هنگم آتش گرفتن خودرو چه کار کنیم؟

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
هنگم آتش گرفتن خودرو چه کار کنیم؟
اگر خاموش کردن موتور باعث توقف آتش‌سوزی الکتریکی نشده شما باید تلاش کنید تا اتصال باتری را قطع نمایید. در چنین مواقعی باید با استفاده از یک آچار اتصال را قطع کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، آتش سوزی در خودرو از معمول ترین انواع آتش سوزی ها می باشد. اتومبیل های مدرن حاوی صدها كیلو مواد پلاستیكی می باشند كه هنگام سوختن از خود دود یا گاز سمی متصاعد می كنند. لذا همین یک دلیل برای استفاده از تجهیزات حفاظت فردی و دستگاه تنفسی هنگام اطفا حریق یک وسیله نقلیه كفایت خواهد كرد. همیشه می بایست یك دستگاه خاموش کننده دستی مناسب برای اطفا حریق خودرو و یا جلوگیری از انفجار و اشتعال ناگهانی در لحظات اولیه در دسترس باشد.

برخی از وسایل نقلیه جدید دوگانه سوز بوده و در قسمت صندوق عقب مخزن حاوی گاز CNG-LPG وجود دارد. قابل توجه است هنگامی كه این مخازن در معرض حرارت شدید قرار بگیرند، احتمال انفجار وجود داشته و در صورتی که مکانیسم عملکردی فیوز حرارتی و یا ضربه ای نتوانند گاز داخل سیلندر را به سرعت خارج کنند، با منفجرشدن مخزن گاز، تركش های برنده ای با سرعت و حرارت زیاد به اطراف پرتاب خواهد شد.

چنانچه مالک یا راننده خودرو در موقعیت حضور داشته باشد، می بایست از او درباره هرگونه احتمال خطری كه ممكن است در وسیله نقلیه وجود داشته باشد، مثل كپسول گاز پیک نیكی، قوطی های اسپری رنگ یا هرگونه مواد خطرناک دیگر، اطلاعات كسب شود. در صورتی که راننده یا سرنشین در محل حاضر نبوده و از ایمن بودن اتومبیل مطمئن نباشید، می بایست با احتیاط بیشتر و رعایت نكات ایمنی جهت اطفا حریق خودرو اقدام نموده و به اتومبیل نزدیک شوید.

از آنجایی که آتش سوزی در ماشین قسمت های مختلفی را شامل می شود، لذا باید برای مواجهه با هر قسمت، آشنایی و اطلاع كافی از جوانب آن داشته باشیم. به همین منظور قسمت هایی كه وقوع و پیشرفت آتش سوزی در آن ها محتمل تر و خطرناكتر است، می بایست مورد توجه ویژه قرار گیرد.

آتش سوزی می تواند به دلایل مختلفی رخ دهد اما سه کلاس اصلی درباره خودروها شایع تر است. کلاس A سوختن موادی چون پارچه ها و پلاستیک ها است. کلاس B دربردارنده مایعات اشتعال پذیری چون بنزین، گازوئیل و روغن ها است. کلاس C یک آتش سوزی الکتریکی را دربر می گیرد.

نقطه اشتعال پایین بنزین باعث می شود آتش سوزی های کلاس B ریسک بیشتری داشته باشند. به این موضوع باید فشارهای تزریق بالاتر در خودروهای امروزی را نیز اضافه کرد و بدین ترتیب حادثه مربوط به کلاس B می تواند به سرعت رخ دهد. یک آتش سوزی الکتریکی معمولاً به خاطر اتصال کوتاه در کابل های مختلف خودرو رخ خواهد داد. همچنین طراحی نامناسب و معیوب سوئیچ هایی که هماهنگ سیستم های خودرو نیستند می تواند باعث آتش سوزی الکتریکی شود. این سوئیچ ها داغ شده و حادثه رخ می دهد. معمولاً هشدار ابتدایی حس کردن بوی سوختگی و سپس مشاهده کمی دود است.

به محض مشاهده نشانه های آتش سوزی باید خودرو را در مکان امنی متوقف کرده و به سرعت از آن خارج شد. اگر آتش سیستم سیم کشی را تحت تأثیر قرار دهد شما شاید نتوانید درب ها را باز کنید. به همین خاطر بهتر است از چکش های مخصوص شکستن شیشه ها در خودروی خود داشته باشید اما اگر این وسیله را ندارید روش های دیگر را که ذکر می کنیم یاد بگیرید.

پشت سری خودرویتان می تواند نجات دهنده جانتان باشد. با فشار دادن گیره مخصوص پشت سری و بالا کشیدن آن، پشت سری را از جای خود خارج کنید. میله های پشت سری از فولاد ساخته شده و طرف نرم آن را نگه داشته و یکی از میله ها را به شیشه بکوبید و خواهید توانست شیشه را بشکنید. اگر سرنشینان دیگری در خودرو باشند درصورتی که درب ها هنوز هم باز نمی شوند باید شیشه های دیگر را نیز بشکنید.
اگر فکر می کنید شاید نشانه های آتش سوزی در خودرویتان به چشم می خورد حتماً خودرو را کنار جاده نگه داشته و موتور را خاموش و تمام سرنشینان را از خودرو خارج کنید. باید حداقل ۲۰ متر از خودرو فاصله بگیرید.

اگر فکر می کنید آتش سوزی کوچک بوده و خودتان می توانید آن را خاموش کنید یک آتش خاموش کن می تواند بهترین روش برای محدود کردن آسیب باشد. جدای از نیاز واضح به چنین وسیله ای در خانه، مخصوصاً نزدیک گاراژ یا آشپزخانه، ضروری است یکی از آن ها را در خودرو نیز داشته باشید.

چندین نوع از آتش خاموش کن ها وجود دارد:

آب: این مورد تنها برای استفاده در آتش سوزی کلاس A نظیر پارچه کاربرد داشته و روی آتش سوزی الکتریکی تأثیری ندارد.

پودر شیمیایی خشک: می تواند برای مواد و مایعات اشتعال پذیر و آتش سوزی های الکتریکی بکار رود.

فوم: مناسب برای آتش سوزی ها مایعات، اما برای موارد الکتریکی خوب نیست.

کربن دی اکسید: روی مایعات و موارد الکتریکی جواب می دهد اما زمان تأثیر آن محدود است.
آتش خاموش کن با پودر خشک بهترین گزینه برای حمل در خودرو است. البته نباید مورد خیلی بزرگ تری را خرید زیرا نگهداری آن سخت خواهد بود. نسخه ۱ کیلویی آن عملکرد مناسبی خواهد داشت. اگر فضا زیر صندلی راننده وجود دارد بهتر است آن را در همین نقطه قرار دهید. البته حمل یک آتش خاموش دیگر در صندوق عقب نیز ایده خوبی است.
اگر خاموش کردن موتور باعث توقف آتش سوزی الکتریکی نشده شما باید تلاش کنید تا اتصال باتری را قطع نمایید. در چنین مواقعی باید با استفاده از یک آچار اتصال را قطع کنید. امیدواریم هرگز با چنین مشکلی و یا هر نوع حادثه دیگر روبرو نشوید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (709 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (200 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (37 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (28 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (13 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
(تصاویر) بالکن سایه‌بان‌دار و پر از گلدان های ریز و درشت پاشا رستمی، حامد سریال "لحظه گرگ و میش"/ آخه چقدر باسلیقه! اینجا چایی واقعا میچسبه👌
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
(عکس) نگاهی به حیاط سرسبز مریم امیر جلالی/ گوشه دنج خانم بازیگر برای کتاب خوانی/ به به چه آرامشی داره/ هارمونی زیبای رنگ های سبز و صورتی
زن نیمه عریان تهران را بهم ریخت!/ زن جوان در چهارراه جهان کودک تهران با واکنش پلیس بازداشت شد
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
(ویدیو) شام غریبان نیوشا ضیغمی و دختر موبلندش در شب عاشورا کنار خیمه ها/ ماشالله دخترش چه خانومی شده!
عروسی مولتی میلیاردی هندی با 14 هزار نفر مهمان و زیبایی خیره کننده لباس عروس + تصاویر
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان