همه چیز درباره عقیم کردن خرگوش

  پنجشنبه، 26 خرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
همه چیز درباره عقیم کردن خرگوش
خرگوش‌ با رسیدن به سن بزرگ‌سالی، رفتارهای قلمروگرایانه از خود بروز می‌دهد که ممکن است رفتارهای آن‌ها برای زندگی آپارتمانی مشکل‌آفرین باشد به همین دلیل عقیم سازی یک راه مناسب برای جلوگیری از پرخاشگری است. در ادامه اطلاعات بیشتری درباره عقیم کردن خرگوش کسب می کنید

اگر یک جفت خرگوش نر و ماده در خانه دارید، هر دو باید عقیم شوند تا بتوانند در کنار هم زندگی خوشی داشته باشند. اگر خرگوش ماده عقیم شود، و خرگوش نر عقیم نشود، این امر میتواند منجر به کشمکش بین خرگوشها شود و باعث ایجاد استرس در هر دو خرگوش می شود. اگر خرگوش نر خود را عقیم کنید اما خرگوش ماده عقیم نشود، او بارداری های کاذب تکراری خواهد داشت و احتمالاً پرخاشگر می شود و در معرض خطر مرگ زودرس ناشی از سرطان رحم قرار دارد.

معایب عقیم سازی خرگوش

بهتر است که بدانید انجام این کار معایبی نیز دارد که از معایب کلی آن می توان به مواردی مانند: افزایش بی اختیاری ادرار به ویژه در خواب، افزایش چاقی برخی از خرگوش ها در اثر عقیم سازی فعالیتشان کم می شود و اشتهایشان زیاد به همین دلیل باعث افزایش چاقی در آن ها می شود، احتمال افزایش برخی از سرطان ها بیشتر می شود، احتمال این که پرخاشگر و ترسو شوند بیشتر است و برخی از موارد دیگر که می توان به آنها اشاره کرد.

خرگوش

مزایای عقیم سازی خرگوش نر

  • نرهای عقیم نشده می توانند تولید مثل کنند.
  • عقیم سازی به کنترل جمعیت خرگوشها بسیار کمک میکند.
  • خرگوش های نر عقیم نشده اغلب مانند گربه ها در قلمرو خود و بر روی اشیا ادرار میکنند.
  • ریسک ابتلا به سرطان بیضه ها و غده پروستات در خرگوش عقیم نشده بیشتر است.
  • عقیم سازی معمولاً آموزش استفاده از ظرف خاک را بسیار آسان می کند.
  • پس از عقیم شدن، سطح تستوسترون به طرز چشمگیری کاهش می یابد که حس پرخاشگری را کاهش میدهد یا به طور کامل از بین میبرد.
  • خرگوش نر عقیم شده کمتر با خرگوش ها و حیوانات دیگر دعوا می کند.
  • طول عمر خرگوش های عقیم شده بیشتر است.
  • خرگوش نر عقیم شده رفتارهای ناخوشایند جنسی را بسیار کمتر از قبل بروز می دهند

مزایای عقیم سازی خرگوش ماده

  • ماده های عقیم نشده در معرض خطر بسیار بالایی برای دو بیماری کشنده سرطان رحم و عفونت رحم قرار دارند.
  • خرگوش ماده عقیم شده کمتر به تومورهای پستانی مبتلا میشوند.
  • در کنار هم نگه داشتن دو خرگوش ماده عقیم نشده، حتی اگر خواهر باشند، احتمالاً منجر به درگیری جدی و خطر جراحات می شود.
  • خرگوش ماده ممکن است در اثر فعالیت هورمونی تخمدان، در حالی که باردار نیست علائم بارداری کاذب را از خود بروز دهد. اگر چه این حالت از نظر پزشکی خطرناک نیست اما می تواند به خرگوش استرس زیادی حاصل از فعالیتهایی نظیر لانه سازی، تولید شیر و پرخاشگری برای حفظ قلمرو را تحمیل کند.
  • حاملگی خرگوش کوتاه است – حدود ۳۱ روز. ماده ها می توانند بلافاصله پس از زایمان مجدداً جفت گیری کنند، بنابراین اگر خرگوش نر هنوز در اطراف او است، بدیهی است که شما دچار انفجار جمعیت خرگوشهایتان خواهید شد!
  • خرگوش ماده عقیم شده رفتارهای ناخوشایند جنسی را بسیار کمتر از قبل بروز می دهند.

نکاتی درباره عقیم کردن خرگوش نر

خرگوش های نر را در هر سنی می توانید اخته کنید اما بهتر است به محض پایین آمدن بیضه عقیم سازی انجام شود. بدین معنی که بهترین سن حدود 10 تا 12 هفتگی آن ها می باشد. به یاد داشته باشید که اگر نر جوان در چند روز بعد از پایین آمدن بیضه ها اخته شود دیگر فرصت باروری را نخواهد داشت. اما اگر در سن بالا تر اخته شود باید مراقب باشید و بهتر است نر را تا شش هفته بعد از جراحی از ماده بالغ دور نگه دارید.در نهایت باید افزود که این کار فقط باید توسط دامپزشک انجام شود به همین دلیل اگر می خواهید این کار را برای خرگوش خود انجام دهید بهتر است که حیوان خود را به کلینیک دامپزشکی ببرید.برای اطلاع از بهترین سن عقیم سازی خرگوش نر می توایند به جدول زیر توجه داشته باشید :

موضوع عقیم کردن خرگوش
بهترین سن عقیم سازی نوع نر 10 تا 12 هفتگی
بهترین راه عقیم سازی توسط دامپزشک
بهترین سن عقیم سازی نوع ماده 10 تا 20 هفتگی
سن بلوغ خرگوش 4 تا 6 ماهگی

نکاتی درباره عقیم کردن خرگوش ماده

روش عقیم سازی در خرگوش ماده کمی متفاوت و پیچیده تر است که شامل یک جراحی بزرگ می باشد. در این جراحی دامپزشک رحم و تخمدان حیوان را از طریق ایجاد برشی در شکم بر می دارد. بهتر است که بدانید ماده ها به محض این که عقیم شوند نابارور خواهند شد. خرگوش ماده خود را می توانید زمانی که در سن 10 تا 12 هفتگی قرار دارد عقیم کنید. البته باید افزود که رحم در این سن بسیار کوچک است و دامپزشکان به افراد پیشنهاد می کنند که در سن 12 الی 20 هفتگی این کار را برای حیوان ماده خود انجام دهند.

آیا عمل جراحی عقیم سازی بی خطر است؟

تا حدود ۱۰ سال پیش، جراحی خرگوش به عنوان یک جراحی پر خطر در نظر گرفته می شد و بسیاری از دامپزشکان تمایلی به انجام جراحی بر روی خرگوش ها نداشتند. امروزه داروهای بیهوشی بسیار ایمن تری در دسترس هستند، تکنیک های بیهوشی بسیار پیشرفت کرده اند، بنابراین عمل عقیم سازی خرگوش بسیار ایمن تر است.با این حال، جراحی کم خطر به معنای جراحی بدون خطر نیست. جراحی بر روی هر حیوانی می تواند عوارض غیر منتظره ای از جمله خطر مرگ را در پی داشته باشد، اما برای اکثر خرگوش ها فواید عقیم سازی بسیار بیشتر از خطرات دیگر است.

روش عقیم سازی خرگوش نر

عقیم کردن شامل برداشتن هر دو بیضه از طریق برش روی هر کیسه بیضه است. برخی تورم های بعد از عمل در ‏کیسه بیضه به مدت 2 تا 3 روز طبیعی است. در نهایت اندازه کیسه بیضه کاهش می یابد. برش ها همیشه به ‏بخیه نیاز ندارند. در صورت نیاز به بخیه زدن، آنها معمولاً پنهان هستند و نیازی به برداشتن ندارند.‏ ممکن است مقداری اسپرم باقیمانده در دستگاه ادراری باقی مانده باشد که می تواند تا 3 هفته در بدن باقی بماند. ‏لطفاً اطمینان حاصل کنید که خرگوش نر شما حداقل به مدت 3 هفته پس از عقیم شدن در کنار خرگوش ماده ‏قرار نگیرد زیرا ممکن است در این مدت هنوز بتواند با او جفت شود و منجر به بارداری شود.‏

روش عقیم سازی خرگوش ماده

این روش برداشتن تخمدان ها و رحم است. این کار از طریق یک برش کوچک در شکم انجام می شود و رگ های ‏خونی که منجر به دستگاه تولید مثل می شود، بسته شده و دستگاه تولید مثل برداشته می شود. برش معمولاً با ‏بخیه های قابل جذب و مخفی انجام می شود. انتظار می رود که زخم های جراحی طی 2 هفته بهبود یابد. برای ‏ایمنی و راحتی خرگوش شما باید جراحی ها را با بیهوشی عمومی انجام دهید.‏

مراقبت های بعد از عقیم کردن خرگوش چیست؟

به احتمال در بیمارستان به خرگوش شما داروی مسکن داده می شود. در صورت مشاهده علائم درد در خرگوش لازم است که این داروها را در خانه نیز استفاده کنید. حیوان خانگی خود را در محیطی تمیز و سالم نگه دارید. تا حد امکان فعالیت هایی مانند دویدن بیش از حد، پریدن یا بازی های پرتحرک را در خرگوش خود به حداقل برسانید. زیرا این فعالیت های سنگین باعث وارد شدن فشار به محل بخیه های خرگوش می شود. بعد از عمل می توانید مانند سابق به خرگوش خود غذا دهید.

در واقع حیوان خانگی شما ظرف ۱۲ تا ۲۴ ساعت بعد از عمل باید بتواند آب و غذا بخورد. محل بخیه را از نظر علائم عفونت چندین بار در روز بررسی کنید. هرگونه نگرانی در مورد تغییرات رفتاری، اشتها، نوشیدن، ادرار و مدفوع را به دامپزشک خود گزارش دهید. گاهی اوقات، خرگوش ها بخیه ها را می جوند. این کار بسیار خطرناک است و باعث باز شدن زخم جراحی می شود. بنابراین به رفتارهای خرگوش خود دقت کنید.بخیه های پوستی معمولا پس از هفت تا ده روز در بیمارستان کشیده می شوند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (450 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (312 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (278 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (238 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (206 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (171 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (151 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (96 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) روز اول مهر یادی کنیم از اخراج سجاد رضایی فرزند اکبر کلاس دوم ب با گرمکن ورزشی دهه شصتی +فیلم/ من برای لهجه اصفهانیش مُردم شما ادامه بدید (93 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (83 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (82 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (79 نظر) خلاقیت هوشمندانه یک مدرسه ایرانی برای استفاده از پله های سالن/ دست مریزاد به این همه نبوغ و ابتکار+عکس👌 (77 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
پسرم را سربریدند! خواب دیدم جنازه خون‌آلودش را خانمی سیاه‌پوش با خود برد+عکس
عجیب اما واقعی؛ 9 مادر خارق العاده در دنیا/ از زایمان یک زن در 70 سالگی تا مردی که دختردار شد+عکس
تکذیب شهادت سردار قاآنی در حملات اسرائیل به ضاحیه بیروت
اسرائیل پس از لبنان شاید به ایران حمله کند | توصیه فرمانده‌ سابق سپاه به دولت‌های 3کشور
هفته‌ها طول می‌کشد تا اسرائیل از سرنوشت سیدحسن نصرالله مطلع شود
ناپدید شدن مرموز دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا /+ جزئیات اتفاق تلخی که برای فاطمه کشاورز در اسپانیا روی داده
(عکس) غذای محلی کاشان بر سر میز غذای رونالدو و جورجینا
(عکس) چیدمان بخصوص و مجلل اتاق آرایش فرح پهلوی به سبک کلاسیک سلطنتی/ در روزهایی که مردم ایران خونه برای زندگی نداشتن ببین چه هزینه‌ای فقط صرف اتاق آرایش فرح شده
(ویدئو) یادی کنیم از ناهار لاکچری ظهر جمعه خونه مادربزرگ دهه 60 ها/ نگاه پر محبت و لبخند پدر بزرگ
فرصت زمانی 12 روزه به دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی/ اعلام نتایج نهایی کنکور سراسری 1403 هفتۀ پایانی مهرماه
افتتاح بیست‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب نایروبی با حضور نمایندگان جمهوری اسلامی ایران
ویدیو/ مارکوپولو، دروغگویی ماهر یا جهانگردی معروف! مشهورترین جهانگرد جهان در کتاب میلیون از ایران چه می‌گوید؟
مادر ایرانی هرجای دنیا باشه درس و مشق بچه با اونه🤣/ یادگیری زبان هلندی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری به‌خاطر دخترشون نبات در بلژیک+ عکس
از اجرای آرمان گرشاسبی زیر باران تا قتل عام وحشتناک در بیروت در حواشی داغ امروز شنبه 7مهر 1403
سفر به تهران قدیم/ اولین مدارس مدرن دخترانه و پسرانه ایران 100 سال پیش+ تصاویر
منتخب روز   
برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو نیکی کریمی از مهمترین اتقاق زندگی اش پرده برداشت ؛ خانم بازیگر : پدرم مرا به این سمت سوق داد