ساعدنیوز
ساعدنیوز

قوانینی برای موفقیت در زندگی متشرک

  دوشنبه، 27 خرداد 1398   زمان مطالعه 7 دقیقه
قوانینی برای موفقیت در زندگی متشرک
زوج هایی که به طور منظم اوقات خوش، رویدادهای خوشایند و موهبت کنار یکدیگر بودن را جشن می گیرند، در رابطه زناشویی خود به مراتب متعهدتر هستند و سطوح بالاتری از اعتماد، مشارکت، صمیمیت و رضایت را تجربه می کنند. ا

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از بهداشت نیوز، تاب خود تحت عنوان "FOR BETTER"، در مورد یک سری رازهای علمی صحبت کرده است که می توانند به موفقیت بیشتر هر ازدواجی کمک کنند. او دستورالعملی  7 ماده ای پیشنهاد کرده که پایه شادمانی و سعادت در زندگی مشترک است.

ماده 1) خبرهای خوش را جشن بگیرید

  اصلی ترین دلیل جدایی در اکثر ازدواج های ناموفق، چیزی نیست جز "افت شدید کیفیت زندگی" که خود در ارتباط مستقیم با "بی توجهی به نقاط قوت و مثبت رابطه"، است.
در واقع بیش از آن که افزایش رویدادهای منفی مهم باشند، "کاهش اتفاقات مثبت" اثر تخریبی دارند.


دکتر Howard Markman مدرس مرکز زناشویی و خانوادگی دانشگاه دنور و یکی از محققان پیشرو در زمینه مطالعات ازدواج در این باره می گوید: تمرکز بر جنبه های مثبت رابطه و به طور کلی مثبت نگری اهمیت بسیار زیادی دارد. به نظر می رسد که "سطح تفریح زوجین" و همچنین "قدرت دوستی آنها با یکدیگر" ، دور نمای دقیقی از آینده پیش روی آنها باشد.

اما برای آن که بتوانیم تبدیل به صمیمی ترین دوست همسر خود شویم چه باید کنیم؟

یک راه ساده اش این است: "خبرهای خوش را جشن بگیرید".

طبق نتایج حاصل از تحقیقات، زوج هایی که به طور منظم اوقات خوش، رویدادهای خوشایند و موهبت کنار یکدیگر بودن را جشن می گیرند، در رابطه زناشویی خود به مراتب متعهدتر هستند و سطوح بالاتری از اعتماد، مشارکت، صمیمیت و رضایت را تجربه می کنند.
این که همسرتان بداند که شما برای موفقیت هایش به وی افتخار می کنید، کافی نیست و بهتر است آن را به صورت عملی نشان دهید. همین جشن های به ظاهر کوچک می توانند سلامت رابطه را تا اندازه قابل توجهی تقویت کنند.
بنابراین هر اتفاق کوچک و مثبت، می تواند بهانه ای برای یک جشن باشد، جشنی که الزاماً یک مهمانی با شکوه نیست و می تواند رفتن به یک رستوران یا یک دورهمی کوچک خانوادگی یا خلوت عاشقانه در خانه و رقصی دو نفره باشد.

ماده 2) قانون 5 به 1 را رعایت کنید

آیا می دانید که برای گذر از رویدادهای بد، به چند اتفاق خوب و دلنشین نیازمند هستیم؟

5 به 1 چیست؟ اگر بخواهیم عوارض و آسیب های ناشی از ناملایمات زندگی را به حداقل برسانیم، به ازای هر حادثه بد به 5 اتفاق خوشایند نیاز خواهیم داشت.
البته لازم نیست که تمامی رویدادهای مثبت و منفی زندگی خود را بشمارید اما اگر در این مورد احساسی از برابری دارید، باید به فکر اقدامی اساسی در راستای نجات رابطه زناشویی باشید.

محققان دانشگاه واشینگتن اقدام به بررسی داده های به دست آمده از مطالعات مختلف کردند که طی آن به یک الگوی جالب دست یافتند. در ازدواج های پایدار، تعاملات مثبت میان همسران حداقل 5 برابر بیشتر از برخوردهای منفی است (پس برخورد منفی هم وجود دارد و طبیعی است).

زمانی که این نسبت شروع به کاهش می کند، ازدواج با احتمال بالاتری در معرض خطر طلاق قرار می گیرد.

البته که در جریان زندگی واقعی، هیچ زن و شوهری نمی توانند شمارش دقیقی از تعاملات مثبت و منفی خود را داشته باشد اما قاعده کلی این است که به ازای هر رفتار اشتباه خود تا جایی که در توان دارید به همسرتان محبت کنیدت تا نسبت 5 به 1 دستخوش تغییرات تنزلی نشود.

ماده 3) استانداردهای خود را بالا نگه دارید

طبق مطالعات دکتر Baucom، افرادی که استانداردهای آرمان گرایانه دارند و به دنبال ازدواجی عاشقانه هستند در اغلب موارد آن را به دست می آورند. مردان و زنانی که استانداردهای پایین تری دارند و روابط سالم، محترمانه و عشق را حق خود نمی دانند، دقیقا یک زندگی مشترک عاری از تمامی فاکتورهای خوشبختی را جذب خواهند کرد. در مقابل همسرانی که شریک زندگی خود را به سوی انتخاب و تجربه استانداردهایی بالاتر سوق می دهند، ازدواج های موفق تری نیز خواهند داشت.
البته این به معنای درافتادن در عرصه مادیات نیست بلکه ارائه و دریافت احترام و عشق و خوشی در سطح بالا مد نظر است. باید به نوبه خود، بالاترین استانداردهای عشق ورزی را به همسرتان ارائه کنید و او نیز همچنین.

ماده 4) روابط خود با اعضای خانواده و دوستان را حفظ کنید

ازدواج های امروزی بیشتر شبیه یک "پیله کرم ابریشم" با ظرفیت تنها دو نفر هستند که انتظار می رود تمام حمایت و صمیمیت مورد نیاز فقط و فقط از آنها تامین شود! اما این حالت یک وضعیت سالم و واقع گرا نیست. اعضای خانواده و دوستان را در حلقه ای نزدیک به خود نگه دارید. ازدواج باید رابطه اول و اصلی شما در زندگی باشد، نه تنها رابطه شما!

دکتر Coontz معتقد است که محدود کردن زندگی به رابطه زناشویی و پذیرش این سطح از کنار هم بودن، به نفع هیچ یک از زوجین نیست.
به گفته وی یکی از اصلی ترین روش های قوت بخشیدن به زندگی مشترک، "وارد آوردن بار و فشار عاطفی کمتر به همسر" محسوب می شود.
باید بدانیم که ارتباط با دوستان و خانواده می تواند نیازهای عاطفی طرفین را تا اندازه زیادی برطرف کند و به زندگی مشترک دلگرم تر کند.
او اضافه می کند که شادترین همسران همان هایی هستند که می توانند علاقه و حمایت را ورای زندگی مشترک خود نیز دریافت کنند و این منابع ثانویه، اعضای خانواده و دوستان خواهند بود.
کسانی که همسر خود را از رابطه با اعضای خانواده و دوستان منع می کنند، در واقع در حال کندن چاه عاطفی برای زندگی خود هستند.

ماده 5) انتظار نداشته باشید که همسرتان شما را شاد کند

محققان ثابت کرده اند که خوشحالی و شادمانی افراد در نهایت به سطح طبیعی و پایه آنها باز خواهد گشت، حتی پس از رویدادهای بسیار مثبت و خوشایند مانند جشن عروسی! در واقع احساس شادی و رضایت از زندگی در فکر و قلب هر شخص نهفته است و نمی توان انتظار داشت که طرف مقابل در یک رابطه عاطفی آن را برای ما مهیا سازد. این توقعی خلاف واقع و غیر منصفانه است.

به بیان دیگر، حتی رویدادهای بزرگ مانند ازدواج و  تولد نوزاد، دوره ای کوتاه مدت از خوشحالی را به زوجین تزریق خواهند کرد و با فروکش کردن اشتیاق اولیه، فرد به سطح پایه شادی خود باز می گردد یعنی همه چیز عادی می شود. برای مثال اگر نمره کلی شادمانی شما در زندگی 4 از 10 است، یک رویداد مثبت می تواند تنها برای مدتی آن را به اعداد بالاتر (مثلاً 7) برساند و بعد از مدتی به همان عدد 4 بر می گردید.

پس این که فکر کنید همسرتان می تواند سطح شادی تان را همیشه بالا نگه دارد، انتظاری علمی و عملی نیست. اگر این انتظار را داشته باشید، چون برآورده نمی شود، دچار ناامیدی خواهید شد. البته اگر زندگی عاشقانه ای داشته باشید، در گذر زمان نمره کلی شادمانی و سطح پایه آن، می تواند آرام آرام ارتقا یابد و صد البته به خاطر دلایل ژنتیکی، سطح پایه شادی آدم ها عدد حداکثری خود را دارد.

ماده 6) رابطه جنسی زندگی مشترک خود را تقویت کنید

با گذشت زمان و طی فراز و نشیب های زندگی مشترک، میل طرفین برای برقراری "رابطه جنسی با کیفیت" کاهش می یابد. با این حال باید توجه داشت که رابطه جنسی جزو اساسی و بسیار مهمی در حفظ سلامت زندگی زناشویی است.
تارا پارکر در بخشی از کتاب خود به اهمیت این موضوع اشاره کرده است: رابطه جنسی منظم می تواند خلق همسران را تا حد زیادی بهبود بخشد، او را صبورتر سازد، خشم و عصبانیت را مدیریت کند و در نهایت تجربه ای بهتر از زندگی مشترک را رقم بزند.

ماده 7) هیجان آفرینی کنید

به این جمله دقت کنید: همسران بیش از آن که نیازمند رویدادهای خوشایند باشند، به قرارگیری در موقعیت های هیجان انگیز نیاز دارند.
در واقع آنها باید فعالیت هایی را در کنار یکدیگر انجام دهند که شور و اشتیاق عشق دوران آشنایی را زنده کند. در کتاب "FOR BETTER "تارا پارکر" یک بررسی جالب انجام شده است. از یک سری همسران خواست شد که در آزمونی برای سنجش کیفیت زندگی مشترک خود شرکت کنند. آنهایی که قرارهای شبانه هیجان انگیز با یکدیگر داشتند (مانند امتحان رستوران های خوب شهر، رفتن به سینما، شهربازی و فعالیت های مشابه دیگر)، سطح رضایت بالاتری از ازدواج را نشان دادند. با انجام فعالیت های جدید می توان به طرز شگفت انگیزی سلامت و کیفیت یک رابطه عاطفی را احیا کرد. برای مثال به کوهنوردی بروید، دوچرخه سواری کنید، یا جایی جدید را برای مسافرت انتخاب کنید یا روش های جدیدی برای اعمال زناشویی در بستر امتحان کنید.

لیستی متشکل از موارد مورد علاقه خود و همسرتان تهیه کرده و سعی کنید که آنها را به مرور زمان محقق سازید. دوری از عادت های یکنواخت و تکراری قدیمی، کلیدی است که می تواند به هر رابطه ای جانی دوباره ببخشد و کیفیت در کنار هم بودن زوجین را افزایش دهد. علاوه بر این، کسب تجربه های جدید و هیجان انگیز سطح صمیمیت همسران را نیز بالاتر می برد و به کیفیت زندگی می انجامد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (83 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (74 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (72 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (33 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (29 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (26 نظر) ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (23 نظر) امیر جعفری، همسر همای پایتخت: همه دارو ندارم از خونه گرفته تا ماشین به اسم ریماست... (21 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (21 نظر) خلاقیت خنده دار دانش آموز تنبل در پاسخ به سوال ریاضی حماسه ساز شد+عکس/حیف انیشتین این نخبه رو ندید مرد (22 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (20 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (19 نظر)
دیگران می‌خوانند   
نگاهی به خانه و زندگی ساده و بدون تجملات حاج آقا قرائتی در پایتخت/ منزلی که حتی از راه آهن تهران پایین تر است!+عکس خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری مرگ خبرساز کهنسال‌ترین معلم ایران در مهاباد/ او در سال 1356 بازنشست شد+عکس عجیب ترین مدل پارک کردن ماشین با روش های خلاقانه و هوش پران/ مغز آدم سوت میکشه+عکس ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس رونمایی از همسران مجریان معروف و محبوب تلویزیونی/ از رامبد جوان تا پدرام کریمی و ...+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد تصاویری جالب از بازدید یهودیان اسرائیل از موشک ایرانی / مواجهه جالب اسرائیلی ها با دست نوشته یا حیدر کرار ... نگاهی به حیاط باصفا و دلباز خانه زیبای مهدی قائدی در ایران/ خونه نگو باغ بگو+عکس رونمایی رضا گلزار از مادر جوان و کم سن و سالش/ چه خانم ایرانی باکلاس و اصیلی+عکس هدف BBC از مطرح کردن دوباره ماجرای نیکا شاکرمی چه بود؟ حضور دختران ابراهیم رئیسی در یک همایش بین المللی+عکس شباهت بی حد و انداره پردیس پورعابدینی به خواهر باکلاس و بزرگتر از خودش/ مگه داریم این همه شباهت؟+عکس از زنده پیدا شدن یسنا تا قاری قرآن کشف حجاب کرده در حواشی داغ امروز جمعه 14 اردیبهشت 1403 تیکه انداختن خنده دار به بهرام افشاری، بهتاش پایتخت/ داداش تو با این رشدت سال بعد نارگیل میدی!+ویدیو نگاهی به مراسم ازدواج لاکچری و باشکوه یک مرد 86 ساله با اولین عشق زندگی‌اش/ بعد از 60 سال چه بریز و بپاشی کرده براش+ویدیو مازندرانی حرف زدن شهاب حسینی در حضور نقی و ارسطوی پایتخت+ویدیو/ محسن تنابنده: برای نقش شوهر فهیمه گزینه خوبی هستی😂 حضور پدربزرگ و دایی مژده لواسانی در برنامه زنده و بوسیدن دست پدربزرگ توسط خانم مجری +ویدیو/ خدا برا هم حفظتون کنه نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس تیپ خاص و جذاب رضا عطاران، رامین سریال متهم گریخت بعد از دو دهه، مُد روز شد!+عکس نگاهی به خونه زندگی زیبا و شیک سارا صوفیانی و همسرش قبل از مهاجرت/ چیدمان آنتیک و منحصر به فرد منزلشون رو ببینید!+عکس قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... تاثیر لبنیات در لاغری و چربی سوزی بهترین راهکارها برای از بین بردن کبد چرب جشن تولد ساده و بدون تجملات 61 سالگی احمدی نژاد در خانه ساده و بدون زرق و برقش+عکس سرطان دهانه رحم: همه چیزهایی که باید بدانید دمنوش آرامبخش فوری جشن تولد ساده و بدون تجملات 71 سالگی حسن روحانی در هواپیما/ سورپرایز رئیس جمهور سابق در آسمان+عکس
تیتر امروز   
خودروهای برقی، تهدیدی برای سلامتی و امنیت سرنشینان دیگر خودروها چالش برای کسایی که ادعای تیزبینی دارند! / مورچه رو پیدا کن در این معمای تصویری 5 تفاوت را در کمتر از 10 ثانیه پیدا کنید (تصاویر) لیختن اشتاین، کشوری که می‌توانید آن را اجاره کنید! (ویدئو) دانشجویان مونیخ با سرسره به کلاس درس می‌روند! (تصاویر) میو میو تا مدرک دکترا! گربه‌ای که دانشجوی دانشگاه آمریکا شد (ویدئو) کارهایی که دانشجوها زمان امتحانات عهد میبندن انجام ندن اما انجام میدن 😂 (تصویر) فرشته‌ای در لباس معلم! / فداکاری معلمی که دانش‌آموز سرطانی‌اش را در بیمارستان درس می‌دهد (ویدئو) یادی از عمو زنجیرباف، معلم نمونه بچه‌های دهه شصت، سیدحسن نیرزاده نوری ناگفته هایی از سبک زندگی شخصی استاد و معلم بزرگ ایرانی از زبان فرزندشان/ دلیل همکاری شهید مطهری با مجله زن روز در زمان شاه چه بود؟+عکس تداوم بارش‌ها در بیشتر استان‌ها/ورود سامانه بارشی جدید به کشور از دوشنبه انگیزه دانشجویان از تداوم اعتراضات؛ در کوی دانشگاه‌های آمریکا چه می‌گذرد؟ کشف حیرت انگیز نیمه گمشده یک مجسمه افسانه‌ای در مصر بعد از 96 سال/ نتایج و مطالعات جدید بررسی رامسس دوم+عکس دستور رئیسی برای برخورد قاطع با متخلفین در محیط زیست مقاومت اسلامی عراق برای اولین بار تل آویو را هدف قرار داد
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...