هد آپ دیسپلی چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟

  یکشنبه، 24 اسفند 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
هد آپ دیسپلی چیست و چه کاربردی در خودرو دارد؟
یکی از مهمترین اطلاعاتی که امروزه توسط این وسیله در اختیار راننده قرار می‌گیرد، نشان دادن جاده در هوای مه آلود و ابری است؛ که به شما این امکان را می دهد تا بدون هیچ ترس و نگرانی از بروز تصادف با اطمینان خاطر رانندگی کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، هداپ یا HUD که مخفف کلمه HEAD UP DISPLAY نمایشگر شیشه جلو خودرو می باشد . هد آپ دیسپلی اولین بار در جت های جنگنده مورد استفاده قرار گرفت و به سرعت مورد علاقه کمپانی های خودرو نیز واقع شد … به طور خلاصه این تکنولوژی که بر روی خودروهای لوکس دنیا مانند BMW نیز بصورت فابریک موجود است میتواند اطلاعات داشبرد شما را اعم از اطلاعات دور موتور سرعت دما و جهت … میزان مسافت و خیلی از آیتم ها را روی شیشه خودرو بصورت زیبا و دوست داشتنی منعکس کند طوریکه انگار شیشه خودرو شما دارای ال سی دی نمایشگر است .

هد آپ دیسپلی از جنبه ایمنی در هنگام رانندگی با سرعت بالا و در شب نیز مورد توجه بوده است این تکنولوژی قادر به دادن آلارم و اعلام دمای بالای آب و یا سرعت غیر مجاز است .

هد آپ دیسپلی چه امکانی را در خودرو فراهم می کند؟

این سیستم یک تصویر شفاف دیجیتالی است؛ که بر روی شیشه جلوی خودرو بازتاب داده می شود و اطلاعات مفیدی را در رابطه با خودرو در اختیار ما قرار می دهد. این فن آوری قبلا در هواپیماهای جنگی مورد استفاده قرار می گرفته است.

هد آپ دیسپلی از امکانات کاربردی در خودرو است که برای اولین بار به وسیله ی شرکت جنرال موتورز مطرح شد. عده ای معتقدند که این سیستم برای اولین بار بر روی خودرو (پونتیاک گرند تریکس) نصب شده اما برخی هم می گویند این آپشن جدید برای اولین بار بر روی خودروی (اولدز مبیل کوتلاس سوپریم) به سال ۱۹۸۸ استفاده شده است.

به هر حال امروزه خودروسازان دیگر هم در تلاشند تا این سیستم جدید و کاربردی را بر روی خودروهای خود نصب کنند.

وقتی که شما در پشت فرمان اتومبیل قرار گرفته اید، مجبور هستید برای آگاهی و اطلاعات بیشتر از خودرو خود، گهگاهی نگاه خود را از جاده و روبه رویتان بگیرید و به صفحه ی نمایش خودرو یا به صفحه ی کیلومتر سنج بیاندازید یا در بعضی موارد می خواهید سیستم صوتی خود را تنظیم کنید و یا به سیستم جی پی اس نگاهی بیندازید.

کار سیستم هدآپ دیسپلی این است که یک سری اطلاعات را بر روی شیشه جلوی خودرو، برایتان به نمایش می گذارد. پس دیگر نیاز ندارید که چشم از جاده بردارید و به اطلاعاتی که لازم دارید نگاه کنید. این سیستم با به وجود آوردن این امکان، به جز بالا بردن ایمنی در این شرایط می تواند باعث ایجاد زیبایی در اتومبیل مخصوصا موقع رانندگی در شب گردد.

البته هر شرکتی که سیستم را بر روی خودرو خود قرار داده است سعی کرده که امکانات و اطلاعات خاصی را بر روی هد آپ دیسپلی قرار دهد و اطلاعات خودروهایی که به این امکان مجهز هستند با یکدیگر تفاوت دارند.

تا قبل از سال ۲۰۱۲ میلادی می توانستیم توسط این سیستم فقط دور موتور، سرعت اتومبیل و در بعضی موارد شماره ی دنده را بر روی خودروها مشاهده کنیم. اما شرکت( Pioneer ) با تحولات شگرفی که در کارایی سیستم هد آپ به وجود آورد، توانست اطلاعاتی مانند سیستم جی پی اس، تلفن همراه و سیستم صوتی را نیز به آن بیفزاید.

یکی از مهمترین اطلاعاتی که امروزه توسط این وسیله در اختیار راننده قرار می گیرد، نشان دادن جاده در هوای مه آلود و ابری است؛ که به شما این امکان را می دهد تا بدون هیچ ترس و نگرانی از بروز تصادف با اطمینان خاطر رانندگی کنید.

همین امکان جدید توانست که شرکت (Pioneer ) را به بزرگترین شرکت تولید کننده ی سیستم هد آپ دیسپلی تبدیل کند؛ که تولیدات خود را به کمپانی های بزرگ خودروسازی به فروش برساند.

شاید در نگاه اول وجود این حجم از اطلاعات بر روی شیشه اتومبیل شما را گیج کند و یا دچار سردرگمی شوید و یا شاید تا اندازه ای دیدن این پارامترها بر روی شیشه عجیب و غریب به نظر برسد، اما وجود یک چنین امکانی علاوه بر اینکه به ایمنی و سلامت ما کمک شایانی خواهد کرد، از میزان تصادفات جاده ای به میزان قابل ملاحظه ای نیز می کاهد.

امکاناتی که این سیستم بر روی شیشه می تواند ایجاد کند عبارتند از:

  • نمایش سرعت
  • نمایش دور موتور
  • نمایش مصرف سوخت
  • نمایش دمای آب موتور
  • نمایش شتاب لحظه ای خودرو
  • نمایش هشدار پایین بودن مقدار بنزین
  • نمایش زاویه ی پاشش انژکتور
  • نمایش میزان ولتاژ باتری خودرو
  • نمایش اخطار و خطاهای ایسیو
  • نمایش اخطار ایربگ

که البته نمایش هر کدام از این پارامترها بر روی شیشه ی خودرو بستگی به شرکت سازنده ی آن دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (688 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (207 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (156 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (23 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان