همه چیز درباره لامپ زنون خودرو یا چراغ HID

  یکشنبه، 24 مرداد 1400   زمان مطالعه 12 دقیقه
همه چیز درباره لامپ زنون خودرو یا چراغ HID
چراق های مناسب در حین رانندگی بسیار مهم است و به همین دلیل بهتر است با چراغ های استفاده شده در خودروها آشنا شوید که چراغ زنون یکی از محبوب ترین این چراغ ها می باشد. ما شما را با این نوع چراغ آشنا میکنیم. با ما همراه باشید.

اگر شما تاکنون در شب هنگام رانندگی کرده باشید،شاید به این فکر افتاده باشید که چرا چراغ برخی اتومبیل ها زرد رنگ است و چرا برخی دیگر سفید یا آبی رنگ است؟!ما برای اطلاع شما ، قصد داریم تا تفاوت این دو نوع مختلف چراغ را با شما آشنا سازیم.جزئیات بیشتر را در ادامه این مطلب خواهیم گفت.

چراغ زنون

چراغ های زرد رنگ ، امروزه به عنوان چراغ های قدیمی شناخته می شوند که به عنوان چراغ های هالوژنی شناخته شده اند که قیمت ارزانتری دارند و اما طول عمرشان کم است.در مقابل چراغ های هالوژن،چراغ های زنون هستند که امروزه بسیار شناخته شده هستند که نسبت به چراغ های هالوژنی گران قیمت تر ، پر نورتر و عمر طولانی تر دارند که تمام این موارد مزایای استفاده از این چراغ ها است.چراغ های زنون،امروزه در تمام ماشین های لوکس،گران قیمت و جدید استفاده می شوند و این تنها به دلیل کیفیت آن است که در مقابل چراغ های هالوژن دارای برتری های بیشتر و کامل تری هستند.

لامپ زنون خودرو چیست؟

لامپ زنون خودرو به چراغ HID هم معروف است و محبوبیت بالایی در بین مصرف کنندگان دارد. زنون گازی بی رنگ و بی بو است که از آن برای تولید نور در لامپ تحت شرایطی خاص استفاده می شود. لامپ زنون قوی تر و پرنورتر از لامپ های هالوژنی است و گاز زنونی که در آن وجود دارد باعث شده تا این لامپ نور بیشتر و درخشان تری تولید کند. هیچ گونه رشته فلزی درون آنها نیست که همین امر باعث افزایش طول عمر و کاهش درصد سوختن و خراب شدن آن نسبت به سایر مدلها شده است.

در خودروهای خارجی زنون به صورت فابریک بر روی اتومبیل نصب میشود. اما در خودورهای داخلی از این لامپ استفاده نمیشود و برای اضافه کردن آپشن بیشتر به ماشین از آن استفاده میکنند. نور زنون به دلیل گستردگی و پرتاب نوری که دارد واکنش راننده در تاریکی را افزایش میدهد و همین امر موجب کاهش تصادفات و پایین آمدن خسارات مالی و جانی میشود. دسته ای از زنون ها در بازار وجود دارند که به نام زنون های غیر فابریکی یا یونیورسال معروف هستند که میتوان آنها را بر روی خودرو های مختلف نصب کرد. همچنین برای نصب و استفاده از این لامپ ها نیازی به تغییر در کاسه چراغ خودرو نیست و باید به صورت فابریک به چراغ خودرو وصل شود.

چراغ های زنون چگونه کار می کنند؟

چراغ های زنون ممکن است معروف ترین و محبوب ترین چراغ های حال حاضر باشند و داخل هر چراغ زنون میزانی گاز زنون تزریق می شود که باعث شفافیت نور می شود و از آنجایی که هیچ رشته فلزی درون آن وجود ندارد پس احتمال سوختن این چراغ ها وجود ندارد و بدین طریق انتظار می رود که هر چراغ زنون عمر طولانی تری نسبت به سایر چراغ ها داشته باشند که این ویژگی در تمام چراغ های زنون وجود دارد و امر قابل انکاری نمی باشد.ماشین هایی که مجهز به چراغ های زنون هستند،باید دائما چراغ های آنها شستشو داده شوند تا این چراغ ها بتوانند در هر موقعیت و شرایطی ویژگی خود را حفظ نمایند.

 لامپ زنون

نقاط مثبت چراغ های زنون

با استفاده از چراغ های زنون شما دید وسیع تر و بازتری را نسبت به اطراف خود تجربه خواهید کرد. استفاده از چراغ زنون مزایایی دارد که در ذیل به برخی از آنها اشاره خواهیم کرد.

  1. چراغ زنون قابلیت ۸۷ درصد پردازش بیشتر در زمان نور پایین و ۱۸۰ درصد پردازش بیشتر به هنگام نور بالا و ایجاد گرمایش کمتر نسبت به چراغ های معمولی هالوژن دارد.
  2. چراغ های زنون طول عمر بالایی دارند. چرخه عمر چراغ های زنون ۳۰۰۰ ساعت است که بسیار بیشتر از جمع کل ساعت کار اتومبیل در شب است.
  3. صرفه جویی بیشتر: علت صرفه جویی چراغ های زنون عبارت است از ۱. چراغ های زنون تنها به ۳ وات الکتریسیته نیاز دارند ۲. ۴۰ درصد صرفه جویی برق ۳.سبک کردن سیستم برق
  4. مهمترین ویژگی چراغ های زنون درخشندگی بیشتر و نور مناسب آن است. لامپ های زنون تقریبا سه برابر بیشتر از لامپ های هالوژن نور تولید می کنند. بنابراین راننده به راحتی می تواند بالاتر، عرض تر و دورتر را ببیند و با ایمنی بیشتری رانندگی کند.

توجه داشته باشید که چراغ های زنون به نسبت قیمت بالایی دارند و به دلیل ایجاد نور خیرکننده ممکن است سبب آزار دید راننده مقابل شود.

نقاط منفی چراغ های زنون

ضعف اصلی چراغ های زنون،پیچیده بودن آنها است که به جز این مورد می توان به گران قیمت بودن آنها نیز اشاره کرد.اما لازم است بدانید که شرکت هایی که چراغ های زنون را برای کاربرد عموم فراهم می کنند ، در قبال هزینه بالای این چراغ ها، برای آنها گارانتی در نظر می گیرند که اگر در زمان گارانتی چراغ خریداری شما به دلایلی روشن نشود می توانید آنها را به شرکت بازگردانید.

آیا چراغ های LED بهتر از چراغ های زنون هستند؟!

چراغ های LED توانستند با طوفانی سنگین در زمینه چراغ های پرنور اتومبیل ها در چند سال اخیر شناخته شوند و اما با معرفی چراغ های زنون دیگر چراغ های LED کمرنگ تر شدند و خودروهای امروزه به چراغ های زنون مجهز می باشد.چراغ های LED به علت فناوری که دارند،میزان انرژی کمتری استفاده می کنند که این یک نقطه مثبت در مورد ان چراغ ها است.همچنین چراغ های LED می توانند در هنگام طراحی کردن اتومبیل به طراحان کمک بسیار زیادی بکند و تنها دلیلش این است که می توان چراغ های LED را در هر شکل و فرمی در اتومبیل ها تعبیه کرد و این مجددا یک نقطه مثبت برای چراغ های LED است.اما با این وجود با ذکر نقاط مثبت و منفی چراغ های زنون،هالوژن و LED می توانیم به یک نتیجه ایی صریح در مورد چراغ ها دست یابیم و مورد پیشنهادی ما به شما چراغ های زنون هستند که با روشنایی که دارند می توانند ایمنی را برای شما و عابران فراهم سازند.

راهنمای خرید لامپ زنون خودرو

در سیستم روشنایی خودرو هدلایت و زنون هر کدام جایگاه خاص خود را دارند. نور زنون از هدلایت بیشتر است ولی مدت زمانی که طول می کشد تا به نور مناسب برسد طولانی تر است ولی هدلایت در همان لحظه به بالاترین نور خود میرسد.کیفیت ساخت ترانس هم مانند هر وسیله ای مهم است و در ساخت آن از تکنولوژی های متعددی استفاده میشود. میزان انتشار نور و در کل شدت نور به توان خروجی ترانس بستگی دارد، این لامپ مناسب برای ترانس های 35w و 55w میباشد.

لامپها رنگ های مختلفی دارند که رنگ هر لامپ را با مشخصه (K) که مخفف کلوین میباشد نمایش میدهند. لامپ های زنون دارای رنگهای زیادی می باشند که از۳۰۰۰k شروع و تا ۳۰۰۰۰k ادامه دارد. کلوین درجه دمای لامپ است و تاثیری بر قدرت لامپ ندارد. هر چه این اعداد به سمت ۳۰۰۰۰ برود رنگ لامپ به رنگ آبی کشیده می شود و هر چه به طرف پایین یعنی ۳۰۰۰ برود به رنگ زرد کشیده می شود. بهترین رنگ نور لامپ های زنون 4300 کلوین می باشد که بیشترین شباهت را به لامپ های هالوژن اصلی خودرو دارد یعنی رنگ آفتابی، رنگ 4300 کلوین برای نور پایین و بالا و رنگ 5000 کلوین برای پروژکتور مناسب است.

نسل دوم لامپ زنون خودرو

با آمدن نسل دوم لامپ های زنون نقاط ضعفی که در لامپ های نسل اول بود از بین رفت و زیمنس ترانس ها به یک سوم نسل اول رسید و زمان رسیدن به روشنایی کامل 4 ثانیه شد. لامپ های زنون نسل اول دارای ترانس های بزرگ و مصرف برق بیشتر و زمان رسیدن به روشنایی کامل 8 ثانیه است. لامپ های زنون نسل دوم مجهز به کابل مخصوصی است که با استفاده از این کابل عمر این لامپ ها به 7 الی 14 سال میرسد. کابل زیمنس دستور خاموش و روشن شدن را از کامپیوتر خودرو گرفته و برق مورد نیاز را به صورت مستقیم از باتری خودرو تامین می کند و همین باعث می شود کامپیوتر خودرو از هر گونه فشار در امان باشد و به آن آسیبی نرسد. لامپ های زنون در لحظه روشن شدن بار زیادی از مدار می کشند، نسل اول 15 آمپر و نسل دوم 4-5 آمپر در صورتیکه میزان آمپر تعریف شده در ECU برابر با 4 آمپر است.

کاربرد لامپ زنون

در این مقاله که همه چیز درباره لامپ زنون را شرح دادیم، حیف است که از کاربرد آن ها صحبت نشود؛ به همین دلیل این کاربرد در ادامه آورده شده است:

  • لامپ زنون به عنوان چراغ جلو به کار می رود و به صورت نور پایین و نور بالا است. این چراغ مسیر را برای راننده روشن می کند.
  • چراغ عقب که به رنگ قرمز است و وقتی چراغ خود را روشن کنید آن ها هم روشن می شوند.
  • چراغ مخصوص روز که در جلو و عقب کار گذاشته می شوند و با یک بار چرخاندن دسته چراغ های خودرو روشن می شوند.
  • چراغ های مه شکن نزدیک چراغ های جلو هستند و نورشان به طور معمول به طرف پایین است تا موقعیت های بد آب و هوایی نور مطلوبی را برای راننده ایجاد کند.
  • چراغ های راهنما که کنار لامپ های جلو و عقب هستند و برای گردش به راست یا چپ روشن می شوند.
  • چراغ ترمز که در کنار لامپ عقب خودرو است که برای اعلام کم کردن سرعت به رانندگان عقبی روشن می شود.
  • چراغ خطر که به آن فلاشر هم گفته می شود، در جلو و عقب خودرو است. وقتی فلاشر را روشن می کنید، این پیغام را به رانندگان دیگر می دهید که با مشکل مواجه شده اید.
  • چراغ راننده که در داخل بدنه خودرو است و وظیفه آن روشن کردن و نور بخشیدن داخل بدنه است.

دلایل سوختن لامپ زنون

باید بدانید که سوختن لامپ ها رایج ترین دلیل خرابی چراغ های جلو و عقب خودرو است. سوختن لامپ ها موجب می شود که یکی یا هر دوی آن ها کار نکنند و در نهایت منجر به نداشتن دید کافی راننده می شود. در ضمن، در دید رانندگان دیگر نیز ممکن است اختلال ایجاد شود.سیم پیچ هایی که در لامپ ها یا همان فیلامان ها به کار می رود، بیشتر از جنس فلز سختی به اسم تنگستن است. هنگامی که لامپ خودرو روشن می شود، سیم داخل لامپ به دلیل حرارت زیاد به نقطه ذوب نزدیک خواهد شد. وقتی که به علت تغییر ناگهانی در ولتاژ یا مقدار جریان الکتریسیته درجه حرارت سیم به کار رفته در لامپ زیاد می شود که منجر می شود سیم آن ذوب شود و از وسط یا از محل اتصال خود پاره یا جدا شود که در نهایت باعث خاموش شدن آن خواهد شد.

تنگستن یک فلز خاکستری و سخت است که سیم های آن در برابر کشش و حرارت مقاومت بسیاری دارد. این فلز نقطه ذوب بالایی در بین دیگر عناصر دارد و در حرارت 3380 درجه سانتی گراد ذوب می شود. به طور حتم نوع لامپ و کیفیت آن در مقدار کارکرد لامپ و مقاومت آن در مقابل سوختن مؤثر است. از دلایل سوختن لامپ زنون می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • وجود نقص در سیستم دینام یا باتری
  • شارژ بیش از اندازه برق
  • وجود نوسان برق در لامپ ها
  • وجود نقص در فیوزها
  • وجود ایراد در مدار سیم کشی خودرو
  • لمس بخش شیشه ای لامپ در زمان تعویض آن

کاهش میزان سوختن لامپ زنون

در این مقاله همواره سعی می کنیم که همه چیز درباره لامپ زنون را بیان کنیم. با انجام دادن اقدام هایی ساده می توانید میزان سوختن این لامپ ها را کاهش دهید. این اقدامات به طور خلاصه در زیر عنوان شده اند.

  • بهتر است برای تعویض لامپ زنون خودرو از لامپ های ارزان قیمت استفاده نکنید.
  • می توانید برای بالا بردن عمر لامپ های خودرو از روشن کردن لامپ ها در طی روز خودداری کنید.
  • چراغ دادن های بی مورد نیز از عواملی هستند که میزان سوختن لامپ خودروها را افزایش می دهند.
  • در زمان رانندگی در شب از نور بالای چراغ ها کمتر استفاده کنید.
  • از تغییر مدام و ممتد از نور بالا به پایین و بر عکس آن در خودرو خودداری کنید.
  • وقتی هوا بارانی یا مه آلود نیست، چراغ های مه شکن را روشن نکنید.
  • در زمان رانندگی در شب، بیش از پنج ساعت لامپ چراغ های جلو و عقب خودرو را روشن نگه ندارید.
  • بهتر است در رانندگی های دراز مدت هم گهگاهی لامپ ها را خاموش کنید تا بیش از حد داغ نشوند.
  • از لامپ ها باید طبق توان مصرفی که در دفترچه عنوان شده است، استفاده کنید.
  • تا حد امکان بخش شیشه ای را لمس نکنید، زیرا چربی روی انگشتان موجب تمرکز حرارت در یک نقطه حباب شیشه ای و کاهش عمر لامپ خواهد شد.
  • یکی از دلایل سوختن لامپ زنون کنترل نکردن لامپ ها است. باید دست کم ماهی یک بار سیستم روشنایی خودرو را روشن کنید و تمام چراغ های خودرو، تغییر وضعیت دسته راهنما و دکمه فلاشر و پا گذاشتن روی پدال ترمز و گذاشتن اهرم تعویض دنده به حالت دنده عقب و کارکرد تمام لامپ های سیستم روشنایی خودروی خود را کنترل کنید.
  • هر چراغی که روشن نمی شود باید آن را سریع تر تعویض کنید. روشن نشدن چراغ های جلو و عقب، ترمز، دنده عقب، راهنما یا فلاشر ممکن است ایمنی راننده را به خطر بیندازد.
  • در صورتی که یکی از لامپ های جلو بسوزد، به علت بالا رفتن میزان جریان برق روی لامپ ممکن است آن یکی بعد از مدتی بسوزد. پس به علت مشکل تعویض لامپ چراغ جلو، بهتر است وقتی یکی از آن ها می سوزد، هر دو را عوض کنید.
  • ممکن است بسته به مدل خودرو، چراغ جلو هم زمان هر دو رشته نور بالا و پایین را داشته باشد و یا دو چراغ جدا برای نور بالا و پایین به کار رود.
  • پس از عوض کردن لامپ باید به جهت نور چراغ دقت داشته باشید و آن را تنظیم کنید. این احتمال وجود دارد که لامپ نسوخته باشد و نقص در فیوز، سوکت یا کلید چراغ هم موجب عمل نکردن چراغ خودرو می شود.
  • وقتی فیوز سوخت، باید آن را با فیوز با آمپر مناسب عوض کنید و در صورت سالم بودن فیوز باید لامپ یا لامپ های معیوب را عوض کند.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (555 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (42 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (32 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (26 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (11 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (7 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان