هر آنچه که باید قبل از خرید آبگرمکن استاندارد برای خانه بدانید!

  شنبه، 21 آبان 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
هر آنچه که باید قبل از خرید آبگرمکن استاندارد برای خانه بدانید!
آبگرمکن یکی از ضروری ترین وسایل منزل است که انواع مختلفی دارد. آبگرمکن وظیفه گرم کردن آبی که از طریق لوله های آب به خانه منتقل شده و مورد استفاده قرار می گیرد را بر عهده دارد. اگر قصد خرید آبگرمکن را دارید، قبل از خرید این بخش از سبک زندگی ساعدنیوز که درباره راهنمای خرید آبگرمکن است را مطالعه کنید تا یک آبگرمکن مناسب انتخاب کنید.

منبع سوخت شما چیست؟

اکثر آبگرمکن ها با برق یا گاز طبیعی و گاهی پروپان کار می کنند . همه این سوخت ها می توانند جریان قابل اعتمادی از آب گرم برای خانواده را تأمین کنند. اما تفاوت های اساسی بین آنها وجود دارد به طوری که در صورتی که خانه شما با برق گرم می شود آبگرمکن برقی ایده آل است. هنگامی که نصب آبگرمکن هایی که با گاز طبیعی یا پروپان کار می کنند پیچیده یا غیر ممکن باشد، آبگرمکن های برقی مناسب هستند. آبگرمکن هایی که با گاز طبیعی کار می کنند قیمت بیشتری نسبت به آبگرمکن های برقی دارند اما باعث کاهش هزینه های مربوط به قبوض و مصرف انرژی می شوند .

آبگرمکن چه مدت دوام می آورد؟

آبگرمکن ها نیز مانند هر وسیله دیگری عمر مفید داشته و پس از این مدت باید تعویض شوند . به طور معمول یک آبگرمکن در صورتی که نصب و راه اندازی آن توسط افراد ماهر و متخصص صورت گرفته و سختی آب زیاد نباشد و همچنین تعمیر و سرویس آن به صورت منظم انجام شود حدود ۱۰ سال دوام دارد.

انواع آبگرمکن

امروزه با توجه به همگانی شدن منابع انرژی چون گاز و برق، گرمایش محیط و همچنین گرمایش آب مصرفی دیگر مشکلات و دردسرهای گذشته را ندارد و انسان با پیشرفت تکنولوژی و با به کارگرفتن علم توانسته است با ساخت انواع تجهیزات گرمایشی، آسایش و راحتی بیشتر خود کمک کند. یکی از این تجهیزات و اقدامات، آبگرمکن است که انواع مختلفی دارد. در بازار ایران، آبگرمکن دیواری رایج ترین و محبوب ترین نوع آبگرمکن است که به صورت لحظه ای آب گرم مورد نیاز شما را تأمین کرده و از طریق سیستم لوله کشی در اختیار شما قرار می دهد. از نظر اقتصادی و مصرف انرژی بهینه، در ساختمان هایی با زیربنای متوسط بهتراست به جای موتورخانه و چیلر از بهترین آبگرمکن دیواری استفاده کنیم. اهمیت این موضوع وقتی مشخص می­شود که بدانیم در بین مصارف خانگی، بیشترین مصرف مربوط به گرم کردن آب خانه است و این نوع از محصولات دارای ویژگی های ممتاز و بهینه بسیاری هستند.

پوستر انواع آبگرمکن

آبگرمکن های دیواری

آبگرمکن های دیواری، هیچ مخزنی برای ذخیره آب ندارند. زمان نیاز به آب گرم، شما می توانید آب را باز کنید؛ آب سرد وارد آبگرمکن شده و از کویل یا لوله های فلزی که داخل آبگرمکن قرار دارد عبور می کند، مشعل گازی که در زیر لوله ها قرار دارد، با گرمایی که شعله آن تولید می کند لوله ها را گرم کرده و در نتیجه دمای آب درون لوله ها نیز بالا می رود. تنها عیب این نوع از آبگرمکن ها گران بودن و هزینه های نصب بالای آن است.

آبگرمکن مخزنی

آبگرمکن های مخزنی یکی از رایج ترین انواع آبگرمکن ها هستند که ظرفیت مشخصی دارند. آب سرد وارد مخزن این آبگرمکن ها می شود و سپس در آنجا آب بسته به نوع آبگرمکن با گاز یا برق گرم می شود. آبگرمکن های مخزنی ارزان ترین نوع آبگرمکن موجود در بازار هستند. آب ذخیره شده در مخزن این آبگرمکن ها به آرامی گرمای خود را از دست می دهد برای همین همیشه باید درجه حرارت آن ها تنظیم شود و این کار سبب هدر رفتن انرژی می شود.

آبگرمکن های هیبریدی

این آبگرمکن ها برای گرم کردن مخزن از گرمای محیط اطراف استفاده می کنند. صرفه جویی در هزینه ها از مزیت آبگرمکن های هیبریدی است. این آبگرمکن ها نیاز به فضای خیلی زیادی دارند و تنها در مناطقی با درجه حرارت بین 40 تا 90 درجه کارایی دارند.

آبگرمکن های خورشیدی

آبگرمکن های خورشیدی گرما را از نورخورشید می گیرند و از یک صفحه صاف تشکیل شده اند، آب سرد در داخل لوله های صفحه به گردش درآمده و پس از گرم شدن به مخزن منتقل می شود، این آبگرمکن ها روی سقف نصب می شوند. هزینه استفاده از آن به علت نورخورشید ارزان است اما هزینه های اولیه نصب و هزینه های مربوط به انتقال آب به مخزن واقعا زیاد است.

مزیت خرید آبگرمکن دیواری

آبگرمکن های دیواری پرکاربردترین نوع آبگرمکن ها در ایران هستند. آبگرمکن های دیواری هیچ مخزنی برای نگهداری آب گرم ندارند و به همین دلیل فضای کمی اشغال می کنند و بسیار برای محیط های آپارتمانی و آشپزخانه های کوچک مناسب هستند. حال به علت های دیگر استفاده از این نوع آبگرمکن این است که:

  1. آبگرمکن دیواری فضای اندکی را اشغال می کند و برای خانه های کوچک مناسب است. یک آب گرمکن دیواری متوسط حدود 70 سانتی متر طول، 45 سانتیمتر عرض و 25 سانتی متر ارتفاع دارد و فضای کمی اشغال می کند.
  2. آبگرمکن های دیواری انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن های مخزن دار مصرف می کنند و هدر رفتن انرژی در آنها اندک است.
  3. آبگرمکن های دیواری نیازی به ذخیره آب در منبع و گرم نگه داشتن آن ندارند و آب را در همان لحظه استفاده گرم می کنند پس می توانیم زمان نیاز، آب گرم داشته باشیم.
  4. آبگرمکن های دیواری مخزنی ندارند و آب برای مدتی طولانی داخل سیستم آن ساکن نمی ماند، احتمال ته نشین شدن املاح و عواقب آن بسیار پایین است. جمع شدن مواد معدنی در عملکرد سوپاپ آبگرمکن های مخزنی ممکن است اختلال ایجاد کند و در صورت تعویض نکردن به موقع آن خطرآفرین شود اما این مشکل و خطر انفجار در آبگرمکن دیواری وجود ندارد.
  5. آبگرمکن دیواری طول عمر بالایی نسبت به آبگرمکن مخزن دار دارد و مدل های آبگرمکن دیواری عمرشان دو برابر آبگرمکن مخزن دار است.

هنگام خرید آبگرمکن دیواری به این نکات توجه کنید

آبگرمکن ها انواع مختلفی دارند که بسته به اندازه و فضایی که خانه شما دارد، باید مدل مورد نظرتان را انتخاب کنید. برای اینکه بتوانید بهترین آبگرمکن دیواری موجود در بازار را خریداری کنید، ابتدا بایستی فاکتورهای خرید آبگرمکن دیواری را بشناسید. پس از آن با توجه به تعدد برندها بایستی قیمت آبگرمکن دیواری در برندهای مختلف را مقایسه کنید. در ادامه برای خرید و انتخاب آبگرمکن دیواری باید نکات مهمی که در ادامه ی این بخش از ساعدنیوز عنوان شده را در نظر بگیرید.

  • هنگام خرید آبگرمکن دیواری به متراژ محل زندگی تان توجه کنید: هنگام خرید آبگرمکن دیواری به متراژ خانه تان توجه کنید. اگر خانه تان بزرگ است باید آبگرمکنی با ظرفیت حرارتی بالاتر تهیه کنید. نصب برخی از برندهای آبگرمکن دیواری دارای محفظه احتراق باز در فضای کوچک ممنوع است پس برای مکان های کوچک، آبگرمکنی همراه با محفظه احتراق بخرید.
  • هنگام خرید آبگرمکن دیواری به آب و هوای منطقه زندگی خود توجه کنید: هنگام خرید آبگرمکن دیواری به آب و هوای منطقه زندگی خود توجه کنید زیرا برخی از انواع آبگرمکن های دیواری برای برخی از مناطق آب و هوایی مناسب نیستند مثلا آبگرمکن های هیبریدی برای مناطق سردسیر مناسب نیستند.
  • هنگام خرید آبگرمکن دیواری فشار آب منطقه را در نظر بگیرید: هنگام خرید آبگرمکن دقت کنید که برای مناطقی که دارای فشار آب پایینی هستند باید آبگرمکن هایی که با فشار آب پایین کار می کنند را تهیه کنید.
  • به برچسب انرژی آبگرمکن توجه کنید: هنگام خرید آبگرمکن به میزان مصرف انرژی دستگاه و برچسب آن دقت کنید و سیستم های کم مصرف و پربازده را انتخاب نمایید. میزان مصرف هر دستگاهی روی آن درج شده که حین خرید بهتر است به آن توجه داشت.
  • آبگرمکن باید دارای گارانتی باشد: هنگام خرید آبگرمکن به ضمانت نامه محصول توجه نمایید که نشان دهنده کیفیت بالای محصول است. محصولات دارای گارانتی و خدمات پس از فروش اگر دچار مشکل یا ایراد شوند، می توان تعویض و یا تعمیر نمود.
  • به برند آبگرمکن توجه کنید: یکی دیگر از موارد مهم که هنگام خرید آبگرمکن باید به آن توجه کنید، برند آن می باشد. شرکت ها و کارخانه های داخلی و خارجی، آبگرمکن های زیادی را با سطح کیفیت مختلف تولید و روانه بازار رقابت می کنند. شرکت های معتبر از بهترین متریال و قطعات در ساخت آبگرمکن استفاده می کنند که همین امر تاثیر بسزایی در کیفیت، دوام و طول عمر دستگاه دارد.

بهترین زمان برای رسوب زدایی لوله های آبگرمکن

در هنگام سرویس آبگرمکن و رسوب زدایی آن باید به شرایطی از جمله این شرایط میزان سختی آب که همان وجود رسوب و املاح در آب می باشد، توجه کرد. اما به طور میانگین برای آبگرمکن های پیلوت دار هر دو سال یکبار و برای آبگرمکن های مدل آیونایز به طور میانگین هر چهار سال یک بار رسوب زدایی انجام شود. دقت داشته باشید که در مناطقی که املاح آب زیاد است این زمان کمتر باید در نظر گرفته شود. اگر رسوب زدایی آبگرمکن به موقع انجام نشود، به مرور زمان آبگرمکن شما دچار مشکل شده و ممکن است حتی آبگرمکن روشن نشود تا زمانیکه رسوب زدایی را انجام دهید. اگر نوک الکترود آبگرمکن رسوب گرفته باشد، خواهید دید که جرقه زن آبگرمکن عمل نمی کند و آبگرمکن روشن نمی شود. در این مواقع از سرویسکار و یا تعمیرکار آبگرمکن بخواهید تا با انجام رسوب زدایی نوک الکترود را تمیز کند تا جرقه زن عمل کند و آبگرمکن روشن شود و آب گرم مصرفی را تامین نماید.

معایب آبگرمکن دیواری

یکی از بزرگ ترین معایب آبگرمکن ها دیواری هزینه بالای دستگاه و نصب آن است. هنگام استفاده از آبگرمکن دیواری جریان آب در ابتدا سرد است و بعد از چند ثانیه گرم می شود، پس معایب آبگرمکن دیواری این است که زمان بیش تر را صرف گرم کردن آب می کنند. اگر آبگرمکن دیواری برقی داشته باشید با قطع برق، جریان آب گرم خانه هم قطع می شود. آبگرمکن های دیواری در صورت باز بودن دوش آب گرم و کار کردن ماشین لباسشویی و ظرف شویی، جریان آب گرم پیوسته تولید نمی کنند و در صورت استفاده هم زمان، دمای آب گرم افت می کند.

بنابراین توصیه نهایی ما به دنبال انتخاب آبگرمکن دیواری، نحوه نگهداری از این محصول است. شما باید بدانید که حتی بعد از خرید آبگرمکن دیواری نیز باید دقت بالایی را در استفاده از آن به کار بگیرید تا بتوانید سال های زیادی بدون هیچ مشکلی از آن استفاده نمایید. یکی از مهم ترین کار هایی که در این زمینه می توانید انجام دهید آن است که به صورت دوره ای به تعمیر و سرویس آبگرمکن خود بپردازید. با این کار می توانید همیشه از سلامت آبگرمکن دیواری خود اطمینان خاطر حاصل کنید و از پرداخت هزینه های هنگفت تعمیرات اساسی و یا حتی خرید دوباره آبگرمکن دیواری جلوگیری نمایید. امیدوارم از محتوای خانه داری نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که به خانه داری علاقمند هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت بی نظیر راننده شمالی برای همسر باردارش حماسه آفرید+فیلم/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (56 نظر) نگاهی به تاج‌ گل‌های اعیانی و گرانقیمت افتتاحیه رستوران محمدرضا گلزار در تهران؛ تبریک و شادباش دوستان و هنرمندان به سوپراستار سینما و برادرش+عکس (46 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای ساره بیات+عکس/ یکی از یکی معروف تر و هنرمند تر (40 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (39 نظر) علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (38 نظر) چیدمان دکور عزای قاجاری ستاره اسکندری برای پدرش در منزل شخصیشان+عکس/تزئینی زیبا با شمعدونی های شاه عباسی و رومیزی ترمه و قاب عکس (35 نظر) نگاهی به امضای زیبا و هنرمندانه ی آیتک سلامت ستاره چشم رنگی تیم ملی + عکس / شیک بودن در آیتک خلاصه می شود (32 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (32 نظر) روزی که آیت الله خامنه ای پای حرف های شهربانو منصوریان نشست +عکس/ خواهران منصوریان مهمان ویژه بیت رهبری (31 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (28 نظر) نگاهی به خونه زندگی اعیانی متین ستوده خانم بازیگر خرم آبادی برنامه جوکر/ ماشالا سلیقش حرف نداره+عکس (28 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز برق کار آبادانی، برای نجات مردم از گرما حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست! (27 نظر) موتور سواری حسن یزدانی در سطح شهر / وسیله نقلیه باور نکردنی پر افتخار ترین کشتی گیر تاریخ ایران + عکس (26 نظر) اولین غذای "جان" پسر بهرام رادان که مامان مینا براش درست کرده+عکس/ نوش جونش (25 نظر) نگاهی به پذیرایی دلباز و شاهانه عمارت لاکچری علی دایی +عکس/ از فرش های ابریشمی تبریزبافت تا پیانوی کنسرتو مارک پتروف (24 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روستای تاریخی حیرت انگیز در یزد ؛ مقصدی زیبا برای رقم زدن روزی خاطره انگیز در کنار عزیزانتان
فال روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 29 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 29 مرداد ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 29 مرداد 1403+فیلم
فال انبیاء روزانه دوشنبه 29 مرداد 1403
هدیه خاص رهبر معظم انقلاب به الهام چرخنده/ رهبری فرموردند این خانم کیست؟ گفتم من سرباز شما هستم
برگزاری جلسه رفع موانع تولید باحضور رییس مرکز حل اختلاف کشور در گلوگاه مازندران
برگزاری آئین تکریم آزادگان رسانه ملی
گله و انتقاد یاسین سبزی پور سلامات، ریاست کمیته قهرمانان تمامی ورزش‌ها در اتحادیه و انجمن صنفی باشگاه‌داران خوزستان
تصادف زنجیره ای اتوبوس با بیش از ده خودرو در آزادراه کرج _ تهران 10 مصدوم برجای گذاشت+ویدئو
رونمایی از تندیس بی‌نظیر و متفاوت بیتا فرهی/چگونه قد، وزن و جزئیات ویژگی‌های در این مجسمه محاسبه شد؟+عکس
شرایط مربوط به طرح جذب و کسر خدمت سربازی فارغ التحصیلان دانشگاهی ‌
محمدمنان رئیسی: مدافعان وزیر راه سال دیگر او را استیضاح می‌کنند
منتخب روز   
شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی خاطره خنده دار شهاب حسینی : میگه وقتی رِنوی طوسی اردکان 11 رو کنار ماشین لاکچری رضا گلزار پارک کردم برای خودش کُمدی کلاسیکی بود +ویدئو تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت!