ساعدنیوز
ساعدنیوز

غذاهای مفید و مضر برای زنان در ماه اول بارداری

  چهارشنبه، 25 اردیبهشت 1398   زمان مطالعه 5 دقیقه
غذاهای مفید و مضر برای زنان در ماه اول بارداری
ماه اول بارداری زمانی است که تغییرات زیادی در بدن شما رخ میدهد. تغییرات هورمونی میتواند تغییرات خلقی، خستگی و بیماری صبحگاهی را ایجاد کند. خوردن غذای سالم، داشتن وعده های غذایی کم در فواصل منظم، کم آب نماندن بدن، انجام ورزش متوسط همگی میتواند رشد جنین را تضمین کند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز و به نقل از نی نی سایت، در دوران بارداری تغذیه و رژیم غذایی در رشد و سلامت جنین نقش حیاتی دارد. زنان باردار از همان ماه اول بارداری باید ویتامینهای مهم را به صورت روزانه دریافت کنند. ویتامینهایی مانند اسید فولیک حتی سه ماه پیش از بارداری باید مصرف شود. بهتر است بدانید تغذیه ماه اول بارداری اهمیت بسیار زیادی در سلامت جنین در حال رشد دارد. در ادامه در مورد خوراکیهایی که باید در طول ماه اول مصرف شود و خوراکیهای ممنوعه ماه اول بارداری بیشتر میخوانید.

خوراکیهای مهم در ماه اول بارداری

تا زمانی که تست بارداری مثبت را بگیرید حدود دو هفته و نیم از بارداریتان گذشته است. بنابراین اگر قصد بارداری داشتید باید مدتها پیش از بارداری از خوردن هله هوله، مصرف سیگار و الکل و داروهای گوناگون اجتناب می‌کردید. رژیم غذایی اولین ماه بارداری باید جدولی از خوراکی‌های شامل میوه و سبزی باشد. در ادامه مواد غذایی مهم در ماه اول و همچنین سه ماهه اول بارداری را میخوانید:

1.مصرف لبنیات در ماه اول بارداری

محصولات لبنی منبع خوبی از کلسیم، ویتامین D، پروتئین، چربی‌های مفید و فولیک اسید است. از جمله محصولات لبنی که در ماه اول بارداری می‌توانید مصرف کنید ماست، شیر و پنیر است.

2.خوراکیهای سرشار از فولات

فولات یا فولیک اسید برای رشد لوله عصبی جنین که موجب رشد مغز و طناب نخاعی نیز میشود، بسیار حیاتی است. وجود غذاهای غنی از فولات در رژیم غذایی حتی استفاده از مکمل اسید فولیک در طول ماه اول بارداری بسیار مهم است. سبزیهایی با برگ تیره مانند اسفناج، کلم، مارچوبه، مرکبات، لوبیا، نخود، عدس، آووکادو و بامیه از جمله خوراکیهایی هستند که در آنها اسید فولیک وجود دارد.

3.مصرف دانه غلات در ماه اول بارداری

غلات منبع سالم کربوهیدرات‌ها، فیبر، ویتامین ب کمپلکس و مواد معدنی مانند آهن، منیزیوم، سلنیوم هستند. این مواد برای رشد سالم جنین بسیار ضروری است. از جمله نمونه‌هایی از دانه‌های غلات می‌توان به جو، برنج قهوه‌ای، گندم سیاه، بلغور، ماکارونی و جودوسر اشاره کرد.

4.تخم مرغ و دیگر ماکیان

تخم مرغ منبع خوبی از پروتئین‌ها و ویتامین‌هایی از جمله E، D، B12، B6، B5، B2، A، K و مواد معدنی مانند فسفر، سلنیوم، کلسیم و روی است. ماکیان نیز منبع عالی پروتئین به حساب می‌آیند. مصرف تخم مرغ و همچنین گوشت ماکیان در ماه اول بارداری میتواند رشد سالم جنین را تضمین کند.

5.میوه‌های مهم در ماه اول بارداری

میوه‌هایی از قبیل خربزه، آووکادو، انار، موز، پرتقال، لیمو شیرین، توت فرنگی و سیب حاوی ویتامین ها، مواد معدنی و آنتی اکسیدانهای لازم برای رشد جنین هستند.

