معرفی کشور غنا

  سه شنبه، 20 مهر 1400   زمان مطالعه 13 دقیقه
معرفی کشور غنا
غنا کشوری بسیار زیبا و تماشایی در غرب قاره‌ی آفریقا است. فرهنگ مردم این سرزمین، طبیعت بکر و منحصربه‌فردش، زیرساخت‌های گردشگری و جاذبه‌های تحسین‌برانگیز تاریخی و طبیعی‌اش، توانسته است تا به امروز جمع زیادی از علاقه‌مندان به سفر و دوست‌داران ماجراجویی را وادار به حضور در خاک خود سازد.

غَنا یا گانا (به انگلیسی: Ghana) (تلفظ: i /ˈɡɑːnə/ ) با نام رسمی جمهوری غنا (Republic of Ghana) کشوری در غرب قاره آفریقا است. غنا از شمال با بورکینافاسو و از خاور با توگو و از باختر با ساحل عاج همسایه است و از سوی جنوب به اقیانوس اطلس پیوند می خورد.آکرا پایتخت این کشور است. واحد پول این کشور سِدی غنا نام دارد.زبان رسمی غنا انگلیسی است و ۶۷ درصد از مردم به آن تکلم می کنند. جمعیت غنا ۳۱ میلیون نفر است و مردم غنا از اقوام چندی تشکیل شده اند. در حدود نیمی از غنایی ها از قوم آکان، حدود ۱۷ درصد از قوم داگبانی، ۱۴ درصد افه و بقیه از چند قوم دیگر هستند. ۹۸ درصد از مردم غنا سیاه پوست هستند. بیشتر مردم غنا مسیحی و حدود ۱۷ درصد نیز مسلمان هستند.غنا در ششم مارس ۱۹۵۷ از بریتانیا مستقل شد. در آن تاریخ، دو مستعمره بریتانیا یعنی «ساحل طلا» و توگولند که یک سال پیش از آن با هم ادغام شده بودند کشوری به نام غنا را تشکیل دادند. در یکم ژوئیه ۱۹۶۰ نظام جمهوری در غنا رسمیت یافت.نام کشور غنا از کلمه غاته، برگرفته از پادشاهی غنا که در اعصار باستانی در آفریقای غربی وجود داشت، گرفته شده است.

تاریخ کشور غنا

تا پیش از آغاز استعمار به وسیلهٔ اروپائیان، این منطقه در اختیار ممالک مستقل سیاه پوستان بود.ورود پرتغالی ها در سده پانزدهم و نفوذ استعماری آنان و سایر اروپائیان، این ممالک از هم پاشیده شد و توسط آن ها تجارت برده و طلا رونق یافت. غنا در عهد استعمار به ساحل طلا مشهور بود. پس از پرتغالی ها، بریتانیایی ها آغاز به دست اندازی و تأسیس پایگاه های بازرگانی دیگری درغنا نمودند و رفته رفته شهرهائی در پیرامون آن ها ایجاد شد. در سال ۱۸۷۴ میلادی، بریتانیا مستعمره فرمان گذار ساحل طلا را تأسیس کرد و پس از ستیزهای طولانی، پادشاهی آشانتی و سرزمین های شمالی واقع در شمال آشانتی را نیز تحت الحمایه خود اعلام کرد. پس از جنگ جهانی اول، بخشی از توگولند آلمان که به قیمومیت بریتانیا داده شده بود، از لحاظ اداری ضمیمه ساحل طلا گردید.در اواخر دهه پنجم سدهٔ گرایش های استقلال طلبانه مردم ساحل طلا منجر به چند شورش ملی شد. در سال ۱۹۵۱ بریتانیا قانون اساسی تازه ای به این مستعمره اعطا کرد که برطبق آن، نوعی خودمختاری در امور داخلی به این مستعمره داده شد و به دنبال آن اولین انتخابات عمومی برگزار گردید. در این انتخابات قوام نکرومه رهبر حزب ملی خلق به نخست وزیری رسید.در مارس سال ۱۹۵۷ میلادی، ساحل طلا با نام تازه غنا استقلال یافت و از کشورهای همسود بریتانیای بزرگ و دارای حکومت فرمانداری کل گردید. قوام نکرومه در مقام نخست وزیری این کشور باقی ماند.در ماه ژوئیه سال۱۹۶۰ نوع حکومت این کشور به همت قوام نکرومه تبدیل به جمهوری شد و خود نکرومه قدرت را دست گرفت. در سال ۱۹۵۹ غنا با گینه، اتحادیه ممالک مستقل آفریقایی و در سال ۱۹۶۱ با گینه و مالی اتحادیه ممالک آفریقایی را به منظور همکاری کشورهای عضو در زمینه های نظامی، اقتصادی و اشتراک نظر در سیاست خارجی به وجود آورد که عملاً دوامی نیافت.از همان آغاز ریاست جمهوری نکرومه، توطئه ها و دسایسی علیه وی و حکومتش انجام گرفت و بارها به جان وی سؤقصد شد. سرانجام در سال ۱۹۶۶، نظامیان با یک کودتا قدرت را در دست گرفتند و یک شورا به ریاست ژنرال ژوزف آنکرا بر کشور حاکم گشت. در سال ۱۹۶۹، آنکرا مجبور به کناره گیری شد و ژنرال آکواسی آفریقا به قدرت رسید. آفریقا در رأس یک هیئت حاکم سه نفره قرار داشت. این هیئت در سال ۱۹۷۰ منحل گشت و ادواردآکوف آدوی حقوقدان به حکومت رسید، ولی حکومت وی نیز دوامی نیاورده و در سال ۱۹۷۲سرهنگ آچیمپونگ با یک کودتای نظامی قدرت را در دست گرفت. در سال های پس از نکرومه، وضع اقتصادی غنا همواره رو به تنزل بوده و در آخر دهه هشتم سده بیستم به بدترین دوران خود رسیده بود. در سال ۱۹۷۸ ژنرال فردآکوفو بقدرت رسید ولی دولت او نیز سال بعد به وسیله نظامیان دیگری به رهبری جری راولینگز برکنار شد.انتخابات عمومی که در همان سال برگزار شد، پس از چند سال حکومت نظامی، یک غیرنظامی به نام هیلالیمان را بقدرت رساند.در سال ۱۹۸۱ جنگ های قبیله ای در غنا آغاز شد و در آخر همان سال یک کودتای نظامی که بار دیگر به ریاست جری راولینگز صورت گرفت که هیلالیمان را سرنگون کرد.جری رااولینگز اعلام کرد که خود نمی خواهد قدرت را در دست بگیرد. پس از کودتا یک مجمع مقاومت ملی به ریاست راولینگز بر اوضاع حاکم شد. روابط غنا پس از کودتا با غرب رو به تیرگی نهاد و با لیبی گسترش یافت.

جغرافیای کشور غنا

کشور غنا با ۵۳۷، ۲۳۸ کیلومتر مربع وسعت (هفتاد و پنجمین کشور جهان) در نیمکره شمالی (نصف النهار مبدأ از آن می گذرد)، در باختر قاره آفریقا، در کنار اقیانوس اطلس و در همسایگی کشورهای ساحل عاج در غرب، بورکینافاسو در شمال و توگو در شرق واقع شده است.کشور غنا، کشوری نیمه کوهستانی است که نواحی مرتفع آن عمدتاً در نواحی مرکزی و خاوری قرار دارند. جلگه های آن عمدتاً در نواحی جنوبی و پیرامون رود ولتا و شاخه های آن واقع شده اند.از جمله مهم ترین رودهای کشور می توان به ولتا و شاخه های تای سیاه و ولتای سفید اشاره نمود. جنگل ها در آن وسعت زیادی داشته و عمدتاً در نواحی جنوبی واقع شده اند.آب و هوای کشور گرم و مرطوب و پرباران است. بلندترین نقطه کشور غنا، قله آفاجوتوبا ۸۸۵ متر ارتفاع، و رود ولتا (۱۴۳، ۱کیلومتر) طویلترین رود آن است. دریاچه ولتا (۴۶۲/۸کیلومتر مربع) بزرگ ترین دریاچه کشور است.

اقتصاد کشور غنا

از جمله مهم ترین صنایع کشور می توان به ذوب آلومینیوم، تولید کاکائو و فراورده های نارگیلی (روغن نارگیل)، تهیه قهوه، کائوچه، صنایع دستی و استخراجی اشاره نمود.کاکائو (بزرگ ترین تولیدکننده جهانی)، قهوه، نارگیل، توتون، دام و ماهی نیز از جمله مهم ترین محصولات کشاورزی و دامپروری کشور به شمار می آید.سرانه زمین کشاورزی برای هر نفر بیش از ۰٫۸۰ هکتار می باشد. تولید سالیانه گوشت گاو ۰۰۰، ۲۲ تن، گوشت گوسفند ۱۰هزار تن و صید ماهی ۰۰۰، ۳۸۳ تن می باشد. تولید سالانه نیروی الکتریسته نیز معادل ۳/۴ میلیارد کیلووات ساعت است. از جمله مهم ترین معادن کشور غنا نیز می توان به الماس (دومین تولیدکننده جهانی)، طلا (مهم ترین معدن کشور، منگنز، بوکسیت، آهن، بریل، نیکل، گرافیت و کرومیت اشاره نمود.۱۵٫۵٪ نیروی کار کشور در صنایع و معادن، ۵۷٪ در بخش کشاورزی، جنگلداری و ماهیگیری و ۲۷٫۵٪ در بازرگانی و تجارت مشغول به فعالیت می باشند.واحد پول کشور سدی (C) برابر با۱۰۰ پسوا است که هر ۷۵٫۲ واحد آن برابر با یک دلار است.در سال ۲۰۰۷ میزان تولید ناخالص داخلی این کشور بر پایه قدرت خرید برابر ۳۱٬۳۲۹ میلیون دلار بوده است و درآمد سرانه ۱۴۲۵ دلار بوده که ۱۵٪ آن از صنایع و تولیدات و ۴۵٪ از کشاورزی بدست می آید.هزینه های آموزش و پرورش ۲/۴٪ تولید ناخالص ملی بوده است. نرخ سالانه رشد تولید ناخالص ملی نیز ۲٪ است.از جمله مهم ترین محصولات وارداتی غنا می توان به ماشین آلات، وسائط نقلیه، غلات، ابزار برقی، نفت و بافتنی ها اشاره نمود که عمدتاً از کشورهای آلمان (۱۶٪)، آمریکا، ایتالیا و فرانسه (هرکدام ۷٪) وارد می شود. از جمله مهم ترین محصولات صادراتی کشور نیز می توان به کاکائو، کره کاکائو، منگنز، طلا، الماس، آلومینیوم و الوار اشاره نمود که عمدتاً به کشورهای آلمان (۲۱٪)، ایتالیا (۹٪)، آمریکا و فرانسه (۶٪) صادر می شود.

فرهنگ کشور غنا

از نظر دیرینه شناسی اولین شواهد انسانی مربوط به غنا به حدود ۲ هزار سال قبل از میلاد بر می گردد که در تپه های نزدیک فرودگاه کوماسی و در گامباگا در شمال حضور پیدا کرده و در سده دهم به اوج خود رسید. در واقع تمدن از شمال کشور و توسط عرب ها و اسلام به این منطقه عرضه شد و بعد از قرن پانزدهم با کشف سواحل آفریقا توسط پرتقال، هلند و انگلیس تمدن را از جنوب وارد کشور کردند.

جاذبه های گردشگری کشور غنا

غنا به دلیل دارا بودن مناطق طبیعی بسیار دارای دیدنی های طبیعی بسیاری است که قصد داریم شما را با برخی از این مناطق اشنا کند.

پارک ملی کاکوم

پارک ملی کاکوم یکی از جاذبه های گردشگری در کشور غنا است که به دلیل جنگل های بارانی, پوشش گیاهی و جانوری نادری که دارد مشهور شده است.گونه های در معرض انقراضی در این پارک وحود دارند که می توان به فیل های کوتوله, بوقلمون جنکلی و گربه ها اشاره کرد.وجود پل های معلق در این پارک که در ارتفاع ۴۰ متری از سطح زمین قرار گرفته اند و محل عبور عابران پیاده بر فراز این پارک زیبا هستند.این پل های معلق از طناب سیمی, پایه های الومینیومی و تخته های چوبی ساخته شده اند و توسط تورهایی محافظت می شوند اما برای افراد دیگر که نمی توانند در ارتفاع قرار گیرند مسیری در زیر این پل ها تعبیه شده اند.پارک ملی Kakum یک جنگل بارانی گرمسیری متراکم در جنوب غنا است. این جنگل به بیش از 40 گونه از گونه های پستانداران شامل فیل ها جنگلی، بوفالو های جنگلی، مریکت ها و شهروندان می باشد. پرنده پرنده فوق العاده است و همچنین با بیش از 250 گونه مختلف ثبت شده است. با این حال برجستهی هر سفر به کاکوم، قدم زدن روی کوچه کوپه است. معلق 100 فوت / 30 متر از سطح زمین، عبور از چندین پل و بیش از 1150 فوت / 350 متر طول دارد. راهپله، چشم انداز منحصر به فرد گیاهان و جانوران پارک را ارائه می دهد. اطمینان حاصل کنید که یک تور هدایت برای درک بهتر از بسیاری از خواص دارویی گیاهان. یک کابین پایه برای کسانی که میخواهند یک شبه اقامت داشته باشند وجود دارد.

پارک ملی کاکوم

آرامگاه قوام نکرومه

آرامگاه قوام نکرومه در غنا بنا شده است.قوام نکرومه متولد سال ۱۹۰۹ است که رهبریت غنا را در سال های ۱۹۵۱ تا ۱۹۶۶ در دست داشته است.نکرومه کسی بود که استقلال و ازادی را برای مردمان غنا به وجود اورده است.

آرامگاه قوام نکرومه

پارک ملی مول غنا

پارک ملی مول که یک یکی از جاذبه های طبیعی در غنا است دارای پوشش گیاهی فراوان و جانورانی چون فیل است.گردشگران در این پارک می توانند از نزدیک جانوران در این پارک را ببینند چون در این پارک حیوانات بدون هیچ قفس و حفاظی در پارک مول زندگی می کنند.بخش شمال کشور غنا، نسبت به دیگر قسمت های این کشور آفریقایی، کم تر مورد توجه گردشگران واقع شده است. اما در این منطقه از غنا نیز می توان جاذبه ی توریستی جالب و دوست داشتنی را مشاهده کرد که نظر مسافران و گردشگران را جلب خواهد کرد. «پارک ملی مول»، یکی از این دیدنی ها است که می تواند گزینه ی مناسبی برای علاقه مندان به طبیعت گردی درنظر گرفته شود. درواقع این پارک ملی، بزرگ ترین پارک حیات وحش در این کشور است که زیستگاه حیواناتی همچون بوفالو، فیل ها و کرگدن ها است. همچنین در این منطقه از غنا، گونه های نادرو کمیابی از حیوانات وحشی و درنده مانند یوزپلنگ وحشی ، زندگی می کنند.

پارک ملی مول غنا

قلعه ساحل کیپ

قلعه ساحل کیپ فلعه باستانی مربوط به دوران وسطایی است و این قلعه به عنوان یک مرکز تجاری بوده است که سوئدی ها از ان برای تجارت چوب و طلا استفاده می کرده اند همچنین برده ها از مهمترین کالاایی بوده اند که در این قلعه مورد معامله قرار می گرفته اند.بازدیدکنندگان می توانند از بقایای این قلعه و بلوکی که برای حراج بردگان استفاده می شده است و توپ ها و دیگر اشیاء باقی مانده از این قلعه دیدن کننند.ساحل اقیانوس اطلس غنا با قلعه ها و قلعه های قدیمی ساخته شده توسط قدرت های گوناگون اروپایی در قرن 17 بنا شده است. از اینها، Castle Cape Coast یکی از بزرگترین است. این در سال 1653 برای شرکت آفریقایی سوئدی ساخته شده است و در ابتدا به عنوان یک پست تجاری برای صنایع چوب و طلا مورد استفاده قرار گرفت. این هلندی ها و انگلیس ها گسترش یافته و به عنوان یک ایستگاه مهم نگهداری برای بردگان برای آمریکایی ها خدمت کرده اند. Castle Cape Coast در حال حاضر یک موزه پر از اطلاعات در مورد تاریخ غنا، تجارت برده و فرهنگ محلی است. تورها شما را از طریق سیاه چال ها و "درب بدون بازگشت"، که از طریق آن بردگان قلعه یک بار گذشت.

قلعه ساحل کیپ

بوسوا

بوسوا یک روستای تفریحی, ساحلی و ماهیگیری در ناحیه غرب اهانتا در منطقه غربی غنا قرار داردبوسوا بیش از ۵۰۰۰ ساکن دارد و جاده های ان اسفالت برای رسیدن به شهر دارد. در گذشته در بوسوا تعداد زیادی درخت نخل وجود داشته است که بر اثر بیماری نخل که در بوسوا منتشر شد در نخل های بوسوا مردند و امروزه تنها ساحل های ماسه ای طولانی بر جا مانده است.

بوسوا

اسکای بار (Skybar)

نشستن برفراز برج و آسمان خراش مسکونی آکرا که به «اسکای بار»، مشهور است، موقعیتی جالب و تماشایی را فراهم می سازد. با حضور در این برج، می توان چشم اندازی ۳۶۰ درجه از تمامی شهر را مشاهده کرد. همچنین این مکان با طراحی بسیار شیک و مدرن، محلی ویژه و خاص برای امتحان کردن انواع نوشیدنی های بومی، شام لذت بخش و گوش دادن به موسیقی زنده است. تمامی امکانات این مجموعه، در سطح استاندارد و با کیفیتی بالا و عالی ارائه می شود.

اسکای بار

آبشارWli

کشور غنا از مناطق شرقی خود با کشور «توگو» (Togo: جمهوری توگو یکی از کوچک ترین کشورهای واقع در غرب آفریقا)، هم مرز است. این منطقه از غنا دارای آب و هوایی بسیار مطلوب و مطبوع نسبت به دیگر نقاط کشور است که می تواند گزینه ای مناسب و دلچسب برای طبیعت گردی و بهره مندی از هوایی تازه و مفرح، درنظر گرفته شود. با حضور در منطقه ی «Hohoe» می توان به آبشار بسیار زیبای «Wli» که در بین جنگل های استوایی قرار دارد، دسترسی یافت.

آبشارWli 

کوه Afadjato

این آبشار و مناطق پیرامون آن، چشم اندازی خیره کننده و فوق العاده را در محیطی کاملا آرام و عاری از هرگونه سر و صدای شهری، ایجاد کرده است. در کنار این آبشار خارق العاده، کوه زیبای «Afadjat»، نیز با راه دسترسی آسان و زیبا، به یکی از جاذبه های گردشگری طبیعی در شرق غنا تبدیل شده است. همچنین این منطقه از غنا، همچون حیات وحشی امن برای حیوانات و موجودات مختلف است. پروانه های رنگارنگ، پرندگان گوناگون و میمون ها از جمله موجوداتی هستند که در این ناحیه از غنا، زندگی می کنند.

کوه Afadjato

و در پایان...

غنا یکی از درخشانترین جواهرات در تاج غربی آفریقا است که با سواحل حیله گر، شهرهای جهانشمول و ذخایر طبیعت از راه دور پر از حیات وحش عجیب و غریب است. این کشور یک کشور است که در تاریخ زندگی می کند. به طور خاص، قلعه های تجارت استعماری که هنوز در کنار ساحل اقیانوس اطلس ایستاده اند، به عنوان عهدی به رنج هایی که توسط تجارت برده داری در سطح آتلانتیک منتهی می شود. با دیدن خیلی زیاد، دانستن اینکه در آن شروع به کار می تواند دشوار باشد.امیدواریم از خواندن این مطالب لذت ببرید با ساعد نیوز همراه باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
برادر رهبر معظم انقلاب: من چون برای خانه‌ام فرش خریده بودم تا مدت‌ها خجالت می‌کشیدم آقا و برادرزاده‌هایم را دعوت کنم چون خانه رهبری گلیم و موکت است (717 نظر) تذکر جدی علی دایی به آقای کمدین: دفعه آخرت باشد که ادای من را درآوردی! (311 نظر) (فیلم) صحبت های شنیده نشده از شهربانو منصوریان در مورد زندگی گذشته اش / افتخار می‌کنم یه روز نون نداشتم بخورم، برای یه لقمه نون جنگیدم / تو مزرعه کار می‌کردم، خدمتکاری می‌کردم ... (183 نظر) هانیه‌سادات رئیسی: این 100 روزی که از شهادت پدرم گذشت برای ما 100 سال بود+ویدیو/ آه از ته دل دختر رئیس‌جمهور شهید با یاد کردن از پدرش (171 نظر) داریوش ارجمند: من تحت تأثیر دو «علی» هستم؛ علی خامنه‌ای و علی شریعتی (106 نظر) شعرخوانی زیبا و تحسین برانگیز رهبر معظم انقلاب: سعدی اگر عاشقی کنی و جوانی️ عشق محمّد بس است و آل محمّد+ویدیو (95 نظر) آتشبازی جعفر غفارنژاد رقیب مازندرانی هادی چوپان در استیج انتخابی مستر المپیا در هند +فیلم/ غول بابلسری مثل یک شیر داره لرز به تن رقبا می اندازه (93 نظر) رضا عطاران: بچه خیلی دوست دارم اما قبل از ازدواج با همسرم توافق کردیم بچه دار نشویم! (89 نظر) از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس (89 نظر) نگاهی به خانه زهره حمیدی با ظروف مِسی و حس و حال زندگی +عکس/ روحش شاد و مسیرش فرق در نور (79 نظر) خلاقیت زیبای یک جوان غیرایرانی برای نقاشی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی دیوار حیاط/ من عاشق آن رهبر نورانی خویشم+عکس (77 نظر) ژیلا صادقی : هر وقت دلم برای امام رضا(ع) تنگ میشه خود آقا میفهمه و هیچوقت سلام منو بی جواب نگذاشته (67 نظر) مروری بر تصاویر محسن رضائی در دوران جنگ / از حضور در پشت مسلسل تا برنامه ریزی جنگ در سنگر با هاشمی رفسنجانی و پذیرایی با نخود و کشمش (66 نظر) ژیلا صادقی : شهروند آمریکا هستم و شاید به آمریکا برگردم (56 نظر) پریناز ایزدیار : خیلی دوست دارم ازدواج کنم و بچه دار بشم ، هر وقت ازدواج کنم برنامه ریزی میکنم به زندگی شخصیم برسم (55 نظر)
تیتر امروز   
کشف قدیمی ترین گنجینه طلای جهان در گورستان باستانی/ یک گور پر از طلای خالص+عکس
فال ابجد روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 13 شهریور 1403+فیلم
فال روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 13 شهریور 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 13شهریور ماه 1403
فال انبیاء روزانه سه شنبه 13 شهریور 1403
(عکس) بی اطلاعی رضا رشیدپور از منتشر کننده عکس بچگی‌هاش / خبری از رشیدپور که وایرال شد
مهران غفوریان از شغل اصلی پدر مرحومش پرده برداشت/ خسرو غفوریان عضو ساواک بود!+عکس
نیوشا ضیغمی: نمی خواهم بگویم لحظه لحظه زندگی ام پر از عشق و خوبی بوده/ هیچ وقت از مادرشدن نمی ترسم
کشیده شدن پای خواهر پژمان جمشیدی به ماجرای تهدید مادر علی انصاریان جنجالی شد +عکس/ پست معنادار مامک جمشیدی چه معنایی دارد؟
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او
(عکس) بوسه پدرانه سید محمد خاتمی بر گونه دخترش نرگس / نرگس خاتمی عروس کیست؟
(ویدئو) حقایق جالب و دیدنی از طلای شناور نایاب در سطح دریا/ با دیدن این شیء در دریا سریعا آنرا بردارید!
(ویدیو) یادی کنیم از گفتگوی جنجالی مرحوم آزاده نامداری با یک مرد 3 زنه 😱/ شنیدین چی گفت؟ تنها سرگرمیش همینه!
منتخب روز   
(عکس) رونمایی از عروس ترکیه‌ای خاندان احمدی‌نژاد + تصاویری از لباس عروسی ساده او از پوشیدن کفش ایرانی و نشستن در ردیف آخر جلسه انجمن اولیا و مربیان تا سوار شدن به ارزان ترین ماشین ایرانی و عدم استفاده از منبر در تدریس؛ در مروری بر سهم آقازادگی فرزندان رهبر معظم انقلاب+عکس شهاب حسینی: وقتی پدرم فوت کرد دیوانه شدم، دست روی دلم نگذارید که اشکم در میاد رهبر معظم انقلاب: فروهر قبل از انقلاب دوست ما بود، اول انقلاب همکار ما بود و بعد دشمن ما شد، دشمنی بی‌ضرر و بی‌خطر+ویدیو رهبر معظم انقلاب در مواجه با هنرمندی که موی بلند داشت: چقدر این مدل مو به شما میاد+ ویدیو/تحت تاثیر قرار گرفتن با جمله رهبر فرزانه فرود اضطراری در قزوین؛ از کار افتادن موتور هلی کوپتر هاشمی رفسنجانی که پسرش محسن هم همراه او بود هوش ادبی رهبر انقلاب گم شده سایه را به او بازگرداند / پیام ابتهاج به آیت الله خامنه‌ای: حیف است وقت ایشان که صرف این امور جزیی شود مهران رجبی، کمدین معروف: حضورم در بیمارستان موجب خنده رهبر معظم انقلاب شد قرائت فاتحه رهبر انقلاب و مسئولان کشور بر مزار پدرانشان؛ از مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهید رئیسی تا حسن روحانی و خاتمی+عکس رو شدن مشکل الیکا عبدالرزاقی با وسایل همسرش امین زندگانی در برنامه دورهمی / مدیری میگه امین رو با همین میخ کج بپذیر😂 تصویری از غیرت مثال‌زدنی رهبر معظم انقلاب نسبت به زن ایرانی در میان جمعیت+ویدیو/ حایل کردن دستشان برای برخورد نکردن محافظشان با بانوی کرمانشاهی چقدر رهبر معظم انقلاب را می‌شناسیم؟+ویدیو/ دیدن و شنیدن این صحبت‌ها را از دست ندهید