای قلعه رومیان آنتالیا به صورت 24 ساعته برای گردشگران باز است و گزینه عالی برای کسانی است که می خواهند غروب آفتاب، چشم اندازهای زیبا و بندر قدیمی شهر آنتالیا را تماشا کنند.

قلعه رومیان آنتالیا

تاریخچه قلعه رومی

قدمت قلعه رومی آنتالیا، که به زبان ترکی به آن هیدیرلیک کوله سی (Hıdırlık Kulesi) می گویند، به قرن 2 میلادی بازمی گردد. این قلعه در واقع یکی از سنبل های شهر توریستی آنتالیا است و گفته می شود که در گذشته به عنوان فانوس دریایی و محلی برای دیده بانی و رصد کشتی هایی که به سمت آنتالیا می آمدند، مورد استفاده قرار می گرفت.

شایعه ها،درباره این برج رومی مقبره یادبودی به سبک لاتین بوده باشد؛ هنوز به طور قطعی مشخص نیست این باروی رومی چه کاربردی داشته و برای برخی از باستان شناسان هویت و جایگاهی مجهول را به دنبال دارد.

قلعه رومی آنتالیا در 25 متری پارک کارا علی اوغلو (Karaalioğlu Park) و در مجاورت دیوارهای شهر کاله ایچی (Kaleiçi) آنتالیا قرار دارد. امروزه با نام هیدیرلیک کوله سی شناخته می شود.

واژه «هیدیرلیک» به معنای مکانی است که در آن جشنواره روز خضر برگزار می شود. این جشنواره در فصل بهار برگزار خواهد شد که به آن خضر ایلیا و یا خضر روز هم می گویند. خضر روز یا خضر ایلیا یکی از جشن های سه گانه برای شیعیان علوی حساب می شود. بعضی از شیعیان بر این باورند باورشان این است که در این روز خضر و الیاس حاضر شده و با هم ملاقت می کنند. همچنین، کوله سی به زبان ترکی به معنای برج است.

قلعه رومی آنتالیا از بخش های مختلفی دارد و سبک معماری رومیان را داراست. طبقه پایینی این باروی رومی تاریخی به شکل مربع ، بخش فوقانی آن را به شکل استوانه ای با ارتفاع 14 متر است.

البته باستان شناسان می گویند قلعه رومی آنتالیا در سال های اولیه ساخت درست زمانی که تحت حکمرانی امپراطوری روم بود، به شکل مربع ساخته شد. بخش استوانه ای را سلجوقیان و عثمانیان بعد از مدتی به آن اضافه کردند تا به عنوان فانوس دریایی یا برجی برای دیده بانی از آن استفاده کنند.

در انتهای ورودی شرقی برج، اتاقی کوچک دیده می شود که پس از ورود به این اتاق، با بالا رفتن از پله های باریک و پر پیچ و خم آن به قسمت بالای برج می رسید. و هر چه به سمت بالا نزدیک می شوید، این پله ها باریک تر می شوند. هنگام رسیدن منظره ای فوق العاده زیبا از دریای مدیترانه خواهید دید.

 قلعه رومی آنتالیا

بازدید از قلعه رومی آنتالیا

برای بازدید از قلعه رومی که مثل موزه باستان شناسی آنتالیا از جاذبه های این شهر است، باید به شهر قدیمی کاله ایچی (Kaleiçi) بروید. پس از اینکه به منطقه قدیمی کاله ایچی رسیدید، باید به سمت منطقه مراد پاشا حرکت کنید. باروی رومی واقع در کیلینچارسلان (Kılınçarslan)، خیابان هیدیرلیک (Hıdırlık Sokak) است.قلعه رومیان یکی از قدیمی ترین آثار تاریخی شهر آنتالیا ترکیه به شمار می رود و قدمت آن حاکی از تمدن دیرینه و ارزشمند آنتالیا است. برای بازدید از قلعه رومیان در آنتالیا و در مجموع جاهای دیدنی آنتالیا، بهتر است که با تور آنتالیا سفر کنید تا هم در هزینه ها صرفه جویی کرده و هم سفری راحت و مطمئن را تجربه کنید.

هنگام سپری تعطیلاتتان در تور آنتالیا در حالی که میان زیبایی های تاریخی شهر کاله ایچی گم شده اید، می توانید در برج هیدیرلیک آنتالیا غرق در سرگذشت پر فراز و نشیب رومیان باستان و دوره تاریخی عثمانیان و سلجوقیان شوید.

بازدید از این قلعه تاریخی حتی برای مسافران تور آنتالیا که علاقه ای به تاریخ ندارند نیز جالب و شگفت آور است؛ به همین دلیل پیشنهاد می دهیم در طول سفر به آنتالیا بازدید از این باروی رومی را به هیچ عنوان از دست ندهید.

برای بازدید از قلعه رومیان آنتالیا نیازی به پرداخت هزینه ورودی نیست. چون تنها می توانید از فضای خارجی قلعه و محوطه تاریخی آن دیدن کنید و ورود به داخل قلعه یا بالا رفتن از آن امکان پذیر نیست.

ساعات کاری قلعه رومیان آنتالیا

از آنجایی که در حال حاضر امکان ورود به قلعه فراهم نیست، ساعات کاری قلعه رومیان آنتالیا (Hidirlik tower Antalya) همه روزه و در تمام ساعات شبانه روز است. البته بهتر است که در روشنایی روز به بازدید از قلعه رومیان آنتالیا بروید تا بتوانید به خوبی از تماشای زیبایی شگفت انگیز آن لذت ببرید و عکس و فیلم های خاطره انگیزی را به ثبت برسانید.در کل برای بازدید از باروی رومی آنتالیا ساعت کاری محدودی مشخص نشده و هر زمانی که بخواهید می توانید از این اثر تاریخی منحصربه فرد و ارزشمند دیدن کنید.

قلعه رومیان آنتالیا

جاذبه های نزدیک قلعه رومی آنتالیا

جاذبه های نزدیک قلعه رومی آنتالیا، از جاذبه های طبیعی آنتالیا گرفته تا جاذبه های تاریخی آنتالیا، هر یک زیبایی ها و جذابیت های منحصربه فرد خود را دارند. اگر با تور آنتالیا سفر می کنید و بازدید از جاهای دیدنی آنتالیا شامل پکیج تور شما باشد، معمولا راهنمای تور برای صرفه جویی در زمان، شما را به بازدید از جاذبه های نزدیک قلعه رومی نیز می برد.جاذبه های نزدیک قلعه رومی عبارتند از:

  • کاله ایچی یا قلعه ایچی به معنی درون قلعه که در بخش قدیمی آنتالیا قرار دارد (kaleici antalya)
  • پارک کارا علی اوغلو (Karaalioglu Park)
  • دروازه هادریان (Hadrian’s Gate)
  • دیوارهای قدیمی شهر (City Walls)
  • مسجد ییولی مناره (Yivli Minare)
  • آبشار دودن (Duden Waterfall)
  • مسجد اسکه (İskele Mosque)
  • برج ساعت (Clock Tower)
  • خلیج آنتالیا (Antalya bay)
  • بندر آلانیا (Alanya Port)
  • تفریحات آبی آنتالیا

قلعه رومی از جاهای دیدنی آنتالیا در منطقه تاریخی آنتالیا و شهر کاله ایچی که به معنی داخل قلعه است، قرار دارد. همانطور که می دانید آنتالیا یکی از مقاصد توریستی محبوب ایرانیان است و تورهای آنتالیا میان ایرانیان طرفداران زیادی دارند. نزدیکی کشور ترکیه به ایران، عدم نیاز به دریافت ویزا ترکیه برای ایرانیان و ارزان بودن هزینه، تنها برخی از دلایل محبوبیت تورهای آنتالیا است.

آنتالیا یکی از مقاصد مهم گردشگری ترکیه است و علاوه بر جاذبه های تاریخی، جاذبه های طبیعی فراوانی دارد. از سواحل نیلگون درخشان مدیترانه گرفته تا آثار تاریخی آنتالیا با قدمت چند هزار ساله، همگی موجب محبوبیت دو چندان تورهای آنتالیا شده اند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (114 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (77 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (66 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (33 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان