گزینه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری کیست؟ / پایداری ها پشت جلیلی درنیامدند

  دوشنبه، 07 خرداد 1403 ID  کد خبر 390217
گزینه جبهه پایداری برای انتخابات ریاست جمهوری کیست؟ / پایداری ها پشت جلیلی درنیامدند
ساعدنیوز: جبهه پایداری در انتخابات 1400 نیز ابتدا از سعید جلیلی حمایت کرد، اما سرانجام پشت شهید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سعید جلیلی مجبور شد یک بار دیگر به نفع او کنار برود...

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل ازروزنامه دنیای اقتصاد، پایان غیرمنتظره دولت سیزدهم، کشور را به انتخاباتی زودهنگام هدایت کرده است؛ انتخاباتی که به نظر نمی‌رسد هیچ‌کدام از جریان‌ها برای برگزاری آن آمادگی لازم را داشته باشند، اما به ناچار باید لباس رقابت‌های انتخاباتی را به تن کنند.

به گزارش روزنامه دنیای اقتصاد این رقابت‌ها در شرایطی آغاز شده است که جریان‌های سیاسی حاکم در کشور تازه از یک دوئل انتخاباتی برای کسب کرسی‌های مجلس دوازدهم بیرون آمده‌اند و ازهمین‌رو به نظر می‌رسد که روز‌های سختی را تا 8 تیرماه، زمان برگزاری انتخابات زودهنگام ریاست‌جمهوری در پیش خواهند داشت. در این میان هر روز اسامی تازه‌ای به عنوان نامزد‌های انتخاباتی مطرح می‌شود که هرکدام می‌خواهند شانس خود را برای ورود به ساختمان سفید ریاست‌جمهوری امتحان کنند.

اما در میان گمانه‌زنی‌ها برای ورود نامزد‌های احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری به عرصه رقابت‌ها، نام دو نامزد شاید بیش از دیگران حاشیه‌ساز شود. دو نامزدی که تا پیش از این رفقای سیاسی محسوب می‌شدند و حالا با تصمیم جدید جبهه پایداری احتمالا به رقبای یکدیگر بدل خواهند شد.

صادق محصولی دبیرکل جبهه پایداری ظاهرا تصمیم گرفته این‌بار در انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم، پشت پرویز فتاح به عنوان کاندیدای اصلح قرار گیرد و با توجه به اعلام نامزدی سعید جلیلی برای ریاست‌جمهوری از او برای رسیدن به پاستور حمایت نکند.

جبهه پایداری در خرداد سال 92 در جلسه شورای مرکزی‌اش ابتدا تصمیم به حمایت از سعید جلیلی به عنوان یکی از کاندیدا‌های یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری گرفت. اما در ادامه راه پس از بررسی نامزد‌های موردنظرش در نهایت به سه نامزد ازجمله کامران باقری‌لنکرانی وزیر بهداشت احمدی‌نژاد در دولت نهم، سعید جلیلی دبیر وقت شورای عالی امنیت ملی و پرویز فتاح وزیر نیروی دولت نهم رسید که در نهایت باقری‌لنکرانی به عنوان نامزد نهایی این جریان معرفی شد. سال 96 نیز اگرچه جلیلی گزینه پایداری‌ها بود، اما شرایط موجود او را به سمت کناره‌گیری از گردونه انتخابات به نفع شهید ابراهیم رئیسی کشاند.

جبهه پایداری در انتخابات 1400 نیز ابتدا از سعید جلیلی حمایت کرد، اما سرانجام پشت شهید ابراهیم رئیسی قرار گرفت و سعید جلیلی مجبور شد یک بار دیگر به نفع او کنار برود. موضوعی که موجب دلخوری حامیان جلیلی شد و حتی خواستار کنار رفتن رئیسی به نفع جلیلی شدند، اما سرانجام با آنکه طرفداران جلیلی هیچ کدام از نامزد‌ها را همچون او شایسته نشستن برکرسی ریاست‌جمهوری نمی‌دانستند، در نهایت جلیلی مجبور شد به نفع شهید رئیسی از انتخابات کناره‌گیری کند. با این حال به باور بسیاری تفکر او در سه سال گذشته بر دولت سیزدهم حاکم بوده و او در دولت سایه به ارائه مشورت به دولت مستقر مشغول بوده است.

نامی که بار‌ها از لیست نامزد‌ها خط خورد

در این میان نام پرویز فتاح که در همه این سال‌ها یکی از اعضای جبهه پایداری و از نزدیکان به سعید جلیلی بوده است بار‌ها به عنوان گزینه ریاست‌جمهوری مطرح شده است. فتاح طی سال‌های 92 و 96 و 1400 نامش در کنار نامزد‌های انتخابات قرار گرفت، اما هر بار نامش از گزینه‌های مطرح به نوعی خط خورد. با این حال به نظر می‌رسد که این‌بار شانس به او رو کرده است و جبهه پایداری با محوریت شخص محصولی تصمیم گرفته تمام قد پشت او بایستد.

