هر آنچه که باید در مورد تراشه TPM بدانید/ دارندگان ویندوز 11 حتما بخوانند!

  شنبه، 24 تیر 1402   زمان مطالعه 5 دقیقه
هر آنچه که باید در مورد تراشه TPM بدانید/ دارندگان ویندوز 11 حتما بخوانند!
آیا مایکروسافت با اجبار می‌خواهد ویندوز شما را رمزنگاری کند؟ چیپ TPM چیست؟ چرا مایکروسافت استفاده از چیپ TPM را برای نصب ویندوز 11 اجباری می‌کند؟ آیا می‌توان چیپ TPM را به سیستم خود اضافه کنیم؟ آیا بدون TPM نیز می‌توانیم ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنیم؟ همراه ساعدنیوز باشید تا به همه این سوالات پاسخ دهیم.

آیا مایکروسافت با اجبار می‌خواهد ویندوز شما را رمزنگاری کند؟ چیپ TPM چیست؟ چرا مایکروسافت استفاده از چیپ TPM را برای نصب ویندوز 11 اجباری می‌کند؟ آیا می‌توان چیپ TPM را به سیستم خود اضافه کنیم؟ آیا بدون TPM نیز می‌توانیم در پاییز امسال ویندوز 11 را روی سیستم خود نصب کنیم؟ چند روز پیش بود که مایکروسافت بالاخره ویندوز 11 را با امکانات گسترده‌ای معرفی و کاربران را با سوالات و ابهامات زیادی روبه‌رو کرد. در این مقاله ساعدنیوز چیپ TPM را زیر ذره‌بین می‌بریم و امکان نصب آن را به‌طورکامل بررسی می‌کنیم.

ویندوز 11 فقط با تراشه TPM نسخه 2.0 اجرا می‌شود

ردموندی‌ها چند روز پیش با معرفی ویندوز جدید مایکروسافت اعلام کردند که ویندوز 11 فقط با چیپ TPM2.0 اجرا خواهد شد. این خبر نگرانی‌های زیادی را برای کاربران به وجود آورد. چیپ امنیتی TPM که ممکن است برای خیلی از کاربران ناشناخته باشد آن‌ها را سردرگم کرده است. در ادامه بطور کامل بررسی می‌کنیم که چیپ TPM چیست؟ چگونه می‌توان مطمئن شد که لپ تاپ یا کامپیوتر از چیپ TPM پشتیبانی می‌کند؟ در‌صورتی‌که بخواهیم چیپ را به سیستم خود اضافه کنیم چه کاری باید انجام بدهیم؟ با ما همراه باشید.

چیپ TPM چیست؟

چیپ TPM تراشه‌ای روی مادربورد لپ‌تاپ یا کامپیوتر شما است. هدف اصلی از تولید چیپ TPM محافظت و رمزنگاری کردن داده‌های کاربران است. بطورمثال، چنانچه از تراشه‌ی TPM استفاده کنید، در صورت روشن‌کردن سیستم خود، چیپ TPM یک کد منحصر به فرد برای رمزنگاری دیتا‌های شما تولید می‌کند. در این خصوص دیگر سارقان با یک مانع سخت‌افزاری برای دسترسی به اطلاعات شما روبرو بوده و امکان دسترسی و تغییر اطلاعات شما بسیار مشکل خواهد بود. چنان‌چه مادربورد شما تراشه TPM ندارد با بررسی امکان نصب آن در مادربورد خود، می‌توانید TPM را به CPU خود به صورت مجزا متصل کنید.

تراشه TPM؛ امنیت سخت‌افزاری قدرتمند

با استفاده از تراشه‌ی TPM امنیت سیستم شما محدود به نرم‌افزار‌ها بخصوص آنتی ویروس‌ها نخواهد بود. بلافاصله بعد از روشن کردن سیستم خود دیتا‌های شما رمزنگاری می‌شود. لازم به ذکر است که چنان‌چه سیستم شما به سرقت برود، سارق نمی‌تواند به دیتا‌های شما دسترسی پیدا کند. هم اکنون بسیاری از نرم‌افزار و اپلیکیشن‌ها از TPM استفاده می‌کنند. بطور مثال پرینتر، گوگل کروم، فایر فاکس و ... نیز برای انجام بعضی از عملیات پیچیده از TPM استفاده می‌کنند.

تراشه TPM

TPM چه کاربرد‌هایی دارد؟

از تراشه TPM می‌توان برای رمز ورود به سیستم استفاده کرد. چنانچه سیستم شما دارای تراشه TPM باشد، به راحتی با نرم‌افزار BITLOCKER می‌توانید هر گونه فایلی را رمزنگاری کنید. تراشه TPM برای امن بودن شرایط بوت، تست‌هایی را به صورت اتومات اجرا می‌کنند. در صورتی‌که همه چیز طبق برنامه باشد سیستم بالا می‌آید.

اما اگر سارق سیستم را به سرقت برده باشد؛ چنانچه TPM اطلاعاتی را به منظور جابجایی هارد دریافت کند، هارد را قفل و امکان دسترسی به اطلاعات غیر ممکن می‌شود. انواع رمز‌ها، گواهینامه SSL سایت، امضای دیجیتال در سرویس OUTLOOK، مرورگرهای کروم و فایرفاکس، پرینتر و لوازم خانگی را می‌توان به TPM متصل کرد تا بجز امنیت نرم‌افزاری، از امنیت سخت‌افزاری نیز بهره‌مند باشید.

چگونه بفهمیم که سیستم از تراشه TPM پشتیبانی می‌کند؟

برای اینکه بدانیم آیا در پاییز امسال با سیستم خود می‌توانیم ویندوز 11 را دریافت کنیم، باید نرم‌افزار PC Health Check را روی ویندوز خود نصب کنید. نرم‌افزار PC Health Check سازگاری سیستم شما را با ویندوز 11 بررسی می‌کند. درصورتی‌که سیستم شما از تراشه TPM پشتیبانی کند، در نرم‌افزار PC Health Check نوتیفیکیشنی برای شما ارسال می‌شود. مایکروسافت اعلام کرد، کاربرانی که شرایط دریافت ویندوز 11 دارند را با ارسال اعلانی به ویندوز فعلی آن‌ها مطلع می‌کند. همچنین ویندوز 11 برای آن دسته از کاربرانی که هم اکنون از ویندوز 10 استفاده می کنند، رایگان خواهد بود.

کدام کامپیوتر‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند؟

برای نصب ویندوز 11 در پاییز امسال، ممکن است نیاز به لوازم جانبی لپ تاپ داشته باشید. اما چنان‌چه لپ‌تاپ یا کامپیوتر خود را در 5 سال اخیر تهیه کرده باشید، به احتمال زیاد سیستم شما از TPM پشتیبانی می‌کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پشتیبانی سیستم خود از TPM می‌توانید به وب سایت شرکت سازنده مراجعه کنید. شرکت DELL لیستی از لپ‌تاپی تولید شرکت خود را که از تراشه TPM ورژن 2.0 پشتیبانی می‌کند را در وب سایت خود قرار داده است. چنانچه از لپ تاپ DELL استفاده می‌کنید، به وب سایت DELL مراجعه کنید.

کدام کامپیوتر‌ها از TPM 2.0 پشتیبانی می‌کنند؟

آیا می‌توان به کامپیوتر TPM اضافه کرد؟

قبل از هر چیزی لازم است بدانید که باید اضافه کردن TPM به سیستم خود را به یک متخصص حرفه‌ای بسپارید. اگر کامپیوتر خود را در چند سال اخیر خریداری کرده‌اید، احتمالا بتوانید چیپ TPM را به سیستم خود اضافه کنید. فرایند اتصال TPM به مادربورد بسته به نوع CPU شما متفاوت است. بعد از خرید TPM و اتصال آن به مادربورد خود، باید مطمئن شوید که TPM به درستی در BIOS تنظیم شده باشد. لازم به ذکر است که اگر می خواهید روی سیستم خود TPM نصب کنید، توجه داشته باشید که از لوازم جانبی کامپیوتر باکیفیتی استفاده کنید. چراکه در صورتی‌که ماژول TPM غیراستاندارد باشد یا به درستی نصب نشود، ویندوز قادر به شناسایی TPM نیست و روی سیستم شما نصب نخواهد شد.

سخن پایانی

بنابراین ردموندنی‌ها چند روز پیش از قابلیت‌ها و منوهای جدید ویندوز 11 رونمایی کردند. باتوجه به الزام داشتن چیپ TPM ورژن 2.0 ممکن است بسیاری از کاربران نتوانند به راحتی ویندوز 11 را دریافت کنند. لازم به ذکر است که با تراشه TPM امنیت اطلاعات خود را بیش از پیش می‎کنید و در قرن حاضر و سرعت دسترسی به اطلاعات، شاید چنین اجباری سراسر فایده باشد. نظر شما در خصوص اجباری بودن استفاده از TPM چیست؟ آیا سیستم شما از TPM پشتیبانی می کند؟ در بخش کامنت‌ها می‌توانید نظرات خود را با ساعدنیوز و دیگر کاربران به اشتراک بگذارید همچنین برای مشاهده ی مطالب مرتبط دیگر میتوانید به بخش آموزش ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (173 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (116 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (99 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (62 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (45 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (44 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (37 نظر) همسر رهبر معظم انقلاب با دیدن مبل دست دوم که توسط رهبری خریده شده بود: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (35 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (28 نظر) رونمایی از وحید بادپی کوه عضله رقیب جدی هادی چوپان در مسابقات مسابقات مستر المپیا +فیلم (23 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (17 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (16 نظر) جواب مثبت سیدمحمد خاتمی به دعوت هانیه توسلی، نوید محمدزاده و هومن سیدی برای حضور در نمایش تئاتر آنها/ چه مهمان نوازی گرمی+عکس (16 نظر) برادر رهبر معظم انقلاب: ایشان در عروسی من با ماشین فولکس‌شان، شب تا ساعت12 برای آنهایی که جهاز آورده بودند دنبال شام بودند+ عکس (15 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز سه شنبه 3 مرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 3 مرداد 1403
فال ابجد روزانه چهارشنبه 3 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 3 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز چهارشنبه 3 مرداد 1403+فیلم
راهنمای سفر به تبریز یا همان شهر شکلاتی ایران!
شلیک خونین به همسر در خیابان‌ / مرد تهرانی خودکشی کرد
بوکسور محجبه ایرانی‌الاصل استرالیا در المپیک که قبلاً آرایشگر بود! + تصاویر
موزه‌ای که ارواح در آن گشت می‌زنند!
استفاده از آینه در دکوراسیون؛ توصیه‌ها و ترفندهایی برای خوش‌سلیقه‌ها
این باتری تمام نمی‌شود!
رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است
توقیف یک نفتکش متخلف توسط سپاه/ این شناور با پرچم توگو مبادرت به قاچاق سوخت می‌کرد
ترامپ و هریس مهم نیستند، مهم این است که ایران چه تصمیمی می‌گیرد
آمار خودکشی پرستاران محرمانه شد؟/ 750 هزار میلیارد گردش حساب در نظام سلامت
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مجری خلاق در دادن انواع لقب به رئیس جمهور حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ...