گزارشی از ۱۰حقیقت جالب زندگی علی دایی

  شنبه، 24 آبان 1399 ID  کد خبر 113988
گزارشی از ۱۰حقیقت جالب زندگی علی دایی
ساعد نیوز : یک سایت اسپانیایی به تشریح ۱۰ حقیقت جالب زندگی علی دایی پرداخت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا، یک سایت اسپانیایی به تشریح ۱۰ حقیقت جالب زندگی علی دایی پرداخت.

به نقل از سایت futbolsapiens، علی دایی نامی است که کریستیانو رونالدو این روزها به دنبال شکستن رکورد گلزنی او است. ماشین گلزنی این زمان در حال تعقیب رکورددار گلزنی تیم ملی ایران است که در سال ۲۰۰۶ با ۱۰۹ گل بین المللی بازنشسته شد.

CR۷ در حال حاضر ۱۰۲ گل ملی در کارنامه خود دارد و هفت گل تا رسیدن به دایی فاصله دارد. رونالدو برابر آندورا در حالی که به عنوان بازیکن تعویضی به زمین آمد، گلزنی کرد و دیدار برابر فرانسه و کرواسی را نیز در پیش دارد. احتمالا رونالدو در سال ۲۰۲۰ از افسانه آسیا پیشی نخواهد گرفت، اما به اندازه کافی نزدیک خواهد شد تا بتواند اثر خود را بگذارد.

مطمئناً آن را خوانده اید: دایی در سال ۱۹۶۹ در اردبیل ایران متولد شد. او در پرسپولیس و السد قطر بازی کرد و در آن جا توسط آرمینیا بیله فیلد دیده شد. عملکرد او در اولین سال حضور در بوندس لیگا به قدری خوب بود که به امضای قرارداد بایرن مونیخ رسید. پس از یک فصل ، او به هرتابرلین پیوست سپس بار دیگر به خاورمیانه آمد و بعد از چند سال بازی بازنشسته شد.

اما در مورد این اسطوره ایرانی چه می دانیم؟ در زیر ۱۰ کنجکاوی از بهترین بازیکن تاریخ ایران را مرور می کنیم.

۱) دارای مدرک دانشگاهی است

دایی از دانشگاه صنعتی شریف در رشته مهندسی مواد (متالورژی) فارغ التحصیل شد. او از همان ابتدای دوران فوتبال خود تحصیل را شروع کرد و توانست در نهایت فارغ التحصیل رشته خود شود.

۲) یکی از اولین کسانی که جهش "انقلابی" را انجام داد

در دهه ۹۰ معمول نبود که بازیکنی از خاورمیانه به یک لیگ اروپایی برود. جهش از قطر به آلمان (السد به آرمینیا در سال ۱۹۹۷) واقعاً انقلابی بود و درهای جهان عرب را به فوتبال اروپا باز کرد. این مسیر برعکس شد، وقتی فوتبالیست های بزرگ در سالهای پایانی دوران فوتبال خود به خاطر دلارهای نفتی بازنشستگی سودمندی را در این منطقه دیدند. وی پنج سال در آلمان ماند.

۳) مسلمان معتقد

با بایرن او فقط شش گل به ثمر رساند. با این حال، یکی از به یادماندنی ترین دوران او در این تیم زمانی بود که وی از نگه داشتن یک لیوان آبجو برای تبلیغات اردینگر امتناع کرد، زیرا نوشیدن مشروبات الکلی در اسلام ممنوع است.

۴- تقریبا به تمام تیم های آسیایی گل زد

چیزی که در معرفی دایی به آن اشاره شده است، به خصوص وقتی با کریستیانو رونالدو مقایسه می شود این است که گل های زده شده برابر تیم های قاره وی یعنی تیم های آسیایی بوده است. البته این مشکل دایی نیست و تیم ملی ایران برای قاره آسیا است. از مجموع ۱۰۹ گل، ۹۵ گل به آسیایی ها، ۵ گل به اروپایی ها، ۳ گل به آفریقایی ها، ۲ گل به کشورهای آمریکای جنوبی و ۳ گل به تیم های کونکاکاف زده شده است. لائوس و مالدیو تیم هایی بودند که دایی با زدن ۸ گل به آن ها رکورد زد. او در سال ۲۰۰۰ توانست در دیداری دوستانه به مکزیک گل بزند.

۵) هرگز در جام جهانی گلزنی نکرد

دایی در جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و آلمان ۲۰۰۶ با ایران بود ولی موفق به گلزنی نشد. در این دو دوره ایران توانست در مجموع ۴ گل به ثمر برساند که دایی هیچ کدام را به ثمر نرساند. گل های وی در مقدماتی جام جهانی (۳۶)، بازی های دوستانه (۲۷)، مقدماتی جام ملت های آسیا (۲۳)، جام ملت های آسیا (۱۴) و بازی های آسیایی (۹) گل بودند.

۶) او می گوید ۱۱۱ گل ولی ...

دایی ادعا می کند مجموع گل های او در تیم ملی ایران ۱۱۱ گل بوده است، اما فیفا می گوید دیدار با افغانستان در بازی های آسیایی ۲۰۰۲ یک دیدار زیر ۲۳ سال بوده است و آمار این دیدار محاسبه نمی شود.

۷) زندگینامه طولانی

در ۷ آوریل ۲۰۰۸، دایی اعلام کرد که شروع به نوشتن زندگی نامه خود کرده است که در مارس ۲۰۱۰ منتشر می شود، و با وجود تأمل در "خاطرات تلخ و شیرین" ، وی اظهار کرد که "برخی از اسرار خود را در قلب خود برای همیشه نگه می دارد". این کتاب ، ده سال بعد ، هنوز منتشر نشده است.

۸) اولین آسیایی در لیگ قهرمانان اروپا

در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۱۹۹۸، در دوئلی که بایرن مونیخ مقابل منچستر یونایتد به تساوی ۲-۲ دست یافت ، دایی در دقیقه ۶۳ به جای کاستر یانکر وارد زمین شد. طبق گفته یوفا، وی اولین آسیایی بود که در لیگ قهرمانان اروپا ظاهر شد. او در ۵ دیدار در آن فصل گلی به ثمر نرساند.

۹) از شکستن احتمالی رکوردش توسط رونالدو ناراحت نیست

دایی عنوان کرده است به این رکورد افتخار می کند و از شکستن رکوردش توسط کریستیانو رونالدو نراارحت نیست و خوشحال نیز است که یک بازیکن بزرگ رکورد او را می شکند چرا که رونالدو یکی از ۳ بازیکن برتر تاریخ است.

۱۰) او دو بار با رکورد برابر شد

این بهترین حکایت او است و توسط Four Four Two انتخاب شد: رکورد ۸۴ گل بین المللی فرنس پوشکاس ۴۷ سال پابرجا بود. در نوامبر ۲۰۰۳، دایی ۸۳ گل برای ایران به ثمر رسانده بود و در بازی رفت جام ملت های آسیا برابر کره شمالی با رکورد پوشکاش برابر شد. هواداران ایرانی با پرتاب یک ترقه به زمین مسابقه ، یک بازیکن کره شمالی را مورد اصابت قرار دادند. میهمانان زمین را ترک کرده و از بازگشت خودداری کردند. کره شمالی به مدت یک سال از مسابقات بین المللی کنار گذاشته شد و ایران یک پیروزی ۳ بر صفر به دست آورد. اما گل دایی حذف شد. در ادامه دایی در بازی بعدی برابر لبنان در بیروت توانست بار دیگر به رکورد پوشکاش برسد و گلزنی کند و از او عبور کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (637 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (109 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (82 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (46 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (14 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان