هر آنچه که باید در مورد ژانر موسیقی آر اند بی (R&B) بدانید

  یکشنبه، 22 فروردین 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد ژانر موسیقی آر اند بی (R&B) بدانید
آر اند بي (R&B)، يكي از ژانرهای محبوب در موسیقی است كه تأثیرات تلفيقی از ژانرهای جز، گاسپل و بلوز پذيرفته است و موسیقی غنی و متنوع آفريقایی-آمریكایی و همچنين ساير آمريكاها را دربر میگیرد.

موسیقی آر اند بی (R&B)

ژانر موسیقی آر اند بي (R&B يا RnB) يكي از ژانرهاي موسيقي آفريقايي-آمريكايي است كه در دهه ی 1940 میلادی آغاز شد.

آر اند بي (R&B)، يكي از ژانرهاي محبوب در موسيقي است كه تأثیرات تلفيقي از ژانرهاي جز، گاسپل و بلوز پذيرفته است و موسيقي غني و متنوع آفريقايي-آمريكايي و همچنين ساير آمريكاها را دربر مي گيرد.

کشور آمريكا به عنوان خاستگاه اصلی ژانر موسیقی آر اند بي (R&B) شناخته شود.

تاریخچه موسیقی آر اند بی

موسیقی آر اند بی در حقیقت برگرفته از موسیقی غنی و متنوع آفریقایی – آمریکایی است که در دهه 40 و 50 میلادی ابداع شده است. عبارت Rhythm And Blues که بعدها به R&B معروف شد برای اولین بار توسط شخصی به نام جری وکسلر (Jerry Wexler) در سال 1948 میلادی در آگهی تبلیغاتی آن هم در یکی از مجلات مربوط به موسیقی در کشور آمریکا، برده شد.این شخص سعی داشت از این عبارت به جای عبارت race music که به موسیقی نژادی معروف است و سرچشمه آن جامعه سیاه پوست آمریکا بود، استفاده کند. جری وکسلر بر این عقیده بود که بعد از جنگ جهانی این اصطلاح یک اهانت بزرگ به شمار می رفت.

در اوایل دهۀ ۱۹۵۰، واژۀ فوق سبک های دیگری چون جامب بلوز، اشکال اولیۀ راک اند رول را هم در بر می گرفت. ولی چیزی که امروز بیش از بقیه آر اند بی خوانده می شود سبک هایی چون شکل اولیۀ ریتم اند بلوز، doo-wop و آر اند بی نیوئورلئان است. با روی کار آمدن سبک هیپ هاپ در دهۀ ۱۹۹۰، چتر گسترده ای که واژۀ R&B روی انواع آهنگ های آفریقایی-آمریکایی افکنده بود به زمین افتاد. گرچه این ژانر در کنار هیپ هاپ به گسترش خود ادامه داد ولی باز هم گهگاهی این تاثیر در قالب ژانرهای ترکیبی جدیدی مثل New Jack Swing نمایان می شد.

ریتم اند بلوز، سول و فانک ژانرهایی بودند که تحت تاثیر موسیقی آمریکایی به ایجاد سبک های دیگری مثل بریتیش ریتم اند بلوز، لاتین سول و آفروبیت کمک کرد. آر اند بی همچنین تاثیری زیادی روی سبک پاپ و دیسکو گذاشت. گفتنی است که واژۀ ریتم اند بلوز و مخفف آن R&B هر دو برای اولین بار در سال های پایانی دهۀ ۱۹۴۰ توسط بازاریابان برای اشاره به موسیقی سیاهان آمریکایی باب کرد.

این اصطلاح به عنوان جایگزینی برای race music استفاده شد که تا آن زمان برای اشاره به سبک موسیقی عامه پسند سیاهان آمریکا رواج داشت. ولی بعدها حالت مخفف، غالباً برای شکل معاصر R&B به کار رفت. بعلاوه این گفته که آر اند بی شامل سول و فانک می شود، دیگر به طور گسترده مورد قبول نیست و آن را کاملاً سبک مجزایی می دانند. آنچه مسلم است تاریخچۀ نمودارهای مجلۀ بیلبورد است که سردرگمی زیادی برای مخاطبان به وجود آورد. به هر حال، امروزه R&B به شکل معاصر آن گفته می شود و کمتر به نسخه های اولیه در دهۀ ابتدایی آن اشاره دارد.

سازهای مهم ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)

برخی از سازهای ژانر موسیقی آر اند بي (R&B) عبارت اند از گيتار، باس، درامز، ساكسيفون، هورنز، پيانو، ارگان، گيتار الكتريك و ساز ووكالز

ویژگی های موسیقی آر اند بی

  • خوانندگان آر اند بي معمولاً داراي تن صداي غني هستند. برخي ترانه هاي اين ژانر از تكنيك صدا و پاسخ استفاده مي كنند.
  • ابيات شعري، ريتم ها و نت هاي موسيقي تكرار مي شوند. تركيب تنگاتنگ ادوات موسيقي تشخيص ساز به كار رفته در هر لحظه ی خاص را مشكل مي سازد.
  • R&B آر اند بی همانند بلوز اشعاری با طبیعت زمینی دارد که معمولا درباره ی روابط میان زنان و مردان است که به روشی تقریبا گفتاری خوانده شده و مستقیما خطاب به شنوندگان ادا می شود. این موسیقی بازهم به مانند بلوز معمولا به فرم دوازده میزانی می باشد.
  • ریتم های R&B آر اند بی با تاکید های بسیار قوی نیز در این سبک حائز اهمیت می باشند. این ویژگی با ضرب هایی قوی نشان داده می شود که در وزن ضرب های دوم و چهارم این خصیصه را دارند. ضرب اول تکیه ی کمتر و ضرب سوم به سختی تاکید دارد.
  • ریف در این موسیقی بخش مهمی از بافت می باشد.

  • ساز بند یعنی سازهایی که در تنظیم این موسیقی استفاده می شود. در این سبک معمولا ساز های پیانو،درامز،گیتار(یک یا دو عدد) و غالبا یک ساکسفون می باشد. صدای گیتارها معمولا تقویت می شود تا از خلال سر و صدای سالن رقص شنیده شود.

ژانرهاي زير مجموعه ژانر موسیقی آر اند بی (R&B)

ديسكو (Disco)، فانك (Funk)، موتون (Motown)، نئو سول (Neo-Soul)، آر اند بي پاپ (R&B-Pop)، سول (soul)، R&B معاصر، دو ووپ (Doo Wop)، كوايت استورم (quiet storm)

ژانرهاي مرتبط ژانر موسیقی آر اند بی (R&B) عبارتند از:

بيچ (beach)، بريتيش بلوز، ديسكو، دوو_ووپ (Doo-Wop)، فانك (funk)، هيپ هاپ، نيواورلئان، پست ديسكو (post-disco)؛

موسیقی سبک آر اند بی در ایران

در واقع سبک آر اند بی در ایران هم طرفداران بیشماری را به خودش جلب کرده و این مورد یکی از نکات جالب توجه در مورد این سبک و دیگر سبک ها است به خاطر اینکه نه تنها سبک R&B بلکه هر سبک دیگری از موسیقی در ایران از طرفداران بیشماری برخوردار است و این مورد جای بسی خوشحالی دارد چرا که شما اگر بخواهید در هر سبکی از موسیقی فعالیت کنید دیگر نگران این نخواهید بود که آیا کارتان مخاطب دارد یا خیر.

شاید تا مدت ها پیش همه مردم تصور می کردند که فقط موسیقی پاپ یا سنتی در ایران خیلی پر طرفدار است اما این مورد اصلاً صحیح نیست و سبک های دیگری هم به مانند همین موسیقیآر اند بی در ایران طرفداران و هواداران بسیار زیادی دارد. اگر تصمیم به این گرفتید که این سبک از موسیقی را ادامه دهید تنها کاری که بایستی انجام دهید این است که اصول اولیه سبک ریتم اند بلوز را یاد بگیرید و سپس برای ارائه یک کار خلاقانه و جدید سعی و تلاشی دو برابر داشته باشید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (445 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (273 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (260 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (208 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (178 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (154 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (149 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (93 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (81 نظر) رضا عطاران : من و خانومم تو سینما بودیم همه اومدن برای عکس و امضا که اعلام شد رضا گلزار وارد شده دور و برمون حتی یه نفر هم نموند همه رفتن پیش رضا (80 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (77 نظر) علیرضا بیرانوند: پرتاب‌های بلندم به خاطر چوپانی کردنم هست؛ به عنوان یک چوپان در کنار خانواده ام همیشه مجبور بودم که با پرتاب سنگ مواظب گوسفندانم باشم (75 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال انبیاء روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال شمع روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال ابجد روزانه شنبه 7 مهر 1403
فال روزانه روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال قهوه با نشان روز شنبه 7 مهر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز شنبه 7 مهر 1403 + فیلم
شوهر؛ مظنون اصلی زن جوان : دخترم هراسان به من زنگ زد و گفت مادرش کشته شده است...
(عکس) تولد همسر جوان و باکلاس احمدرضا عابدزاده، عقاب آسیا، در کنار دختر و دامادشان/ چه رستوران شیکی!👌
استایل کژوال و خوشرنگ سردار آزمون در جشن تولد 1 سالگی دخترش، نوا/ وااای چه بادکنک آرایی شیک و درجه یکی👌
(عکس) سند رد صلاحیت استاد شهید مرتضی مطهری برای تدریس در دانشگاه تهران توسط ساواک
عکس معروف رضا شاه با لباس نظامی،کلا مستبد بودنش همه جا مشخصه/نگاهی به خانه ای که محمدرضا شاه در آن به دنیا آمده + ویدئو+ عکس
حقایق گفته نشده از زینب پاشا شیرزن تبریزی دوران قاجار +عکس/ درس بزرگ او برای محتکران غلات
(تصاویر) جذاب‌ترین بازیگران ایرانی و خارجی در نوجوانی چه شکلی بودن؟/ از هدیه تهرانی و پارسا پیروزفر ایرانی تا آنجلینا جولی و جانی دپ هالیوودی
(تصاویر) 7 ایده‌ی ایرانی‌پسند و اشتهاآور برای تزیین میز غذا با قورمه سبزی/ چه سفره‌غذای شیکی بشه با این تزئینها👌
اولین تیزر طوفانی فصل 3 جوکر 2 با اجرای احسان علیخانی و آقایان/ ببین کیا هستن از هیتلر و حمید لولایی تا امین زندگانی و شاهرخ استخری😂
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد تاج گل اعیانی با گل‌های سفید و سیاه محمدباقر قالیباف در مراسم ختم پدر خداداد عزیزی+عکس