دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

همه چیز در مورد ترخیص کالا از گمرک 

سه شنبه، 18 بهمن 1401
یکی از مهم ترین فرایندهای مربوط به واردات کالاها فرایند ترخیص آنها از گمرک می باشد به این معنا که هر یک از تجاری که از سایر کشورها قصد وارد نمودن کالاهایی را دارند می بایست با توجه به قوانین موجود اقدام به ترخیص نمودن آنها از گمرک نمایند. در ادامه ساعدنیوز پس از بررسی ترخیص کالا از گمرک، در مورد سامانه ترخیص کالا از گمرک و مراحل و نحوه آن میپردازد.

منظور از ترخیص کالا از گمرک چیست؟

افرادی که شغل آنها ، تجارت بوده و به نوعی ، مشغول انجام امور تجاری می باشند ، بر اساس قانون ، تاجر محسوب می شوند و می بایست فعالیت های تجاری خود را با رعایت مقررات قانون تجارت و سایر مقررات تجاری انجام بدهند . یکی از عمده ترین فعالیت های تجاری ، صادرات و واردات کالاها می باشد که شرایط و احکام خاص خود را دارد. از عمده ترین و اصلی ترین احکام و قوانین ناظر بر این نوع از فعالیت های تجاری ، ترخیص کالاها از گمرک می باشد ؛ به این معنا که افرادی قصد وارد نمودن کالا به کشور را داشته ، می بایست بر اساس ضوابط قانونی ، اقدام به ترخیص نمودن کالا از گمرک نمایند و در غیر این صورت ، کالاهای وارد شده آنها ، تحت عنوان کالای قاچاق ، شناخته شده و ممکن است ضمانت اجراهای حقوقی و کیفری ، بر موضوع مترتب شود. اما سوالی که در این خصوص مطرح می شود ، این است که منظور از ترخیص کالا از گمرک ، توسط افرادی که تاجر هستند ، چیست ؟ پاسخ به این سوال را می بایست در قانون امور گمرکی مشاهده نمود که بر اساس بند ث ماده 1 این قانون ، ترخیص کالا از گمرک ، به معنای خروج کالا از اماکن گمرکی و آزاد سازی آنها به صورت قانونی ، پس از انجام تشریفات گمرکی، من جمله پرداخت هزینه ها و حقوق گمرکی مربوطه است. بنابراین ، منظور از ترخیص کالا از گمرک ، این است که کالاهای موجود در گمرک ، اعم از انبارها ، باراندازها ، اسکله ها ، فرودگاه ها ، ایستگاه های راه آهن و هر محل دیگری که تحت نظارت گمرک است ، طی عملیات گمرکی مشخص شده ، آزاد شده و دارنده کالا ، بتواند با استفاده از سند ترخیص کالا ، آنها را به نحوی قانونی، وارد کشور نماید.

سامانه ترخیص کالا از گمرک

در قسمت قبل ، به بررسی این موضوع پرداخته شد که منظور از ترخیص کالا از گمرک چیست . همانطور که اشاره شد ، وارد کنندگان کالا ، می بایست با استفاده از فرایندهای قانونی ، کالاهای خود را از مبادی گمرک ، ترخیص نمایند تا بتوانند برای آنها ، شناسه کالا نیز دریافت نمایند . اما سوالی که مطرح می شود ، این است که آیا ترخیص کالا از گمرک به صورت آنلاین نیز امکان پذیر است ؟ همچنین ، در خصوص سامانه ترخیص کالا از گمرک نیز ، سوالاتی مطرح می شود که در این قسمت، قصد داریم آن را بررسی نماییم.

  • در خصوص سامانه ترخیص کالا از گمرک ، باید به این موضوع توجه داشت که یکی از اولین مراحل ترخیص کالا از گمرک ، تکمیل اظهارنامه مربوط به کالا ، توسط افراد یا شرکت های تجاری ثبت شده می باشد . به این معنا که متقاضی ترخیص از گمرک ، ابتدا می بایست اطلاعات مربوط به کالاهای خود را در سامانه ، وارد نموده و به عبارت دیگر ، اظهارنامه گمرکی خود را در سامانه EPL تکمیل کند .
  • این مرحله از ترخیص کالا از گمرک، به صورت آنلاین ، قابل انجام است و نیازی به مراجعه حضوری نخواهد بود . نحوه ثبت اظهارنامه برای ترخیص کالا از گمرک ، از طریق سامانه ، به این صورت است که متقاضی ، باید ابتدا به سایت رسمی گمرک به نشانی epl.irica.gov.ir ، مراجعه نموده و پس از وارد نمودن اطلاعاتی چون نام کاربری ، رمز عبور و کد شناسایی ، اظهارنامه EPL را تکمیل نموده و سایر مراحل ترخیص کالا از گمرک را پیگیری کنند .
  • با این وجود ، در نظر داشته باشید که استفاده از سامانه ترخیص کالا از گمرک ، نیازمند آن است که متقاضی ، ابتدا به صورت حضوری ، به یکی از شعب گمرک مراجعه نموده و حساب کاربری خود را فعال نموده باشد تا با استفاده از این سامانه ، بتواند اظهارنامه گمرکی مربوطه را ، تکمیل کند . در قسمت بعد ، سایر مراحل و نحوه ترخیص کالا از گمرک ، توضیح داده می شود .

مراحل و نحوه ترخیص کالا از گمرک

در قسمت های قبلی ، به بررسی ترخیص کالا از گمرک پرداخته و گفتیم که پرداخت سود بازرگانی، یکی از مراحل ترخیص کالای وارداتی، از گمرک می باشد. همچنین، سامانه آنلاین ترخیص کالا از گمرک ، که برای ثبت اظهارنامه گمرکی EPL راه اندازی شده است را مورد بررسی قرار دادیم . اما در تکمیل این موضوع ، می بایست نحوه ترخیص کالا از گمرک را نیز ، توضیح دهیم . لذا در این قسمت ، قصد داریم ، مراحل ترخیص کالا از گمرک را ذکر نماییم

  • همانطور که گفته شد ، اولین مرحله ترخیص کالا از گمرک ، ثبت اظهارنامه EPL می باشد که از طریق سامانه آنلاین نیز ، این امر امکان پذیر است . البته ، متقاضی ترخیص کالا از گمرک ، برای انجام این امر و همچنین ، استفاده از سایر خدمات سامانه جامع امور گمرکی ، می بایست با مراجعه حضوری به گمرک ، نام کاربری و رمز عبور ، برای ورود به این سامانه، همچنین، کد تعرفه گمرکی را دریافت کرده باشد .
  • لازم به ذکر است که اظهار کالا در گمرک ، نیازمند ارائه مدارکی ، همچون اظهارنامه واردات قطعی ، کپی کارت بازرگانی ، بارنامه ، ترخیصیه ، گواهی مبدا ، فاکتور خرید ، اعلامیه تامین ارز ، مجوز ثبت سفارش ، بیمه نامه ، پروانه بهره برداری ، کاتالوگ و بروشور ، پروانه صادراتی ، وکالت نامه رسمی یا کارت حق العمل کاری و همچنین ، اخذ مجوزهای قانونی از سازمان های ذی صلاح می باشد .
  • پس از انجام این مرحله ، نوبت به احراز هویت و تعیین مسیر می رسد . در این مرحله ، دایره احراز هویت گمرک ، اسناد و اظهارنامه ها را مورد بررسی قرار داده و در صورتی که این اطلاعات ، مورد تایید قرار گیرد ، یک شماره ثبت به متقاضی اختصاص خواهد داد . در مرحله بعد ، لازم است که کالاهای مورد نظر ، مورد کنترل و بررسی قرار گرفته و مطابقت آنها با اسناد و اظهارنامه ها ، مورد تایید قرار گیرد .
  • سامانه گمرک، به آدرس epl.irica.gov.ir، سامانه نظارت بر رعایت قوانین گمرکی در واردات و صادرات کالا بوده و ثبت نام در این سامانه، به صورت حضوری و با مراجعه به نزدیک ترین گمرک انجام می پذیرد.
  • نحوه ترخیص کالا از گمرک در این مرحله ، به این صورت است که مجوزهای لازم ، جهت آزاد سازی و ترخیص از گمرک ، باید صادر شوند . به این معنا که برخی کالاها ، نیازمند صدور مجوز از نهادهای مربوطه می باشند . مثلا ، سازمان استاندارد ، وزارت بهداشت ، سازمان انرژی اتمی و یا وزارت جهاد کشاورزی ، می بایست مجوز ورود برخی کالاها به کشور را صادر کنند تا امکان ترخیص کالا از گمرک ، فراهم شود . این موضوع ، باید به تایید کارشناس گمرک نیز برسد .
  • مجوز واردات و صادرت، مجوزی بوده که برای انجام واردات و صادرات، الزامی می باشد. سامانه دریافت این مجوز، سایت گمرک بوده و نحوه دریافت آن، نیز از طریق مراجعه حضوری به گمرک و ثبت نام در سامانه گمرک، پس از پرداخت هزینه های لازم می باشد.
  • در این مرحله ، متقاضی ، باید پس از تایید نهایی ترخیص کالا از گمرک ، برای پرداخت عوارض گمرکی و هزینه ترخیص از گمرک اقدام نماید و پس از دریافت فیش واریز هزینه ترخیص ، سند ترخیص نیز ، صادر می شود و صاحب کالا ، می تواند سایر مراحل ترخیص از گمرک را به صورت قانونی ، طی کند . پس از آن ، مجوز بارگیری از گمرگ صادر می شود و باید هزینه هایی همچون هزینه انبارداری ، هزینه تخلیه و بارگیری ، هزینه بیمه کالا و غیره ، پرداخت شود و نهایتا ، انباردار ، اجازه تخلیه کالا از انبار را صادر می نماید .

هزینه ترخیص کالا از گمرک

در قسمت های قبل، به بررسی ترخیص کالا از گمرک ، مراحل و نحوه انجام آن، پرداخته شد و سامانه مربوطه در گمرک ، که به نوعی ، مرتبط با سامانه تدارکات الکترونیکی دولت است ، مورد بررسی قرار گرفت . همانطور که گفته شد، پس از انجام مراحل ترخیص کالا از گمرک، صاحب کالا برای خارج کردن کالاهای خود از انبار ، می بایست هزینه هایی را نیز پرداخت نماید. به همین دلیل، این سوال ممکن است مطرح شود که هزینه ترخیص کالا از گمرک چقدر است ؟ در پاسخ به این سوال ، باید گفت که هزینه ترخیص کالا از گمرک، بستگی به عوامل و فاکتورهای مختلف و متعددی دارد. به عنوان نمونه هزینه ترخیص کالا از گمرک، شامل مواردی همچون هزینه باربری، انبارداری، تخلیه کالا، تعرفه های تایید کارشناس برای ترخیص کالا و هزینه های مربوط به انجام بررسی های آزمایشگاهی می باشد . هزینه ترخیص کالا از گمرک، شامل حقوق ورودی کالا و سود بازرگانی نیز می شود.

بنابراین نحوه ترخیص کالا از گمرک، ابتدا از طریق ثبت اظهارنامه کالا در سامانه گمرک می باشد و سپس ، باقی مراحل آن ، از قبیل کنترل کالا ، اخذ مجوزهای لازم از سازمان های مربوطه و تایید کارشناس، باید طی شود. هزینه ترخیص کالا از گمرک ، شامل مواردی چون حقوق ورودی ، سود بازرگانی ، هزینه باربری، انبارداری، تخلیه، تعرفه کارشناس و آزمایشگاه است. امیدوارم از محتوای مسائل حقوقی نهایت استفاده را برده باشید و برای کسانی که دچار مشکل حقوقی هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم .


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 18 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم