قیافه و شکل جنین در سونوگرافی های بارداری

  یکشنبه، 23 آذر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
قیافه و شکل جنین در سونوگرافی های بارداری
بعد از هفتۀ ۲۸ بارداری یک سونوگرافی برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او به نسبت سن جنین انجام می‌شود. طول استخوان‌های دور سر، ران و دور شکم وزن جنین را تخمین می‌زنند و آن را به نسبت وزن مناسب برای هفتۀ بارداری مقایسه می‌کنند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، برای کنترل روند بارداری و رشد جنین، همچنین غربالگری نقص های مادرزادی جنین، بهتر است مادر باردار در طول بارداری چند بار سونوگرافی انجام دهد. این سونوگرافی های معمول در طول بارداری شامل موارد زیر است:

تشخیص ساک حاملگی: اولین سونوگرافی در دوران بارداری با هدف تشخیص ساک حاملگی و بررسی احتمال حاملگی خارج از رحم یا حاملگی مولار انجام می شود. این سونوگرافی در اوایل بارداری و معمولاً دو یا سه هفته بعد از عقب افتادن عادت ماهانه انجام می شود. پزشک در این سونوگرافی، وضعیت شکل گیری ساک حاملگی، جنین و همچنین وجود ضربان قلب جنین را بررسی می کند.

سونوگرافی nt: این سونوگرافی معمولاً طی هفته ها ی ۱۱ تا ۱۳ بارداری و به عنوان بخشی از غربالگری های سه ماهۀ اول انجام می شود. در سونوگرافی nt، میزان مایع پشت گردن جنین و ضخامت آن بررسی می شود. نتیجۀ این سونوگرافی، احتمال ابتلا به اختلالات کروموزومی مانند سندرم داون و تریزومی ۱۸ را تعیین می کند.

سونوگرافی آنومالی: سونوگرافی آنومالی معمولاً در سه ماهۀ دوم بارداری و بین هفته های ۱۶ تا ۱۸ تجویز می شود. در این سونوگرافی جنین برای یافتن هر نوع نقص ساختاری و مشکلات رشد، به دقت بررسی می شود. متخصص سونوگرافی، اجزای بدن جنین را برای وجود هر نوع مشکل احتمالی در قلب، شکم، ستون فقرات، صورت و سایر بخش ها بررسی می کند. همچنین وضعیت جفت و محل قرارگیری آن و بند ناف مورد بررسی قرار می گیرد و امکان تعیین جنسیت جنین نیز امکان پذیر است.

آخرین سونوگرافی: بعد از هفتۀ ۲۸ بارداری یک سونوگرافی دیگر برای بررسی میزان رشد جنین و وزن او به نسبت سن جنین انجام می شود. طول استخوان های دور سر، ران و دور شکم وزن جنین را تخمین می زنند و آن را به نسبت وزن مناسب برای هفتۀ بارداری مقایسه می کنند.

عکس سونوگرافی های بارداری

در بعضی موارد والدین انتظار دارند که وقتی به بخش سونوگرافی وارد می شوند یک تصویر کامل از کودکشان ببینند و آنچه که در مانیتور دیده می شود موجب ناراحتی آنها می شود. این به این دلیل است که بعضی از تصاویر ممکن است از زوایایی باشند که والدین انتظارش را نداشته اند. اما در اولین سونوگرافی چه چیزهایی دیده می شوند؟

– پنجه خرچنگ

فارغ از اینکه آیا ما غذاهای دریایی را دوست داریم یا خیر اکثر ما حداقل یک بار در طول زندگی خود خرچنگ و یا لااقل عکس آن را دیده ایم. بنابراین می دانید که پنجه یک خرچنگ چگونه است، چیزی که مشابه آن در تصویر سونوگرافی اول دیده می شود. البته این تصویر خرچنگی که مادر خورده نیست، بلکه در واقع تصویر جنین در سه ماهگی است!

– کلاه ایمنی

برای هر والدینی ایمنی فرزندانشان از اهمیت زیادی برخوردار است و دیر یا زود می خواهند عادت های امن را به فرزندان خود آموزش دهند. شاید عبارت “یادگیری از رحم مادر” در این مورد مصداق داشته باشد، زیرا از دید برخی این عکس سونوگرافی شبیه کلاه خود است!

– پری دریایی کوچک

به جز افسانه ها گاهی اوقات پری دریایی می تواند در مکان های غیر منتظره ای مانند رحم و در عکس سونوگرافی هم ظاهر شود. درست مثل این جنین در هفته بیستم بارداری که به نظر می رسد مثل یک پری دریایی کوچک است و باله و دم دارد، اینطور نیست؟

– زیبای خفته

خواباندن یک نوزاد تازه متولد شده یکی از بزرگترین وظایف والدین است. اما این جنین در هفته دوازدهم بارداری به نظر می رسد بدون دردسر در یک خواب آرام است و می توان گفت مادرش یک زن خوش شانس است!

– فرشته یا شیطان؟

این تصویر ممکن است برای والدینی که در حال رفتن به اتاق سونوگرافی هستند یک وضعیت خنده دار باشد! زیرا آنها انتظار دیدن یک فرشته را دارند، اما این تصویر بیشتر به یک شبح شبیه است!

– سیاره

آیا این تصویر مشتری است؟ زحل؟ یا شاید هم پلوتوی دوردست؟ اما نه، این تصویری از اشعه ایکس اولتراسوند برادران دوقلو در رحم است که در سه ماهگی اول آنان اخذ شده است و تصویر سیاره ای که حول محور خود می چرخد، نیست!

– عینک دید در شب

حداقل چند ماه پس از تولد است که برای این نوزادان رشد شخصیت تازه آغاز می شود و خیلی مانده تا عینک بزند! با این حال، این عینک دید در شب نشان می دهد که این یکی کمی جلوتر از زمان خود است!

– فضانورد در فضا

شما ممکن است شنیده باشید که زوجها پس از تولد فرزندشان از خوشحالی در پوست خود نگنجیده و انگار در فضا هستند، اما در این عکس خود کودک هم در فضاست!

ما مطمئن هستیم که این تصاویر حیرت انگیز باعث شده است که دید شما نسبت به عکس سونوگرافی تغییر کند. اما شبیه هر چه هست، در هر صورت سرگرم کننده هستند!


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (164 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (92 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (82 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (72 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (61 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (46 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (38 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...