به این ترتیب سعید جلیلی دیگر از حمایت پایداری‌ها برخوردار نبوده؛ هرچند حامیان پروپاقرص خود را همچنان دارد. براساس شنیده‌ها اقدامات و نحوه عملکرد جلیلی موجب شده صادق محصولی به دنبال شخصی باشد که هماهنگی بیشتری با جریان متبوعش داشته باشد و آن شخص کسی جز پرویز فتاح نیست. خصوصا که فتاح با سابقه ریاست کمیته امداد امام‌خمینی (ره) و ریاست بر بنیاد مستضعفان از نگاه این جریان چهره اصلح برای تصدی پست ریاست‌جمهوری است. در واقع از نگاه آن‌ها فتاح می‌تواند همان گزینه مطلوب ادامه‌دهنده راه شهید ابراهیم رئیسی باشد.

به باور این جریان، سعید جلیلی به‌دلیل تصویری که از خود و جایگاه سیاسی و گفتمانی‌اش دارد، چندان اهل مشورت و کار تشکیلاتی نیست. درست به همین دلیل پدرخوانده جریان پایداری این‌بار برای موفقیت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری قصد دارد فتاح را که در حال حاضر ریاست ستاد اجرایی فرمان امام را برعهده دارد، در صدر لیست خود قرار دهد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (332 نظر) مراسم تشییع پدر علی دایی، با حضور چهره های سرشناس و فوتبالی +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (91 نظر) نگاهی به دکوراسیون شیک و اروپایی مراسم سومین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با رونمایی از تم آبی رنگِ خاصِ جشن+عکس/ مثل همیشه متین و باوقار (64 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (52 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (48 نظر) ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه (35 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (35 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: گاهی وقتا حرفمون خوبه اما بد تحویل میدیم مثل شربتی که بکنیم تو آفتابه +ویدئو😂👌 (34 نظر) در آستانه عید قربان یادی کنیم از خلاقیت خنده دار و هوشمندانه قصاب اهوازی برای فریب گوسفند و قربانی کردنش+عکس/ مغز تو رو باید طلا گرفت😂 (32 نظر) کیک تولد خاص و چند بعدی آیسان آقاخانی برای تولد آقا رضا گلزار/ خوشمزه به نظر میرسه+عکس (31 نظر) شکسته شدن قبح شرب خمر و لمس نامحرم در نبود نظارت کافی و پاسخ ساترا (26 نظر) آشپزی سرصبحی مینا مختاری همسر کدبانو و شیک بهرام رادان/ ماشاءالله با یه بچه کوچیک غذاهای جورباجور هم میپزه+عکس (25 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) صحبت های تامل برانگیز آقای قرائتی: نکته سنجی های مسعود پزشکیان از زبان ایشان+ویدئو/ وقتی انگشت های دست به ده تا رسید نیاز به حساب و کتاب نداره... (16 نظر) (عکس) آخرین عاشقانه پدرانه حسام محمودی، هادی سریال "گرگ و میش"، برای تولد دختر زیبایش، هانا/ آدم دلش آتیش میگیره واقعا (16 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال ابجد روزانه سه‌شنبه 29 خرداد 1403
فال روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 29 خرداد 1403
اولین جزئیات از شرایط جسمانی آیت الله مکارم شیرازی، مرجع تقلید عالیقدر بعد از انتقال به بیمارستان
رهبر معظم انقلاب چندبار به سفر حج مشرف شده‌اند؟+عکس ایشان در لباس احرام
سوابق علمی 6 کاندیدای چهاردهمین دورهٔ انتخابات ریاست جمهوری
فراخوان دانشگاه تهران برای جذب سرباز امریه در شهریور ماه
آچمز شدن دوباره منافقین با دو ضربه مهلکی که خوردند / بدبخت ترین گروه تروریستی دنیا!
زنده بیرون درآوردن نوزادان دوقلوی یاسوجی از سردخانه!
تبلیغات نامزدها در صداوسیما با اولین مناظره/ دوشنبه 28 خرداد
سیدحسن خمینی: هر کس دلش برای مملکت می‌سوزد، نسبت‌ به حضور در انتخابات مسئول است
دخترِ جوان تهرانی در حالت مستی تصادف کرد و مرد!
قربانیان تجاوز راز خود را به خواستگارشان بگویند؟
خرید و فروش میلیونی همستر کامبت و معاوضه با خودرو!
سرانجام مجلل‌ترین عروسی قرن در ایران به کجا کشید؟ ترس عروس از سوار شدن بر «فیل» تا...