حرکات جنین در رحم مادر چگونه باید باشد؟

  شنبه، 30 مرداد 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
حرکات جنین در رحم مادر چگونه باید باشد؟
تعداد و نوع حرکات و لگدهای جنین برای بعضی از مادرهای باردار بسیار نگران‌کننده است. گاهی احساس می‌کنند که جنین آنها کم حرکت می‌کند و گاهی از حرکات زیاد و عجیب جنین خود دچار اضطراب می‌شوند. حرکات عادی جنین در دوران بارداری بسیار گوناگون خواهد بود. در این مطلب می‌توانید با حرکات نرمال جنین آشنا شوید.

یکی از زیباترین لحظاتی که مادران باردار در طول ماه های بارداری خود تجربه می کنند تکان خوردن جنین است که علاوه بر اینکه حس زیبایی را در آن ها به وجود می آورد ، با آن از سلامتی فرزندشان نیز با خبر می شوند.برای هر مادری تکان خوردن جنین داخل رحم ، بامزه بوده و موجی از شادی را در وجود او ایجاد می کند.

تکان خوردن جنین

نحوه تکان خوردن جنین در ماه های بارداری

  1. جنین در هفته 9 حاملگی توانایی تکان دادن دست و پا ، سکسکه ، مکیدن و بلع دارد .
    جنین در هفته 10 حاملگی توانایی تکان دادن سر ، باز کردن فک ، بالا آوردن دست برای لمس صورت را پیدا می کند.
  2. جنین در 12 هفتگی می تواند خستگی خود را با کشیدن خمیازه و باز نگاه داشتن دهان خود نشان دهد.
  3. جنین در 14 هفتگی توانایی حرکت چشم های خود را دارد.
  4. جنین در 15 هفتگی توانایی مکیدن انگشت شستش را پیدا می کند . او برای مکیدن اغلب از انگشت شست یکی از دستانش استفاده می کند که می توانید بعد از به دنیا آمدن پی ببرید این انگشت مربوط به دست راست بوده یا چپ.

تکان خوردن جنین در ماه های آخر

با بزرگ شدن جنین و بالا رفتن ماه های بارداری حرکات جنین نیز قوی تر می شود و جنین که در ابتدا حرکاتش ملایم و مانند بال بال زدن یا ایجاد حباب بود ، شروع به هل دادن، چرخش، پیچش و حتی لگد زدن می کند تا به این وسیله حرکات دست و پاهای ظریف خود را به شما ثابت کند.باید بدانید جنین در بسیاری از مواقع نیز می خوابد و دائما حرکت نمی کند بنابر این اگر جنینتان در سونوگرافی حرکت نکرد ناراحت نباشید زیرا احتمالا او خواب است . در اواخر بارداری زمان استراحت کودک طولانی ترمی شود و جنین برای استراحت کردن نیاز به بیست دقیقه زمان دارد حتی در ماه های آخر این زمان به 50 تا 75 دقیقه هم می رسد.

تکان خوردن جنین؛ هر روز باید چند لگد از طرف جنین حس کنم؟

تعداد لگدهایی که مادر ممکن است در طول بارداری از طرف جنین احساس کند، متفاوت است و هیچ رقم دقیقی نیست .با ریتم حرکت فرزندی که داخل شکم تان است آشنا شوید و سعی کنید در طول ساعت های بیداری بدنتان را با الگوی حرکات جنین مطابقت دهید.اگر نگران شدید که چرا جنینتان تکان نمی خورد و این سوال بریتان به وجود آمد که آیا برای جنینتان اتفاقی افتاده است یا نه؟ این روش ها را امتحان کنید.

  1. وقتی شما در حال حرکت هستید شاید جنینتان حرکت نکند اما وقتی شما حرکتی ندارید و در حال استراحت هستید، احتمال دارد که بیدار شود بنابراین یک میان وعده سبک بخورید و پاهایتان را بالاتر ازبدنتان قرار دهید و کمی استراحت کنید.
  2. یک لیوان آب یخ بخورید ،آب یخ باعث می شود تا دمای بدن پایین آید و جنین برای اینکه خود را از سرما دور کند به حرکت بپردازد . همچنین خوردن یک لیوان شربت نیز سبب کسب انرژی لازم برای حرکت کردن جنین می شود.
  3. ایجاد سر و صدا نیز ایده خوبی برای حرکت کردن جنین است . برای این کار می توانید در را محکم ببندید یا با صدای بلند موسیقی گوش کنید تا جنین بیدار شود.

اگر با انجام این کارها جنین به حرکات پرداخت مشکلی وجود ندارد اما اگر با انجام این سه روش نیز جنین حرکت نکرد باید به پزشک مراجعه کنید .

تعداد ضربه های جنین به چه صورت است؟

اگر به تازگی متوجه کاهش حرکت کودک شده اید یا مطمئن نیستید که کودک حرکت کمتری دارد، سعی کنید ضربات کودک خود را بیش از دو ساعت در یک زمان که کودک شما معمولاً فعال است، بشمارید. اگر بعد از غذا خوردن او معمولاً شروع به لگد زدن می کند یک میان وعده بخورید و سپس چند بار دراز بکشید در حالی که تعداد دفعاتی را احساس می کنید که لگد می زند. حرکات جنین وقتی هنوز در سه ماهه دوم بارداری هستید می تواند نامنظم باشد و احتمالاً مشکلی وجود ندارد. اما اگر نگران هستید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید. هر زمان که در مورد طبیعی یا نبودن چیزی در دوران بارداری شک دارید با پزشک یا مامای خود تماس بگیرید و اجازه دهید آنها این تصمیم را بگیرند. بهتر است نظارت بیشتری بر یک کودک کاملا سالم داشته باشید تا اینکه در صورت نیاز واقعی، این نظارت را انجام دهید.

چه زمانی باید برای تکان نخوردن جنین به دکتر مراجعه کنم؟

اگر متوجه یکی از علائم زیر را داشتید به مراکز درمانی بروید و به پزشک مراجعه نمایید.

  • اگر دو ساعت به پهلو دراز کشیدید اما جنین کمتر از ده لگد زد یا حرکت نمود .
  • اگر سر و صدا ایجاد نمودید اما جنین بیدار نشد و حرکت نکرد.
  • اگر به تدریج یا ناگهانی حرکت جنین و تعداد ضربه های او به دیواره شکم مادر کم شد.

با پیدایش علائم بالا می توانید به پزشک مراجعه کنید تا او ضربان قلب جنین و اندازه او و میزان مایع آمنیوتیک را بررسی کند و شما را از سالم بودن جنین مطمئن سازد . اما اگر دوباره احساس کردید که حرکات جنین کم شده به پزشکتان اطلاع دهید تا خیالتان از سلامت جنین راحت شود.

معاینه زن باردار

چگونه یک پزشک کاهش حرکت جنین را ارزیابی می کند؟

اگر پزشک یا مامای شما براساس مشاهدات شما احساس کنند که احتمال بالقوه نگرانی وجود دارد، آنها احتمالاً از شما می خواهند که برای نظارت وارد شوید. متداول ترین تست مورد استفاده در این شرایط، تست بدون استرس (NST) است که اطلاعات دقیق تری در مورد الگوی ضربان قلب کودک شما ارائه می دهد. پزشک یا مامای شما از این اطلاعات برای تعیین اینکه آیا مشکلی برای کودک شما وجود دارد استفاده می کنند. ممکن است پزشک آزمایشات اضافی انجام ندهد و شما را به خانه بفرستد تا شمارش ضربات را انجام دهد و به شما بگوید اگر کودک شما بیشتر حرکت نمی کند تماس بگیرید. همچنین توجه به این نکته مهم است که شما نباید به مانیتور قلب جنین اعتماد کنید تا به شما بگویید کودک شما خوب است. داپلرهای جنین و سایر مانیتورهای قلب فقط می توانند به شما بگویند که قلب کودک شما می تپد. آنها نمی توانند به شما بگویند، مثلاً آیا مشكلی از نظر جفت وجود دارد یا كودك شما در پریشانی فیزیولوژیك دیگری است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386
منتخب روز