همه آنچه از آغوشی نوزاد باید بدانید.

  چهارشنبه، 29 تیر 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
همه آنچه از آغوشی نوزاد باید بدانید.
آغوشی نوزاد یکی از مهم ترین وسایلی است که در سال ‌های اخیر والدینی که نوزاد جدیدی در راه دارند ترجیح می‌دهند در بدو تولد فرزند دلبندشان آن را خریداری کنند و در اختیار داشته باشند. همراه ما باشید تا به بررسی انوع آغوشی و مزایا و معایب آن بپردازیم.

آغوشی وسیله ای امن و راحت برای والدین و نوزاد هنگام جابجایی است. با استفاده از آغوشی، شما می توانید در صحیح ترین و همینطور نزدیک ترین حالت به فرزند عزیزتان باشید.

هنگامی که در حال انجام کاری هستید و باید از دست هایتان استفاده کنید شما می توانید کودک دلبندتان را در آغوشی قرار دهید و آزادانه به کارهای روزمره تان برسید بدون اینکه نگران وضعیت فرزندتان باشید و دست هایتان نیز درگیر باشد. همچنین استفاده از آغوشی برای خود نوزاد هم مفید است، زیرا به علت تماس نزدیک با شما احساس امنیت و آرامش میکند و سبب تماس نزدیکی نوزاد با مادر می گردد.

مطالعات و تحقیقات پزشکی نشان داده است که استفاده از آغوشی نوزاد باعث آرامش نوزاد های بهانه گیر یا کولیک شده و همچنین خطر ابتلای مادر را به افسردگی بعد از زایمان کاهش داده و سبب نزدیکی بیشتر مادر با نوزاد می شود.

چه زمانی از آغوشی استفاده کنیم؟

نوزادان تقریباً یک سال در رحم مادر بوده اند و پس از تولدشان وارد دنیای جدیدی شده اند که حس بیگانگی و جدیدی برای آنها دارد. در تمام این 9 ماه نفس و ضربان قلب مادر یار همیشگی آنها بوده ولی وقتی نوزاد به دنیا می آید، دنیای کاملاً جدیدی را تجربه میکند که برای عادت کردن به آن، نیاز به زمان دارد. خوشبختانه در این موقعیت آغوشی نوزاد با شبیه سازی محیطی نزدیک به رحم مادر فضای قبل را برای کودک دوباره ایجاد می کند و باعث ارتباط سریع نوزاد با دنیای جدید می شود. این موضوع به خصوص در سه ماهه اول بعد از تولد بسیار اهمیت دارد.

بهترین زمان استفاده از آغوشی برای نوزاد از همان روز اول بعد از تولد میباشد.حتما این نکته را به یاد داشته باشید که نوزاد حداقل به ۴ تا ۵ ماه زمان نیاز دارد، تا عضله های گردنش به اندازه کافی رشد کرده و قوی شود. اگر نوزادتان زیر ۵ ماه سن داشته باشد و او را درون آغوشی می گذارید، باید مطمئن شوید که سر کودک دلبندتان کاملا در شرایط طبیعی قرار بگیرد و هیچ گونه فشاری به گردن نازک او وارد نشود. همچنین دقت کنید که در مورد نوزادان کوچک تر از 4-6 ماه، باید آنها را در وضعیت رو به داخل (به سمت خودتان) قرار دهید و پشتیبانی مناسب از سر، گردن، لگن و بخش های تحتانی بدنشان را به عمل آورید. در مورد اینکه آغوشی تا چه سنی استفاده میشه هم تقریباً تا سن 2 تا 3 سالگی می توانید از کیسه آغوشی نوزاد استفاده کنید.

مادر و نوزاد در آغوشی

از چه سنی نوزاد را به سمت خارج در کیسه آغوشی نوزاد ببندیم؟

در مورد اینکه چه موقع می توانید فرزندتان را به سمت خارج، در کیسه آغوشی قرار دهید باید بگوییم که این مسئله بستگی به سن و میزان رشد نوزاد دارد. هنگامی که عضلات گردن او به اندازه کافی قوی باشد که بتواند از سرش پشتیبانی کند، می توانید با خیال راحت او را به سمت خارج در کیسه آغوشی بنشانید. این زمان به طورمعمول بین 4 تا 6 ماهگی خواهد بود. علاوه بر این، در این سن دیگر نوزاد به چهره شما علاقه مند شده و ترجیح می دهد چیزهای جدیدی را در محیط پیرامونش کشف کند. با وجود تمام آنچه گفتیم باز هم شما باید به وضعیت و علائم نوزادتان توجه کنید تا بتوانید بهترین زمان برای جابه جایی او را پیدا کنید.

آیا روبه جلو نشاندن نوزاد در آغوشی به گردن او آسیب می رساند؟

هنگامی که نوزادان به سمت جلو قرار دارند، کنترل سر کمتر می شود، به همین دلیل مطمئن ترین کار این است که صبر کنید تا کودک شما کنترل سر و گردن خود را به دست آورد. همان طور که گفتیم این زمان به طور میانگین برای اکثر نوزادان بین 4-6 ماهگی است اما برای هر نوزادی متفاوت است. همچنین، اجازه ندهید کودک هنگام خواب به سمت خارج باشد، زیرا ممکن است سرش به سمت جلو بیفتد و مجاری هوایی او را مسدود کند.

چرا کودکم نشستن روبه جلو در آغوشی نوزاد را دوست ندارد؟

به طورکلی بیشتر نوزادانی که نقاط عطف رشد خود را پشت سر گذاشته اند، عاشق نشستن روبه جلو هستند؛ اما هر کودکی متفاوت است، به خصوص نوزادان زودرس و یا آن هایی که دارای حساسیت بیشتری هستند، ممکن است به آسانی روبرو نشوند؛ بنابراین در این مورد صبور باشید و اصرار نکنید.

مزایا و فواید آغوشی نوزاد

خرید و استفاده از آغوشی کودک آرامش عمیقی را برای فرزند دلبندتان فراهم می کند و همچنین باعث می شود شما بدون هیچ گونه مشکلی به کار های خود برسید. اما فواید خرید آغوشی تنها این موارد نیستند و علاوه بر آن مزیت های فراوانی را برای شما فراهم میکنند که عبارتند از:

  • تماس مکرر و دائم فرزند با شما باعث می شود او نسبت به قبل احساس امنیت بیشتری داشته باشد.
  • در صورت بی قراری و گریه مکرر کودک، استفاده از آغوشی می تواند راهکاری برای قطع گریه و ایجاد آرامش برای او باشد.
  • هنگام سفر آغوشی می تواند کمک بزرگی به شما کند.
  • استفاده از آغوشی در مکان های شلوغ بهترین گزینه به جای وسایل حمل و نقل دیگر است. مثلا در بازار که یک نوع مکان شلوغ می باشد کنترل کالسکه بسیار چالش برانگیز تر از آغوشی می باشد.
  • آغوشی را می توان یکی ارزان ترین وسیله های حمل کودک نام برد.
  • قرار دادن نوزاد در کیسه آغوشی نوزاد پیوند بین والدین و نوزاد را تقویت می کند، زیرا در طول روز نزدیکی خود را حفظ می کنند. به نظر می رسد این پیوند حتی اثرات خود را تا دوران خردسالی نیز حفظ خواهد کرد.
  • به رشد کودک ازنظر جسمی و عاطفی کمک می کند؛ جالب است بدانید که این کودکان زودتر زبان باز می کنند.
  • استفاده از آغوشی نوزاد خطر ابتلا به SIDS (سندروم مرگ ناگهانی نوزاد) و همچنین خطر صاف شدن پشت سر را کاهش می دهد.
  • به تکامل سیستم عصبی، سلامت دستگاه تنفسی و گوارش و همچنین تعادل بدن کودکان کمک می کند.
  • تولید شیر مادر را به دلیل تماس نزدیک او با کودک تقویت می کند.
  • یکی دیگر از دلایلی که آغوشی نوزاد خوبه این است که به یادگیری بهتر محیط اطراف توسط کودک کمک می کند. بچه ها با تماشای چهره ها، مناظر و اتفاقات پیرامون چیزهای بیشتری یاد می گیرند.

عوارض استفاده از آغوشی برای نوزاد چیست؟

شما باید نحوه بستن آغوشی نوزاد را به خوبی بلد باشید؛ زیرا اگر به خوبی از بخش های مختلف بدن ازجمله بخش های تحتانی آن حمایت نکند، می تواند به ساختار اسکلتی او آسیب برساند. به عنوان مثال قرار دادن پای کودک به همراه باسن در کیسه آغوشی نوزاد می تواند خطر ابتلا به دیسپلازی مفصل ران را در کودکان افزایش دهد. هنگام نشستن در آغوشی، نیمه پایینی بدن کودک شما باید در وضعیت "M" یا در حالت پا قورباغه قرار داشته باشد (پای کودک از دو طرف رهاست و از آغوشی خارج می شود).

سایز آغوشی نوزاد نیز باید متناسب با کودک شما انتخاب شود؛ نه بزرگ تر باشد که حمایت کافی را از بدن او به عمل نیاورد و نه کوچک تر باشد که او را آزار دهد و ساختار اسکلتی اش را در موقعیت نامناسبی قرار دهد.

در صورتیکه نوزاد سرما خورده و یا مشکل تنفسی دارد بهتر است که از قرار دادن او در آغوشی خودداری کنید و قبل از انجام این کار با پزشک او مشورت کنید.

انواع آغوشی نوزاد

به طور کلی 4 نوع آغوشی نوزاد وجود دارد که بیشترین استفاده و کاربرد را در بین والدین دارند که عبارتند از:

  1. آغوشی مدل رپ (شال آغوشی): مدل رپ (wrap) در حقیقت یک شال بلند پارچه ای است که به روشهای مختلفی دور بدن شما گره زده و پیچیده می شود. این مدل از آغوشی ابتدا دور بدن شما پیچیده و گره زده میشود. سپس نوزاد یا کودک را در آن قرار می دهید و پارچه را روی او پهن می کنید.
  2. آغوشی از جلو: این آغوشی کودکتان را در نزدیکترین حالت به سینه شما قرار می دهد. نوزادان در ابتدا صورتشان را به سمت جلو و بدن مادر نگه میدارند. پس از گذشت زمان هنگامی که گردن نوزاد به اندازه کافی شکل گرفت و رشد کرد و توانایی کنترل سر خود را به دست گرفت که معمولا بین 5 تا 6 ماهگی میباشد شما میتوانید صورتش را به اطراف بگردانید تا دور و بر خود را ببیند.
  3. آغوشی با بدنه نرم و انعطاف پذیر: ویژگی منحصر به فرد این مدل از آغوشی ها باعث می شود که کودک را به جلو یا پشت خودتان ببندید و در بعضی از مدل ها می توان آن را به پهلو هم بست. اکثر این آغوشی ها برای نوزادان تازه متولد شده هم مناسب هستند.
  4. آغوشی مدل کیسه ای: شکل کلی این آغوشی ها یک پارچه بلند می باشد که جنس آن معمولا پنبه است و دو سر آن به هم دوخته شده و یک حلقه را تشکیل داده است. این حلقه را باید روی یک سمت شانه انداخت و سمت دیگر آن روی پهلوی مخالف قرار می گیرد. با مدل آغوشی کیسه ای می توانید به بهترین نحو کودکتان را روی پهلوی خود قرار دهید و یا نوزادتان را در سمت جلویی خود حمل کنید و صورت کودکان هم می تواند رو به بیرون هم باشد.
مادر و نوزاد در آغوشی

نکات طلایی هنگام خرید آغوشی کودک

  • طراحی آغوشی باید به شکلی باشد که بیرون آوردن و گذاشتن کودک بدون هیچ مشکلی انجام شود.
  • آغوشی محل خواب کودکتان است پس سعی کنید مدلی را انتخاب کنید که زیر سری داشته باشد تا از گردن و سر نوزاد به خوبی محافظت کند.
  • آغوشی حتما باید راحت و انعطاف پذیر باشد.
  • حفره های خروجی که برای جای پای نوزاد می باشد باید به اندازه کافی گشاد و باز باشند که پای کودکتان هنگام قرار گیری طولانی مدت در آغوشی زخم نشود.
  • اگر از تولد فرزندتان زمان زیادی نمی گذرد و قصد دارید که او را در آغوشی قرار دهید حتما چک کنید که در آغوشی تکه اضافی برای نگه داری گردن او وجود داشته باشد.
  • قبل از استفاده از آغوشی از محکم بودن و امنیت نشیمنگاه، بند، قفل، گیره و کمربند مطمئن شوید.
  • اگر میخواهید در زمان استفاده از آغوشی به کودکتان شیر دهید پیشنهاد میکنیم که از مدل های یک طرفه و یا قنداقی استفاده کنید که کار شما آسان شود.
  • همه می دانیم که کودکان بازیگوش هستند و بازیگوشی آنها منجر به کثیف شدن آغوشی میشود پس مدلی را انتخاب کنید که به راحتی در ماشین لباسشویی شسته شود.
  • بعضی از آغوشی ها برای فصل تابستان بسیار گرم و اذیت کننده هستند. همچنین رنگ های تیره واقعا داغ میشوند و کودکان را بسیار آزرده خاطر می کنند. اگر در روزهای گرم تابستانی قصد استفاده از آغوشی را دارید بهتر است مدلی را خریداری کنید که رنگ آن روشن باشد.
  • دقت کنید وزن آغوشی استاندارد باشد. در غیر این صورت با بالارفتن وزن کودک ممکن است در استفادۀ درازمدت از آغوشی دچار درد در ناحیۀ شانه، گردن یا کمر شوید.
  • اگر شما و همسرتان هر دو از آغوشی استفاده خواهید کرد، باید محصولی را انتخاب کنید که بندها و بست هایش قابل تنظیم باشد.
  • وجود بند با طراحی مناسب در قسمت پایین و پشت آغوشی به شما اطمینان می دهد که شانه و کمر شما آسیب نمی بیند.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
علی دایی: دکترها گفته بودند شاید زیر عمل زنده نمانم+عکس/ همه درآمدم را در ایران سرمایه‌گذاری کردم و یک وجب از خاک وطنم را با هیچ چیز عوض نمی کنم (163 نظر) مهران مدیری: بعد از مراسم خاکسپاری خسرو شکیبایی دیگه توی هیچ مراسمی شرکت نکرده و نخواهم کرد؛ مردم با گاز پیک‌نیکی و مایه کتلت آمده بودن انگار تفریح بود+ویدیو (90 نظر) الهام چرخنده: من که آبرو ندارم خودم را سنجاق کرده ام به اهل بیت (83 نظر) نگرانی همسر رهبر معظم انقلاب از نداشتن شام برای پذیرایی کردن از مهمان آقا/ وقتی آن شب، در سفره غذا چیزی جز سینی نان و پنیر نبود... (80 نظر) نگاهی به مدل مانتو های اعیانی نسرین مقانلو در عین با حجاب بودن/ میشه هم خوشتیپ بود هم با حجاب+عکس (71 نظر) چهره غمزده و کمر خمیده آریا عظیمی نژاد، داور پرانرژی برنامه عصرجدید در مراسم تشییع مادرش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (60 نظر) نگاهی به ماشین هیوندای هوش پران جعفر غفارنژاد، رقیب مازندرانی هادی چوپان که همه آرزوشو دارن/غول بابلسری سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (53 نظر) عاشقانه های زیبا و دلنشین الهام چرخنده و همسر روحانی‌اش در شهر و حرم امام رضا(ع)/ ایشالا خوشبخت باشین+عکس (46 نظر) خلاقیت زیبا و جالب همسر جوان سید احمد خمینی برای تبریک تولد با یک شعر عاشقانه سنگین و رنگین/ در نگاه من بهارانی هنوز...+عکس (44 نظر) نگاهی به حیاط دلباز و شاهانه ویلای میلیاردی علی پروین در منطقه خوش آب و هوای تهران +تصاویر/ برای خودش یک باغه (41 نظر) مازیار لرستانی: دلم برای شهره لرستانی تنگ شده+ویدئو (39 نظر) نگاهی به گل آفساید گولسیانی به مس رفسنجان از زاویه ای متفاوت +فیلم/ قهرمانی پرسپولیس با اشتباه محرز داوری مسجل شد (39 نظر) نگاهی به ماشین بِنزِ هوش پران حمید لولایی که همه آرزوشو دارن/آقای کمدین سوار بر هواپیمای رویاهایش😍 (37 نظر) خلاقیت خنده دار قصاب شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید!/ هنر نزد ایرانیان است و بس +عکس😆 (35 نظر) پنجمین سالگرد ازدواج سوگل طهماسبی با صدای بهنام بانی و این چنین برگزار شد+ویدیو/ خوشبخت بشین و عشقتون مانا😍 (31 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
منتخب روز   
تئاتر دیدن آقای روحانی با تی شرت آبی و بدون عبا و عمامه به همراه دختر و نوه‌اش+عکس واکنش معنادار و عجیب پسر مسعود پزشکیان به استعفای ظریف + عکس یکی از غمگین ترین سکانس های شهرزاد/ مرگ جمشید خان پلاکاردی از محمدرضا شاه در دستان مردم به شکل دراکولا با شاخ های شیطانی+عکس/ نوشتن لقب هایی در شان چهره منفور پهلوی نگاهی به قاب دو نفره چهره‌های سیاسی با مادرشان؛ از حسن روحانی و خاتمی تا هاشمی رفسنجانی و جهانگیری+عکس/ جای خالی تصویر رئیس جمهور شهید با مادرشان با این قاب پر شد! شباهت معنادار و پُرمفهوم درب ورودی خانه رهبر معظم انقلاب و امام خمینی(ره)+عکس/ دری آهنی و کوچک با ساده ترین و بدون تجملات ترین حالت ممکن چهره غمزده و عرض تسلیت صمیمی جمشید هاشم پور به شهاب حسینی در مراسم تشییع پدر جوانش/ روحش شاد و یادش گرامی+عکس (فیلم) فیلمبرداری بی‌شرمانه رضا پهلوی از معاشقه دخترش لب دریا! 😳😳😳 / حاشا به غیرتت! احساسی ترین سکانس سریال عاشقانه جیران /ناصر الدین شاه: حکیم ازت میخوام ثمره این عشق رو نجات بدی قشنگترین سکانس سریال شهرزاد / فرهاد: عشق هر ناممکنی رو ممکن میکنه سکانسی فراموش نشدنی از سریال عاشقانه شهرزاد / وقتی شهرزاد و قباد برای اولین بار باهم تفاهم دارن (عکس) تصویری معنادار از تکیه رهبر انقلاب بر اسلحه هنگام سخنرانی / علی به وقت حماسه عصا به دست نمی‌گیرد ...