6.سبزیجات

خوردن مقدار زیادی سبزیجات رنگارنگ میتواند طیف وسیعی از مواد مغذی را در همان ماه اول بارداری به جنین شما برساند. نمونه‌هایی از جمله بروکلی، کلم، اسفناج، هویج، کدو تنبل، سیب زمینی شیرین، گوجه فرنگی، فلفل، ذرت، خرمالو، بادمجان و کلم می‌توانند نیاز شما به سبزیجات را برطرف کنند.

7.دانه‌ها و آجیل

منبع عالی چربی‌های سالم، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها، مواد معدنی، فلاونوئیدها و فیبرهای رژیم دانه‌ها و آجیل‌ها هستند. یادتان نرود که در ماه اول بارداری و کل دوران بارداری به طور مرتب از این خوراکی استفاده کنید.

8.ماهی

ماهی بهترین نمونه از پروتئین کم چرب با کیفیت بالاست. ماهی همچنین منبع بسیار خوبی از اسیدهای چرب امگا3، ویتامین D، B2 و E و مواد معدنی ضروری مانند پتاسیم، کلسیم، روی، ید، منیزیوم و فسفر است.

9. گوشت

گوشت ویتامین B فراوان، پروتئین، روی و آهن دارد و از این لحاظ در ماه اول بارداری مصرف آن در رژیم غذایی برای شما و جنین درون شکمتان بسیار مفید باشد. با وجود این بهتر است از مصرف گوشت خام جدا خودداری کنید.

 

غذاهای ممنوعه در ماه اول بارداری

غذاهایی وجود دارند که باید در دوران بارداری از مصرف آنها خودداری شود زیرا ممکن است سبب آسیب به نوزاد در حال رشد شود. در این ماه از خوردن خوراکی‌های زیر خودداری کنید:

1.پنیر نرم

پنیرهای نرم که از شیر غیرپاستوریزه ساخته میشوند ممکن است حاوی باکتریهایی باشند که میتوانند باعث مسمومیت غذایی شوند. از این رو بهتر است از خوردن آنها در بارداری خودداری کنید.

2.آناناس

آناناس حاوی ماده‌ای به نام برملائین است که میتواند رحم را تسکین دهد. اتساع و تسکین رحم در بارداری میتواند منجر به سقط جنین یا زایمان زودرس شود. بنابراین بهتر است در بارداری از خوردن این میوه خوشمزه خودداری کنید.

2. خوراکیهای فرآوری شده

مواد غذایی بسته بندی و فرآوری شده مانند آب میوه‌ها، غذاهای آماده برای مایکروویو، کیک، بیسکویت، شیر تغلیظ شده و ... حاوی مواد افزودنی، نگهدارنده ها و سطوح بالای قند و سدیم هستند که برای جنین شما مناسب نیست.

3.غذاهای دریایی

برخی غذاهای دریایی حاوی مقادیر بالایی از جیوه هستند که با آسیب مغزی جنین و تاخیر رشد همراه است. از این رو در دوران بارداری باید از خوردن غذاهای دریایی حاوی جیوه خودداری کرد و به جای آن ماهی شیرین مصرف کرد.

4.پاپایا

پاپایا حاوی لاتکس است که میتواند موجب انقباضات رحم شده و زایمان زودرس سقط جنین شود. به همین دلیل مصرف آن در ماه اول بارداری و همچنین طول دوران بارداری توصیه نمیشود.

5.گوشت خام یا نیمه پخته

گوشت خام میتواند با باکتریهایی مانند سالمونلا و لیستریا آلوده شود و بیماریهای جدی برای جنین ایجاد کند. حتی یک تکه گوشت گاو کوچک هم میتواند مادر و جنین را آلوده کند.

6.هله هوله

مصرف بیش از حد هله هوله میتواند مشکلات روانی مانند افسردگی، اضطراب، اختلال بیش فعالی را در جنین ایجاد کند. مطالعات نشان داده است که این نوع مواد غذایی در دوران بارداری موجب چاقی کودک بعد از تولد میشود.

7.کافئین

مصرف کافئین در ماههای اول بارداری ممکن است بر سیستم عصبی جنین اثر بگذارد و اگر بیش از حد مصرف شود باعث بی خوابی، تحریک پذیری و نگرانی و اضطراب میشود. کافئین همچنین باعث افزایش خطر سقط جنین میشود.

8.غذاهای شکردار

یک خانم باردار نیاز به 300 کالری اضافه برای رشد جنین درون شکمش دارد. مصرف بیش از حد بسیاری از مواد مغذی مانند شیرینی باعث افزایش وزن و دیابت بارداری میشود.

 

نکات مهم رژیم غذایی ماه اول بارداری

در ماه اول بارداری در برنامه رژیم غذایی خود نکات زیر را در نظر داشته باشید:

ویتامینهای مهم از جمله اسید فولیک را مصرف کنید.

قبل از شروع هر نوع رژیم غذایی سخت با پزشک صحبت کنید زیرا مصرف کم غذا میتواند بر رشد جنین اثر بگذارد.

تکنیکهای آرام بخش استفاده کنید. خوردن غذاهای سالم در آرامش بسیار مهم است.

در رژیم غذایی خود میوه و سبزیجات را حتما بگنجانید.

به اندازه کافی آب بنوشید.

ماه اول بارداری زمانی است که تغییرات زیادی در بدن شما رخ میدهد. تغییرات هورمونی میتواند تغییرات خلقی، خستگی و بیماری صبحگاهی را ایجاد کند. خوردن غذای سالم، داشتن وعده های غذایی کم در فواصل منظم، کم آب نماندن بدن، انجام ورزش متوسط همگی میتواند رشد جنین را تضمین کند.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
چهره دلنشین و معصومانه رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ رهبری اینجا 12 ساله بودند و معمم (406 نظر) قامت رعنای رهبر انقلاب در لباس خادمی شاه خراسان+عکس /حقا که تو از سلاله ی فاطمه ای... با خنده خود به درد ما خاتمه ای (119 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای عرض تسلیت به همسایه حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس! (56 نظر) پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! (53 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینس ثبت کرد+ عکس (39 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (27 نظر) عرص ارادت احساسی روحانی، هاشمی و احمدی نژاد به رهبر معظم انقلاب در عیادت از ایشان در بیمارستان+عکس/ صف کشیدن روسای جمهور برای احوالپرسی با حضرت آقا (16 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز یک نانوای ارومیه‌ای برای کمک به همشهری ها/ باریکلا به این شعور و درک بالا+عکس (15 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (14 نظر) بوی بد واژن: علل، درمان‌های خانگی و روش‌های پیشگیری (13 نظر) تذکر جدی رهبر معظم انقلاب به یک مادر تُرک زبان+ویدیو/ توی خونه با بچه هاتون ترکی صحبت کنین فارسی رو در مدرسه یاد میگیرن (13 نظر) رونمایی از 8 مادرشوهر مهربون غزل بدیعی، همسر داغ دیده رضا داوودنژاد/ خدا حفظشون کنه (13 نظر) تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه (12 نظر) رونمایی از مادربزرگ زیبای هانده ارچل بازیگر سریال مست عشق؛ وقتی خوشگلی رو از مامان بزرگت به ارث میبری/ خدا شانس بده والا😅 (12 نظر) نگاهی به کیک تولد 1 سالگی و 4طبقه آروکو پسر سپهر حیدری و آرام خانوم/ کیک نیست کاخه برا خودش+ عکس (12 نظر)
دیگران می‌خوانند   
تغییرات چهره یانگ می‌گیونگ بازیگر 62 ساله نقش بانو هن استاد یانگوم در سریال جواهری در قصر+ عکس رونمایی از کیک خاص و بی نظیر مرتضی پورعلی گنجی برای تولدش در رستوران شیک و باکلاس+ عکس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره بازیگر سریال خانه به دوش بعد از سالها / عکس غلامحسین لطفی باجناق آقا ماشالله همه را شوکه کرد رونمایی از چهره نچرال زهره سریال فاصله ها در دنیای واقعی+ عکس کشف صدها مومیایی و تابوت باستانی در گورستان وسیع مصر+ فیلم شعرخوانی در حضور آیت الله خامنه ای و واکنش ایشان به نوای زیبا+فیلم ویدئویی به خاطره انگیز از جلسه انتخاب آیت الله خامنه ای به رهبری/ تواضع مثال زدنی رهبر انقلاب + فیلم (فیلم) خاطره جالب روحانی معروف از آوازخوانی در حضور رهبر معظم انقلاب و آیت الله جوادی آملی / آقا فرمودند آوازشو بیشتر کن ... (فیلم) اجاری آهنگ بهار دلکش استاد شجریان توسط حاج آقا قاسمیان، داور برنامه محفل روی آنتن زنده / انصافا ببین چه صدایی داره ... (عکس) رونمایی از پسر خوش تیپ و خوش خنده مجری برنامه محفل، رسالت بوذری / چه کلاه خاصی هم داره آقای مجری! خلاقیت منحصربفرد اداره ای دولتی در اهواز با قرار دادن تخته ای چوبی دم در ورودی برای چسباندن آدامس ارباب رجوع!+عکس/ استفاده 100 درصدی از مغز یعنی این👌 فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 تغییر چهره باورنکردنی آقا اصلان سریال خانه به دوش بعد از 20 سال/ گرد پیری بر صورت بازیگر خوشتیپ تلویزیون+عکس مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران صرافی بایننس به روسیه بازگشته است، اما در قالبی جدید! 6 علت مهم کم شدن فشار آب در شیر اهرمی + روش تعمیر فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 خلاقیت منحصربفرد یک خیاط با تبدیل پیراهن پاره همسرش به روبالشتی حماسه آفرید+عکس/به این میگن زن زندگی... سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار خونه زندگی شاهانه و دوبلکس پوریا پورسرخ، بازیگر سریال کیمیا/ ماشالا اینجا کاخه یا خونه؟😳😍+ویدئو فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس ابتکار جالب خنده دار شهرداری تهران در نصب بنر با نوشته ای دو پهلو برای جهان پهلوان تختی حماسه آفرید+عکس/ماشاءالله خلاقیت! فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 استوری خوشگل همسر پیمان قاسم خانی برای الناز حبیبی+عکس تبریک برادر عروس رهبر معظم انقلاب بابت تولد سومین فرزندِ پسرِ رهبری+عکس/ ماشالا خدا حفظش کنه خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس وقتی که همایون شجریان با یک آهنگ بی‌نظیر ایرانی آبروی شهاب حسینی را خرید+ویدیو حیرت داوران صداتو از اجرای بی نظیر قاری قرآن در برنامه/ اشک تو چشمان داوران جمع شد!+ویدئو ماجرای سیلی خوردن بازیگر زن از سام درخشانی+ عکس (ویدئو)سکانسی جالب از پشت صحنه سریال در حاشیه/رضویان میگه زخم رو عین جوراب کوک بزن😂 ماشین شاسی بلند و گرانقیمت حامد سلطانی که جان همسر جوان و پسر نازش رو گرفت +عکس/ لعنت به تصادف رونمایی جواد عزتی از عکس کودکی لیلا حاتمی با چهره دلنشین و چادر گلدار/ زیرخاکی واقعی از سوپراستار سینمای ایران! بازیگر زن مشهور و نماز اول وقت + عکس گریه های بی امان ستاره سادات قطبی بعد از شنیدن یک خبر یهویی در ایوان باصفای خانه‌اش/ مُشتلق بده...+ویدیو ترفند های جادویی برای دور کردن پشه‌ از خانه پذیرایی مفصل و تمام و کمال از بازیگران با میوه های تابستانی و انواع شیرینی در منزل داود رشیدی در مراسم یادبود این هنرمند محبوب +عکس/ چه خونه زندگی دلبازی، چه گلهای زیبایی 10 ترفند زیبایی قدیمی که هنوز هم معجزه می‌کنند
تیتر امروز   
فال شمع دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 مسیر بی‌بازگشت به ریگ جن ملقب به مثلث برمودای ایران فال روزانه امروز دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روزدوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 سناریوی خودکشی قتل از آب درآمد/ همدستی خیانت‌آمیز زن جوان با مرد همکار فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 17 اردیبهشت 1403+فیلم قتل هولناک زن جوان به دست پسرش/ حمله قاتل با اسید به پلیس فال انبیاء روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت ماه 1403 فال ابجد روزانه دوشنبه 17 اردیبهشت 1403 خودکشی دانشجوی اردبیلی کارشناسی ارشد در کوی دانشگاه تهران+عکس کشف شگفت انگیز ساعت طلای ثروتمندترین مسافر تایتانیک/ فروش یادگاری تاجر جوان با قیمت رکوردشکن و هوش پران+عکس پایان تلخ جستجو برای یافتن نوجوان 16 ساله در ارتفاعات قمصر پذیرایی منحصربفرد رهبر معظم انقلاب از مهمانان؛ چای، شیرینی نارگیلی و یک پارچ آب به جای آب معدنی! غذاهای ابتکاری و بامزه حاج قاسم سلیمانی به روایت دخترش/ اضافه کردن کاکائو و شکر به تخم مرغ تا علاقه زیاد به زیره به دلیل اهل کرمان بودن سردار نحوه محاسبه حقوق و دستمزد کارگران تامین اجتماعی در سال 1403
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...