نحوه حساب کردن قیمت طلای دست دوم و طلای تعویضی

  دوشنبه، 12 خرداد 1399   زمان مطالعه 2 دقیقه
نحوه حساب کردن قیمت طلای دست دوم و طلای تعویضی
طلافرشان زمانی که می‌خواهند از روی مظنه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار (۷۵۰ ) را محاسبه کنند آن را تقسم بر عدد طلایی ۴.۳۳ می‌کنند و قیمت یک گرم طلای دست اول ۱۸ عیار را به دست می‌آورند؛ که با این قیمت به شما طلا می‌فروشند.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، عیار ،بسیاری از طلافروشان قیمت تعویض را با عیار ۷۴۰ محاسبه می کنند که اصطلاحاً طلافروشان می گویند طلا را ۱۰ خط پایین تر از شما می خریم یعنی قیمت یک گرم طلای ۷۵۰ عیار ( همان ۱۸ عیار خودمان ) را به قیمت یک گرم طلا با عیار ۷۴۰ تبدیل می کنند؛ البته نگران نباشید طلافروشان از خودشان این کار را انجام نمی دهند و این کار از جانب اتحادیه صنف فروشندگان و سازندگان طلا و جواهر تایید شده است دلیلش هم این است که طلافروشان از عیار طلای شکسته و دست دوم بی خبرند و برای جلوگیری از ضرر و زیان، طلافروش طلاهای دست دوم شما را با عیار کمتر حساب می کند تا پس از ذوب و مشخص شدن عیار، متضرر نشود. اما روش تبدیل قیمت طلای ۷۵۰ به قیمت طلای ۷۴۰ برای تعویض چگونه است؟ این روش تبدیل بسیار ساده است و از نسبت و تناسب ریاضی به دست می آید. برای مثال فرض را بر این می گیریم که قیمت طلا روی تابلو ۴۵۰,۰۰۰ تومان است.

تصویر

X بدست آمده از فرمول بالا، قیمت یک گرم طلای دست دوم شماست، یعنی طلا فروش طلاهای دست دوم شما را ۴۴۴,۰۰۰ تومان می خرد و طلای نو و دست اول مورد پسند شما را به قیمت ۴۵۰,۰۰۰ ( قیمت روی تابلو ) می فروشد. راه دیگری نیز برای محاسبه ی قیمت طلای دست دوم وجود دارد که در ادامه آن را نیز توضیح می دهیم.

حساب کردن قیمت طلای دست دوم و طلای نو

یک راه حل کوتاه برای حساب کردن قیمت تعویض طلا و اختلاف قیمت بین خرید و فروش طلا استفاده از اعداد طلایی و مظنه است! همان طور که گفتیم مظنه قیمت یک مثقال طلای ۱۷ عیار است، طلافرشان زمانی که می خواهند از روی مظنه قیمت یک گرم طلای ۱۸ عیار (۷۵۰ ) را محاسبه کنند آن را تقسم بر عدد طلایی ۴.۳۳ می کنند و قیمت یک گرم طلای دست اول ۱۸ عیار را به دست می آورند؛ که با این قیمت به شما طلا می فروشند.

همچنین طلا فروشان در هنگام خرید طلای دست دوم مظنه را تقسیم بر عدد طلایی ۴.۳۹ می کنند که در این صورت به سرعت می توانند قیمت یک گرم طلای دست دوم ( ۷۴۰ ) را محاسبه کنند. برای درک بهتر این موضوع به مثال زیر توجه کنید:

فرض کنید مظنه روی تابلو طلافروشی ۲,۰۳۹,۰۰۰ تومان است.

طلا فروش به این قیمت طلای دست دوم شما را می خرد:

تصویر

و طلای دست اول و نو را با این قیمت به شما می فروشد:

تصویر


که به این قیمت کارمزد ساخت، سود مغازه و مالیات ارزش بر افزوده نیز اضافه می شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (379 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (123 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (111 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (109 نظر) پوشش متفاوت بازیگران زن سینمای ایران در ضیافت شام حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی تا فریبا متخصص... (41 نظر) نگاهی به دکوراسیون ساده و معمولی خانه حسن روحانی/ ظرف میوه و استکان های کریستال و مبلمان راحتی+عکس (32 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (24 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (21 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (20 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (14 نظر) نگاهی به طلاهای بهاره رهنما که همسر سابقش سر عقد به او هدیه داد+عکس/ از حلقه ایی زرد رنگ تا گردنبندی به شکل الله (13 نظر) چهره خندان و ظاهر متین و باوقار بازیگران زن در دیدار با حسن روحانی+عکس/ از الهام حمیدی و شبنم قلی خانی تا خواهران اسکندری ستاره و لاله (13 نظر) کیف مجلسی زیبا و جذاب مینا مختاری، همسر خوش سلیقه بهرام رادان با طراحی اصیل و ایرانی پسند/ خانوما ایده بگیرین+عکس (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز