قناری مارمولکی، یک عتیقه زنده که قدیمی ترین قناری جهان است!+عکس

  دوشنبه، 05 شهریور 1403   زمان مطالعه 6 دقیقه
قناری مارمولکی، یک عتیقه زنده که قدیمی ترین قناری جهان است!+عکس
ساعد نیوز: قناری مارمولکی به این دلیل به این اسم نامگذاری شده که الگوی پر‌های آن به فلس‌های یک مارمولک عجیب و غریب تشبیه شده است و ویژگی‌های منحصر به فرد آن تا به امروز بدون تغییر باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعد نیوز به نقل از راز بقا، یکی از جذاب‌ترین و کمیاب‌ترین قناری‌های دنیا، قناری مارمولکی (Lizard Canary) است. به راحتی می‌توان این قناری را با پر‌های خالدار تیره و کلاهک نارنجی تشخیص داد. این تنها عضو از قلمرو پادشاهی قناری است که هنگام پوست اندازی طرح علامت گذاری پر‌های خود را تغییر می‌دهد. این باعث می‌شود که این قناری یک نوع منحصر به فرد قناری باشد.

قناری مارمولکی در اکثر کاتالوگ‌های نمایشی با «گونه متمایز قناری» گروه بندی می‌شود، حتی اگر در درجه اول از نظر ساختار، وضعیت یا سایر ویژگی‌های «گونه» مورد قضاوت قرار نگیرد. ممکن است بر اساس رنگ طبقه بندی شود، رنگ‌های بی‌نظیر این نوع قناری، برای بسیاری از پرورش دهندگان قناری در اولویت قرار داد. در ترکیب این گونه با گونه‌های دیگر، پرورش دهندگان قناری سعی می‌کند روز به روز رنگ‌های شگفت‌اور بیشتری از این قناری کمیاب ایجاد کنند.

قناری مارمولکی مدت‌ها قبل از بسیاری از گونه‌ها به‌عنوان یک نژاد وجود داشته و مطمئناً قبل از تحقق رویای وحشیانه‌ترین قناری‌های رنگی زیست می‌کرده است. این تنها قناری امروزی است که برای طرح‌ها و قرار دادن این طرح‌ها در پر‌ها مورد قضاوت قرار می‌گیرد (گونه لندن منقرض شده است). در بین پرورش دهندگان و همچنین در نمایش باید توجه بیشتری شود که آیا به عنوان یک گونه جداگانه یا صرفا بر اساس رنگ متمایزش طبقه‌بندی می‌شود.

تاریخچه قناری مارمولکی

قناری مارمولکی یا به تعبیر قناری لیزارد یک عتیقه زنده است که سابقه‌ای بیش از سه قرن دارد. ریشه تاریخی این قناری به دوره جورج در بریتانیا (دوره سلطنت جورج اول تا جورج چهارم که بین سال‌های 1714 تا 1830 ادامه داشت) باز می‌گردد و برای الگوی پر‌های آن پرورش داده شده است: طرحی که شامل خطوط تیره پیچیده‌ای است که در پس زمینه طلایی یا نقره‌ای غنی این پرنده قرار گرفته است.

قناری مارمولکی به این دلیل به این اسم نامگذاری شده که الگوی پر‌های آن به فلس‌های یک مارمولک عجیب و غریب تشبیه شده است و ویژگی‌های منحصر به فرد آن تا به امروز بدون تغییر باقی مانده است.

وجود قناری مارمولکی را می‌توان قبل از دهه 1850 جستجو کرد، زمانی که سازمان‌های ویژه‌ای در بریتانیا برای آن تشکیل شد. این پرندگان احتمالاً منشأ گرفته اند و حداقل در میان هوگونو‌های فرانسوی محبوبیت بیشتری داشته اند. این قناری‌ها از فرانسه به انگلستان صادر شدند و حتی پس از بمباران‌های جنگ جهانی دوم نیز پایگاهی مستحکم داشته‌اند. انجمن قناری مارمولکی بریتانیای کبیر و کنفدراسیون گونه‌های قناری در ایالات متحده به طور مداوم پرورش، نمایش و ارتقاء و بهبود این پرندگان جذاب را ترویج می‌کنند.

قناری مارمولکی در واقع یک جهش از قناری سبز است. قناری مارمولکی دارای پرها، پا‌ها و منقار بسیار تیره است. مارمولکی‌ها مانند سایر قناری‌ها به پرندگان سخت و نرم تقسیم می‌شوند. پرندگان سخت‌پر را مارمولک‌های طلایی و به پرندگان نرم‌پر مارمولک نقره‌ای می‌گویند. رنگ زمینی آن‌ها برنز یکنواخت است که هم از پرورش رنگ و هم از تغذیه در جهت ایجاد رنگ تولید می‌شود.

ویژگی‌های قناری مارمولکی

قناری مارمولکی اکنون یکی از محبوبترین نژاد‌های قناری است که سایز ان حدود 5.5 اینچ است و بین 6 تا 12 سال عمر می‌کند. این قناری یک قناری گونه است بدین معنی که بیشتر به خاطر شکل ظاهری‌اش متمایز می‌شود نه به خاطر رنگ‌بندی متمایزش. به لحاظ رنگبندی نیز متفاوت است و به چهار بخش قناری مارمولکی طلایی، نقره‌ای، آبی و قرمز تقسیم می‌شود.

مهمترین ویژگی نمایشی قناری مارمولکی، رنگی بودن است که زنجیره‌ای از نشانه‌های هلالی تیره است که در ردیف‌های موازی از منقار تا نوک دم امتداد می‌یابد. این طرح‌های هلالی به نام «اسپنگل» شناخته می‌شوند. آن‌ها در نوزادان آشکار نیستند، اما پس از پوست اندازی نوزاد آشکار می‌شوند. این مشخصه زمانی که نوک هر پر یک حاشیه خفیف بین هلال و نوک پر را نشان می‌دهد تا پوست اندازی دوباره پرنده ادامه می‌یابد. اگر پرنده‌ای پرریزی داشته باشد، نوک روشن روی پر پرنده ظاهر می‌شود. این تک پر در میان پر‌های تیره دیگر بسیار آشکار است.

این امر یک عیب جدی نیست، اما مطمئناً برای کاهش ارزش نمایشی پرنده در زمان قرار دادن در کنار سایر قناری‌ها کافی است. هنگامی که قناری مارمولکی در سال اول پرریزی می‌کند، نوک‌های سفید روی تمام پر‌های آن ظاهر می‌شود، اما این موضوع ارزش آن را به عنوان یک پرنده نمایشی از بین نمی‌برد، زیرا بیشتر نمایش‌ها کلاس‌هایی برای قناری‌های مارمولکی پیر و جوان دارند.

نشانه‌های هلالی شکل به سمت پایین پرنده از کلاهک (یا از فک پایین در مورد پرنده بدون کلاهک) تا انتهای دم کشیده می‌شوند. لبه‌های هر پر در بال و دم برنزی است. این به عنوان بند نامیده می‌شود. این ستون‌های هلالی نباید شکسته یا تکان بخورند. آن‌ها برخی از طرح هلالی مشخص شده در سینه و پهلو‌ها که به عنوان پارویی شناخته می‌شوند، از دست می‌دهند، اما همچنان علائم مشخص و حتی ستونی این طرح را حفظ می‌کنند.

وقتی قناری مارمولکی مورد قضاوت و داوری قرار می‌گیرد، رنگ‌بندی از اهمیت بالایی برخوردار است. 45 امتیاز برای این علامت گذاری پر‌های متمایز داده می‌شود. تفکیک به شرح زیر است:

1. 25 امتیاز برای اسپنگلینگ از پشت تا نوک دم صادر می‌شود.

2. 10 امتیاز برای پارو‌های گلو و سینه پرنده مجاز است. این‌ها تمایل به نازک شدن به سمت مرکز سینه دارند و ممکن است بین پا‌ها و در قسمت مخرج وجود نداشته باشند. مخرج هرگز نباید سفید باشد یا لکه‌های رنگارنگ اطراف یا نزدیک آن را نشان دهد.

3. 10 امتیاز برای دم سیاه و بال مجاز است.

علاوه بر این 45 امتیاز، استاندارد داوری 15 امتیاز را برای سایر الگو‌های پر می‌دهد. آن‌ها به شرح زیر است:

1. 10 امتیاز همچنین برای رنگ‌بندی مشخص بالای سر قناری مارمولک بدون کلاهک داده می‌شود.

یا

2. 10 امتیاز برای کلاهک قناری مجاز است.

2. برای مژه 5 امتیاز داده می‌شود.

این یک خط مشخصی از پر‌های تیره است که از فک پایین روی چشم و کمی پشت چشم گسترش می‌یابد. این یک تعریف واضح و ظاهری مرتب به کلاهک می‌دهد.

کلاهک

کلاهک قناری مارمولکی احتمالاً ساده‌ترین ویژگی آن است، به ویژه برای تازه کارها. رنگ آن به رنگ نارنجی مشخص است و از فک پایین تا قاعده جمجمه امتداد دارد. به شکل بیضی یا بند انگشتی است.

در اوایل تولید این پرنده، اعتقاد بر این بود که اگر کلاهک شفاف طلایی با کلاهک شفاف نقره‌ای جفت‌گیری کند، فقط پرندگانی با کلاهک شفاف یا تقریباً شفاف تولید می‌شوند. فقط مارمولکی‌های با کلاه شفاف روی نیمکت نمایش پذیرفته شدند.

این جفت‌گیری‌ها به زودی شروع به افزایش اندازه کلاهک کرد. جفت‌گیری‌ها دو عیب ایجاد کردند. عیب کم اهمیت‌تر این است که قناری مارمولکی با کلاهک بزرگ به وجود می‌آید که در آن کلاهک از پشت گردن پرنده شروع به حرکت می‌کند. قسمتی که کلاهک قرار دارد ممکن است در یک طرف بیشتر از سمت دیگر گردن کشیده شود. در مورد عیب دوم و جدی‌تر به صورت مشابه قضیه «صورت طاس» به وجود می‌آید. این ویژگی زمانی آشکار می‌شود که کلاهک روی کناره‌ی سر در زیر چشم (های) پرنده و پایین فک پایین کشیده می‌شود و در نتیجه با مژه از بین می‌رود.

جفت‌گیری صحیح بین کلاهک شفاف با کلاهک شکسته است. این جفت شدن به طور کلی موارد زیر را ایجاد می‌کند:

کلاهک شکسته که شامل کلاه تقریباً شفاف تا قناری تقریباً بدون کلاهک. این کلاهکی است که پر‌های آن لبه مشخص کلاهک را جدا می‌کنند. این رسماً به این شکل توصیف می‌شود «پر‌های سر و گردن این قناری را از طبقه بندی‌اش به عنوان کلاهک شفاف یا تقریباً شفاف یا به عنوان قناری مارمولکی بدون کلاهک یا تقریباً بدون کلاهک خارج می‌کند.

کلاهک واضح که قبلا توضیح داده شده است. کلاهک خالدار. این کلاهکی است که دارای لکه پر‌های تیره در داخل کلاهک است. (نباید آن را با «رنگ آمیزی خال خالی» که به رنگ آمیزی ناهموار زمینی اشاره دارد، اشتباه گرفت. این در روش‌های مدرن تغذیه رنگ رایج نیست.)

برچسب ها: پرنده قناری

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (129 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (127 نظر) رونمایی از علی تبریزی رقیب مشهدی هادی چوپان با عضله های فولادی/ لقب اسطوره بدنسازی ایران برازندشه (91 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (82 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (67 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (62 نظر) خلاقیت متفاوت بانوی هنرمند یزدی در طراحی زیبای چهره نورانی رهبر معظم انقلاب و شهید سلیمانی به سبک سیاه قلم+عکس (61 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (56 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (55 نظر) خلاقیت خنده دار راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پراید حماسه آفرید/هنر نزد ایرانیان است و بس🤣 (54 نظر) شهربانو منصوریان به سجاد غریبی: آقا پاشو بیا باشگاه یه هفته باهات کار کنم اگه نزدی همه رو نترکوندی هر چی خواستی بهم بگو+ویدئو (53 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (51 نظر) حواسمان باشد مبینا گم نشود! / تحصیل او در دانشگاه جای کسی را تنگ می کند؟ (46 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (46 نظر) نگاهی به مدل مانتو کژوال ناهید کیانی و مبینا نعمت زاده در مراسم تجلیل از بانوان قهرمان المپیک/ هم اسپرت و هم شیک+عکس (47 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 6 شهریور ماه 1403
فال حافظ با تفسیر روز سه شنبه 6 شهریور 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 6 شهریور 1403
بیوگرافی و زندگی شخصی بهروز تابانی رقیب هادی چوپان + عکس ها و فیلم جذاب و دیدنی
خادمیاران شهرداری مرند به صف شدند / پای دل در مسیر دلدادگی
آش نذری اربعین ملکانی‌ها قسمت چینی‌های چشم بادامی شد + عکس
پارا تکواندوکار جوان مرندی از پارا المپیک پاریس می‌گویند: برایم دعا کنید
1 کشته و 4 مصدوم بر اثر واژگونی سمند در جاده اهر قره درویش
آشنایی با زنوزق، ماسوله خطه آذربایجان + تصاویر
بیوگرافی و زندگی خصوصی متین ستوده، بازیگر برنامه جوکر2 و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
صهبا شرافتی، روناک سریال نون خ: آقایی با من تماس گرفت و گفت من درباره چهره شما نظر دادم!
ویدیو/ ماجرای شنیدنی یک روزنامه‌نگار که برای رسیدن به موفقیت، 600 مقاله برای "واشینگتن پست" نوشت/ کارمند رویایی دیگران هستید یا کارفرمای ایده‌های خودتان!؟
ویدیو/ مقبرۀ «پارس بانو» دختر یزدگرد ساسانی با چیدمان ایرانی و نمادهای زرتشتی در دل کوه‌های سر به فلک کشیدۀ یزد
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی